En del av Helsingfors stads social- och hälsovårdstjänster är avgiftsbelagda. Det finns två typer av avgifter:
- Fasta avgifter är lika stora för alla. En fast avgift är till exempel den poliklinikavgift som debiteras för ett läkarbesök.
- Inkomstrelaterade avgifter bestäms enligt betalningsförmågan. De grundar sig på den sammanlagda inkomsten för dig och din partner. Inkomstrelaterade avgifter debiteras till exempel för långtidsserviceboende eller regelbunden hemvård.
Avgiftstaket är det högsta beloppet som du betalar för offentliga social- och hälsovårdstjänster per år. På den faktura som du får står det om avgiften omfattas av avgiftstaket. Du ska själv följa med huruvida avgiftstaket överskrids.
Vanliga frågor om avgiftstaket
Fick du en faktura från staden?
Vill du ändra förfallodag eller meddela om adressändring? Har du några frågor om din faktura eller avgiftstaket för social- och hälsovårdstjänster?
Du kan kontakta Talpa via kundtjänsten, dit du kan logga in med stark autentisering eller även via mobilen. Om du har fullmakt kan du även uträtta ärenden på ett företags eller någon annan persons vägnar.
Kontakta Talpa (Länken leder till en extern tjänst)(Länk leder till extern tjänst)
Uträttandet av ärenden blir smidigare när du känner till fakturanumret eller kundnumret som finns på den faktura du fått.
Om du har fullmakt kan du via E-tjänsten även sköta faktureringsärenden för en annan person eller organisation. Anvisning: Så här använder du Talpas E-tjänst (på finska)
Kundtjänsten för ekonomiförvaltningstjänsten betjänar på numret +358 9 310 25300 (länken startar samtalet) (Link startar ett telefonsamtal) under vardagar kl. 9.00–15.00. Se eventuella undantagstider på Talpas webbplats, på taloushallintopalvelu.hel.fi/sv (Länken leder till en extern tjänst)(Länk leder till extern tjänst)
Det lönar sig också att kolla in chattboten Talbotti som finns i sidans nedre kant och som känner till svaren på de vanliga faktureringsfrågorna. Via chatten når du vid behov också en kundbetjänare vardagar före kl. 15.
Kundtjänsten för faktureringen tar hand om följande:
- Ändring av förfallodatum på stadens fakturor
Betalningsplaner
- Konto- och adressändringar
- Fakturering av lagstadgade kundavgifter inom social- och hälsovården (på finska)
- Ärenden om avgiftstaket inom hälso- och sjukvården
- Betalningar till stadens försäljningsreskontra, återbetalning av överdebiterade belopp till kunder
- Inkassering av Helsingfors stads sektorers och affärsverks fordringar, skuldsaneringsärenden
- Ärenden i anknytning till behandling och betalning av inköpsfakturor som skickats till staden