Solakallion koulu

Itä-Pakilassa sijaitseva koulumme on erityiskoulu, jossa on vuosiluokat 1.-9.
Koulurakennus

Yhteystiedot

Mikkolankuja 6, 00680 Helsinki Näytä esteettömyystiedot Näytä sijainti palvelukartalla
Suomi, Ruotsi
PL 68303, 00099 Helsingin kaupunki

Apulaisrehtori
Eeva-Kaisa Alamäki
eeva-kaisa.alamaki@edu.hel.fi

Hallintoassistentti
Nina Voigt
+358 9 310 82229
toimistopalvelut.solakallionkoulu@hel.fi

palveluvastaava
Tuuta Heikkinen
+358 9 310 40206
tuuta.heikkinen@hel.fi

Rehtori
Johanna Kyyhkynen
+358 9 310 88726
johanna.kyyhkynen@hel.fi

Tarjolla sali

Solakallion koulu sijaitsee luonnonkauniilla paikalla Toivolan mäellä Itä-Pakilan kaupunginosassa. Koulurakennuksemme on hieno uusi väistötila, jossa opiskelemme toistaiseksi. Koulussamme opiskelee 54 oppilasta vuosiluokilla 1-9. Koulussamme on yhdeksän luokkaa, joissa kussakin opiskelee 6 oppilasta.

Meidän koulu

Valtakunnallisten opetussuunnitelman perusteiden pohjalta on laadittu  Helsingin oma kuntakohtainen opetussuunnitelma (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)  sekä koulukohtaiset opetussuunnitelmat. Opetusta meidän koulussa ohjaa  koulun opetussuunnitelma (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) . Koulun opetussuunnitelmaan on kirjattu koulutyön tavoitteet, mitä aineita koulussa opiskellaan, miten koulussa työskennellään ja miten oppilaita voidaan tukea.

Solakallion koulussa opetus on luokkamuotoista erityisopetusta pienryhmissä. Koulun toiminnassa otetaan huomioon oppilaan erityistarpeet, joka tukee arjessa toimimista.

Luokat ovat yhdysluokkia ja samassa luokassa opiskelee erilaisin tavoittein (opetussuunnitelma/HOJKS) eteneviä eri-ikäisiä oppilaita.

Käytössä on henkilökohtaisia apuvälineitä ja vaihtoehtoisia kommunikointitapoja, joita kehitetään moniammatillisesti oppilaiden yksilöllisten tarpeiden mukaan.

 

Tutustu erityiskoulunkäynninohjaajan työhön

Helsinki Kasko - Koulunkäynninohjaajat - 16-9 on Vimeo(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Solakallion koulun opetussuunnitelmassa ei ole yhteistä kieliohjelmaa, vaan kieliohjelma on määritelty jokaisen oppilaan HOJKS:ssa

6.6.-4.8.23 Lomatoimintaa

10.8.2023 Syyslukukausi alkaa

Koulumme sosiaalisessa mediassa

Kerromme koulun arjesta myös Facebookissa, otathan meidät seurantaan.

Solakallion koulu Facebookissa(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Kodin ja koulun yhteistyön periaatteet ja toimintatavat on kuvattu jokaisen koulun opetussuunnitelmassa. Siihen kuuluvat mm. vanhempainillat, vanhempainvartit sekä yhteydenpito sähköisen Wilma-järjestelmän kautta. 

Käytännön yhteistyöstä ja toiminnasta sovitaan yhdessä koulun ja huoltajien kanssa. Kodin ja koulun yhteistyö on vastavuoroista. Kouluissa toimii johtokunta ja myös vanhempainyhdistys.

Solakallion koulussa jokaisen oppilaan koteihin pidetään tiiviisti yhteyttä. Reissuvihot tiedottavat päivittäisistä tapahtumista. Lukuvuoden aikana järjestetään vanhempainiltoja ja avoin koulupäivä, tällöin huoltajat voivat tutustua koulun toimintaan.

Kaikille oppilaille tehdään vuosittain henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS) yhdessä huoltajien ja moniammatillisen verkoston kanssa. HOJKS-tapaamisia järjestetään vähintään kaksi kertaa lukuvuoden aikana.

Wilma

Wilma-järjestelmän(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) kautta huoltajat voivat saada tietoa lastensa opetuksesta, opetusjärjestelyistä ja arvioinnista sekä selvittää poissaoloja. Wilmassa huoltajat saavat koulun lähettämiä tiedotteita ja voivat olla yhteydessä opettajiin ja rehtoriin. Wilmaa käyttävät myös oppilaat ja opiskelijat omien opintojensa seurantaan. Huoltajakohtaiset wilma-tunnukset annetaan syyslukukauden alkaessa siitä koulusta, jossa lapsi on aloittanut.

Opi käyttämään Wilmaa YouTube-videoidemme avulla.(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Koulussamme on käytössä kuuden viikon jaksolla kiertävät perus- ja kasvisruokalistat. Päivittäin on valittavana kaksi pääruokavaihtoehtoa. Ateriaan kuuluu lämmin ruoka, salaatti, raaste tai tuorepala, ruokajuoma, leipä ja levite.

Katso koulun lounaslista(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Solakallion koulun VETO – toimintasuunnitelma, vaativan erityisen tuen ohjaus

Solakallion koulun kaikki oppilaat ovat pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaita. He ovat kehitysvammaisia ja/tai autisminkirjon henkilöitä. Oppilaillamme on haasteita toiminnanohjauksessa, kommunikoinnissa sekä oppimisen vaikeuksia arjen toiminnan tasolla, sekä erityisiä oppimisympäristön vaatimuksia opetuksen järjestämisen näkökulmasta.

VETO-opettajina tarkoituksenamme on vastata kentältä nouseviin haasteisiin: vahvistamalla eri toimijoiden yhteistyötä ja vuorovaikutusta, jakamalla osaamista, sekä kehittämällä oppimisympäristöjä ja materiaaleja ja kehittämällä eri menetelmiä. Erilaiset pedagogisten asiakirjojen laadinta- sekä arviointitavat ovat erityisosaamistamme.  Niiden yhtenäisten käytäntöjen laatimiseen ja hyödyntämiseen tarvitaan aikaa ja yhteistyömahdollisuuksia.

Tuemme kouluja esittelemällä oppimisympäristöjä ja välineistöä sekä tarjoamalla konsultaatiota ja jakamalla tietoa koulumme järjestämistä koulutuksista.

Syyslukukaudella järjestämme koulutuksia, jotka löytyvät Helmen koulutuskalenterista.

 

Yhteistyöterveisin

Eeva-Kaisa Alamäki 
p. 040 3347 600 
eeva-kaisa.alamaki@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Paula Perälä
p. 040 3347 601
paula.perala@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)  

 

Henkilökuntamme yhteystiedot

Solakallion koulu

Käyntiosoite: Mikkolankuja 6 E, 00680 Helsinki (Itä-Pakila)
PL 68303, 00099 Helsingin kaupunki

Avoinna koulutyöpäivinä kello 8.00 – 17.00
sähköpostit henkilökunnalle: etunimi.sukunimi@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Hallintoassistentti

Nina Voigt
puh. +358 9 310 82229 / +358 50 4013 144
toimistopalvelut.solakallionkoulu@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
tiistaisin ja perjantaisin

Rehtori

Johanna Kyyhkynen
puh. +358 9 310 88726     
johanna.kyyhkynen@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Palveluvastaava 

Tuuta Heikkinen 
puh. +358 9 310 40206
tuuta.heikkinen@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Apulaisrehtori

Eeva-Kaisa Alamäki  
puh. +358 40 334 7600
puh. +358 9 310 86028
eeva-kaisa.alamaki@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Johtokunnan puheenjohtaja

Laura Vuolle, pj.   
lauraemiliavuolle@gmail.com(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Tiimivastaava/ kuljetusvastaava

Maiju Rokkanen
puh. +358 9 310 53313
maiju.rokkanen@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Projektisuunnittelija

Ville Martikainen
Puh. +358 050 495 1722
ville.martikainen@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Kohdevastaava

Diego Ilan
puh. +358 44 4672639
paikalla arkisin klo 7-15

Kouluravintola

Palvelukeskus, Saida Maalin
puh. +358 50 565 7631
kouluravintola.solakallio@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Palveluvastaava Tuuta Heikkinen 
puh. +358 9 310 40206

Tiimivastaava Maiju Rokkanen
puh. +358 9 310 53313

Ryhmät

A-ryhmä, Karoliina Kekkonen
+358 40 135 5947, +358 9 310 36837

B-ryhmä, Anna Tirkkonen 
+358 40 175 8942, +358 9 310 22049

C-ryhmä, Jasmin Katajamäki
+358 40 334 7560, +358 9 310 44424

D-ryhmä, Suman Thapa
+358 40 509 8635, +358 9 310 20247

E-ryhmä
+358 40 196 9027, +358 9 310 36978

F-ryhmä, Mahin Mohammadi
+358 40 196 6376, +358 9 310 44576

G-ryhmä, Tiina Ihalainen
+358 40 522 7551, +358 9 310 23261
+358 40 839 4119, +358 9 310 83238

H-ryhmä, Liban Hussein
+358 40 627 6787, +358 9 310 22641

I-ryhmä, Nadia Boughdiri
+358 40 839 4119, +358 9 310 83238

Sähköpostit henkilökunnalle: etunimi.sukunimi@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

A-luokka Leea Ranta
puh. +358 40 825 3412
puh. +358 9 310 21770

B-luokka Kea Novitsky
puh. +358 40 196 5625
puh. +358 9 310 44585

C-luokka Katriina Sohlberg    
puh. +358 40 839 5092
puh. +358 9 310 83239

D-luokka Eeva-Kaisa Alamäki  
puh. +358 40 334 7600
puh. +358 9 310 86028 

E-luokka Vilma Forsström
puh. +358 40 725 2767
puh. +358 9 310 23688

F-luokka Tea Nyfors   
puh. +358 40 334 7602
puh. +358 9 310 86025

G-luokka Patrik Polvi 
puh. +358 40 336 0349
puh. +358 9 310 83023

H-luokka Paula Perälä
puh. +358 40 334 7601
puh. +358 9 310 86027

I-luokka Mustafa Barre  
puh. +358 40 334 8262
puh. +358 9 310 53315

Outi Härkönen, musiikki
puh. +358 40 664 7549
puh. +358 9 310 80110

Gramoz Shpendi, päätoiminen tuntiopettaja
puh. +358 40 717 8758
puh. +358 9 310 21602

Erityiskoulunkäynninohjaajat (EKKO)

A-luokka, Jaana Gustafsson    
puh. +358 40 757 7217

B-luokka, Sari Leppänen
puh. +358 40 679 0392

B-luokka, Iida Jero

C-luokka, Leyla Farah
puh. +358 40 334 7599

D-luokka, Inessa Mäkirinne  
puh. +358 40 828 3046

E-luokka, Faiq Al-Zarfi
puh. +358 40 757 0863

F-luokka,  Minttu Salmela
puh. +358 40 336 0348

G-luokka 

H-luokka 

I-luokka Juhani Ojala   
puh. +358 40 336 0347

Koulunkäynninohjaajat (KKO) 

Abbas Al-Azawi
Musa Al-Azawi
Faiq Al-Korawi 
Mohamud Barre   
Subash Basnet       
Sille Birkenfeld  
Tatyana Bokovaya
Imen Boughdiri  
Leyla Farah  
Siva Ganeshananthan 
Jaana Gustafsson
Aila Güsel
Azam Hassan
Rafle Hassan
Oushem Hamici       
Irina Heiskanen
Liban Hussein            
Tiina Ihalainen  
Semion Iudin  
Iida Jero
Jasmin Katajamäki
Bikash KC           
Karoliina Kekkonen
Terho Korhonen
Anna Laneva             
Sari Leppänen
Friba Majeeb
Danja Manner
Ahmed Mohamed       
Abdulgadir Mohamed
Jama Mohamed
Moallin Mohamed
Mahin Mohammadi
Joonas Mouhu        
Cesar Munoz       
Inessa Mäkirinne
Sari Niemeläinen   
Erkki Nieminen              
Juhani Ojala
Nadia Rahmouni-Boughdiri
Dhirender Rawat        
Jelena Reemet 
Anna-Mari Rokkanen      
Minttu Salmela
Suman Thapa
Matti Timonen
Anna Tirkkonen
Alexandra Vorobjeff
Lauri Vähämäki

 

Terveydenhoitaja

Riikka Koivisto
riikka.koivisto@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
puh. 050 310 5642

 

Kuraattori

 

Psykologi

Linnea Vallius  
puh. 09 310 25809 
linnea.vallius@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Koululääkäri

Kati Ahonen
yhteydenotot terveydenhoitajan kautta

Aamu- ja iltapäivätoiminta, kerhot ja harrastukset

Oppilaille on tarjolla monenlaista vapaaehtoista ohjattua toimintaa ennen ja jälkeen koulupäivän – mielekästä tekemistä ja kivaa yhdessäoloa turvallisessa ympäristössä.

Oppilaiden koulupäivät alkavat neljänä aamuna klo 8.00 ja yhtenä aamuna klo 9.00 henkilökunnan kokouksen vuoksi, jolloin aamupäivätoimintaa ei järjestetä.

Lisätietoja koulujen aamupäivätoiminnasta löydät  perusopetuksen sivuiltamme .

Perusopetuksen iltapäivätoiminta on maksullista ja suunnattu 1.–2.-luokkalaisille sekä erityisen tuen oppilaille.

Lue lisää iltapäivätoiminnasta ja sen maksuista perusopetuksen yhteisiltä sivuiltamme.

Solakallion iltapäivätoiminta ja loma-ajan toiminta ovat Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan järjestämää toimintaa. Iltapäivätoiminta toteutetaan Solakallion koululla koulupäivien jälkeen klo 12.00–16.00. Koulujen loma-aikoina järjestetään loma-ajan toimintaa, jolloin päivittäinen toiminta-aika on klo 8.00–16.00.

Iltapäivätoiminnan päätöksellä koululainen voi tarpeen mukaan osallistua osa- tai kokopäiväisesti myös koulujen loma-aikojen ja kesäloma-ajan toimintaan. Loma-ajan toiminta-aika on klo 8.00–16.00.

 

Katso kouluamme lähimpänä olevat iltapäivätoimintapaikat.

Voit etsiä alueemme iltapäivätoimintapaikat myös palvelukartalta(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) . Kirjoita palvelukartalla osoite sille varattuun kenttään.  

Koulussamme järjestetään oppilaille maksuttomia harrastuksia ja kerhoja sekä Harrastamisen Suomen mallin kautta että koulun kerhotoimintana. Perusopetuksen yhteisiltä sivuiltamme löydät lisätietoa kerho- ja harrastustoiminnasta. 

Alla on tietoa meidän koulumme kerhoista ja harrastuksista.

Harrastamisen Suomen mallin ryhmiin ilmoittaudutaan suoraan harrastuksen järjestäjälle. Ilmoittautuminen on sitova. Harrastukset toteutuvat, jos osallistujia on riittävästi. Mikäli joudut perumaan ilmoittautumisen, ole yhteydessä harrastuksen järjestäjään mahdollisimman nopeasti. Harrastuksen järjestäjä tiedottaa mahdollisista peruutuspaikoista ja lisäryhmistä. Osallistujat ovat vakuutettuja harrastuksen aikana.

Harrastamisen Suomen mallin harrastukset lukuvuonna 2024–2025

Harrastamisen Suomen mallin maksuttomia harrastuksia on tarjolla 3.–9.luokkien oppilaille kaikissa Helsingin peruskouluissa.  

Uusi harrastuskausi alkaa 2.9.2024.

Harrastukset on tarkoitettu ensisijaisesti oman koulun oppilaille. Voit valita myös jollakin toisella koululla järjestettävän harrastuksen. Osallistujat ovat vakuutettuja harrastuksen aikana.

Harrastamisen Suomen mallin ryhmiin ilmoittaudutaan suoraan harrastuksen järjestäjälle. Harrastusryhmät täyttyvät ilmoittautumisjärjestyksessä. Olet tervetullut tutustumaan harrastukseen ilman ilmoittautumista, jos ryhmässä on tilaa. Mikäli joudut perumaan ilmoittautumisen, ole yhteydessä harrastuksen järjestäjään mahdollisimman nopeasti. Harrastuksen järjestäjä tiedottaa mahdollisista peruutuspaikoista ja lisäryhmistä. 

 Torstai
Tanssi (3.-6.lk)

Aika: Torstai klo 14.30-15.30

Paikka:  Koululla

Harrastus on suunnattu erityisopetuksen oppilaille. Tanssikerhossa tanssitaan osallistujien lempimusiikkien tahtiin ja tehdään erilaisia luovia tanssiharjoituksia, joiden kautta jokainen saa löytää omanlaisensa tavan liikkua ja tanssia. Harrastuksessa opetellaan rennosti erilaisia nykytanssin tekniikoita ja liikkumistaitoja sekä harjoitellaan ryhmässä toimimista ja esiintymistä. Ryhmässä on kaksi ohjaajaa ja koulun puolesta avustajia.  

Yhteyshenkilö: hsm.yhteisotanssiiry@gmail.com(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Järjestäjä: Yhteisö tanssii / Harrastamisen Suomen malli

Koulumme johtokunta

Jokaisessa koulussa toimii johtokunta, joka ohjaa ja kehittää koulun toimintaa. Koulun johtokunta koostuu huoltajien, oppilaiden ja henkilöstön edustajista. Kasvatus- ja koulutuslautakunta valitsee jäsenet neljäksi vuodeksi. Nykyisten johtokuntien toimikausi on 2021-2025. Johtokunta muun muassa hyväksyy vuosittain koulun toimintasuunnitelman. 

Huoltajat 

Laura Vuolle (pj), Maija Heinänen (varaj.) 

Susanna Alhokoski, Jarmo Keskinen (varaj.) 

Katja Rinne-Garmston, Hanna Jokinen (varaj.) 

Timo Kallinen, Ann-Marie Kopra (varaj.) 

Anssi Hallio, Anifa Mangoko-Mbuli (varaj.) 

Opettajat 

Katriina Sohlberg, Tea Nyfors (varaj.) 

Muu henkilökunta 

Irina Heiskanen, Julius Bremer (varaj.)  

Aika:         Keskiviikkona 29.5.2024 klo 14.00-15.00

Paikka:     Solakallion koulu

Läsnä:      Laura Vuolle (puheenjohtaja), Susanna Alhokoski, Anssi Hallio, Timo Kallinen, Katja Rinne-Garmston, Katriina Sohlberg, Irina Heiskanen ja Johanna Kyyhkynen (sihteeri)

Asiat:        

§ 1        Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus                

Johtokunta on päätösvaltainen, kun enemmän kuin puolet jäsenistä on saapuvilla (KunL 58 § 2 mom.).

Johtokunnan kokoontumisessa noudatetaan Helsingin kaupungin hallintosääntöä, luku 2, § 3 ”Kokoontuminen”: Toimielin kokoontuu päättäminään aikoina sekä lisäksi puheenjohtajan tai hänen estyneenä ollessaan varapuheenjohtajan kutsusta.

Kokouskutsu tulisi lähettää vähintään 4 päivää ennen kokousta (KunL 54 §).

Päätös: Johtokunnasta on 6/7 jäsentä paikalla ja on siten päätösvaltainen. Kokouskutsu on lähetetty jäsenille sähköpostitse 22.5.2024.

§ 2     Sihteerin ja pöytäkirjantarkastajien valinta

Opetustoimen johtaja päätti hallintosäännön 9 §:n 3 momentin nojalla, että koulujen ja oppilaitosten johtokuntien pöytäkirjaa pitää rehtori. Päätös: HEL 2013–000436 T 00 00 02 (§4 / 15.1.2013)

Johtokunta nimeää kaksi pöytäkirjantarkistajaa. Pöytäkirjantarkistajiksi ehdotetaan Katriina Sohlbergia ja Irina Heiskasta.

Päätös: Toimialajohtajan päätöksellä sihteerinä toimi Solakallion koulun rehtori Johanna Kyyhkynen ja pöytäkirjantarkastajiksi valitaan ehdotetut henkilöt

§ 3     Esityslistan hyväksyminen

Esityslistan aiheet on lähetetty johtokunnan jäsenille sähköpostilla 22.5.2024 ja varsinainen esityslista 27.5.2024. 

Päätös: Hyväksytään esityslista

§ 4     Lukuvuoden 2023-2024 toimintakertomuksen hyväksyminen

Johtokunnan sihteeri esittelee kokouksessa lv. 2023 – 2024 toimintakertomuksen pääkohdat.

Päätös: Hyväksytään toimintakertomus

§ 5     Lukuvuoden 2024 – 2025 koulukohtaiset poikkeukset ja painotukset

Rehtori esittelee koulun seuraava lukuvuoden päälinjat ja aikataulupoikkeukset.

Poikkeukset:

  • Koulupäivä päättyy klo 12.00 ti 13.8 ja ke 14.8. opettajien lukuvuoden suunnittelun takia. Oppilaat siirtyvät joko iltapäivätoimintaan tai kotiin koulukuljetuksella.
  • Koko henkilökunnan koulutusta järjestetään keskiviikkoina 4.9.2024, 9.10.2024, 22.1.2025 ja 5.3.2025 klo 14-16. Näinä päivinä ei järjestetä iltapäivätoimintaa, vaan oppilaat siirtyvät kotiin klo 14 koulukuljetuksella.
  • Kevätlukukaudella kevätjuhla järjestetään lauantaina 24.5. ja sitä vastaava vapaapäivä on pe 2.5.2025.

Painotukset

  • Lukuvuoden pääteemat ovat kommunikaation edistämisessä ja kouluttamisessa sekä yhteisöllisyyden rakenteiden tukemisessa. Henkilökunnan yhteisellä koulutusajalla pyritään vahvistamaan osaamista näissä asioissa.

Päätös: Johtokunta tukee koulun painotuksia ja poikkeusaikatauluja

§ 6     Järjestyssääntö muutos

Helsingin kaupungin kouluissa kaikkien koulujen tulee lisätä järjestyssääntöihin kohta koskien oppilaiden oman älypuhelimien käyttöä koulupäivän aikana. Solakalliossa asia on keskusteltu oppilaskunnanhallituksen kanssa ja johtoryhmässä. Koulu ehdottaa lisäystä järjestyssääntöihin. Kohta kuusi kuuluisi seuraavasti: ”Säilytän oman puhelimen päivän ajan repussa ja käytän sitä vain aikuisen luvalla.”

Päätös: Johtokunta hyväksyy esitetyn lisäyksen koulun järjestyssääntöihin.

§ 7     Kokouksen päättäminen

Johtokunnan puheenjohtaja päättää kokouksen 14.45

Laura Vuolle, puheenjohtaja
Johanna Kyyhkynen, sihteeri
Katriina Sohlberg, pöytäkirjan tarkastaja
Irina Heiskanen, pöytäkirjan tarkastaja

Aika:      Torstaina 10.10.2024 klo 14.00-15.00
Paikka:    Solakallion koulu, Mikkolankuja 6 E

Läsnä:     Laura Vuolle, Susanna Alhokoski, Anssi Hallio, Timo Kallinen, Katja Rinne-Garmsto,
                 Katriina Sohlberg, Irina Heiskanen ja Johanna Kyyhkynen

Asiat:
§ 1     Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
Johtokunta on päätösvaltainen, kun enemmän kuin puolet jäsenistä on saapuvilla (KunL 58 § 2 mom.).

Johtokunnan kokoontumisessa noudatetaan Helsingin kaupungin hallintosääntöä, luku 2, § 3 ”Kokoontuminen”: Toimielin kokoontuu päättäminään aikoina sekä lisäksi puheenjohtajan tai hänen estyneenä ollessaan varapuheenjohtajan kutsusta.

Kokouskutsu tulisi lähettää vähintään 4 päivää ennen kokousta (KunL 54 §).

Esitys: Johtokunnasta on 7/7 jäsentä paikalla ja on siten päätösvaltainen.

 

§ 2    Sihteerin ja pöytäkirjantarkastajien valinta
Opetustoimen johtaja päätti hallintosäännön 9 §:n 3 momentin nojalla, että koulujen ja oppilaitosten johtokuntien pöytäkirjaa pitää rehtori. Päätös: HEL 2013–000436 T 00 00 02 (§4 / 15.1.2013)
Johtokunta nimeää kaksi pöytäkirjantarkistajaa. Pöytäkirjantarkistajiksi ehdotetaan Katriina Sohlbergia ja Irina Heiskasta.
Päätös: Toimialajohtajan päätöksellä sihteerinä toimi Solakallion koulun rehtori Johanna Kyyhkynen ja pöytäkirjantarkastajiksi valittiin Katriina Sohlberg ja Irina Heiskanen

 

§ 3    Esityslistan hyväksyminen
Esityslista on lähetetty johtokunnan jäsenille sähköpostin liitteenä 
Päätös: Hyväksytään esityslista

 

§ 4    Lukuvuoden 2024-2025 toimintasuunnitelman hyväksyminen
Solakallion koulun toimintasuunnitelma on ollut johtokunnan jäsenten luettavissa Wilmassa 1.10.2024 alkaen. Johtokunnan sihteeri esittelee kokouksessa lv. 2024 – 2025 toimintasuunnitelman ja merkitsee sen valmiiksi johtokunnan hyväksymisen jälkeen. Liite 1
Päätös: Hyväksytään toimintasuunnitelma

 

§ 5    Lausuntopyyntö lukuvuoden 2025 – 2026 työ- ja loma-ajoista  
Rehtori esittelee KASKOn perusopetusjohtajan lausuntopyynnön lukuvuoden 2025-2026 työ- ja loma-ajoiksi LIITE 2. Rehtori kertoo koulun henkilökunnan ja oppilaskunnan hallituksen jäsenten näkemykset työajoista. Oppilaskunnan hallituksen kokoukseen on tuotu luokkien oppilaiden äänestystulokset ja oppilaiden näkemys on koostettu niistä. Henkilökunta ja oppilaat esittävät vaihtoehtoa 1. Johtokunta keskustelee vaihtoehdoista ja esittää yhtä vaihtoehtoa.

Päätös: Johtokunta esittää vaihtoehtoa 1

 

§ 6     Kokouksen päättäminen
Johtokunnan puheenjohtaja päätti kokouksen klo 14.40

Laura Vuolle, puheenjohtaja
Johanna Kyyhkynen, sihteeri
Katriina Sohlberg, pöytäkirjan tarkastaja
Irina Heiskanen, pöytäkirjan tarkastaja

Aika:         Maanantai 31.3.2025

Paikka:     Solakallion koulu, Mikkolankuja 6 E

Läsnä:      Laura Vuolle (pj.), Johanna Kyyhkynen (sihteeri), Anssi Hallio, Katja Garmston-Rinne, Susanna Alhokoski, Timo Kallinen, Irina Heiskanen ja Katriina Sohlberg

 

Asiat:

 

§ 1     Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus

Johtokunta on päätösvaltainen, kun enemmän kuin puolet jäsenistä on saapuvilla (KunL 58 § 2 mom.).

 

Johtokunnan kokoontumisessa noudatetaan Helsingin kaupungin hallintosääntöä, luku 2, § 3 ”Kokoontuminen”: Toimielin kokoontuu päättäminään aikoina sekä lisäksi puheenjohtajan tai hänen estyneenä ollessaan varapuheenjohtajan kutsusta.

 

Kokouskutsu tulisi lähettää vähintään 4 päivää ennen kokousta (KunL 54 §).

 

Päätös: Johtokunnasta on 6/7 jäsentä paikalla ja sitä myöten päätösvaltainen. Kokouskutsu on lähetetty jäsenille sähköpostitse etukäteen.

 

§ 2     Sihteerin ja pöytäkirjantarkastajien valinta

Opetustoimen johtaja päätti hallintosäännön 9 §:n 3 momentin nojalla, että koulujen ja oppilaitosten johtokuntien pöytäkirjaa pitää rehtori. Päätös: HEL 2013–000436 T 00 00 02 (§4 / 15.1.2013)

Johtokunta nimeää kaksi pöytäkirjantarkistajaa. Pöytäkirjan tarkastajiksi ehdotetaan Katriina Sohlberg ja Irina Heiskanen

PäätösToimialajohtajan päätöksellä sihteerinä toimii Solakallion koulun rehtori Johanna Kyyhkynen. Pöytäkirjan tarkastajina toimivat Katriina Sohlberg ja Irina Heiskanen

 

§ 3     Esityslistan hyväksyminen

Alustava esityslista on lähetetty sähköpostin liitteenä. 

Päätös: Johtokunta hyväksyy sähköpostilla lähetetyn esityslistan. 

 

§ 4     Solakallion koulun vuoden 2025 talousarvion käyttösuunnitelman vahvistaminen

Kasvatus- ja koulutuslautakunta hyväksyi 17.12.2024 §348 kasvatuksen ja koulutuksen toimialan vuoden 2025 tulosbudjetin ja oikeutti toimialajohtajan päättämään käyttötalouden ja investointien kokonaismäärärahojen puitteissa määrärahojen vastuuhenkilöt ja heidän määrärahansa ja tarkistamaan niitä tarvittaessa. Toimialajohtaja päätti 27.1.2025 § 8 toimialan palvelukokonaisuuksien käyttömenojen määrärahat sekä niiden vastuuhenkilöt ajalle 1.1.2025 - 31.12.2025.

Kaupunginhallitus on antanut päätöksellään 2.12.2024 talousarvion noudattamisohjeet (Intra). Määrärahojen vastuuhenkilöt ovat vastuussa talousarvion tavoitteiden saavuttamisesta, euromäärien noudattamisesta sekä tuloarvion ja tulojen perinnän toteutumisesta sekä muista tulosbudjetin toteuttamisen edellyttämistä toimenpiteistä ohjeiden mukaisesti. Perusopetusjohtaja on suomenkielisen perusopetuksen määrärahojen vastuuhenkilö. Rehtori on koulun määrärahojen vastuuhenkilö.

Toimialajohtaja päätti 27.1.2025 palvelukokonaisuuksien ja hallinnon käyttömenojen sekä investointien määrärahat, joiden pohjalta perusopetusjohtaja päätti 24.2.2025 kehyksen talousarviovuodeksi 2025 tulosbudjetin tavoitteiden ja periaatteiden mukaisesti. Tämän perusteella aluepäälliköt ovat päättäneet yksittäisten koulujen kehyksistä.

Esittelijä toteaa, että koulun talousarvion käyttösuunnitelma on valmisteltu myönnetyn kehyksen puitteissa johtokunnan hyväksyttäväksi.

Solakallion koulun osalta budjettikehys on yhteensä 4 135 302 euroa. Käyttösuunnitelma perustuu oppilasmäärän keskiarvoon, kevään 2025 osalta on 54 oppilasta ja syksyn ennusteen 2025 osalta 54 oppilasta.

Käyttösuunnitelmassa on varattuna määräraha kertaluonteiseen palkitsemiseen, joka on suuruudeltaan 0,955 % henkilöstön säännöllisen työajan palkkasummasta.

Liitteet: koulun käyttösuunnitelma (LIITE 1)

Päätös: Solakallion koulun johtokunta hyväksyy talousarvion käyttösuunnitelman esittelijän ehdotuksen mukaisesti.

Lisäksi johtokunta päättää, että rehtorilla on oikeus kohdentaa johtokunnan tässä kokouksessa päättämän käyttösuunnitelman määrärahoja tiliryhmien ja toimintoalueiden välillä, jos koulun toiminta sitä vaatii. Rehtori tuo seuraavaan johtokunnan kokoukseen tiedoksi tehdyt muutokset.

 

§ 5     Johtokunnan lausunto rehtorivalintaa varten

Apulaisrehtori Eeva-Kaisa Alamäki toimii tämän pykälän esittelijänä ja sihteerinä. Johtokunta kirjaa erillisen A4-liitteen, jossa se kertoo oman kantansa siihen, millaista osaamista se katsoo, että Solakallion koulun rehtorilla tulee olla. Johtokunnan puheenjohtaja allekirjoittaa lausunnon koko johtokunnan puolesta. Apulaisrehtori toimittaa lausunnon rehtorivalintaa hoitavalle hallintoassistentille KASKOon.

 

Päätös: Toimitaan esittelytekstin mukaisesti. Johtokunta kirjasi näkemyksensä erilliselle liitteelle, jonka apulaisrehtori toimittaa KASKOn hallintoassistentille

 

§ 6     Seuraava kokous

Seuraava kokous ehdotetaan pidettäväksi kesäkuun alussa. Kokouksessa käsitellään toimintakertomus 2024 – 2025 ja linjataan lukuvuoden 2025 - 2026 toimintaa.

 

Päätös: Johtokunta sopii kokouksen ajankohdaksi 27.5. 2025

 

Puheenjohtaja päätti kokouksen klo 

Laura Vuolle, puheenjohtaja
Johanna Kyyhkynen, sihteeri
Katriina Sohlberg, pöytäkirjan tarkastaja
Irina Heiskanen, pöytäkirjan tarkastaja

 

Aika:    Tiistai 27.5.2025 klo 14.00

Paikka:    Solakallion koulu, Mikkolankuja 6 E

Läsnä:    Laura Vuolle (pj.), Johanna Kyyhkynen (sihteeri), Anssi Hallio, Katja Garmston-Rinne, Susanna Alhokoski, Timo Kallinen, Irina Heiskanen ja Tea Nyfors
 

Asiat:    

    § 1     Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus

    
Johtokunta on päätösvaltainen, kun enemmän kuin puolet jäsenistä on saapuvilla (KunL 58 § 2 mom.).

Johtokunnan kokoontumisessa noudatetaan Helsingin kaupungin hallintosääntöä, luku 2, § 3 ”Kokoontuminen”: Toimielin kokoontuu päättäminään aikoina sekä lisäksi puheenjohtajan tai hänen estyneenä ollessaan varapuheenjohtajan kutsusta.

Kokouskutsu tulisi lähettää vähintään 4 päivää ennen kokousta (KunL 54 §). 

Päätös: Johtokunnasta on 7/7 jäsentä paikalla ja on siten päätösvaltainen. Kokouskutsu on lähetetty jäsenille sähköpostitse 22.05.2025.

 

§ 2    Sihteerin ja pöytäkirjantarkastajien valinta

Opetustoimen johtaja päätti hallintosäännön 9 §:n 3 momentin nojalla, että koulujen ja oppilaitosten johtokuntien pöytäkirjaa pitää rehtori. Päätös: HEL 2013–000436 T 00 00 02 (§4 / 15.1.2013)

Johtokunta nimeää kaksi pöytäkirjantarkistajaa. Pöytäkirjantarkistajiksi ehdotetaan Tea Nyforsia ja Irina Heiskasta.

Päätös: Toimialajohtajan päätöksellä sihteerinä toimi Solakallion koulun rehtori Johanna Kyyhkynen ja pöytäkirjantarkastajiksi valitaan ehdotetut henkilöt

 

§ 3    Esityslistan hyväksyminen

Esityslista on lähetetty johtokunnan jäsenille sähköpostilla 22.5.2025 
 

Päätös: Hyväksytään esityslista

§ 4    Lukuvuoden 2024-2025 toimintakertomuksen hyväksyminen

Johtokunnan sihteeri esittelee kokouksessa lv. 2024 – 2025 toimintakertomuksen pääkohdat.
 

Päätös: Hyväksytään toimintakertomus

 

§ 5    Lukuvuoden 2025 – 2026 koulukohtaiset poikkeukset ja painotukset

Rehtori esittelee koulun seuraava lukuvuoden päälinjat ja aikataulupoikkeukset.

Poikkeukset:

  • Koulupäivä päättyy klo 12.00 ti 12.8 ja ke 13.8. opettajien lukuvuoden suunnittelun takia. Oppilaat siirtyvät joko iltapäivätoimintaan tai kotiin koulukuljetuksella.
  • Koko henkilökunnan koulutusta järjestetään keskiviikkoina 10.9.2025, 5.11.2025, 28.1.2026 ja 4.3.2026 klo 14-16. Näinä päivinä ei järjestetä iltapäivätoimintaa, vaan oppilaat siirtyvät kotiin klo 14 koulukuljetuksella.
  • Kevätlukukaudella kevätjuhla järjestetään lauantaina 9.5. ja sitä vastaava vapaapäivä on pe 15.5.2025.

Painotukset

  • Lukuvuoden pääteemat ovat kommunikaation edistämisessä ja kouluttamisessa sekä yhteisöllisyyden rakenteiden tukemisessa. Henkilökunnan yhteisellä koulutusajalla pyritään vahvistamaan osaamista näissä asioissa.
     

Päätös: Johtokunta tukee koulun painotuksia ja poikkeusaikatauluja

§ 6    Järjestyssääntö muutos

Lakimuutoksen myötä Helsingin kaupungin kouluissa kaikkien koulujen tulee lisätä järjestyssääntöihin kohta koskien oppilaiden omien mobiililaitteiden käyttöä koulupäivän aikana. Laki velvoittaa pitämään mobiililaitteet pois oppituntien aikana ja koulukohtaisesti on voitu keskustella niiden käytöstä siirtymien, ruokailuiden ja välituntein osalta. Solakalliossa keskustelua on käyty lisäksi iltapäivätoiminnan ja taksimatkojen osalta.

Solakalliossa linjauksista on keskusteltu oppilaskunnanhallituksen kanssa ja henkilökunnan kokouksessa. Myös huoltajilla on ollut mahdollisuus kommentoida asiaa Wilman kautta.

Koulu ehdottaa muutosta järjestyssääntöihin alla olevan mukaisesti:

Kaikille kouluille yhteinen teksti on seuraava:

"Oppilas ei saa käyttää puhelinta tai muuta mobiililaitetta oppitunnin aikana lukuun ottamatta niiden käyttöä opettajan luvalla oppimistarkoitukseen taikka rehtorin tai opettajan luvalla henkilökohtaiseen terveydenhoitoon taikka perusopetuslain 31 §:ssä tarkoitettuna apuvälineenä."

Meillä lakimuutos ei siis koske oppilaiden henkilökohtaisia kommunikoinnin välineitä.

Tämän lisäksi koulun järjestyssääntöjen on ohjeistettava muu toiminta-aika, kuin oppitunnit. Solakalliossa tästä aiheesta on sovittu seuraavaa:

"Omien mobiililaitteiden osalta toimitaan koulupäivän siirtymien ja iltapäivätoiminnan aikana edellä olevan oppitunteja koskevan ohjeistuksen mukaisesti. Koulumatkojen aikaisesta käytöstä sovitaan oppilaskohtaisesti huoltajan kanssa. Mobiililaitteen säilyttämisestä koulupäivän aikana sovitaan oppilaskohtaisesti." 

Päätös: Johtokunta hyväksyy esitetyn lisäyksen koulun järjestyssääntöihin.

 

§ 6    Seuraava kokous

Seuraava kokous ehdotetaan pidettäväksi ke 1.10.2025 klo 14-15. Tähän kokoukseen osallistuu uusi johtokunta, joka valitaan elo-syyskuussa 2025

Päätös: Johtokunta sopii kokouksen ajankohdaksi ehdotetun ajan. Rehtori tiedottaa sen uudelle valittavalle johtokunnalle 
 

Puheenjohtaja päätti kokouksen klo 14.22
 

Laura Vuolle, puheenjohtaja
Johanna Kyyhkynen, sihteeri
Tea Nyfors, pöytäkirjan tarkastaja
Irina Heiskanen, pöytäkirjan tarkastaja

Koulumme sosiaalisessa mediassa

Kerromme koulun arjesta myös Facebookissa, otathan meidät seurantaan.

Solakallion koulu Facebookissa(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Sijainti

Mikkolankuja 6, 00680 Helsinki
Sijainti kartalla - Avaa kartta suurempana(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Reitti pääsisäänkäynnille

  • Saattoliikenteen pysähtymispaikka sijaitsee sisäänkäynnin läheisyydessä (etäisyys enintään 5 metriä), josta sisäänkäynnille pääsee siirtymään sujuvasti.
  • Kulkureitti sisäänkäynnille on tasainen ja riittävän leveä.
  • Koulun ympärillä on lukitut aidat. Tarvittaessa tulee olla yhteydessä puhelimitse. Puhelinnumerot löytyvät aidassa olevasta kyltistä.
  • Kulkureitillä on vähintään 4 porrasaskelmaa, jossa on käsijohteet molemmilla puolilla.
  • Kulkureitillä on yli 6 m pitkä luiska, jossa ei ole välitasannetta, jossa on käsijohteet molemmilla puolilla.
  • Kulkureitillä sisäänkäynnille on pyörätuolinostin.

Pääsisäänkäynti

  • Sisäänkäynti on vaikeasti hahmotettava.
  • Sisäänkäynnin yhteydessä on vähintään 4 kääntyvää porrasaskelmaa, jossa on käsijohteet molemmilla puolilla. Porrasaskelmissa on kontrastimerkinnät.
  • Sisäänkäynnin ovet erottuvat selkeästi. Oven ulkopuolella on riittävästi vapaata tilaa liikkumiselle esim. pyörätuolin kanssa. Ovi aukeaa kulunvalvonta-avaimella.

Sisätilat

  • Toimipisteessä on 2 kerrosta.
  • Tilassa on hissi, johon mahtuu pyörätuoli ja jonka ovi aukeaa kulunvalvonta-avaimella. Hissin kerrosnumerot eivät ole sormin tunnusteltavissa. Uloskäyntikerroksen painike erottuu muista. (Esteettömän hissin vähimmäismitat ovat leveys 1,1 m ja syvyys 1,4 m.)
  • Sisätilojen ovet eivät erotu selkeästi seinästä.
  • Toimipisteessä on esteetön wc samassa kerroksessa kuin sisäänkäynti.
  • Toinen esteetön wc on kerroksessa 2.