Elsparkcyklar – Vanliga frågor

Helsingfors stad har sammanställt svar på vanliga frågor om elsparkcyklar och deras användning i Helsingfors.

Sähköpotkulautojen maalattu pysäköintialue.
Våren 2023 lanserade Helsingfors stad en parkeringsreform för elsparkcyklar i centrum.

1. Elsparkcyklar och trafikregler

 

a) Var kan man köra med en elsparkcykel?

En elsparkcykel som körs med en hastighet på högst 25 km/h måste köras på en cykelväg eller cykelfil eller, om sådana saknas, på körbanan eller trottoarkanten. Att köra på trottoaren är inte tillåtet.

b) b. Kan det bli straffbart att köra på trottoaren?

Polisen kan utfärda ordningsbot eller böter för äventyrande av trafiksäkerheten.

c) Var får jag parkera min elsparkcykel?

Elektriska sparkcyklar behandlas somcyklar i vägtrafiklagen . Parkera därför parallellt med körleden och så nära kanten som möjligt. Enligt vägtrafiklagen får en elsparkcykel parkeras eller stannas på trottoaren eller cykelbanan, men på ett sådant sätt att den inte hindrar trafik och rörelse.

År 2023 kommer parkering av elsparkcyklar att begränsas i Helsingfors centrum, se avsnitt 2 för mer information. "Begränsat område för elsparkcyklar i centrum 2023".

d) Kan mer än en person åka på en elsparkcykel?

Nej. Vägtrafiklagen föreskriver att en elsparkcykel inte får transportera fler personer än vad den är konstruerad för. Att ta med en passagerare är endast tillåtet om fordonet är utrustat med ett säte som är lämpligt för en passagerare.

e) Bör man bära hjälm när jag kör en elsparkcykel?

Staden rekommenderar att man bär hjälm när man kör en elsparkcykel. Enligt vägtrafiklagen är det dock inte obligatoriskt att använda skyddshjälm när man kör en elsparkcykel

2. Begränsat område för elsparkcyklar i centrum 2023

a) Hur kommer parkering av elsparkcyklar att begränsas i centrum år 2023?

Staden har beslutat att begränsa parkeringen av elsparkcyklar i gemensamt bruk i centrum under perioden 2023 genom att använda textuella trafikmärken. Beslutet fattades av stadsmiljönämnden.

b) I vilket område är parkeringen begränsad?

Parkering begränsas i centrum och de södra stadsdelarna Se kartan nedan.

c) Hur mycket betalar operatörerna för användningen av parkeringsplatser?

Avgiften debiteras enligt antalet sparkcyklar. En sparkcykel kostar 15 €/mån. En operatör kan ha högst 700 sparkcyklar i det begränsade området, då betalar operatören 10 500 €/mån.

d) Var får man parkera? Hur är de tillåtna parkeringsområdena markerade?

Det finns ca 250 parkeringsplatser för elsparkcyklar i gemensamt bruk i det begränsade området. En del av dem finns på öppna platser och torg, andra längs gator.

Parkeringsområdena är markerade med trafikskyltar, som förbjuder stopp av andra fordon än de som tillhör företag som har avtal med staden.

De flesta parkeringsplatser är också markerade med vägskyltar med symbolen för elcykel. Undantagstillstånd för vägmarkeringarna har erhållits från Traficom.

Parkeringsområdena är markerade i operatörernas applikationer.

Se nedan exempelbilder på parkeringsskyltar och gatumålningar.  Vid behov anger en tilläggsskylt parkeringsplatsens storlek.

e) Varför en stanningsförbudzon?

Staden har avsiktligt fattat beslut om parkeringsförbud för att det ska vara så tydligt som möjligt för användarna och operatörerna att verksamheten utanför de tillåtna platserna är förbjuden.

Förbudet innebär att även kortvarig parkering, till exempel för att sköta ett ärende, endast får ske på de anvisade parkeringsplatserna för mikromobilitet.

f) f. Vart kan man rapportera felaktigt parkerade elsparkcyklar?

I första hand lönar det sig att direkt rapportera till operatörerna:

Företag som hyr ut elsparkcyklar är Bird, Bolt, Lime, Ryde, Tier och Voi.

Kontaktuppgifter till företagen i händelse av funktionsfel eller annan feedback:

Bird(Länk leder till extern tjänst) (onlineformulär)

Bolt(Länk leder till extern tjänst) (onlineformulär)

Lime(Länk leder till extern tjänst) (onlineformulär)

Ryde(Länk leder till extern tjänst) (onlineformulär) eller tel. 07 5325 1144

Tier(Länk öppnar standardprogram för e-post) (e-post)  eller tel. (09) 42550519

Voi(Länk öppnar standardprogram för e-post) (e-post)

 

Begränsad parkeringsplats, där elsparkcyklar för gemensamt bruk och cyklar endast får parkeras på markerade platser.
Begränsad parkeringsplats, där elsparkcyklar för gemensamt bruk och cyklar endast får parkeras på markerade platser.

Parkeringsmarkeringar i det begränsade området i centrum

Trafikmärke för parkeringsplats i det begränsade området för elsparkcyklar.
Trafikmärke för parkeringsplats i det begränsade området för elsparkcyklar.
Parkeringsplatsens målning.
Parkeringsplatsens målning.

3. Flyttning av elsparkcyklar och parkeringsövervakning

a) Voiko kaupunki siirtää vuokrattavia sähköpotkulautoja varastoon?

Kyllä, kunnallinen pysäköinninvalvonta tekee varasto- tai lähisiirtoja huomattavaa haittaa aiheuttaville pysäköidyille sähköpotkulaudoille.

Jokaisesta yksittäisestä siirrosta tehdään erillinen valituskelpoinen päätös.

b) Paljonko siirtämisestä peritään maksua?

Kaupunki perii varastoon siirretystä potkulaudasta 60 € siirtomaksun. Lähisiirron hinta on 55€.

Lisäksi varastosäilytyksestä peritään 15 € jokaiselta alkavalta 7 päivältä. Maksut peritään potkulaudan omistajalta.

Prislistan besluts av stadsmiljönämndens miljö- och tillståndssektion. (Länk till det senaste beslutet)(Länk leder till extern tjänst)

c) Vad är trafikhindrande parkering?

Elsparkcykeln är parkerad på ett sätt som hindrar trafiken, till exempel om sparkcykeln på trottoaren hindrar rullstolar eller barnvagnar från att passera.

a. Kan staden flytta hyrelsparkcyklar till en förvaringsanläggning? Ja, den kommunala parkeringsövervakningen utför förvaring eller närflyttning av parkerade elsparkcyklar som orsakar en betydande olägenhet. Varje enskild förflyttning är föremål för ett separat överklagbart beslut. a. Hur stor är förflyttningsavgiften? Staden tar ut en flyttningsavgift på 60 € för varje sparkcykel som flyttas till lagret Priset för närflyttning är 55€. Dessutom debiteras en förvaringsavgift på 15 € för varje påbörjad 7-dagars förvaring. Avgifterna debiteras av sparkcykelns ägare. b.

4. Skadeförebyggande åtgärder och lagstiftning angående elsparkcyklar

a) Hur många uthyrningsföretag för elsparkcyklar finns det i Helsingfors?

För närvarande (sommaren 2023) finns det sex företag som hyr ut elsparkcyklar i Helsingfors.

Företag som hyr ut elsparkcyklar är Bird, Bolt, Lime, Ryde, Tier och Voi.

b) Vad kan staden göra för att förebygga skador från elsparkcyklar

Staden kan som väghållare styra trafiken genom att placera ut trafikmärken i enlighet med vägtrafiklagen. Baserat på dessa befogenheter har staden beslutat att begränsa parkeringen av delade elsparkcyklar i centrum under perioden 2023 genom att använda textuella trafikmärken.

Staden diskuterar också aktivt med företag som hyr ut elsparkcyklar och med kommunikationsministeriet samt med andra städer, för att hitta gemensamma lösningar och ändra lagstiftningen.

c) Vad har hittills gjorts för att förhindra skador från elsparkcyklar?

Staden har beslutat att begränsa parkeringen av elsparkcyklar i gemensamt bruk i centrum under perioden 2023 genom att använda textuella trafikmärken.

Helsingfors stad och företag som hyr ut elsparkcyklar har kommit överens om ändringar i uthyrningsprinciperna för elsparkcyklar för att förbättra trafiksäkerheten och parkeringsmöjligheterna.

De ändringar som hittills har genomförts är följande:

  • Den maximala hastigheten för elektriska elsparkcyklar är begränsad till 20 km/h under dagtid.  
  • Högsta tillåtna hastighet under vardagsnätter är begränsad till 15 km/h (kl. 00–05)  
  • Hyresparkcyklarna är helt ur bruk under veckoslutsnätterna (fre.–lör. och lör.–sön.) (klockan 00–05). 
  • På de livliga gågatorna i centrum har sänkta hastighetsgränser på 10 km/h införts. Centralgatan och Alexandersgatan 
  • Staden har kommit överens om de parkeringsförbudszoner som genomförs i området utanför centrum.  
  • Vid avslutad färd skall ett fotografi av elsparkcykeln tas för att visa att den är korrekt parkerad. 
  • Operatörerna övervakar de bilder som tas och sanktionerar användare som har baserat på den tagna bilden parkerat sin sparkcykel felaktigt 
  • Parkeringsövervakningen har börjat utföra när- och lagerflyttningar av elsparkcyklar som orsakar en betydande olägenhet. 

Staden har arbetat i samarbete med polisen – syftet har varit att förhindra körning på trottoarer, höga situationshastigheter och att köra mer än en person.

Polisen bötfäller 40 euro för trafikförseelser som att köra på trottoaren, ge skjuts till en annan person och köra åt fel håll på en enkelriktad gata.

d) Varför krävs det tillstånd för att parkera en terrass på gatan, men inte för att parkera en elsparkcykel?

Uthyrningen av terrassområdet baseras på arrendelagen, enligt vilken staden kräver ett tillstånd och tar ut en avgift. Parkeringen av elsparkcyklar och andra fordon baseras däremot på vägtrafiklagen, som behandlar sparkcyklar på samma sätt som cyklar. Enligt lagenfår du stanna eller parkera dincykeleller moped på trottoaren och cykelbanan.

e) Kunde staden begränsa parkeringen av elsparkcyklar?

Det är möjligt att förbjuda eller begränsa parkering av elsparkcyklar med hjälp av ett textuella trafikmärken.

Staden har beslutat att begränsa parkeringen av elsparkcyklar i gemensamt bruk i centrum under perioden 2023 genom att använda textuella trafikmärken. Beslutet fattades av stadsmiljönämnden.

f) Hur skulle man kunna reglera antalet elsparkcyklar?

Stadens tolkning är att en effektiv reglering av antalet elsparkcyklarskulle kräva en lagändring för att göra mikromobilitetstjänster till en licensbelagd verksamhet. I praktiken skulle detta göra det möjligt för städerna att i framtiden kunna upphandla licenser för företag som hyr ut sparkcyklar.

Internationella exempel visar att endast lagändringar har bidragit till att begränsa den skada som orsakas av antalet elsparkcyklar. I Norge ändrades till exempel lagen för att tillåta städerna att reglera elsparkcyklar i sina egna områden. Innan lagändringen hade Oslo 25 000 elsparkcyklar för säsongen 2021, medan staden för säsongen 2022 har kunnat fastställa antalet till 8 000.

Staden för en aktiv diskussion med kommunikationsministeriet om ämnet. Liknande behov finns också i andra städer.