E-tjänster tillgänglighetsutlåtande

Det här tillgänglighetsutlåtandet gäller Helsingfors stads webbplats Helsingfors stads elektroniska tjänster. Webbplatsens adress är https://asiointi.hel.fi/sv.

Lagstiftning som gäller webbplatsen

Den här webbplatsen har publicerats tidigare än 23.9.2018. Webbplatsen bör uppfylla tillgänglighetskraven i lagstiftningen efter övergångsperioden som upphör 23.9.2020.

Stadens mål

I fråga om de digitala tjänsternas tillgänglighet har Helsingfors som mål att enligt WCAG-riktlinjerna, det vill säga riktlinjerna för tillgängligt webbinnehåll eller Web Content Accessibility Guidelines, uppnå minst nivå AA eller bättre, om det rimligen är möjligt.

Fullgörandestatus

Den här webbplatsen uppfyller de kritiska tillgänglighetskraven som ställs i lagen enligt WCAG 2.1-kriterierna på nivå AA med följande uppmärksammade brister:

Icke-tillgängligt innehåll

Det nedan nämnda innehållet uppfyller ännu inte alla tillgänglighetskrav som ställs i lagen.

 Observerade brister

  • En del av formulären har gömda anvisningar, som öppnas genom att klicka på en pil. Det här kan vara oklart för vissa användare av tjänsten. Pilknappen kan inte väljas med hjälp av ett tangentbord, varför den är tillgänglig endast för användare som använder en datormus. (WCAG 2.1: 2.1.1 Tangentbord)
  •  I vissa formulär är det möjligt att genom att klicka på en radioknapp öppna anvisningar under knappen. Då sidan har zoomats in orsakar textens storlek att den inte ryms på skärmen och att sidan inte kan bläddras som vanligt eftersom radioknapparna är valda. En del av formulären är därför otillgängliga för användare som använder ett tangentbord. (WCAG 2.1: 2.1.1 Tangentbord, 1.4.10 Skapa en flexibel layout som fungerar vid förstoring eller liten skärm, 1.4.4 Förändring av textstorlek)
  •  I en del av formulären används en anmälan om bristfällig information, ifrån vilket användare som använder ett tangentbord kan gå till sidans innehåll. Det här kan göra det svårt att uppfatta sidan då det förekommer fel i formulären. (WCAG 2.1: 1.3.2 Meningsfull ordning)

Korrigering av bristerna

Staden strävar efter att korrigera de observerade bristerna så att det är möjligt att använda webbplatsen både med tangentbord och med hjälpmedelsteknik. Korrigeringsåtgärderna förutsätter att publiceringssystemet och dess funktionsprinciper ändras och detta påverkar alla webbplatser som använder samma system. Korrigeringarna genomförs så snabbt som möjligt i samband med systemuppdateringar.

Utarbetande av ett tillgänglighetsutlåtande

Det här utlåtandet har utarbetats 9.6.2020.

Utvärdering av tillgängligheten

I utvärderingen av tillgängligheten har man följt Helsingfors stads arbetsinstruktion och metoder för att säkra webbplatsens tillgänglighet i alla arbetsskeden.

Tillgängligheten har kontrollerats med hjälp av programmatisk tillgänglighetskontroll och manuell kontroll av webbplatsen och innehållet. Den programmatiska kontrollen har genomförts med hjälp av Siteimproves automatiska testverktyg och webbläsartillägg.

Extern expertrevision har utförts av Annapura Oy och affärsverket Servicecentralen Helsingfors.

Uppdatering av tillgänglighetsutlåtandet

Webbplatsens tillgänglighet sörjs för med hjälp av kontinuerlig tillsyn då tekniken eller innehållet ändras och med regelbundna kontroller. Det här utlåtandet uppdateras i samband med ändringar i webbplatsen och kontroller av tillgängligheten.

Respons och kontaktuppgifter

Ansvarig för webbplatsens tillgänglighet är stadskansliet/strategiavdelningen/informationsförvaltningen: anneli.salomaa@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post).

Anmäl icke-tillgängligt innehåll

Om användaren upplever att tillgänglighetskraven trots allt inte uppfylls kan hen göra en anmälan per e-post helsinki.palaute@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post) eller med responsformuläret www.hel.fi/respons.

Begär information i tillgängligt format

Om användaren upplever att hen inte får webbplatsens innehåll i tillgängligt format, kan informationen begäras per e-post helsinki.palaute@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post) eller med responsformuläret www.hel.fi/respons. Staden strävar efter att besvara förfrågningar inom rimlig tid.

Tillgänglighetens rättsskydd, verkställighetsförfarande

Om personen upplever att staden inte svarar på en anmälan eller förfrågan eller att svaret inte är tillfredsställande, kan hen göra en anmälan till Regionförvaltningsverket i Södra Finland. På Regionförvaltningsverket i Södra Finlands webbplats står i detalj hur ärendet handläggs.

Regionförvaltningsverket i Södra Finland

Enheten för tillgänglighetstillsyn
www.tillgänglighetskrav.fi(Länk leder till extern tjänst)
saavutettavuus@avi.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Telefonväxel: 0295 016 000
Öppet: mån.–fre. kl. 8.00–16.15

Helsingfors stad och tillgänglighet

Helsingfors stad har som mål att vara en tillgänglig stad för alla. Stadens mål är att det är så enkelt som möjligt för alla stadsbor att röra sig och agera i Helsingfors och att allt innehåll och alla tjänster är tillgängliga för alla.

Staden främjar tillgängligheten inom de digitala tjänsterna genom att förenhetliga publiceringsarbetet och ordna tillgänglighetsutbildningar för sina anställda.

Webbplatsernas tillgänglighet följs upp kontinuerligt vid underhållet av webbplatserna. Staden reagerar omedelbart på brister som uppdagas. Behövliga ändringar genomförs så snabbt som möjligt.

Personer med funktionsnedsättning och användare av hjälpmedelsteknik

Staden erbjuder rådgivning och stöd för personer med funktionsnedsättning och användare av hjälpmedelsteknik. Stöd finns att tillgå på stadens webbsidor via Helsingfors-info.

https://www.hel.fi/sv/beslutsfattande-och-forvaltning/ta-kontakt/helsingfors-info