
Kort om projektet
Vi bereder en trafik- och stadsrumsplan för Gloet och Gardesstaden. I planen fastställs till exempel
- hur befintliga promenadområden kan förbättras
- på vilka nya platser som trivseln i stadsrummet ska förbättras
- hur man kan förbättra smidigheten med olika färdmedel
- hur servicetrafiken ordnas i området
- hur parkeringen utvecklas, och
- var det skulle vara möjligt att öka mängden gröna inslag.
Huvudsyftet med planen är att locka fler människor till Helsingfors stadskärna och få dem att stanna längre. Samtidigt ser vi till att centrum är tillgängligt för människor i alla åldrar och med alla förmågor, och att det är en attraktiv plats att arbeta på och pendla till.
Vi strävar efter att utveckla bostadsgatorna i området så att trafiken är lugn, bullernivåerna låga och gatorna säkra för både barn och äldre. På en lugn bostadsgata kan du korsa gatan var som helst. Bostadsgatorna skulle endast ha inkommande och utgående biltrafik, och genomfartstrafiken skulle ledas till huvudgatorna, till exempel Esplanaderna. Bostadsgatorna skulle också ha boendeparkering.
Planeringen som nu görs fokuserar på Gloets och Gardesstadens områden. Planeringen inleddes våren 2025, då vi lät genomföra en webbenkät bland ett urval av helsingforsare och företag i området. Enkäten åtföljdes av en rad diskussionstillfällen för boende, företag och andra intressenter i området i april–maj 2025. Planen förväntas vara klar våren 2026. En motsvarande plan för Kampen torde påbörjas under 2026.

Projektets framskridande
-
Vintern 2025
Planeringsprocessen inleds
-
Våren 2025
- Webbenkät bland ett urval av helsingforsare och företag i området i april
- Diskussionstillfällen för boende, företag och andra intressenter i området i maj
-
Hösten 2025
- Utkasten till planer är klara
- Planeringsjour om planutkasten i biblioteket på Richardsgatan 27–28.10 och i Urbarium vid Helsingfors universitet 6.11
- Konsekvensbedömningen inleds
-
Vintern–våren 2026
- Planen blir klar
- Behandling i stadsmiljönämnden under våren
Utgångspunkter för planen
Bygger på trafiksystemplanen för stadskärnan och utvecklingsbilden för markanvändningen
Trafik- och stadsrumsplanen för Gloet och Gardesstaden är en utredningsplan, som grundar sig på de markanvändnings- och trafikplaner på strategisk nivå som godkänts av Helsingfors stadsstyrelse.
Se tidigare planer:
I Helsingfors stadsstrategi för 2025–2029 konstateras att en trafiksystemplan för stadskärnan ska genomföras under denna strategiperiod. I trafiksystemplanen för stadskärnan delades stadskärnan in i mindre helheter, för vilka en utredningsplan ska utarbetas. En av dessa helheter är Gloet och Gardesstaden.
Brunnsgatan utvecklas som en gata för kollektivtrafik, och den tvärgående biltrafiken genom centrum koncentreras till Esplanaderna
I trafiksystemplanen för stadskärnan beslutades att Brunnsgatan, Stationsplatsen och Postgatan samt Simonsgatan och Folkskolegatan i Kampen anvisas som lokalgator utan genomfartstrafik. Det beslutades att planeringen av Brunnsgatan ska baseras på alternativet som kollektivtrafikgata, där Brunnsgatan endast används av spårvagnar, fotgängare och cyklister mellan Centralgatan och Stationsplatsen.
När Brunnsgatan tas bort från huvudgatunätet i stadskärnan kommer den tvärgående biltrafiken att koncentreras till Esplanaderna. I den fortsatta planeringen ska uppmärksamhet ägnas åt att den tvärgående biltrafiken på Esplanaderna flyter smidigt och att kapaciteten är tillräcklig, särskilt när det gäller störningskänslighet, räddningstrafik, driftsäkerhet och hamntrafikens funktionalitet. För Esplanaderna pågår för närvarande en ändring av detaljplanen som har som utgångspunkt att behålla den nuvarande körfältsindelningen på Esplanaderna (två körfält i vardera riktningen).
Fokus på att förbättra trivseln runt centralstationen och i Kajsaniemi
I början av planeringen våren 2025 lät vi genomföra en webbenkät bland ett urval av helsingforsare. De som svarade på enkäten upplevde att gaturummen, de öppna platserna och parkerna kring centralstationen och Kajsaniemi var de mest otrevliga platserna i Gloet och Gardesstaden i centrum. Den otrevliga känslan förvärrades av buller, otrygghet på grund av trafiken och den stora mängden biltrafik. Resultaten av enkäten ligger i linje med resultaten av flera tidigare undersökningar som staden har genomfört. Även olika aktörer och företag i området ansåg att samma områden var otrivsamma, såväl utifrån den enkät som riktades till dem som diskussionstillfället som ordnades.
Målet är att öka användningen av underjordiska parkeringsanläggningar
I trafiksystemplanen för stadskärnan fastställdes målet att öka användningen av underjordiska parkeringsanläggningar. Vi undersöker för närvarande en ny ingång till servicetunneln i centrum från Hagnäs och möjligheten att öppna en förbindelse via servicetunneln för att göra det möjligt att köra under jord från de östra parkeringsanläggningarna till de västra. En ökad användning av de underjordiska parkeringsanläggningarna fick stöd både i trafiksystemplanen för stadskärnan och vid diskussionstillfällena om den aktuella planen.
Den här sidan hittar du också på adressen hel.fi/gloet-gardesstaden-gaturummen.