Sosiaalihuollon asiakastietovaranto
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) edellyttää kaikkia palvelunantajia, joilla on käytössään sähköinen asiakastietojärjestelmä, liittymään lain 65.1 §:n 1 kohdassa mainittuihin valtakunnallisiin tietojärjestelmäpalveluihin (Kanta-palvelut) viimeistään 1.9.2026.
Kanta-palveluiden käyttöönotto on mittava tehtävä, joka edellyttää uudenlaista yhteistyötä Helsingin ja Helsingin lukuun palveluita tuottavien yksityisten palveluntuottajien välillä.
Tälle sivulle on tarkoitus tuoda Helsingin tekemiä linjauksia ja ohjeistuksia toimivan yhteistyön mahdollistamiseksi.
Kanta-kirjaamisopas
Helsinki on yhdessä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen kanssa laatinut Kanta-kirjaamisoppaan, joka tarjoaa perustietoa kansallisesta kirjaamisesta ja kirjaamisosaamisesta.
Opas on julkistettu 28.10.2025 järjestetyssä tilaisuudessa.
Lisätiedot
Lisätietoja saa Kanta-palveluiden käyttöönottoprojektin sähköpostiosoitteesta sotepe.soskanta@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman) .
UKK – Usein kysytyt kysymykset
Liittymisaikataulu ja liittymismallit
Sosiaalihuollon asiakastietojen tallentaminen Kannan asiakastietovarantoon aloitetaan 1.9.2026 kaikkien palvelutehtävien osalta samanaikaisesti. Samaan aikaan myös yksityiset palveluntuottajat aloittavat asiakastietojen tallentamisen meidän rekisterimme alle.
Helsinki on linjannut, että meillä ei oteta käyttöön rinnakkaisliittymistä, joten teidän ei ole mahdollista ottaa käyttöön meidän käytössänne olevaa järjestelmää. Teidän tulee liittyä joko omalla suoraliittymisellä tai jonkun toisen toimijan kanssa yhteisliittymismallilla.
Lue lisää Kanta-palvelun liittymismalleista(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Kirjaamisoppaan julkaisutilaisuuksien (25.10. ja 5.11.25) kysymykset ja vastaukset
Helsingillä määrittelyt on tehty ja niitä viimeistellään lähiaikoina. Tavoite voisi olla, että marraskuun loppuun mennessä tiedotetaan.
VAKE on aloittanut asiakirjamäärittelyt, ja tavoite on saada työ valmiiksi 1/26.
Lähtökohtaisesti kaikki kirjaukset näytetään asiakkaalle OmaKannassa, jos ei ole tarve tehdä lakiin perustuvaa viivästämistä tai pysyvästi näyttämättä jättämistä.
Se, tapahtuuko tallennus automaattisesti vai vaatiiko se teidän järjestelmässänne joitain manuaalisia toimia, emme osaa vastata. Asiakastiedon tallentamistapa Kantaan ja OmaKantaan riippuu käytössänne olevasta tietojärjestelmästä.
Sosiaalihuollossa voi yksiköstä ja palvelusta riippuen olla tarve kirjata ja tallentaa potilastietoa potilastietovarantoon.
Määrittelytyö on aloitettu sosiaalihuollossa syntyvää potilastietoa koskien, mutta sen lakisääteinen määräaika on 1.3.2027, ja se ei sisälly suoraan tähän Kanta-palveluiden käyttöönottoprojektiin, mutta seuraamme sen etenemistä.
Kaikki asiakastiedot tulee tallentaa Kantaan (sosiaalihuollon asiakastietovarantoon). Mutta mikäli tarkoitetaan asiakkaalle itselleen näkyvää OmaKanta-näkymää, niin lastensuojelun ja muidenkin alle 18-vuotiaiden palveluiden kirjaamisen ja OmaKannassa tietojen näyttämisen ohjeistus tullaan laatimaan erikseen ja tiedotamme teitä siitä myöhemmin.
Emme täysin ymmärrä, mitä kysymyksellä tarkoitetaan. Miten mahdollinen palvelupäätöksen puuttuminen vaikuttaa itse asiakastiedon kirjaamisen tarpeeseen? Vastauksena kuitenkin selvennämme, että päivätoiminta on poistunut sosiaalipalveluluokituksesta ja tukipalveluista osallisuutta ja sosiaalista kuntoutumista edistävä tai tukeva palvelu on sellainen, jossa tilannekohtaisesti määritellään kirjaamisvelvollisuus. Esimerkiksi jos omassa toiminnassa kirjataan osallisuutta ja sosiaalista kuntoutumista edistävästä tai tukevasta palvelusta – niin silloin tulee myös yksityisten kirjata, koska asiakkaan tulee myös kirjausten osalta olla samanarvoisessa asemassa, huolimatta saako palvelun omana vai ostopalveluna.
Tämä on selvityksessä VAKEssa arkkitehtuuripuolella.
Tilanteessa tulee tehdä ilmoitus puhelimitse esim. vastuutyöntekijälle tai päivystykseen tai sähköisesti Maisan kautta. Toimintatapa säilyy siis ennallaan.
Tiedot toimitetaan nykyisten toimintatapojen mukaan 31.8.2026 saakka. Päättyneiden asiakkuuksien osalta tiedot tulee toimittaa ajantasaisesti nyt sovittujen käytäntöjen mukaisesti.
Tiedotamme tarkemmin lähempänä siirtymisaikaa niiden asiakastietojen toimittamisen osalta, jotka kuuluvat teidän palveluihinne vielä 1.9.2026, eli siirtymäajan yli menevien asiakkuuksien osalta.
Asiakastiedot tulee tallentaa Kannan asiakastietovarantoon. Tietojen tallentaminen on pakollista, eikä Kannan ruuhkautumisesta tarvitse huolehtia. Lisäksi lähtökohtaisesti kaikki kirjaukset näytetään asiakkaalle OmaKannassa, jos ei ole tarve tehdä lakiin perustuvaa viivästämistä tai pysyvästi näyttämättä jättämistä.
Kirjaukset näkyvät puolesta-asioiville huoltajille lähtökohtaisesti, mikäli erityistä syytä rajaamiseen ei ole tehtynä. Alle 18-vuotiaiden palveluiden kirjausten tallennus ja OmaKannassa tietojen näyttämisen ohjeistus tullaan laatimaan erikseen ja tiedotamme palveluntuottajia siitä myöhemmin.
Jokaisella sosiaalihuollon ammattilaisella on vain yksi ammattivarmennekortti, joka kertoo, että ammattilaisella on tietty Valviran edellyttämä tutkinto suoritettuna. Ja tuolla ammattivarmennekortilla voi tehdä Kanta-haun ja tallentaa tiedot Kantaan minkä tahansa hyvinvointialueen rekisteriin, joiden asiakkaille tuotatte palvelua.
Emme täysin ymmärrä, mitä kysymyksellä tarkoitetaan. Mitä kysyjä tarkoittaa tässä palveluntuottajalla? Meidän ymmärryksemme mukaan perhehoitaja on palveluntuottaja, ja jos tuottaa ammatillista perhehoitoa, on kirjaukset tallennettava asiakastietolain mukaisesti Kantaan ja lähtökohtaisesti näytettävä tiedot OmaKannassa.
Asiakastietojärjestelmät eivät automaattisesti toimi niin, että palvelunjärjestäjän kirjaukset siirtyisivät Kanta-palvelun kautta teidän järjestelmäänne. Rekisterinkäyttöoikeus mahdollistaa sen, että pääsette hakemaan Kanta-palvelun asiakastietovarannosta palvelunjärjestäjän kanssa sovitun palvelun toteuttamista varten tarvittavat olennaiset asiakastiedot. Siihen emme osaa ottaa kantaa, miten teillä käytössä oleva tietojärjestelmä toteuttaa nämä toiminnallisuudet. Ohjaisimme kysymään tätä teidän omalta järjestelmätoimittajaltanne tai siitä vastaavalta ammattilaiselta.
Kyllä. Tällä hetkellä tämä on THL:ssä määritelty näin. Tiedoksi, että asumisessa käytettävän merkinnän "Merkintä asiakkaan arjesta" toteutukseen THL on tunnistanut määrittelyn tarvetta. Mahdolliset muutokset julkaistaan jääkauden jälkeen 2027.
Kaikkien korttien tilaus tapahtuu rekisteröintipisteiden kautta.
Katso rekisteröintipisteet hyvinvointialueittain (pdf)(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Kantaan liittymisvelvoite ei koske yksityishenkilöitä eikä niitä yksityisiä ammatinharjoittajia tai pieniä palveluntuottajia, joilla ei ole sähköistä asiakastietojärjestelmää käytössään. Kyseisten toimijoiden asiakastietojen ja suoritetietojen toimittamisen osalta ohjaamme varmistamaan asian kyseisen palvelun vastuuhenkilöltä Vakesta tai Helsingistä.
Ohjaamme olemaan yhteydessä järjestelmätoimittajaanne ja selvittämään heidän valmiutensa Kantaan liittymiseen ja pyytämään sieltä ohjeistusta, mitä toimia teidän tulee tehdä.
Yleisesti voidaan vastata, että sähköinen asiakastietojärjestelmä tulee muuttaa Kanta-yhteensopivaksi ja järjestelmästä tulee olla yhteys Kanta-palveluun. Siihen, siirtyvätkö kirjatut ja tallennetut asiakaskirjaukset automaattisesti Kantaan vai vaatiiko se ammattilaiselta jonkin toimenpiteen järjestelmän sisällä, emme pysty vastaamaan, vaan siitä tulee kysyä järjestelmätoimittajaltanne.