Hyppää pääsisältöön

Pyöräteiden rakentaminen

Lähivuosina rakennamme ja parannamme pyöräreittejä etenkin Helsingin kantakaupungissa. Jatkamme myös baanaverkon laajentamista.

Pyöräliikenteen suunnitelmat

Baanat ovat laadukkaita suoria pyöräreittejä, joilla voit pyöräillä tasaista vauhtia. Baanaverkko muodostaa valmistuessaan 130 kilometrin mittaisen seudullisen pyörätieverkoston, joka yhdistää isot asuinalueet keskustaan ja työpaikkakeskittymiin.

Rakennamme baanoja osuus kerrallaan. Voit jo pyöräillä keskustan Baanaa, Pohjoisbaanaa osuudella Hakamäentie–Käpylän asema sekä Kulosaaren puistotien pyöräkatua, joka on osa Itäbaanaa. Seuraavina vuosina keskitymme etenkin Pohjoisbaanan ja Itäbaanan suunnitteluun.

Ajankohtaisia tietoa baanojen suunnitelmista ja rakentamisesta löydät myös etusivulta pyöräilyn uutisista.

Helsingin baanaverkkosuunnitelma kartalla

Katso kartta suurempana: baanaverkkosuunnitelma kartalla (pdf)

Kuva: Jenni Huovinen
Sulje

Lähivuosina rakennamme pyöräväyliä erityisesti kantakaupunkiin, jossa pyöräilymäärät ovat suuria. Rakennamme etenkin yksisuuntaisia pyöräteitä ja -kaistoja sekä parannamme risteysjärjestelyitä. Panostamme erityisesti pyöräväylien jatkuvuuteen.

Kantakaupungin pyöräliikenteen tavoiteverkko 2025 kartalla 

Arvio siitä, miten pyöräverkko kehittyy kantakaupungissa lähivuosina.  Kuva: Mikko Airikka / Koponen+Hildén Oy
Arvio siitä, miten pyöräverkko kehittyy kantakaupungissa lähivuosina. Kuva: Mikko Airikka / Koponen+Hildén Oy
Sulje

Pyörätiet, joita rakennamme parhaillaan

Rakennamme pyöräteitä usein osana isompia katutyöhankkeita. Alta voit lukea, miten pyöräväylät paranevat osana seuraavia hankkeita: 

Valmis Helsinginkatu: miten pyörällä kuljetaan?  

Pyöräliikenne kulkee koko Helsinginkadun pituudelta yksisuuntaisilla pyöräteillä eli pyöräily on sujuvampaa ja turvallisempaa. Pyöräväylistä tulee selkeitä. Läntisellä Brahenkadulla Brahenkentän puoleinen pyörätie muuttuu yksisuuntaiseksi pohjoiseen päin. Etelään päin pyöräliikenne kulkee ajoradalla.   

Sulje

Valmis Runeberginkatu: miten pyörällä kuljetaan?  

Pyöräilijät polkevat yksisuuntaisilla pyöräteillä. Kuitenkin Runeberginkatu saa Töölöntorin ja Caloniuksenkadun välille yksisuuntaiset pyörätiet vasta Länsi-Helsingin raitiotien rakentamisen yhteydessä 2020-luvun lopussa. 

Sulje

Pyöräilijät polkevat yksisuuntaisilla pyöräteillä. 

Sulje

Kaisantunneli on kävelijöiden ja pyöräilijöiden tunneli, joka rakennetaan ratapihan ali päärautatieaseman ratakiskojen alle. Tunnelin päät tulevat olemaan Töölönlahdenkadulla ja Kaisaniemenpuiston lounaiskulmassa.  

Sulje

Pyöräilyn ja jalankulun järjestelyjä parannetaan Lauttasaarentiellä. Meripuistotien ja Lauttasaaren sillan välille rakennetaan yksisuuntaiset pyöräkaistat. Jalankulkijoille rakennetaan uudet portaat sillan pohjoisreunaan alikulkukäytävän ja ulkoilutien kohdalle.

Sulje

Itäbaanan Suunnittelijankadun ja Valurinkadun välisen osuuden rakentaminen alkoi kesäkuussa 2022 Herttoniemessä. Rakennustyöt valmistuvat loppukesästä 2023. 

Suunnittelijankadun ja Valurinkadun välillä Itäbaana kulkee pääasiassa Itäväylän meluesteen vieressä. Nykyinen yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie säilyy jalankulkijoiden käytössä itäbaanan valmistuttua.

Itäisen Helsingin ja kantakaupungin välille valmistuva Itäbaana rakennetaan vaiheittain. Ensimmäinen osuus, eli Kulosaaren puistotie valmistui vuonna 2021. 

 

Sulje

Kadut ja puistot, suunnittelu- ja rakennuskohteet kartalla

Kartalta löydät myös pyöräilyn suunnittelu- ja rakennuskohteet.

Ruskea: kadut ja puistot, suunnittelukohteet
Punainen: kadut ja puistot, rakentamiskohteet tänä vuonna
Sininen: kadut ja puistot, rakentamiskohteet ensi vuonna