Seniori-infon palveluneuvoja Johanna Soininen kohtaa ikäihmisiä kiireettömästi

Seniori-infon palveluneuvoja Johanna Soininen on muuttanut Helsinkiin Enontekiöltä Luoteis-Lapista. Johannalle oli jo peruskoulussa itsestään selvää, että hän haluaa työskennellä hoitoalalla, mutta Helsinkiin päätyminen on ollut sattumaa.
Johanna Soininen palvelee helsinkiläisiä senioreja ja heidän läheisiään kasvotusten, puhelimitse ja digitaalisissa kanavissa.
Johanna Soininen palvelee helsinkiläisiä senioreja ja heidän läheisiään kasvotusten, puhelimitse ja digitaalisissa kanavissa.

Kun Johanna Soininen pohdiskeli aikoinaan peruskoulun jälkeistä hoitoalan opiskelupaikkaa, eteläiseen Suomeen suuntautuneen sukulaisvierailun aikana kaikki senhetkiset suunnitelmat saivat nopeasti uuden suunnan. Johannalle selvisi, että Helsingin diakoniaoppilaitos (nykyisin Suomen Diakoniaopisto) haki lähihoitajaopiskelijoita lisähaulla. Johanna tarttui tilaisuuteen. 

”Aloitin opiskelut lähihoitajaksi Helsingissä sillä ajatuksella, että jatkaisin opiskeluja heti valmistumiseni jälkeen. Ja niin myös tein, suoritin samassa ammattikorkeakoulussa heti perään terveydenhoitajan tutkinnon. Opiskeluaikoina olin kesätöissä Helsingin kaupungilla tehostetussa kotihoidossa muutamana kesänä. Tykkäsin siitä työstä tosi paljon."

Työmahdollisuus uudessa Seniori-infossa tuntui lottovoitolta, sillä siellä pääsisin laajentamaan osaamistani myös sosiaalipalvelujen puolelle ja oppimaan siten uutta työn lomassa.

"Valmistuttuani terveydenhoitajaksi menin töihin silmäklinikalle, mutta haikailin kotihoitoon, sillä se työ oli tuntunut merkitykselliseltä ja mukavalta. Palasin kotihoitoon ja jatkoin siellä kymmenisen vuotta, aina vuodesta 2007 vuoteen 2017. Meillä oli Munkkiniemen kotihoitotiimissä mukava esihenkilö ja työyhteisö, ja työ oli joustavaa ja yhteensovitettavissa muun elämän kanssa.

Vuonna 2017 esihenkilöni kertoi senioreille perustettavasta infosta, josta kiinnostuin heti. Olin noihin aikoihin miettinyt taas uusia opiskeluja, mutta työmahdollisuus uudessa Seniori-infossa tuntui lottovoitolta, sillä siellä pääsisin laajentamaan osaamistani myös sosiaalipalvelujen puolelle ja oppimaan siten uutta työn lomassa.”

Aikaa asiakkaan kohtaamiseen

Seniori-info aloitti toimintansa vuonna 2017 aluksi 14 palveluneuvojan voimin. Johanna on ollut mukana sen toiminnassa alusta alkaen.

”Työnkuvani on vuosien kuluessa jonkin verran laajentunut, toimipiste vaihtunut ja nykyisin meitä on senioreita palvelemassa jo yli 20 henkilöä. Työ on monipuolista ja vaihtelevaa. Tällä hetkellä työskentelemme Siltasaarenkadulla Hakaniemessä, jonne asiakkaidenkin on helppo tulla. Meitä palveluneuvojia on mahdollista tavata kasvotusten kerran viikossa myös Kalasataman ja Vuosaaren terveys- ja hyvinvointikeskuksissa."

Seniori-infon palveluneuvojat kohtaavat asiakkaita joko kasvotusten, puhelimitse tai digitaalisissa kanavissa arkisin kello 9−15.  Lisäksi he osallistuvat erilaisiin ikäihmisille järjestettäviin tapahtumiin eri puolilla Helsinkiä. Asiakkaita ovat joko seniori-ikäiset itse tai heidän läheisensä. Lisäksi palvelussa on erillinen viranomaislinja poliisien ja ensihoitajien yhteydenottoja varten.

"Terveydenhoitajan opinnoistani on tässä työssä paljon hyötyä, vaikkei minulla terveydenhoidollista vastuuta olekaan. Aluksi minun piti opetella paljon uutta, kuten toimeentuloasioiden hakemiseen ja kuljetustukiin liittyviä käytäntöjä. Uuden työn omaksumisessa auttoi kuitenkin se, että kaupungin prosessit olivat tuttuja jo kotihoidon ajoilta.”

Onneksi meillä ei ole kiire, vaan ehdimme aina keskittyä asiakkaiden kuuntelemiseen.

”Kysytyin tuotteemme on ehdottomasti painettu Ikääntyneiden palveluopas. Ikäihmisille on tärkeää, ettei puhelinnumeroita ja muuta olennaista tietoa tarvitse etsiskellä netistä. Suurin osa kohtaamisista hoituu puhelimitse. Meille soitetaan hyvin monenlaisista eri syistä. Puhelut liittyvät usein erilaisiin hakemuksiin, mutta onpa meiltä kysytty mm. puuronkeitto-ohjettakin. Osa puheluista on selvästi sellaisia, joissa meihin otetaan yhteyttä lähinnä halusta päästä juttelemaan päivän aikana edes jonkun ihmisen kanssa. Onneksi meillä ei ole kiire, vaan ehdimme aina keskittyä asiakkaiden kuuntelemiseen.”

Tukea omaan osaamiseen ja itsensä kehittämiseen

Johanna on jatkanut itsensä kehittämistä ja saanut siihen myös työyhteisön tuen:

”Tykkään olla kaupungilla töissä. Kaupungilla työskentelyn etuihin kuuluvat suuren työnantajan edut ja mukava määrä lomapäiviä. Omaa työtä pystyy suunnittelemaan melko vapaasti ja omaan kalenteriin sopivaksi. Työkaverit ja esihenkilöt ovat mahtavia ja kannustavia. Meillä Seniori-infossa panostetaan valmentavaan johtamiseen ja jokaisen omaa osaamista tuetaan hienosti."

Tulevaisuudessa haluan mahdollisesti opiskella vielä ainakin henkilöstöjohtamiseen liittyviä asioita.

"Opiskelin muutama vuosi sitten työn ohessa Metropoliassa vanhustyön ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon ja olin jonkin aikaa opintovapaalla. Valmistumiseni jälkeen olen päässyt mukaan esihenkilöketjuun, mikä on tuonut mukavan lisän perustyön oheen. Tulevaisuudessa haluan mahdollisesti opiskella vielä ainakin henkilöstöjohtamiseen liittyviä asioita.

Työn vastapainona tykkään rauhoittua erityisesti lukemisen äärellä tai luonnossa liikkuen. Suuri haaveeni toteutui loppuvuodesta, kun saimme perheeseen koiranpennun, jonka kanssa luonnossa liikkumiseni tuskin ainakaan vähenee.”