Hätätilanne ja päivystys

Hätätilanteessa soita aina 112. Muissa kiireellisissä terveysasioissa terveysasemasi ollessa kiinni täytä Omaolo-oirekysely tai soita Päivystysapuun 116 117.

On tärkeää, että asioit vain yhden kanavan kautta, jotta kanavat eivät ruuhkaudu ja pystymme palvelemaan sinua nopeammin. Hätätilanteessa soita aina 112.

Toimi näin hätätilanteissa tai kiiretilanteissa, kun terveysasemasi on kiinni

Jos sinulla tai jollakin toisella on esimerkiksi rintakipua, hengitysvaikeuksia, halvausoireita, tajuttomuutta, voimakasta verenvuotoa tai kouristeluja, kyseessä on hätätilanne. Ole silloin yhteydessä hätäkeskukseen joko soittamalla, mobiilisovelluksella tai tekstiviestillä. Hätäkeskus vastaa yhteydenottoihin ympäri vuorokauden.

  • Soita numeroon 112

    • Voit soittaa mistä tahansa puhelimesta, myös ilman SIM-korttia.
    • Odota rauhassa äläkä sulje puhelua, vaikka linja olisi ruuhkainen.
    • Vastaa kysymyksiin ja seuraa ohjeita.
  • TAI, käytä 112 Suomi -mobiilisovellusta

  • TAI, lähetä hätätekstiviesti

    Jos et voi puhua tai kuulla, voit lähettää hätätekstiviestin.

    • Lähetä viesti numeroon 112 ja kerro viestissä:
      • kunta ja osoite, missä hätätilanne on
      • kuvaus mitä on tapahtunut
      • mahdolliset lisätiedot
      • nimesi.

     

Jos sairastut ilta-, yö- tai viikonloppuaikaan ja tarvitset kiireellistä arviota ja hoitoa, täytä Omaolo-oirekysely tai ota yhteyttä Päivystysapuun. Omaolo ja Päivystysapu ovat avoinna ympäri vuorokauden.

Suosituksia sinulle

Suosittelut luodaan automaattisesti sisältöjen perusteella.

Tämän sivun löydät myös osoitteella hel.fi/paivystys.