Syksyn 2025 influenssa- ja koronarokotukset

  • 65 vuotta täyttäneet voivat varata ajan influenssa- ja koronarokotukseen Maisassa (maisa.fi ja Maisa-sovellus) tai puhelimessa, p. 09 310 46300, arkisin klo 8–16 (ei takaisinsoittoa).
  • Valitettavasti puhelinajanvaraus on tällä hetkellä ruuhkautunut. Suosittelemme soittamaan ajanvaraukseen myöhemmin, esimerkiksi muutaman päivän kuluttua.
  • Alle 65-vuotiaiden ajanvaraus aukeaa 8. lokakuuta Maisassa ja puhelimessa.   

Lue lisää rokotusten kohderyhmistä, aikataulusta ja ajanvarauksesta:

hel.fi/influenssarokotukset
hel.fi/koronarokotukset

Hätätilanne ja päivystys

Hätätilanteessa soita aina 112. Muissa kiireellisissä terveysasioissa terveysasemasi ollessa kiinni täytä Omaolo-oirekysely tai soita Päivystysapuun 116 117.

On tärkeää, että asioit vain yhden kanavan kautta, jotta kanavat eivät ruuhkaudu ja pystymme palvelemaan sinua nopeammin. Hätätilanteessa soita aina 112.

Toimi näin hätätilanteissa tai kiiretilanteissa, kun terveysasemasi on kiinni

Jos sinulla tai jollakin toisella on esimerkiksi rintakipua, hengitysvaikeuksia, halvausoireita, tajuttomuutta, voimakasta verenvuotoa tai kouristeluja, kyseessä on hätätilanne. Ole silloin yhteydessä hätäkeskukseen joko soittamalla, mobiilisovelluksella tai tekstiviestillä. Hätäkeskus vastaa yhteydenottoihin ympäri vuorokauden.

  • Soita numeroon 112

    • Voit soittaa mistä tahansa puhelimesta, myös ilman SIM-korttia.
    • Odota rauhassa äläkä sulje puhelua, vaikka linja olisi ruuhkainen.
    • Vastaa kysymyksiin ja seuraa ohjeita.
  • TAI, käytä 112 Suomi -mobiilisovellusta

  • TAI, lähetä hätätekstiviesti

    Jos et voi puhua tai kuulla, voit lähettää hätätekstiviestin.

    • Lähetä viesti numeroon 112 ja kerro viestissä:
      • kunta ja osoite, missä hätätilanne on
      • kuvaus mitä on tapahtunut
      • mahdolliset lisätiedot
      • nimesi.

     

Jos sairastut ilta-, yö- tai viikonloppuaikaan ja tarvitset kiireellistä arviota ja hoitoa, täytä Omaolo-oirekysely tai ota yhteyttä Päivystysapuun. Omaolo ja Päivystysapu ovat avoinna ympäri vuorokauden.

  • Täytä oirekysely

    Jos tarvitset kiireellistä hoitoa, täytä ensisijaisesti oirekysely Omaolo-palvelussa.  Omaolo on avoinna ympäri vuorokauden vuoden jokaisena päivänä. 

    Kun täytät Omaolo-oirekyselyn, saat arvion hoidon tarpeestasi ja toimintaohjeet. Tarvittaessa voit kirjautumisen jälkeen lähettää oirearviosi terveydenhuollon ammattilaiselle palvelun kautta. Otamme sinuun yhteyttä kahden tunnin kuluessa joko puhelimitse tai Omaolo-viestillä.

    Huom!  15 vuotta täyttäneet voivat asioida palvelussa sähköisesti tunnistautuneena. Omaolossa ei voi asioida toisen puolesta.

  • TAI, soita Päivystysapuun

    Jos et halua täyttää oirekyselyä, soita Päivystysavun maksuttomaan numeroon. Kerromme, kuinka nopeasti sinun tulee hakeutua hoitoon, ja ohjaamme sinut oikeaan hoitopaikkaan. Jos päivystykseen lähtö ei ole tarpeen, saat hoito-ohjeet puhelimessa.

    • Soita Päivystysavun numeroon 116 117(Linkki aloittaa puhelun)
    • Jos päivystysavussa on ruuhkaa, voit joko jonottaa tai jättää soittopyynnön.
    • Terveydenhuollon ammattilaiset antavat sinulle toimintaohjeet.

    Lue lisää Päivystysavusta(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

  • TAI, lähetä tekstiviesti Päivystysapuun

    Jos et voi puhua tai kuulla, voit lähettää tekstiviestin Päivystysapuun. Katso ohjeet tekstiviestin lähettämiseen(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

  • TAI, hakeudu suoraan päivystykseen

    Kiireellisessä tilanteessa voit hakeutua suoraan HUSin päivystykseen, jos et saa yhteyttä Päivystysapuun kohtuullisessa ajassa tai soittaminen ei ole mahdollista. Jos sinulla on jo päivystyslähete, sinun ei tarvitse soittaa Päivystysapuun, vaan voit tulla suoraan päivystykseen.

Suosituksia sinulle

Suosittelut luodaan automaattisesti sisältöjen perusteella.

Tämän sivun löydät myös osoitteella hel.fi/paivystys.