Sosiaali- ja terveyspalvelujen laskut

Tältä sivulta löydät sosiaali- ja terveyspalvelujen laskutuksen asiakaspalvelun yhteystiedot ja tietoa maksukatosta.

Osa Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyspalveluista on maksullisia. Maksuja on kahdenlaisia:

  1. Tasamaksut ovat samansuuruisia kaikille. Tasamaksu on esimerkiksi lääkärillä käynnistä perittävä poliklinikkamaksu.
  2. Tulosidonnaiset maksut määräytyvät maksukyvyn mukaan. Ne perustuvat sinun tai sinun ja puolisosi yhteenlaskettuihin tuloihin. Tulosidonnaisia maksuja peritään esimerkiksi pitkäaikaisesta palveluasumisesta tai säännöllisestä kotihoidosta.

Lue lisää asiakasmaksuista

Maksukatto on summa, jonka korkeintaan maksat julkisista sosiaali- ja terveyspalveluista vuosittain. Saamassasi laskussa lukee, jos maksu kuuluu maksukaton piiriin. Sinun tulee itse seurata maksukaton ylittymistä.

Usein kysyttyä maksukatosta

Laskutuksen asiakaspalvelu

Jos haluat muuttaa laskun eräpäivää, jos sinulla on kysyttävää laskusta tai maksukatosta tai jos saamasi lasku on mielestäsi virheellinen, ota yhteyttä Talpaan.

Talpan asiakaspalvelunumerossa puh. 09 310 25300 (Linkki aloittaa puhelun)(Linkki aloittaa puhelun)palvellaan arkisin kello 9.00–15.00. Katso mahdolliset poikkeusajat Talpan sivuilta, osoitteessa taloushallintopalvelu.hel.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Voit ottaa yhteyttä myös sähköpostilla. Muista liittää viesteihin mukaan oma nimesi, yhteystietosi sekä asiakasnumero tai laskun numero, jotka löytyvät saamastasi laskusta.

Lähetä sähköpostia talpa.asiakaspalvelu@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Jos viestissäsi on henkilötietoja tai muita arkaluontoisia ja salassa pidettäviä tietoja, käytä aina suojattua sähköpostia. Securemail.hel.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) -osoitteeseen kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla.