Helsingfors eftersträvar koldioxidneutralitet 2030. Trafiken håller på att bli Helsingfors största utsläppskälla år 2025, varvid åtgärderna för att minska trafikutsläppen är nu särskilt viktiga.
Helsingfors uppmuntrar stadsborna att i första hand välja gång, cykeltrafik eller kollektivtrafik som färdmedel. Även sambruksbilar och samåkningar är bra alternativ.
Om den egna bilen trots allt behövs i hushållet, kan det vara bra att överväga möjligheten till elbil. Helsingfors stad vill bryta myterna och informera mer om fördelarna med elbilar.
Myt: Det är mer ekologiskt att köra slut den gamla bilen än att byta ut den till en elbil.
Utsläppen från elbilar underskrider utsläppen från den genomsnittliga finska personbilen redan under det andra användningsåret, när även utsläppen från tillverkningen beaktas. Även om utsläppen från elbilstillverkningen är något högre än motsvarande utsläpp från tillverkningen av bilar med förbränningsmotor, är användningen i praktiken fri från utsläpp av växthusgaser. Om man kör mycket lite (ungefär mindre än 5 000 kilometer per år) kan det vara förnuftigare att köra slut en bil med förbränningsmotor. Annars är elbilen alltid ett miljövänligare val. Du kan också påverka luftkvaliteten genom att välja friktionsdäck i stället för dubbdäck.
Myt: Det är inte förnuftigt att skaffa en elbil, eftersom andra teknologier snart kan gå förbi utvecklingen.
Den direkta elen är fem gånger effektivare drivkraft än bränsle, från vilket det alltid uppkommer energiförluster. Även väte är en sorts förbränningsmotor, oavsett om det är fråga om en bränslecell eller ett vätebaserat bränsle. Det finns dessutom mycket efterfrågan på väte för sådana användningsändamål för vilka el inte lämpar sig och kommer därför inte att ersätta elbilar. Det lönar sig att använda väte när det inte är möjligt att utnyttja el till exempel på grund av fordonets vikt eller specialutrustning.
Tillverkningen av gasbilar håller på att upphöra inom personbilskategorin. Biogas är inte heller en ekonomisk lösning för person- och paketbilar, eftersom efterfrågan på biogas överskrider utbudet inom andra trafikformer.
Fullständigt eldrivna fordon är redan nu den miljövänligaste lösningen i alla fordonskategorier, och i framtiden syns inga andra konkurrerande drivkrafter.
Myt: Elbilar är dyra.
Det är sant att nya elbilar är ännu dyrare än bilar med förbränningsmotor, men priset på elbilar sjunker hela tiden. Det kommer snabbt in nya och mindre fullständigt eldrivna bilar på marknaden vid sidan av dyra terrängbilar.
Utvecklingen av batterierna i elbilar är snabb, och batterierna håller redan nu bilens hela livslängd. En använd elbil utgör alltså ingen risk på grund av batteriets varaktighet.
Eftersom elen är mycket billigare än bränslet lönar det sig att den som skaffar en ny bil beaktar utöver anskaffningspriset också de billigare driftskostnaderna hos elbilen. Ett bra verktyg för jämförelse av utsläpp och pris är autokalkulaattori.fi (på finska).
Myt: Det är väldigt svårt att planera laddningen.
Infrastrukturen för laddning av elbilar utvecklas snabbt, och laddningsstationer finns redan nu runt om i Finland. På flera servicestationer finns snabbladdare och laddare med hög effekt med vilka batteriet snabbt kan laddas fullt under matpausen. Det lönar sig nödvändigtvis inte alltid att ladda batteriet fullt, eftersom laddningen fördröjs efter 80 procent. På långfristiga resor lär man sig den bästa laddningsrytmen genom att pröva.
I början av 2025 fanns det 2 545 laddningsstationer i Helsingfors. Antalet har ökat i rask takt, eftersom det i Helsingfors ännu 2023 fanns bara 1 300 laddningsstationer.
Aktuell information om laddningsnätverket i Finland finns på finska, på latauskartta.fi.
Myt: Möjligheten för laddning av elbil är svår att ordna på husbolagets gård.
Den billigaste och lättaste modellen för husbolagsladdning är att omvandla värmestolpen till en laddningsstolpe. Kostnaderna för en sådan lösning är i allmänhet mycket måttliga och räcker utmärkt, om man inte kör hundratals kilometer per dag med bilen. Man börjar sällan laddningen med ett tomt batteri, och sällan behövs laddning till 100 procent. Den bästa laddningen för batteriet ligger mellan 20 och 80 procent.
Vid laddning i husbolag eller hemma kombineras laddningen med lastkontroll, som fördelar elströmmen efter tillgången. Då behöver man ofta inte ändra transformatorn eller elanslutningen, om husbolaget inte behöver flera effektiva laddare. Med lastkontroll kan man också kapa effekttopparna, som höjer kostnaderna för elförbrukningen.
