Pyöräliikenteen suunnitelmat
Baanat ovat laadukkaita suoria pyöräreittejä, joilla voit pyöräillä tasaista vauhtia. Baanaverkko muodostaa valmistuessaan noin 150 kilometrin mittaisen seudullisen pyörätieverkoston, joka yhdistää isot asuinalueet keskustaan ja työpaikkakeskittymiin.
Rakennamme baanoja osuus kerrallaan. Osa baanoista toteutuu muiden liikennehankkeiden yhteydessä, mutta erillisiä baanahankkeita pyritään toteuttamaan laajempina yleissuunnitelmina laadittavina osuuksina.
Voit jo pyöräillä keskustassa alkuperäistä Baanaa kohti uutta Kaisantunnelia sekä Keskuspuistonbaanaa Olympiastadionin vieritse kohti Auroran siltaa. Myös kantakaupungin poikittaisyhteyksiä parantava Pasilanbaana kehittyy Tilkanvierron pyöräkadun, Asemapäällikönkadun ja Vallilanlaakson pyöräteiden valmistuttua.
Esikaupunkialueilla baanoja pitkin voi liikkua Pohjoisbaanaa Käpylän ja Oulunkylän ohitse sekä Viikinbaanaa Oulunkylästä Itäkeskuksen suuntaan.
Itäbaanaa voit polkea Kulosaaren puistotien pyöräkatua kohti Herttoniemeä. Tupasaarentieltä reitti rakentuu kohti Herttoniemen metroasemaa. Hiihtomäentieltä kohti Valurinkatua valmis Itäbaana kulkee pyörätienä. Itäbaanan tarkempaa suunnittelua jatketaan yleissuunnitelman pohjalta kohti Roihuvuorta seuraten Itäväylän vartta.
Seuraavina vuosina baanojen suunnittelu jatkuu mm. Itäbaanan, Pohjoisbaanan, Munkkiniemenbaanan, Pitäjänmäenbaanan, Arabianbaanan sekä Kuusisaarenbaanan osalta.
Ajankohtaisia tietoa baanojen suunnitelmista ja rakentamisesta löydät myös etusivulta pyöräilyn uutisista.
Helsingin baanaverkkosuunnitelma kartalla
Katso kartta suurempana: baanaverkkosuunnitelma kartalla (pdf)
Lähivuosina rakennamme pyöräväyliä erityisesti kantakaupunkiin, jossa pyöräilymäärät ovat suuria. Rakennamme etenkin yksisuuntaisia pyöräteitä ja -kaistoja sekä parannamme risteysjärjestelyitä. Panostamme erityisesti pyöräväylien jatkuvuuteen.
Kantakaupungin pyöräliikenteen tavoiteverkko 2025 kartalla
Linkistä aukeaa kohteen hankekuvaus, joka sisältää perustiedot hankkeesta, yhteyshenkilön sekä mahdolliset lisätietoaineistot.
- Linnankoskenkatu(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
- Mäkelänkatu(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
- Sturenkatu(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
- Pohjoisbaana Käpylän asema – Ruotutorpankuja(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
- Hämeentie v. Kustaa Vaasan tie – Annalantie (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
- Munkkiniemenbaanan yleissuunnitelma
- Itäbaanan yleissuunnitelma (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
- Pitäjänmäenbaanan yleissuunnitelma
Pyörätiet, joita rakennamme parhaillaan
Rakennamme pyöräteitä usein osana isompia katutyöhankkeita. Alta voit lukea, miten pyöräväylät paranevat osana seuraavia hankkeita:
Lauttasaarentielle toteutetaan pyöräkaistat Isokaaren ja Ruukinlahdentien välille, jonka myötä pyöräliikenteen ratkaisut ovat yksisuuntaiset koko Lauttasaarentien osalta.
Itäbaanan jatko Kulosaaren puistotien pyöräkadulta jatkuu yksisuuntaisina pyöräteinä kohti Kipparlahtea. Kipparlahden silmukan kohdalta rakennetaan uusi jalankulun ja pyöräliikenteen yhteys kohti Herttoniemeä metroradan viereen. Baanayhteys yhdistyy Hiihtäjänkujalle.
Pasilanbaana jatkuu Pikku-Huopalahden puistosta kohti Pasilaa pyöräkatuja pitkin, jotka rakennetaan Tilkanviertoon ja Ratsastielle.
Mannerheimintien peruskorjauksessa rakennetaan yksisuuntaiset pyörätiet kadun reunoille Postikadulta Reijolankadulle asti, minkä jälkeen Mannerheimintien pyörätieyhteydet ovat jatkuvat koko kadun osuudelta. Samalla kehitetään myös liittyvien katujen järjestelyitä.
- Mannerheimintien peruskorjauksen verkkosivu
- Hankekuvaus Mannerheimintie, osuus Postikatu–Runeberginkatu(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
- Hankekuvaus Mannerheimintie, osuus Runeberginkatu–Nordenskiöldinkatu(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
- Hankekuvaus Mannerheimintie, osuus Nordenskiöldinkatu–Reijolankatu(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Kadulla rakennetaan yksisuuntaiset pyörätiet, jotka liittyvät jo rakennettuihin Lauttasaaren sillan järjestelyihin.
Aleksis Kiven kadun ajoradalle rakennetaan molempiin suuntiin pyöräkaistat ja pyöräilijöille tehdään kulku Dallapénpuiston kautta Vallilanbaanalle. Nykyinen puukujanteen keskellä kulkeva pyörätie muutetaan jalkakäytäväksi.
Aleksis Kiven kadun peruskorjauksen verkkosivu(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Kadut ja puistot, suunnittelu- ja rakennuskohteet kartalla
Kartalta löydät myös pyöräilyn suunnittelu- ja rakennuskohteet.
Ruskea: kadut ja puistot, suunnittelukohteet
Punainen: kadut ja puistot, rakentamiskohteet tänä vuonna
Sininen: kadut ja puistot, rakentamiskohteet ensi vuonna
Valmistuneet hankkeet
Valmis Helsinginkatu: miten pyörällä kuljetaan?
Pyöräliikenne kulkee koko Helsinginkadun pituudelta yksisuuntaisilla pyöräteillä eli pyöräily on sujuvampaa ja turvallisempaa. Pyöräväylistä tulee selkeitä. Läntisellä Brahenkadulla Brahenkentän puoleinen pyörätie muuttuu yksisuuntaiseksi pohjoiseen päin. Etelään päin pyöräliikenne kulkee ajoradalla.
Valmis Runeberginkatu: miten pyörällä kuljetaan?
Pyöräilijät polkevat yksisuuntaisilla pyöräteillä. Kuitenkin Runeberginkatu saa Töölöntorin ja Caloniuksenkadun välille yksisuuntaiset pyörätiet vasta Länsi-Helsingin raitiotien rakentamisen yhteydessä 2020-luvun lopussa.
Pyöräilijät polkevat yksisuuntaisilla pyöräteillä.
Pyöräilyn ja jalankulun järjestelyjä parannetaan Lauttasaarentiellä. Meripuistotien ja Lauttasaaren sillan välille rakennetaan yksisuuntaiset pyöräkaistat. Jalankulkijoille rakennetaan uudet portaat sillan pohjoisreunaan alikulkukäytävän ja ulkoilutien kohdalle.
Itäisen Helsingin ja kantakaupungin välille valmistuva Itäbaana rakennetaan vaiheittain. Ensimmäinen osuus, eli Kulosaaren puistotie valmistui vuonna 2021.
Itäbaanan Suunnittelijankadun ja Valurinkadun välisen osuuden rakentaminen alkoi kesäkuussa 2022 Herttoniemessä. Rakennustyöt valmistuvat loppukesästä 2023.
Suunnittelijankadun ja Valurinkadun välillä Itäbaana kulkee pääasiassa Itäväylän meluesteen vieressä. Nykyinen yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie säilyy jalankulkijoiden käytössä itäbaanan valmistuttua.
Osana Kalasatamasta Pasilaan hanketta rakennetaan raitiolinjan yhteyteen baanajärjestelyt. Vallilanlaaksossa baana kulkee raitiotien vieressä kaksisuuntaisena pyörätienä ja Asemapäällikönkadun reunoilla yksisuuntaisina pyöräteinä.
Nykyistä pyöräliikenteen yhteyttä Pikku-Huopalahden puistossa parannettiin erottelemalla pyöräliikenne ja jalankulku toisistaan. Yhteys on osa Pasilanbaanaa.
Rakentui vuonna 2023.
Pohjoisbaanalle rakennettiin osuus Maaherrantieltä kohti pohjoista uusien talojen ja radan väliin.
Katariina Saksilaisen kadulle rakennettiin pyöräkatu osana kadun kokonaissaneerausta. Katu toimii Arabianbaanan osana kohti Viikkiä.
Valmistui 2023.
Raide-Jokerin yhteydessä rakennettiin merkittävästi pyöräteitä, mm. Viikinbaanan osuuksia.
Kaisantunneli on kävelijöiden ja pyöräilijöiden tunneli, joka rakennettiin ratapihan ali päärautatieaseman ratakiskojen alle. Tunnelin päät ovat Töölönlahdenkadulla ja Kaisaniemenpuiston lounaiskulmassa.