Sosiaali- ja potilasasiamiehet
Jenni Hannukainen, Sari Herlevi ja Teija Tanska
sosiaali.potilasasiamies@hel.fi
Neuvonta
puh. 09 310 43355 ma–to klo 9–11
Sosiaali- ja potilasasiamies
Sosiaali- ja potilasasiamiehen tehtävänä on toimia asiakkaan ja potilaan oikeuksien edistämiseksi. Hän neuvoo muistutuksen, kantelun tai potilasvahinkoilmoituksen tekemisessä. Sosiaali- ja potilasasiamies on puolueeton taho, joka ei tee päätöksiä eikä ota kantaa lääketieteelliseen hoitoon tai henkilökunnan toimintaan.
Kun otat yhteyttä sosiaali- ja potilasasiamieheen, saat vastauksen yleensä 1-3 arkipäivän kuluessa. Sosiaali- ja potilasasiamiehen palvelu on maksutonta.
Huomaathan, että Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirillä (HUS) ja yksityisillä terveyspalvelujen tuottajilla on omat potilasasiamiehensä.
Suojattu sähköposti
Yhteydenottopyyntö sosiaali- ja potilasasiamiehille
Sosiaali- ja potilasasiamiesten neuvonta
pvm/mpm
Milloin kannattaa ottaa yhteyttä sosiaali- ja potilasasiamieheen?
Voit ottaa yhteyttä sosiaali- ja potilasasiamieheen, jos
- olet tyytymätön saamaasi palveluun, hoitoon tai kohteluun
- haluat lisää tietoa oikeuksistasi sosiaali- ja terveydenhuollossa.
Sosiaali- ja potilasmies neuvoo sinua, jos harkitset tekeväsi muistutuksen tai kantelun. Myös omaiset ja läheiset voivat ottaa yhteyttä asiamieheen.