Tiedote syksyn 2023 yo-kirjoituksiin osallistuville

Tietoa kokelaalle

Keskeisimmät asiat ylioppilastutkintoon osallistumisesta on julkaistu Ylioppilastutkintolautakunnan kotisivuilla(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) On tärkeää, että tutustut sekä Ylioppilastutkintolautakunnan ohjeisiin että tällä sivulla julkaistuihin ohjeisiin huolellisesti.

Sairastuminen ja kokeesta poisjääminen

Kokeeseen ei tule osallistua sairaana. Sairastumisen välttämiseksi on suositeltavaa välttää ylimääräisiä kontakteja ennen koepäivää.

Jos et osallistu kokeeseen, ilmoita poisjäännistä apulaisrehtori Jami Koposelle (jami.koponen@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman))

Mitä kokeeseen otetaan mukaan?

• Kannettava tietokone ja virtalähde (koulun lainakoneesta sovittava erikseen lehtori Päivi Mattilan kanssa)
  • USB- ja/tai verkkoliittimen sovittimet (koululla ei ole)
  • Langalliset kuulokkeet (langattomien kuulokkeiden käyttö on kielletty vaikka niitä voisi käyttää myös langallisena)
  • Langallinen hiiri (halutessasi)
  • Muistiinpanovälineet (lyijykynä, kumi, viivoitin, harppi tms.)
  • Eväät läpinäkyvissä pakkauksissa tai pusseissa (irrota etiketit ja teippaa mahdolliset tekstit valmiiksi kotona)
  • Tarvittavat reseptilääkkeet, särkylääkkeet, silmätipat tms.
  • Henkilökohtaiseen hygieniaan liittyvät tarvikkeet, esim. kuukautissuojat, korvatulpat tms.
  • Henkilöllisyystodistus (passi, ajokortti tai henkilökortti)
  • Kasvomaskeja ja käsidesi (jos haluat käyttää maskia kokeessa, tuo maskit koetilaan läpinäkyvässä pussissa ja tuo myös tyhjä läpinäkyvä pussi käytetyille maskeille).

Mitä koetilaan ei saa ottaa mukaan?

Jätä kotiin kaikki tavarat, jotka eivät ole välttämättömiä. Kiellettyjen esineiden tuominen koetilaan tulkitaan vilpin yritykseksi, josta seurauksena on kaikkien tutkintokerran kokeiden hylkääminen.

• Ei puhelinta, älykelloa tai muita elektronisia laitteita
  • Ei langattomasti toimivia laitteita, kuten langattomia kuulokkeita tai langatonta hiirtä
  • Ei taulukkokirjoja tai laskimia
  • Ei omia muistiinpanopapereita tai nenäliinoja (näitä saat koetilasta)
  • Ei eväskääreitä, pakkauksia tai pulloja, joissa on tekstiä​
  • Ei penaaleja, laukkuja, kasseja, tietokoneen suojakoteloita tai päällysvaatteita ​

• Ei vaatteita tai tavaroita, joissa on tekstiä

Vaatteissa olevat tuotemerkit, kuten ”Nike” ”Adidas” jne. ovat sallittuja. Tietokoneissa olevia kiinteitä tekstejä ei tarvitse poistaa tai peittää.
  • Ei arvotavaroita (lompakot, rahat, kännykät)

Huom! Arvotavaroille ei ole koululla erillistä säilytyspaikkaa. Arvotavarat jätetään omaan lokeroon tai omalla vastuulla naulakossa olevan takin taskuun. Kodin tai lokeron avaimen (ei avaimenperiä jossa tekstejä) voi viedä koetilaan.

Koulun tarjoamat eväät koepäivinä

Koulu tarjoaa koepäivinä kevyet eväät, jotka voi noutaa ennen kokeen alkua kouluravintolasta. Tarjolla on vaihdellen leipää, karjalanpiirakoita, leikkeleitä, jugurttia, mehua tms. Myös erityisruokavaliot on huomioita.

Saapuminen koululle

Saavu koululle koepäivänä klo 8.15 mennessä. Sisäänkäynti on B-portaan ovesta.

Jätä päällysvaatteesi naulakkoon tai lokeroon. Käy hakemassa koulun tarjoamat eväät sekä tarjotin ruokalasta. Asettele evääsi ja tavarasi tarjottimelle niin, että voit helposti näyttää niitä koetilan ovella, jossa tavarat tarkistetaan. Tarkistamisen helpottamiseksi asettele omat evääsi läpinäkyviin pusseihin tai rasioihin.

Siirry viipymättä sinulle osoitettuun koetilaan (juhlasali tai 5. kerros). Lista koetiloista on B-aulan portaikon seinällä. Koetila voi vaihdella eri koepäivinä.

Näet oman paikkanumerosi eväiden tarkistuksen jälkeen koetilan seinällä olevasta listasta. Pyydä tarvittaessa apua valvojilta.

Siirry omalle paikallesi, kytke tietokoneesi virtajohto ja ethernet-kaapeli, buuttaa se pöydälle jaetulta tikulta ja jää odottamaan ohjeita kokeen alkamisesta.

Pöydälle jaettuihin muistiinpanopapereihin (konsepteihin) tai tietokoneen apuohjelmiin ei saa kirjoittaa mitään ennen kokeen alkua.

Koe alkaa tasan klo 9.00. Mikäli saavut myöhässä koululle, koeaikaasi ei pidennetä.

Kokeen aikana

Varmista heti kokeen alussa, että valitset oikean kokeen ja tason. Viittaa heti valvoja paikalle, jos huomaat valinneesi väärän kokeen.

Mikäli haluat mennä wc:hen, nosta kätesi ylös ja odota, että saat valvojalta luvan lähteä. Pimennä Wc-käynnin ajaksi tietokoneesi ruutu klikkaamalla oikeassa yläkulmassa olevaa lukon kuvaa.

Mikäli koejärjestelmään tulee jokin häiriö tai sinulla on jokin muu ongelma, viittaa valvoja paikalle. Mikäli tekninen häiriö ei johdu kokelaasta, selvittämiseen käytetty aika pidentää koeaikaa.

Koejärjestyksen rikkomisesta, koetilaisuuden häirinnästä, vilpistä tai vilpin yrityksestä seurauksena on koesuorituksen tai kaikkien tutkintokerran kokeiden hylkääminen. Erityisen vakavissa tapauksissa kokelas menettää oikeuden osallistua myös seuraavan tutkintokerran kokeisiin. Vilpin yritykseksi tulkitaan esimerkiksi matkapuhelimen tai muun kielletyn laitteen tuominen koetilaan tai kokeeseen kuulumattomien aineistojen käyttäminen tai käytön yrittäminen.

Poistuminen koetilasta ja koululta

Kokeesta saa poistua aikaisintaan klo 12.

Kun olet valmis päättämään kokeesi, odota sopivaa hetkeä, jotta valvojan pöydälle ei synny ruuhkaa.

Ennen poistumista klikkaa “päätä koe”. Ennen kuin päätät kokeen, lue vielä kerran kokeen ohje ja tarkista, että olet vastannut kaikkiin kysymyksiin. Kirjoita käyttämiisi luonnospapereihin koko nimesi ja allekirjoitus.

Palauta muistitikku ja kaikki paperit I-valvojalle. Jätä lainavälineet paikallesi.

Palauta tarjotin ruokalaan.

Kokeen alustavat ja lopulliset pisteet

Opettajat tekevät yo-kokeen alustavan arvioinnin kahden viikon kuluessa kokeesta.

Mikäli sinulla on Wilma-tunnus, kokeesta saamasi alustavat pisteet tulevat näkyville Wilmaan heti arvioinnin valmistuttua.

Mikäli sinulla ei ole Wilma-tunnuksia, lähetetään alustavat pisteet ilmoittautumisen yhteydessä antamaasi sähköpostiosoitteeseen.

Kokeen lopullinen pistemäärä ja yo-kokeen arvosana julkaistaan 9.11. Arvosana tulee näkyville Wilmaan aamupäivän aikana. Mikäli sinulla ei ole Wilma-tunnusta, näet arvosanasi Oma Opintopolusta(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)