Sosiaali- ja potilasasiamies

Jos sinua tai läheistäsi on kohdeltu väärin sosiaali- tai terveydenhuollossa tai haluat tietoa oikeuksistasi, sosiaali- ja potilasasiamies neuvoo sinua.

Sosiaali- ja potilasasiamiehen tehtävänä on toimia asiakkaan ja potilaan oikeuksien edistämiseksi. Hän neuvoo muistutuksen, kantelun tai potilasvahinkoilmoituksen tekemisessä. Sosiaali- ja potilasasiamies on puolueeton taho, joka ei tee päätöksiä eikä ota kantaa lääketieteelliseen hoitoon tai henkilökunnan toimintaan.

Kun otat yhteyttä sosiaali- ja potilasasiamieheen, saat vastauksen yleensä 1-3 arkipäivän kuluessa. Sosiaali- ja potilasasiamiehen palvelu on maksutonta.

Huomaathan, että Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirillä (HUS) ja yksityisillä terveyspalvelujen tuottajilla on omat potilasasiamiehensä.

Asioi verkossa

Suojattu sähköposti

Avoinna joka päivä ympäri vuorokauden
Vaatii tunnistautumisen. Linkki avautuu uuteen välilehteen.

Yhteydenottopyyntö sosiaali- ja potilasasiamiehille

Avoinna joka päivä ympäri vuorokauden
Linkki avautuu uuteen välilehteen.

Soita

Sosiaali- ja potilasasiamiesten neuvonta

Avoinna ma-to 09-11
Puhelun hinta: normaali puhelumaksu