Taitavasti tulevaisuuteen – tukena valmistavasta opetuksesta yläkouluun
Perusopetuksen hanke
Tuimme maahanmuuttotaustaisten yläkoululaisten oppimis- ja koulunkäyntivalmiuksia, vahvistimme oppilaiden opetuskielen taitoa sekä paransimme koulujen valmiutta tukea nuoria, jotka saapuvat Suomeen perusopetuksen loppupuolella.
Rahoittaja: Opetushallitus. Hanke päättyi 31.7.2025.
Hankkeessa tuotettua materiaalia, Kehittyvän kielitaidon timanttimalli(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Varhaiskasvatuslain mukaisen tuen uudistaminen ja inklusiivisen toimintakulttuurin edistäminen
Varmistimme, että kolmitasoisen tuen toimeenpano toteutuu Helsingin kaikissa varhaiskasvatusyksiköissä ja että tuen vaikuttavuuden arviointi ohjaa tuen suunnittelua ja toteuttamista. Vahvistimme yhteistyötä monialaisten yhteistyökumppaneiden kanssa ja selkiytimme ja yhtenäistimme yhteistyön muotoja kaupunkitasoisesti. Tavoitteemme oli, että inkluusio vahvistuu johtamisessa, toiminnassa ja yhteistyörakenteissa, ja että inkluusion periaatteen mukainen osaaminen kehittyy.
Rahoittaja: Opetus- ja kulttuuriministeriö. Hanke päättyi 31.7.2025.
Yhteisöllisen opiskeluhuollon kehittäminen ja vahvistaminen
Kehitimme yhteisöllistä opiskeluhuoltoa, yhteisöllistä toimintaa ja yksikkökohtaisia toimintamalleja esi- ja perusopetuksessa sekä toisen asteen koulutuksessa. Yhteisöllinen opiskeluhuolto on ensisijaista ja ennaltaehkäisevää toimintaa.
Rahoittaja: opetus- ja kulttuuriministeriö. Hanke päättyi 31.7.2025.
Lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuus hanke
Hankkeen aikana kehitettiin kolmea kärkiteemaa: pedagogiikkaa, opiskelukyvyn ja hyvinvoinnin tukemista sekä laatujärjestelmää ja tiedolla johtamista. Mukana olivat kaikki Helsingin kaupungin 15 lukiota ja niiden henkilöstö ja opiskelijoita. Teemojen ympärille rakennettiin monipuolista kehittämistoimia ja kokeiluja, jotka edistivät ja tukivat lukioiden toimintaa ja laadunhallintaa.
Rahoittaja: Opetushallitus. Hanke päättyi 31.7.2025.
Hankkeessa tuotettua materiaalia(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) mm. Oppivelvollisuuden seurannan käsikirja (fi, sv), Hyvinvointikurssin ohjaajan käsikirja, Hyvinvointia ja ohjausta työpajamuotoisesti lukioissa -materiaali, sekä kolme kokoelmajulkaisua, joissa esimerkkejä pedagogisesta ja opiskelijoiden hyvinvointia, opiskelukykyä sekä opintojen saavutettavuutta tukevasta kehittämistoiminnasta.
Älyä-hanke – älykästä teknologiaa kalusteiden elinkaaren pidentämiseksi
Kehitimme ja kokeilimme Helsingin kaupungille tuotettua tekoälyä ja automaatiota hyödyntäviä ratkaisuja, jotka tehostavat kalusteiden korjaukseen liittyviä palvelujen taustaprosesseja. Ratkaisujemme avulla pyrimme säilyttämään kalusteiden ja niissä käytettyjen materiaalien arvon mahdollisimman pitkään tuotteen elinkaaressa. Hanketta koordinoi Haaga-Helia ammattikorkeakoulu ja teimme sitä yhdessä pääkaupungin kierrätyskeskuksen kanssa.
Hankkeen verkkosivut(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Rahoittaja: EAKR Uudistuva ja osaava Suomi 2021 – 2027. Hanke päättyi 31.7.2025.
Liikkuva koulu ja Move!
Vahvistimme liikunnallista toimintakulttuuria Helsingin kaupungin yläkouluissa. Lisäsimme erityisesti yläasteikäisten fyysistä aktiivisuutta koulupäivien aikana ja tuimme liikunnallista elämäntapaa. Lisäksi vakiinnutimme koulujen Move!-prosessista saatavien tulosten hyödyntämistä koulujen hyvinvointityössä.
Rahoittaja: Aluehallintovirasto. Hanke päättyi 30.6.2025.
Oppimisen tuen kehittäminen Stadin AO:ssa 2024–2025
Ammatillisen koulutuksen hanke, Stadin AO
Selkiytimme oppimisen tuen prosesseja ammatillisessa koulutuksessa. Hankkeen kehittämistyö kohdennettiin Stadin AO:n viidellä kampuksella seitsemään pilottitutkintoon ja tuloksena syntyneet toimintamallit ja verkostot laajennettiin koko oppilaitoksen käyttöön. Kehittämistyötä hankkeessa toteuttivat projektikoordinaattori, viisi erityisopettajaa, viisi ohjaavaa opettajaa ja viisi työvalmentajaa.
Rahoittaja: Opetushallitus. Hanke päättyi 30.6.2025
Koulu-kettu: perusopetuksen ilmasto- ja kestävyyskasvatuksen kehittäminen
Rakensimme yhdessä oppilaiden ja opettajien kanssa uuden kestävän tulevaisuuden kasvatuksen Kettu-mallin perusopetuksen 1.–2.-luokille. Malli yhdistää ilmasto- ja kestävyyskasvatuksen sekä tulevaisuudenlukutaidon. Mallissa on mukana 12 kettuhahmoa, joille kirjoitettiin kaikille oma kestävään kehitykseen liittyvä tarina. Tarinat kuljettavat kestävyysilmiön äärelle, mutta eivät anna valmiita ratkaisuja. Näin lapset pääsevät itse tutkimaan ja selvittämään uudenlaisia kestävyysratkaisuja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi, luonnon monimuotoisuuden suojelemiseksi, demokratian vahvistamiseksi ja kiertotalouden soveltamiseksi.
Rahoittaja: Opetushallitus. Hanke päättyi 31.5.2025
Hankkeessa tuotettua materiaalia, Kettukaverit lähtevät kouluun!(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)