Elsparkcyklar och övriga eldrivna mikrofordon blir tillståndspliktiga

Helsingfors stad har berett ett mikromobilitetstillstånd för användningen av samutnyttjade elsparkcyklar och cyklar. Förslaget, som ska presenteras för stadsmiljönämnden den 18 november, innebär att det nuvarande området med begränsad parkering utvidgas från centrum till Tölö och Böle. Tillståndsplikten som den nya lagstiftningen kräver ersätter nuvarande frivilliga avtal.
Sähköpotkulautoja pysäköitynä.
I framtiden kommer parkeringsplatser att finnas tillgängliga över ett större område.

Området med begränsad parkering utvidgas

Den största synliga förändringen i förslaget rör områdena med begränsad parkering, vilka inrättas med hjälp av geostaket. Staden och operatörerna har tidigare kommit överens om att man i stadskärnan samt runt tåg- och metrostationerna endast får parkera samutnyttjade elsparkcyklar på parkeringsplatser som är reserverade för elsparkcyklar. Elsparkcykelns GPS förhindrar således parkering utanför området. Från och med nästa vår skulle begränsningsområdet omfatta nästan hela stadskärnan och sträcka sig ända till Tölö och Böle. Dessutom inrättas nya områden med begränsningar bland annat runt tågstationerna.

Området med begränsad parkering i centrum testades tillsammans med operatörerna 2023, och ytterligare områden lades till 2024. Staden fick bra respons om begränsningsområdena, och de nya tillståndsvillkoren tar hänsyn till responsen och erfarenheterna gällande platserna. Mindre områden med begränsad parkering har även föreslagits i andra delar av Helsingfors, bland annat i närheten av skolor och daghem. Tillståndsvillkoren för parkering förbättrar förutsättningarna för i synnerhet tillgänglighet samt underhåll och renhållning. I samverkan kring tillståndsvillkoren har fokus legat särskilt på att höra de mest utsatta grupperna, såsom organisationer för funktionshindrade och äldre, samt myndigheter.

Den nya lagen ger parkeringsövervakare rätt att omedelbart avlägsna samutnyttjade elsparkcyklar och cyklar som parkerats i strid med tillståndsvillkoren, till exempel om de inte står på ett markerat område i centrum.

Systemet för mikromobilitet utvecklas kontinuerligt

Samutnyttjade elsparkcyklar introducerades i staden 2019 och har visat sig vara populära bland både invånare och besökare i staden. De första begränsningarna baserade på frivillighet avtalades med operatörerna redan 2021, och under årens lopp har Helsingfors bland annat begränsat användningen nattetid och hastighetsbegränsningarna för elsparkcyklar samt skapat områden där samutnyttjade elsparkcyklar får parkeras endast på angivna parkeringsplatser. Dessa tidigare överenskomna begränsningar föreslås nu till stor del i tillståndsvillkoren.

Lagen som antogs i somras ger kommunerna större möjligheter att reglera användningen av samutnyttjade elsparkcyklar och övriga mikrofordon. Tillståndsvillkoren ska dock vara nödvändiga eller oundgängliga för trafiksäkerheten, tillgängligheten eller underhållet och renhållningen av gatan. Alla operatörer som kommer till staden ska ansöka om tillstånd i förväg, och villkoren gäller i hela staden. Det har även varit möjligt för de operatörer som varit verksamma i Helsingfors att ge utlåtanden om tillståndsvillkoren.

–Frivilliga avtal har varit det enda effektiva verktyget för att komma till rätta med nackdelarna med användningen av dessa populära tjänster. Systemet för mikromobilitet har utvecklats aktivt och kommer att fortsätta utvecklas även i det nya tillståndssystemet. Den första tillståndsperioden skulle vara drygt ett år, och vi kommer att övervaka hur tillståndsvillkoren fungerar.  Syftet med tillståndsvillkoren är att säkerställa ett tryggt och tillgängligt stadsrum, säger Heikki Palomäki, chef för enheten för trafiksystem.

Stadsmiljönämnden kommer även att behandla två fullmäktigemotioner relaterade till mikromobilitet vid sitt möte. Enligt lagen ska mikromobilitetstillståndet införas senast den 1 januari 2026. Den pågående säsongen för samutnyttjade elsparkcyklar fortsätter ännu en tid, om vädret tillåter.