
Yhteystiedot
Solakallion koulu sijaitsee luonnonkauniilla paikalla Toivolan mäellä Itä-Pakilan kaupunginosassa. Koulurakennuksemme on hieno uusi väistötila, jossa opiskelemme toistaiseksi. Koulussamme opiskelee 54 oppilasta vuosiluokilla 1-9. Koulussamme on yhdeksän luokkaa, joissa kussakin opiskelee 6 oppilasta.
Meidän koulu
Valtakunnallisten opetussuunnitelman perusteiden pohjalta on laadittu Helsingin oma kuntakohtainen opetussuunnitelma (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) sekä koulukohtaiset opetussuunnitelmat. Opetusta meidän koulussa ohjaa koulun opetussuunnitelma (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun). Koulun opetussuunnitelmaan on kirjattu koulutyön tavoitteet, mitä aineita koulussa opiskellaan, miten koulussa työskennellään ja miten oppilaita voidaan tukea.
Solakallion koulussa opetus on luokkamuotoista erityisopetusta pienryhmissä. Koulun toiminnassa otetaan huomioon oppilaan erityistarpeet, joka tukee arjessa toimimista.
Luokat ovat yhdysluokkia ja samassa luokassa opiskelee erilaisin tavoittein (opetussuunnitelma/HOJKS) eteneviä eri-ikäisiä oppilaita.
Käytössä on henkilökohtaisia apuvälineitä ja vaihtoehtoisia kommunikointitapoja, joita kehitetään moniammatillisesti oppilaiden yksilöllisten tarpeiden mukaan.
Solakallion koulun opetussuunnitelmassa ei ole yhteistä kieliohjelmaa, vaan kieliohjelma on määritelty jokaisen oppilaan HOJKS:ssa
6.6.-4.8.23 Lomatoimintaa
10.8.2023 Syyslukukausi alkaa
Koulumme sosiaalisessa mediassa
Kerromme koulun arjesta myös Facebookissa, otathan meidät seurantaan.
Kodin ja koulun yhteistyön periaatteet ja toimintatavat on kuvattu jokaisen koulun opetussuunnitelmassa. Siihen kuuluvat mm. vanhempainillat, vanhempainvartit sekä yhteydenpito sähköisen Wilma-järjestelmän kautta.
Käytännön yhteistyöstä ja toiminnasta sovitaan yhdessä koulun ja huoltajien kanssa. Kodin ja koulun yhteistyö on vastavuoroista. Kouluissa toimii johtokunta ja myös vanhempainyhdistys.
Solakallion koulussa jokaisen oppilaan koteihin pidetään tiiviisti yhteyttä. Reissuvihot tiedottavat päivittäisistä tapahtumista. Lukuvuoden aikana järjestetään vanhempainiltoja ja avoin koulupäivä, tällöin huoltajat voivat tutustua koulun toimintaan.
Kaikille oppilaille tehdään vuosittain henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS) yhdessä huoltajien ja moniammatillisen verkoston kanssa. HOJKS-tapaamisia järjestetään vähintään kaksi kertaa lukuvuoden aikana.
Wilma
Wilma-järjestelmän(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) kautta huoltajat voivat saada tietoa lastensa opetuksesta, opetusjärjestelyistä ja arvioinnista sekä selvittää poissaoloja. Wilmassa huoltajat saavat koulun lähettämiä tiedotteita ja voivat olla yhteydessä opettajiin ja rehtoriin. Wilmaa käyttävät myös oppilaat ja opiskelijat omien opintojensa seurantaan. Huoltajakohtaiset wilma-tunnukset annetaan syyslukukauden alkaessa siitä koulusta, jossa lapsi on aloittanut.
Opi käyttämään Wilmaa YouTube-videoidemme avulla.(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Koulussamme on käytössä kuuden viikon jaksolla kiertävät perus- ja kasvisruokalistat. Päivittäin on valittavana kaksi pääruokavaihtoehtoa. Ateriaan kuuluu lämmin ruoka, salaatti, raaste tai tuorepala, ruokajuoma, leipä ja levite.
Solakallion koulun VETO – toimintasuunnitelma, vaativan erityisen tuen ohjaus
Solakallion koulun kaikki oppilaat ovat pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaita. He ovat kehitysvammaisia ja/tai autisminkirjon henkilöitä. Oppilaillamme on haasteita toiminnanohjauksessa, kommunikoinnissa sekä oppimisen vaikeuksia arjen toiminnan tasolla, sekä erityisiä oppimisympäristön vaatimuksia opetuksen järjestämisen näkökulmasta.
VETO-opettajina tarkoituksenamme on vastata kentältä nouseviin haasteisiin: vahvistamalla eri toimijoiden yhteistyötä ja vuorovaikutusta, jakamalla osaamista, sekä kehittämällä oppimisympäristöjä ja materiaaleja ja kehittämällä eri menetelmiä. Erilaiset pedagogisten asiakirjojen laadinta- sekä arviointitavat ovat erityisosaamistamme. Niiden yhtenäisten käytäntöjen laatimiseen ja hyödyntämiseen tarvitaan aikaa ja yhteistyömahdollisuuksia.
Tuemme kouluja esittelemällä oppimisympäristöjä ja välineistöä sekä tarjoamalla konsultaatiota ja jakamalla tietoa koulumme järjestämistä koulutuksista.
Syyslukukaudella järjestämme koulutuksia, jotka löytyvät Helmen koulutuskalenterista.
Yhteistyöterveisin
Eeva-Kaisa Alamäki
p. 040 3347 600
eeva-kaisa.alamaki@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Paula Perälä
p. 040 3347 601
paula.perala@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Henkilökuntamme yhteystiedot
Solakallion koulu
Käyntiosoite: Mikkolankuja 6 E, 00680 Helsinki (Itä-Pakila)
PL 68303, 00099 Helsingin kaupunki
Avoinna koulutyöpäivinä kello 8.00 – 17.00
sähköpostit henkilökunnalle: etunimi.sukunimi@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Koulusihteeri
Johanna Kosola
puh. +358 9 310 82229 / +358 50 4013 144
koulusihteeri.solakallio@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
tiistaisin ja perjantaisin
Rehtori
Johanna Kyyhkynen
puh. +358 9 310 88726
johanna.kyyhkynen@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Palveluvastaava
Tuuta Heikkinen
puh. +358 9 310 40206
tuuta.heikkinen@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Apulaisrehtori
Eeva-Kaisa Alamäki
puh. +358 40 334 7600
puh. +358 9 310 86028
eeva-kaisa.alamaki@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Johtokunnan puheenjohtaja
Laura Vuolle, pj.
lauraemiliavuolle@gmail.com(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Tiimivastaava/ kuljetusvastaava
Maiju Rokkanen
puh. +358 9 310 53313
maiju.rokkanen@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Kohdevastaava
Diego Ilan
puh. +358 44 4672639
paikalla arkisin klo 7-15
Kouluravintola
Palvelukeskus, Saida Maalin
puh. +358 50 565 7631
kouluravintola.solakallio@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Palveluvastaava Tuuta Heikkinen
puh. +358 9 310 40206
Tiimivastaava Maiju Rokkanen
puh. +358 9 310 53313
Ryhmät
Keltaiset, Karoliina Kekkonen
+358 40 135 5947, +358 9 310 36837
Violetit, Minttu Mäkinen
+358 40 175 8942, +358 9 310 22049
Oranssit Mia Hämäläinen
+358 40 334 7560, +358 9 310 44424
Siniset, Joonas Mouhu
+358 40 509 8635, +358 9 310 20247
Turkoosit, Inka Säävuori
+358 40 196 9027, +358 9 310 36978
Vihreät, Vilja Kenttämies
+358 40 196 6376, +358 9 310 44576
Punaiset, Gramoz Shpendi
+358 40 839 4119, +358 9 310 83238
Harmaat, Irina Heiskanen
+358 40 627 6787, +358 9 310 22641
Pinkit, Tiina Ihalainen
+358 40 522 7551, +358 9 310 23261
Sähköpostit henkilökunnalle: etunimi.sukunimi@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
A-luokka Katriina Sohlberg
puh. +358 40 839 5092
puh. +358 9 310 83239
B-luokka Kea Novitsky
puh. +358 40 196 5625
puh. +358 9 310 44585
C-luokka Nora Savolainen
puh. +358 40 825 3412
puh. +358 9 310 21770
D-luokka Eeva-Kaisa Alamäki
puh. +358 40 334 7600
puh. +358 9 310 86028
E-luokka Mariella Nikkanen
puh. +358 40 334 7599
puh. +358 9 310 86026
F-luokka Tea Nyfors
puh. +358 40 334 7602
puh. +358 9 310 86025
G-luokka Sepe Ahtosalo
puh. +358 40 336 0349
puh. +358 9 310 83023
H-luokka Paula Perälä
puh. +358 40 334 7601
puh. +358 9 310 86027
I-luokka Annamari Rökman
puh. +358 40 334 8262
puh. +358 9 310 53315
Outi Härkönen, musiikki
puh. +358 40 664 7549
puh. +358 9 310 80110
Heli Laakso, päätoiminen tuntiopettaja
puh. +358 40 336 0348
puh. +358 9 310 83022
Janika Niskanen, päätoiminen tuntiopettaja
puh. +358 40 717 8758
puh. +358 9 310 21602
Erityiskoulunkäynninohjaajat (EKKO)
A-luokka Jaana Gustafsson
puh. +358 40 757 7217
B-luokka Vilma Forsström
puh. +358 40 725 2767
puh. +358 9 310 23688
C-luokka
puh.
puh.
D-luokka Inessa Mäkirinne
puh. +358 40 828 3046
puh. +358 9 310 21051
E-luokka Iida Jero
puh. +358 40 757 0863
puh. +358 9 310 23692
F-luokka Jenni Mykkänen
puh. +358 40 842 4927
puh. +358 9 310 15209
G-luokka Sari Leppänen
puh. +358 40 679 0392
H-luokka Jenni Erickson
puh. +358 40 683 2860
puh. +358 9 310 35295
I-luokka Juhani Ojala
puh. +358 40 336 0347
puh. +358 9 310 83021
Koulunkäynninohjaajat (KKO)
Abbas Al-Azawi
Niclas Anero
Mustafa Barre
Sille Birkenfeld
Tatyana Bokovaya
Siva Ganeshananthan
Mohamed Guleid
Oushem Hamici
Irina Heiskanen
Matias Himberg
Mia Hämäläinen
Tiina Ihalainen
Bikash KC
Karoliina Kekkonen
Vilja Kenttämies
Anna Laneva
Ahmed Mohamed
Mohamed Mohamed
Mahin Mohammadi
Joonas Mouhu
Cesar Munoz
Minttu Mäkinen
Sari Niemeläinen
Erkki Nieminen
Hazma Omar
Dhirender Rawat
Jelena Reemet
Anna-Mari Rokkanen
Katri Salo
Gramoz Shpendi
Olli Siltanen
Terveydenhoitaja
Riikka Koivisto
riikka.koivisto@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
puh. 050 310 5642
Kuraattori
Psykologi
Linnea Vallius
puh. 09 310 25809
linnea.vallius@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Koululääkäri
Kati Ahonen
yhteydenotot terveydenhoitajan kautta
Tutustu, miten kouluissamme opitaan ja toimitaan
Aamu- ja iltapäivätoiminta, kerhot ja harrastukset
Oppilaille on tarjolla monenlaista vapaaehtoista ohjattua toimintaa ennen ja jälkeen koulupäivän – mielekästä tekemistä ja kivaa yhdessäoloa turvallisessa ympäristössä.
Oppilaiden koulupäivät alkavat neljänä aamuna klo 8.00 ja yhtenä aamuna klo 9.00 henkilökunnan kokouksen vuoksi, jolloin aamupäivätoimintaa ei järjestetä.
Lisätietoja koulujen aamupäivätoiminnasta löydät perusopetuksen sivuiltamme.
Perusopetuksen iltapäivätoiminta on maksullista ja suunnattu 1.–2.-luokkalaisille sekä erityisen tuen oppilaille.
Solakallion iltapäivätoiminta ja loma-ajan toiminta ovat Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan järjestämää toimintaa. Iltapäivätoiminta toteutetaan Solakallion koululla koulupäivien jälkeen klo 12.00–16.00. Koulujen loma-aikoina järjestetään loma-ajan toimintaa, jolloin päivittäinen toiminta-aika on klo 8.00–16.00.
Iltapäivätoiminnan päätöksellä koululainen voi tarpeen mukaan osallistua osa- tai kokopäiväisesti myös koulujen loma-aikojen ja kesäloma-ajan toimintaan. Loma-ajan toiminta-aika on klo 8.00–16.00.
Lue lisää iltapäivätoiminnasta ja sen maksuista perusopetuksen yhteisiltä sivuiltamme.
Voit etsiä alueemme iltapäivätoimintapaikat palvelukartalta(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun). Voit palvelukartalla syöttää kotiosoitteesi sille varattuun kenttään.
Koulussamme järjestetään oppilaille maksuttomia harrastuksia ja kerhoja sekä Harrastamisen Suomen mallin kautta että koulun kerhotoimintana. Perusopetuksen yhteisiltä sivuiltamme löydät lisätietoa kerho- ja harrastustoiminnasta.
Alla on tietoa meidän koulumme kerhoista ja harrastuksista.
Harrastamisen Suomen mallin ryhmiin ilmoittaudutaan suoraan harrastuksen järjestäjälle. Ilmoittautuminen on sitova. Harrastukset toteutuvat, jos osallistujia on riittävästi. Mikäli joudut perumaan ilmoittautumisen, ole yhteydessä harrastuksen järjestäjään mahdollisimman nopeasti. Harrastuksen järjestäjä tiedottaa mahdollisista peruutuspaikoista ja lisäryhmistä. Osallistujat ovat vakuutettuja harrastuksen aikana.
Koulun kerhotoiminta lukuvuonna 2023-2024
Harrastamisen Suomen mallin maksuttomat harrastusryhmät 4.9.2023 alkaen
Harrastukset jatkuvat keväällä 15.1.24 alkavalla viikolla.
Tanssi
Aika: Torstaisin klo 14.45-15.30
Paikka: Liikuntasalissa
Tanssiryhmässä tanssitaan osallistujien lempimusiikkien tahtiin ja tehdään erilaisia luovia tanssiharjoituksia, joiden kautta jokainen saa löytää omanlaisensa tavan liikkua ja tanssia. Harrastuksessa opetellaan myös rennosti erilaisia liikkumistapoja, ryhmässä toimimista, esiintymistä ja oman kehon äärelle rauhoittumista. Ryhmässä on kaksi tanssin ohjaajaa ja koulun puolesta erityisavustajia. Ohjaajat: Elisa Lejeune ja Taika Rautiainen.
Ilmoittautuminen: Ilmoittaudu täällä(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) (linkki vie ulkoiseen palveluun)
Yhteystiedot: hsm.yhteisotanssiiry@gmail.com(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman) / 040 355 9351 (Elisa)
Järjestäjä: Yhteisö tanssii ry / Harrastamisen Suomen malli
Kouluun ilmoittautuminen ja hakeminen
Sinua saattaisi kiinnostaa
Koulumme johtokunta
Jokaisessa koulussa toimii johtokunta, joka ohjaa ja kehittää koulun toimintaa. Koulun johtokunta koostuu huoltajien, oppilaiden ja henkilöstön edustajista. Kasvatus- ja koulutuslautakunta valitsee jäsenet neljäksi vuodeksi. Nykyisten johtokuntien toimikausi on 2021-2025. Johtokunta muun muassa hyväksyy vuosittain koulun toimintasuunnitelman.
Huoltajat
Laura Vuolle (pj), Maija Heinänen (varaj.)
Susanna Alhokoski, Jarmo Keskinen (varaj.)
Katja Rinne-Garmston, Hanna Jokinen (varaj.)
Timo Kallinen, Ann-Marie Kopra (varaj.)
Anssi Hallio, Anifa Mangoko-Mbuli (varaj.)
Opettajat
Katriina Sohlberg, Tea Nyfors (varaj.)
Muu henkilökunta
Irina Heiskanen, Julius Bremer (varaj.)
Aika: Tiistai 28.3.2022
Paikka: Solakallion koulu, Mikkolankuja 6 E
Läsnä: Laura Vuolle (pj), Susanna Alhokoski, Ann-Marie Kopra, Anssi Hallio, Irina Heiskanen ja Tiina Suomalainen (siht.)
Asiat:
§ 1 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
Johtokunta on päätösvaltainen, kun enemmän kuin puolet jäsenistä on saapuvilla (KunL 58 § 2 mom.).
Johtokunnan kokoontumisessa noudatetaan Helsingin kaupungin hallintosääntöä, luku 2, § 3 ”Kokoontuminen”: Toimielin kokoontuu päättäminään aikoina sekä lisäksi puheenjohtajan tai hänen estyneenä ollessaan varapuheenjohtajan kutsusta.
Kokouskutsu tulisi lähettää vähintään 4 päivää ennen kokousta (KunL 54 §).
Päätös: Johtokunnasta on 5/7 jäsentä paikalla ja sitä myöten päätösvaltainen. Kokouskutsu on lähetetty jäsenille sähköpostitse etukäteen.
§ 2 Sihteerin ja pöytäkirjantarkastajien valinta
Opetustoimen johtaja päätti hallintosäännön 9 §:n 3 momentin nojalla, että koulujen ja oppilaitosten johtokuntien pöytäkirjaa pitää rehtori. Päätös: HEL 2013–000436 T 00 00 02 (§4 / 15.1.2013)
Johtokunta nimeää kaksi pöytäkirjantarkistajaa. Pöytäkirjan tarkastajiksi ehdotetaan Irina Heiskasta ja Ann-Marie Kopra
Päätös: Toimialajohtajan päätöksellä sihteerinä toimii Solakallion koulun rehtori Tiina Suomalainen. Pöytäkirjan tarkastajina toimivat Irina Heiskanen ja Ann-Marie Kopra
§ 3 Esityslistan hyväksyminen
Alustava esityslista on lähetetty sähköpostin liitteenä.
Päätös: Johtokunta hyväksyy sähköpostilla lähetetyn esityslistan.
§ 4 Solakallion koulun vuoden 2023 talousarvion käyttösuunnitelman vahvistaminen
Kasvatus- ja koulutuslautakunta hyväksyi 13.12.2022 §303 kasvatuksen ja koulutuksen toimialan vuoden 2023 tulosbudjetin ja oikeutti toimialajohtajan päättämään käyttötalouden ja investointien kokonaismäärärahojen puitteissa määrärahojen vastuuhenkilöt ja heidän määrärahansa ja tarkistamaan niitä tarvittaessa. Toimialajohtaja päätti 8.2.2023 §12 toimialan palvelukokonaisuuksien käyttömenojen määrärahat sekä niiden vastuuhenkilöt ajalle 1.1.2023 - 31.12.2023.
Kaupunginhallitus on antanut päätöksellään 13.12.2022 talousarvion noudattamisohjeet (Intra). Määrärahojen vastuuhenkilöt ovat vastuussa talousarvion tavoitteiden saavuttamisesta, euromäärien noudattamisesta sekä tuloarvion ja tulojen perinnän toteutumisesta sekä muista tulosbudjetin toteuttamisen edellyttämistä toimenpiteistä ohjeiden mukaisesti. Perusopetusjohtaja on suomenkielisen perusopetuksen määrärahojen vastuuhenkilö. Rehtori on koulun ja oppilaitoksen määrärahojen vastuuhenkilö.
Toimialajohtaja päätti palvelukokonaisuuksien ja hallinnon käyttömenojen sekä investointien määrärahat 8.2.2023, jonka pohjalta perusopetusjohtaja päätti kehyksen talousarviovuodeksi 2023 tulosbudjetin tavoitteiden ja periaatteiden mukaisesti. Tämän perusteella aluepäälliköt ovat päättäneet yksittäisten koulujen kehyksistä.
Esittelijä toteaa, että koulun talousarvion käyttösuunnitelma on valmisteltu myönnetyn kehyksen puitteissa johtokunnan hyväksyttäväksi.
Solakallion koulun osalta budjettikehys on yhteensä 3 934 589 euroa. Käyttösuunnitelma perustuu oppilasmäärän keskiarvoon, kevään 2023 osalta on 54 oppilasta ja syksyn ennusteen 2023 osalta 54 oppilasta.
Käyttösuunnitelmassa on varattuna määräraha kertaluonteiseen palkitsemiseen, joka on suuruudeltaan 0,6 % henkilöstön säännöllisen työajan palkkasummasta.
Päätös: Solakallion koulun johtokunta hyväksyy talousarvion käyttösuunnitelman esittelijän ehdotuksen mukaisesti.
Lisäksi johtokunta päättää, että rehtorilla on oikeus kohdentaa johtokunnan tässä kokouksessa päättämän käyttösuunnitelman määrärahoja tiliryhmien ja toimintoalueiden välillä, jos koulun toiminta sitä vaatii. Rehtori tuo seuraavaan johtokunnan kokoukseen tiedoksi tehdyt muutokset.
§ 7 Seuraava kokous
Seuraava kokous ehdotetaan pidettäväksi tiistaina 13.6.2023 klo 14.00.
Päätös: Seuraava kokous pidetään ehdotuksen mukaisesti
Aika: Tiistai 13.6.2023
Paikka: Neuvotteluhuone, Solakallion koulu, Mikkolankuja 6 E
Läsnä: Laura Vuolle (pj), Katja rinne-Garmston (vpj), Susanna Alhokoski, Ann-Marie Kopra, Anssi Hallio, Tea Nyfors, Irina Heiskanen ja Tiina Suomalainen (siht.)
Asiat:
§ 1 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
Johtokunta on päätösvaltainen, kun enemmän kuin puolet jäsenistä on saapuvilla (KunL 58 § 2 mom.).
Johtokunnan kokoontumisessa noudatetaan Helsingin kaupungin hallintosääntöä, luku 2, § 3 ”Kokoontuminen”: Toimielin kokoontuu päättäminään aikoina sekä lisäksi puheenjohtajan tai hänen estyneenä ollessaan varapuheenjohtajan kutsusta.
Kokouskutsu tulisi lähettää vähintään 4 päivää ennen kokousta (KunL 54 §).
Päätös: Johtokunnasta on 4/7 jäsentä paikalla ja sitä myöten päätösvaltainen. Kokouskutsu on lähetetty jäsenille sähköpostitse etukäteen.
§ 2 Sihteerin ja pöytäkirjantarkastajien valinta
Opetustoimen johtaja päätti hallintosäännön 9 §:n 3 momentin nojalla, että koulujen ja oppilaitosten johtokuntien pöytäkirjaa pitää rehtori. Päätös: HEL 2013–000436 T 00 00 02 (§4 / 15.1.2013)
Johtokunta nimeää kaksi pöytäkirjantarkistajaa. Pöytäkirjan tarkastajiksi ehdotetaan Irina Heiskasta ja Tea Nyforsia
Päätös: Toimialajohtajan päätöksellä sihteerinä toimii Solakallion koulun rehtori Tiina Suomalainen. Pöytäkirjan tarkastajina toimivat Irina Heiskanen ja Tea Nyfors
§ 3 Esityslistan hyväksyminen
Alustava esityslista on lähetetty sähköpostin liitteenä.
Päätös: Johtokunta hyväksyy sähköpostilla lähetetyn esityslistan.
§ 4 Solakallion koulun lukuvuoden 2022-2023 toimintakertomuksen hyväksyminen
Rehtori esittelee Solakallion koulun toimintakertomuksen LIITE 1
Päätös: Solakallion koulun johtokunta hyväksyy Solakallion koulun toimintakertomuksen
§ 5 Solakallion koulun toimintasuunnitelman linjauksia lukuvuodelle 2023-2024
Rehtori esittelee johtokunnalle lukuvuoden 2023-2024 toimintasuunnitelman linjauksia LIITE 1
- luokat
- henkilöstötilanne
- lukuvuoden strategiatavoitteet
- työjärjestysmuutokset
- muut
Päätös: Johtokunta hyväksyy Solakallion koulun toimintasuunnitelman linjauksia lukuvuodelle 2023-2024
§ 6 Seuraava kokous
Seuraava kokous ehdotetaan pidettäväksi tiistaina 26.9.2023 klo 14.00.
Päätös: Seuraava kokous pidetään ehdotuksen mukaisesti
Puheenjohtaja päätti kokouksen klo 14.47
Aika: Tiistaina 10.10.2023 klo 14.00-15.00
Paikka: Solakallion koulu
Läsnä: Laura Vuolle, Susanna Alhokoski, Anssi Hallio, Timo Kallinen, Katja Rinne-Garmston, Katriina Sohlberg, Irina Heiskanen ja Johanna Helenius
Asiat:
§ 1 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
Johtokunta on päätösvaltainen, kun enemmän kuin puolet jäsenistä on saapuvilla (KunL 58 § 2 mom.).
Johtokunnan kokoontumisessa noudatetaan Helsingin kaupungin hallintosääntöä, luku 2, § 3 ”Kokoontuminen”: Toimielin kokoontuu päättäminään aikoina sekä lisäksi puheenjohtajan tai hänen estyneenä ollessaan varapuheenjohtajan kutsusta.
Kokouskutsu tulisi lähettää vähintään 4 päivää ennen kokousta (KunL 54 §).
Päätös: Johtokunnasta on 7/7 jäsentä paikalla ja on siten päätösvaltainen. Kokouskutsu on lähetetty jäsenille sähköpostitse 3.10.2023.
§ 2 Sihteerin ja pöytäkirjantarkastajien valinta
Opetustoimen johtaja päätti hallintosäännön 9 §:n 3 momentin nojalla, että koulujen ja oppilaitosten johtokuntien pöytäkirjaa pitää rehtori. Päätös: HEL 2013–000436 T 00 00 02 (§4 / 15.1.2013)
Johtokunta nimeää kaksi pöytäkirjantarkistajaa. Pöytäkirjantarkistajiksi ehdotetaan Katriina Sohlbergia ja Irina Heiskasta.
Päätös: Toimialajohtajan päätöksellä sihteerinä toimi Solakallion koulun rehtori Johanna Helenius ja pöytäkirjantarkastajiksi valittiin Katriina Sohlberg ja Irina Heiskanen
§ 3 Esityslistan hyväksyminen
Esityslista on lähetetty johtokunnan jäsenille sähköpostin liitteenä 3.10.2023
Päätös: Hyväksytään esityslista
§ 4 Lukuvuoden 2023-2024 toimintasuunnitelman hyväksyminen
Solakallion koulun toimintasuunnitelma on ollut johtokunnan jäsenten luettavissa Wilmassa 4.10.2023 alkaen. Johtokunnan sihteeri esittelee kokouksessa lv. 2023 – 2024 toimintasuunnitelman ja merkitsee sen valmiiksi johtokunnan hyväksymisen jälkeen. Liite 1
Päätös: Hyväksytään toimintasuunnitelma
§ 5 Lausuntopyyntö lukuvuoden 2024 – 2025 työ- ja loma-ajoista
Rehtori esittelee KASKOn perusopetusjohtajan lausuntopyynnön lukuvuoden 2024-2025 työ- ja loma-ajoiksi LIITE 2. Rehtori kertoo koulun henkilökunnan ja oppilaskunnan hallituksen jäsenten näkemykset työajoista. Oppilaskunnan hallituksen kokoukseen on tuotu luokkien oppilaiden äänestystulokset ja oppilaiden näkemys on koostettu niistä. Henkilökunta ja oppilaat esittävät vaihtoehtoa 1. Johtokunta keskustelee vaihtoehdoista ja esittää yhtä vaihtoehtoa.
Päätös: Johtokunta esittää vaihtoehtoa 1
§ 6 Kokouksen päättäminen
Johtokunnan puheenjohtaja päätti kokouksen klo 14.25
puheenjohtaja sihteeri
Laura Vuolle Johanna Helenius
pöytäkirjan tarkastaja pöytäkirjan tarkastaja
Irina Heiskanen Katriina Sohlberg
Kokousaika
Kokouspaikka
Läsnä
1. Kokouksen avaus
2. Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
3. Kokouksen työjärjestyksen hyväksyminen
4. Pöytäkirjan tarkastajien valitseminen
5. Käsiteltävät asiat
6. Mahdolliset muut asiat
7. Kokouksen päättäminen
Koulumme sosiaalisessa mediassa
Kerromme koulun arjesta myös Facebookissa, otathan meidät seurantaan.
Solakallion koulu Facebookissa(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Apulaisrehtori
Eeva-Kaisa Alamäki
eeva-kaisa.alamaki@edu.hel.fi
Koulusihteeri
Johanna Kosola
+358 9 310 82229
koulusihteeri.solakallio@hel.fi
Koulusihteeri
Sanni Nuppula
+358 9 310 82229
koulusihteeri.solakallio@hel.fi
palveluvastaava
Tuuta Heikkinen
+358 9 310 40206
tuuta.heikkinen@hel.fi
Rehtori
Johanna Kyyhkynen
+358 9 310 88726
johanna.kyyhkynen@hel.fi
Lukuvuosi 2023-2024
Kielten opetus
Tarjolla sali
Sijainti
Reitti pääsisäänkäynnille
- Saattoliikenteen pysähtymispaikka sijaitsee sisäänkäynnin läheisyydessä (etäisyys enintään 5 metriä), josta sisäänkäynnille pääsee siirtymään sujuvasti.
- Kulkureitti sisäänkäynnille on tasainen ja riittävän leveä.
- Koulun ympärillä on lukitut aidat. Tarvittaessa tulee olla yhteydessä puhelimitse. Puhelinnumerot löytyvät aidassa olevasta kyltistä.
- Kulkureitillä on vähintään 4 porrasaskelmaa, jossa on käsijohteet molemmilla puolilla.
- Kulkureitillä on yli 6 m pitkä luiska, jossa ei ole välitasannetta, jossa on käsijohteet molemmilla puolilla.
- Kulkureitillä sisäänkäynnille on pyörätuolinostin.
Pääsisäänkäynti
- Sisäänkäynti on vaikeasti hahmotettava.
- Sisäänkäynnin yhteydessä on vähintään 4 kääntyvää porrasaskelmaa, jossa on käsijohteet molemmilla puolilla. Porrasaskelmissa on kontrastimerkinnät.
- Sisäänkäynnin ovet erottuvat selkeästi. Oven ulkopuolella on riittävästi vapaata tilaa liikkumiselle esim. pyörätuolin kanssa. Ovi aukeaa kulunvalvonta-avaimella.
Sisätilat
- Toimipisteessä on 2 kerrosta.
- Tilassa on hissi, johon mahtuu pyörätuoli ja jonka ovi aukeaa kulunvalvonta-avaimella. Hissin kerrosnumerot eivät ole sormin tunnusteltavissa. Uloskäyntikerroksen painike erottuu muista. (Esteettömän hissin vähimmäismitat ovat leveys 1,1 m ja syvyys 1,4 m.)
- Sisätilojen ovet eivät erotu selkeästi seinästä.
- Toimipisteessä on esteetön wc samassa kerroksessa kuin sisäänkäynti.
- Toinen esteetön wc on kerroksessa 2.