Koskelan ala-asteen koulu

Koskelassa sijaitseva koulumme on alakoulu, jossa on vuosiluokat 1-6.
Koskelan ala-asteen koulu
Kuva: Tiina Piri

Yhteystiedot

Juhana-herttuan tie 13, 00600 Helsinki Näytä esteettömyystiedot Näytä sijainti palvelukartalla
Suomi, Ruotsi
PL 60302, 00099 Helsingin kaupunki

Apulaisjohtaja
Oili Tiainen-Simola
+358 9 310 52645
oili.tiainen-simola@edu.hel.fi

Koulunjohtaja
Milja Mäntynen
+358 9 310 72015
milja.mantynen@hel.fi

Hallintoassistentti
Helena Seppänen
+358 9 310 82388
toimistopalvelut.koskelan.ala-aste@hel.fi

Hallintoassistentti
Mia Wathén
+358 9 310 82388
toimistopalvelut.koskelan.ala-aste@hel.fi

Lukuvuosi 2025-2026

Kielten opetus

englanti, espanja
englanti, espanja

Koskelan koulussa on luokka-asteet 1-4. Koulussa on myös erityisluokka. Oppilaita koulussamme on noin 100.

Meidän koulu

Koskelan koulu on pieni ja turvallinen kyläkoulu. Koulussamme on luokat 1-4 ja oppilaita on kaikkiaan noin 100. Tunnemme kaikki täällä toisemme. 

Meille tärkeää on osallisuus. Jokainen saa ja voi vaikuttaa yhteisiin asioihin. Kivan kaverin taitoja harjoittelemme systemaattisesti. 

Lukeminen, kirjallisuus ja yhdessä tekeminen näkyvät arjessamme. Draamamenetelmin tuemme tunnetaitojen vahvistumista ja tietotekniikkaa otamme haltuun heti ekaluokalta alkaen. 

Haluamme, että jokainen tulee kouluun mielellään ja löytää iloa oppimisesta. Pidämme yhteydenottokynnyksen kodin ja koulun välillä matalana ja teemme yhteistyötä moneen suuntaan. 

50-vuotinen tiivis yhteistyökumppani on viereinen päiväkoti Herttua. Teemme myös yhteistyötä alueen eri toimijoiden, esim. nuorisotoimen, 4H-yhdistyksen, liikuntaseurojen ja seurakunnan kanssa.

Koulumme on mukana Harrastamisen Suomen mallissa. Lisätietoa löydät kohdasta "Kerho-  ja harrastustoiminta".

Valtakunnallisten opetussuunnitelman perusteiden pohjalta on laadittu  Helsingin oma kuntakohtainen opetussuunnitelma (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)  sekä koulukohtaiset opetussuunnitelmat. Opetusta meidän koulussa ohjaa  koulun opetussuunnitelma (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) . Koulun opetussuunnitelmaan on kirjattu koulutyön tavoitteet, mitä aineita koulussa opiskellaan, miten koulussa työskennellään ja miten oppilaita voidaan tukea.

Kaikilla vuosiluokilla opetetaan laaja-alaisten taitotavoitteiden mukaisesti sekä opiskellaan ainakin kaksi ilmiökokonaisuutta vuosittain. Opetus halutaan tuoda mahdollisimman lähelle koululaisten arkea.

Luokilla 1.–4. on oma opettaja, joka opettaa pääosan tunneista. Yhdessä oman opettajan kanssa voi työskennellä erityisopettaja, maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opettaja, resurssiopettaja tai koulunkäyntiavustaja.

Oppilaat saavat koulusta maksutta oppikirjat ja muun oppimateriaalin, jonka koulu itse valitsee.

Kieliohjelma

  • 1. luokalta alkava vieras kieli (A1): englanti, espanja
  • 3. luokalta alkava vapaaehtoinen vieras kieli (A2): englanti, espanja

Koskelan koulun kieliohjelma noudattaa Käpylän peruskoulun kieliohjelmaa. Kieliryhmän aloituksen vähimmäiskoko on 15 oppilasta.

Hyvää kesää!

Aloitamme koulun taas elokuussa torstaina 7.8.2025 Juhanassa seuraavasti:

Tuleva ekaluokkalainen, sinun ensimmäinen koulupäiväsi on torstaina 7.8.2025 klo 10.00-12.30. Vanhempasi ovat tervetulleita vanhempainiltaan koululle jo edellisenä iltana, keskiviikkona 6.8.2025 klo 17.00 Juhanassa.

2-4-luokkalainen, sinun lukuvuoden 2025-2026 ensimmäinen koulupäiväsi alkaa Juhanassa torstaina 7.8.2025 klo 9.00 ja päättyy klo 12.30.

Perjantaina 8.8. koulua kaikilla luokilla klo 9.00-12.30. Maanantaina 11.8. aloitamme koulun lukujärjestyksen mukaisesti.

Iltapäivätoiminta alkaa aina koulupäivän päätyttyä torstaina 7.8.2024 alkaen ja kestää klo 16.00 saakka.

Hyvää kesää ja lämpimästi tervetuloa kouluun taas elokuussa!

t. Koskelan koulun väki

johtaja Milja Mäntynen
09 310 72015(Linkki aloittaa puhelun) , milja.mantynen@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
apulaisjohtaja Oili Tiainen-Simola
09 310 52645(Linkki aloittaa puhelun) , oili.tiainen-simola@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Tokaluokkalaisten infotilaisuus kielivalinnoista ja painotusluokista keskiviikkona 8.1.2025 TEAMSissa

Koskelan ala-asteen infotilaisuus TEAMSissa (linkki viestin lopussa) tokaluokkalaisille kolmannelle luokalle siirtymisestä keskiviikkona 8.1.2025 klo 16.30. Aiheena mm. kielivalinnat ja painotusluokat.

Alla olevasta linkistä löydätte lisää tietoa siirtymisestä 3. luokalle. Tutustuttehan vaihtoehtoihin huolella.

Tietoa 3. luokalle siirtyvälle | Helsingin kaupunki
 

Join the meeting now(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)   <<< LINKKI INFOTILAISUUTEEN

Kokoustunnus: 390 203 139 039

Tunnuskoodi: w97LH3iy

 

 

Kodin ja koulun yhteistyön periaatteet ja toimintatavat on kuvattu jokaisen koulun opetussuunnitelmassa. Siihen kuuluvat mm. vanhempainillat, vanhempainvartit sekä yhteydenpito sähköisen  Wilma-järjestelmän(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)  kautta. 

Käytännön yhteistyöstä ja toiminnasta sovitaan yhdessä koulun ja huoltajien kanssa. Kodin ja koulun yhteistyö on vastavuoroista. Kouluissa toimii johtokunta ja myös vanhempainyhdistys.

Yhteistyö koulun ja kodin välillä on tärkeää. Reissuvihko ja Wilma ovat päivittäin käytössä olevia yhteistyövälineitä. Puhelinkeskusteluja ja tapaamisia sovitaan tarpeen mukaan. Opettajainhuoneen puhelinvastaajaan voi jättää viestejä. 

Lukuvuositiedote julkaistaan lukuvuoden alussa. Opettaja lähettää luokan viikkotiedotteen viikottain ja koululta tulee kuukausitiedote joka kuun ensimmäisenä perjantaina. Tiedotteita tulee myös Wilman kautta. 

Kaikki Koskelan oppilaiden vanhemmat kuuluvat Koskelan vanhempaintoimikuntaan, KoVaan. KoValla on oma sähköpostirinki, omat facebook-sivut, vapaaehtoista sekä vapaamuotoista toimintaa ja tapaamisia. Jos olet kiinnostunut osallistumaan KoVan toimintaan, lisää infoa löydät Wilmasta. 

Koskelan koulun johtokunta koostuu vanhempien ja henkilöstön edustajista. Johtokunta on valittu vaaleilla toimikaudeksi 2021-2024. Johtokunta valvoo koulun toimintaa ja toimii vanhempien vaikutuskanavana koulun asioissa. 

Wilma

Wilma-järjestelmän(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) kautta huoltajat voivat saada tietoa lastensa opetuksesta, opetusjärjestelyistä ja arvioinnista sekä selvittää poissaoloja. Wilmassa huoltajat saavat koulun lähettämiä tiedotteita ja voivat olla yhteydessä opettajiin ja rehtoriin. Wilmaa käyttävät myös oppilaat ja opiskelijat omien opintojensa seurantaan. Huoltajakohtaiset wilma-tunnukset annetaan syyslukukauden alkaessa siitä koulusta, jossa lapsi on aloittanut.

Opi käyttämään Wilmaa YouTube-videoidemme avulla.(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Koulussamme on käytössä kuuden viikon jaksolla kiertävät perus- ja kasvisruokalistat. Päivittäin on valittavana kaksi pääruokavaihtoehtoa. Ateriaan kuuluu lämmin ruoka, salaatti, raaste tai tuorepala, ruokajuoma, leipä ja levite.

Katso koulun lounaslista(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

KOSKELAN ALA-ASTEEN JÄRJESTYSSÄÄNNÖT

Järjestyssäännöt ovat voimassa 1.8.2025 alkaen.

Järjestyssääntöjen tarkoitus ja soveltaminen

  • Järjestyssääntöjen tarkoituksena on edistää kouluyhteisön järjestystä, turvallisuutta ja viihtyisyyttä sekä opiskelun esteetöntä sujumista.
  • Oppilaiden tulee noudattaa järjestyssääntöjä koulun alueella sekä muissa oppimisympäristöissä ajan, jolloin oppilas osallistuu koulun suunnitelman mukaiseen opetukseen tai toimintaan.

Oppilaan perusopetuslain mukaiset oikeudet ja velvollisuudet
 

Oppilaiden yhdenvertaisuus ja tasa-arvo sekä muut oikeudet

  • Oppilaalla on oikeus yhdenvertaiseen ja tasa-arvoiseen kohteluun, oikeus henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen sekä oikeus yksityiselämän suojaan.
  • Opetukseen osallistuvalla on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön. 

Oppilaan velvollisuudet

  • Oppilaalla on velvollisuus osallistua opetukseen, ellei hänelle ole myönnetty lupaa poissaoloon.
  • Oppilaan on suoritettava tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäydyttävä asiallisesti.
  • Oppilaan on käyttäydyttävä muita kiusaamatta ja syrjimättä sekä toimittava siten, 
    ettei hän vaaranna muiden oppilaiden, kouluyhteisön tai opiskeluympäristön 
    turvallisuutta tai terveyttä.

Tietokoneen, matkapuhelimen ja muiden mobiililaitteiden käyttö

  • Oppilas ei saa käyttää puhelinta tai muuta mobiililaitetta oppitunnin aikana lukuun ottamatta niiden käyttöä opettajan luvalla oppimistarkoitukseen tai rehtorin tai opettajan luvalla henkilökohtaiseen terveydenhoitoon tai perusopetuslain 31 §:ssä tarkoitettuna apuvälineenä.
  • Oppilas ei saa käyttää puhelinta tai muita mobiililaitteita koulupäivän aikana välitunneilla, siirtymissä, ruokailussa, retkillä tai koulun tilaisuuksissa lukuun ottamatta niiden käyttöä rehtorin tai opettajan luvalla erityistilanteissa tai henkilökohtaiseen terveydenhoitoon tai perusopetuslain 31 §:ssä tarkoitettuna apuvälineenä.
  • Puhelimet ja muut mobiililaitteet pidetään häiriöttömässä tilassa.
  • Puhelimet ja muut mobiililaitteet säilytetään oppitunnin, välitunnin, ruokailun, siirtymien, retkien sekä koulun tilaisuuksien aikana oppilaan laukussa tai muussa opettajan tai rehtorin osoittamassa paikassa.
  • Puhelinta ja muuta mobiililaitetta saa koulun aikuisen luvalla käyttää oppilaan ja huoltajan väliseen yhteydenpitoon erityistilanteissa, esim. sairastapauksissa.  Oppilaalla on aina oikeus ilman koulun henkilöstön lupaa hätätilanteessa soittaa hätänumeroon.
  • Puhelinta tai muuta mobiililaitetta ei saa käyttää toisen henkilön kuvaamiseen tai videoimiseen ilman opettajan ja kuvattavan henkilön lupaa.
  • Rehtorilla tai opettajalla on oikeus ottaa haltuunsa oppilaalta matkapuhelin, tietokone tai mobiililaite, mikäli laitteen käyttö häiritsee opetusta tai rikkoo koulun järjestyssääntöjä.

Turvallisuus, viihtyisyys ja opiskelun esteetön sujuminen edellyttää oppilaan toimivan seuraavien koulun sääntöjen mukaisesti:

Hyvä käytös

  • Otan toiset huomioon, tervehdin, edistän työrauhaa sekä noudatan minulle annettuja ohjeita.
  • Annan muille ruokailurauhan, huolehdin omalta osaltani ruokalan siisteydestä.
  • Saavun ajoissa oppitunneille ja koulun tilaisuuksiin. Noudatan sovittuja määräaikoja. Palautan annetut tehtävät ajoissa.

Fyysinen ja psykologinen turvallisuus

  • Kohtelen toisia tasa-arvoisesti ja reilusti. Työskentelen kaikkien kanssa asiallisesti ja ratkaisen erimielisyydet puhumalla.
  • En salli kiusaamista missään muodossa. Jos havaitsen kiusaamista, kerron siitä aikuiselle. En loukkaa ketään sanoin, teoin, viestein, ilmein tai elein.
  • Toimin niin, että en vaaranna kenenkään turvallisuutta tai terveyttä. Liikun ja toimin koulun tiloissa rauhallisesti. Ilmoitan turvallisuuteen vaikuttavista asioista koulun henkilökunnalle.
  • Käytän koulun laitteita aina ohjeiden mukaisesti.
  • Vietän välitunnit koulun välituntialueella. Noudatan annettuja turvallisuusohjeita.
  • En saa poistua koulun alueelta koulupäivän aikana ilman opettajan tai rehtorin lupaa.
  • Koulumatkoilla noudatan liikennesääntöjä ja toimin turvallisesti.
  • En saa tuoda kouluun opetusta häiritseviä, laissa kiellettyjä, vaarallisia, omaisuuden tai henkilön vahingoittamiseen tarkoitettuja esineitä tai aineita, mikäli niiden hallussapidolle ei ole perusteltua syytä. Rehtorilla tai koulun opettajalla on oikeus ottaa haltuunsa edellä mainittuja aineita ja esineitä.

Siisteydestä ja ympäristöstä huolehtiminen

  • Huolehdin koulun omaisuudesta ja oppimateriaaleista ja omista tavaroistani. 
    Kunnioitan toisten omaisuutta. Tuon oppitunnille vain koulutyössä tarvittavia tavaroita.
  • Siivoan omat jälkeni enkä roskaa. Huolehdin yhteisestä siisteydestä.
  • Olen velvollinen korvaamaan aiheuttamani vahingon sekä siivoamaan sotkemani koulun omaisuuden tai tilan.

Järjestyssääntöjen seuranta ja tarkistaminen

  • Järjestyssäännöt ovat nähtävillä koulun verkkosivuilla. Järjestyssäännöt käsitellään luokissa vuosittain lukuvuoden alussa ja tarpeen mukaan.
  • Järjestyssäännöt tarkistetaan vuosittain lukuvuosisuunnitelman laatimisen yhteydessä ja niitä päivitetään tarvittaessa.

Henkilökuntamme yhteystiedot

Toimipisteet

Juhana

Juhana-herttuan tie 13, 00600 Helsinki
PL 60302, 00999 Helsingin kaupunki
puh. 09 310 82391
avoinna koulutyöpäivinä kello 8-16 

Katariina

Käpyläntien toimipiste
Käpyläntie 8, 00600 Helsinki
PL 60305, 00999 Helsingin kaupunki
puh. 09 310 26771

Koulunjohtaja

Milja Mäntynen
puh. 09 310 72015, 050 593 0966
milja.mantynen@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Apulaisjohtaja

Oili Tiainen-Simola
puh. 09 310 52645, 040 334 9017
oili.tiainen-simola@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Johtokunnan puheenjohtaja

Jonna Hurskainen
jonna.hurskainen@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Hallintoassistentti 

maanantaisin klo 9-15
puh. 09 310 82388
toimistopalvelut.koskelan.ala-aste@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Kansliassa käsitellään mm. oppilastietoja. Koulusihteerille ilmoitetaan nimen, osoitteen, puhelinnumeron ja henkikirjoitustietojen muutoksista

Iltapäivätoiminta

Aluekoordinaattori Aissa Ramberg
puh. 09 310 87103
aissa.ramberg@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Iltapäivätoiminnan vastaava
koulunkäyntiavustaja Jari Sillanpää
puh. 040 334 9191, 09 310 64076
jari.sillanpaa@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Kohdevastaava ja toimitilahuoltaja Juhana

Ahmed Razu
puh. 044 467 2814

Toimitilahuoltaja Katariina

Layon Jaymar
puh. 044 467 2723

Siivous- ja kohdevastaavapalveluesimies
Sorel Siidirätsep
puh. 044 412 4824, 029 029 3000 (vaihde)

Kouluravintolat

kouluravintola, ruokapalveluesimies, Juhanan ruokailut
Tarja Valta-Metso
puh. 09 310 82387
kouluravintola.koskela@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Koskelan seniorikeskus, ravintolapäällikkö, Katariinan ruokailut
Joonas Rosendahl
puh. 050 428 0285
joonas.rosendahl@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Opettajanhuone
Juhana (Juhana-herttuan tie 13) puh. 09 310 82391
Katariina (Käpyläntie 8) puh. 09 310 26771

Laaja-alainen erityisopettaja
Elina Niva

Erityisluokanopettaja
Tiia Turkia, 1-3BC
puh. 09 310 82390, 040 3349017
-lähikoulun erityisluokka

Anniina Sihvonen, 1D
puh. 09 310 28495, 050 4649734
-vaativan tuen erityisluokka

Opettajat

Milja Mäntynen, koulunjohtaja, englanti
1A (Juhana): Juha Tähkänen, luokanopettaja
1-3BC (Juhana): Oili Tiainen-Simola, apulaisjohtaja, luokanopettaja
1-3BC (Juhana): Tiia Turkia, erityisluokanopettaja
1D (Juhana): Anniina Sihvonen, erityisluokanopettaja
2A (Juhana): Tuulia Pisto, luokanopettaja
3A (Katariina): Satu Korpiniitty, luokanopettaja
4A (Katariina): Päivi Flores, luokanopettaja
Elina Niva, laaja-alainen erityisopettaja
Elina Ruohonen, KMO-yhteistyöopettaja (Käpylän musiikkiopisto), elina.ruohonen@kmo.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Mohamed Mohaumud Ali, islamin uskonnon opettaja, alimo2@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Mario D'Amato, italian kieli ( mario.damato@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman) )

Sähköpostiosoitteet ovat muodossa etunimi.sukunimi@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman) , ellei nimiluettelossa ole toisin ilmoitettu.

Koulunkäynninohjaajat

Jari Sillanpää (IP-toimintavastaava)
Sahra Ahmed
Natalja Makarenko
Aleksi Paakkinen

Koulunkäyntiavustajat tavoittaa iltapäiväkerhon puh. numerosta 040334 9191, 09 310 64076

Psykologi

Anna Vuorjoki
puh. 050 4013369
anna.vuorjoki@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)    

Kuraattori

Tuulikki Matero
puh. 09 310 37754, 040 738 1719
tuulikki.matero@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
-syyslomaan saakka Pilvi Merikallio puh. 040 6621171

Terveydenhoitaja

Noora Koponen
puh. 09 310 24549, 040 536 3616
noora.k.koponen@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
-koululla maanantaisin ja keskiviikkoisin

Aamu- ja iltapäivätoiminta, kerhot ja harrastukset

Oppilaille on tarjolla monenlaista vapaaehtoista ohjattua toimintaa ennen ja jälkeen koulupäivän – mielekästä tekemistä ja kivaa yhdessäoloa turvallisessa ympäristössä.

Ennen oppitunteja järjestettävä aamupäivätoiminta on maksutonta. Se on tarkoitettu 1.–2.-luokkalaisille sekä 3. ja 4. vuosiluokan erityisen tuen oppilaille.

Järjestämme  aamupäivätoimintaa jokaisena koulupäivänä 8.30–9.15. Toimintaa järjestetään sään salliessa ulkona. Voit kysyä lisätietoa koulun aamupäivätoiminnasta koulun johtajalta puhelimitse numerosta 09 310 72015.

Lisätietoja koulujen aamupäivätoiminnasta löydät perusopetuksen sivuiltamme.

Perusopetuksen iltapäivätoiminta on maksullista ja suunnattu 1.–2.-luokkalaisille sekä erityisen tuen oppilaille.

Lue lisää iltapäivätoiminnasta ja sen maksuista perusopetuksen yhteisiltä sivuiltamme.

Katso kouluamme lähimpänä olevat iltapäivätoimintapaikat.

Voit etsiä alueemme iltapäivätoimintapaikat  palvelukartalta(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) . Voit palvelukartalla syöttää kotiosoitteesi sille varattuun kenttään.

Koulussamme järjestetään oppilaille maksuttomia harrastuksia ja kerhoja sekä Harrastamisen Suomen mallin kautta, että koulun kerhotoimintana. Perusopetuksen yhteisiltä sivuiltamme löydät lisätietoa kerho- ja harrastustoiminnasta.

Alla on tietoa meidän koulumme kerhoista ja harrastuksista.

Koulun kerhotoiminta

Helsinkiläisille peruskoululaisille järjestetään koulupäivän yhteydessä kerhotoimintaa. Oppilaat voivat osallistua kerhotoiminnan suunnitteluun ja kehittämiseen muun muassa koulujen oppilaskuntien kautta. Koulun kerhotoimintaa voidaan järjestää joko omalla henkilökunnalla tai ostettuna ulkopuoliselta toimijalta (osallistujille maksullista). Tämän lisäksi koululla voi olla muutakin kaupungin ulkopuolisen toimijan järjestämää kerhotoimintaa (kohtuulliset osallistumiskustannukset).

Harrastamisen Suomen mallin harrastukset 2025-2026

Harrastamisen Suomen mallin maksuttomia harrastuksia on tarjolla 3.–9.luokkien oppilaille kaikissa Helsingin peruskouluissa.

Uusi harrastuskausi alkaa 1.9.2025.

Lukuvuoden 2025–2026 harrastukset julkaistaan Harrastukset-sivustolla 22.8.2025 mennessä. Ilmoittautuminen alkaa 25.8.2025 klo 12.00. Siirry Harrastukset-sivustolle(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Harrastukset on tarkoitettu ensisijaisesti oman koulun oppilaille. Voit valita myös jollakin toisella koululla järjestettävän harrastuksen. Osallistujat ovat vakuutettuja harrastuksen aikana.

Harrastamisen Suomen mallin ryhmiin ilmoittaudutaan suoraan harrastuksen järjestäjälle. Harrastusryhmät täyttyvät ilmoittautumisjärjestyksessä. Olet tervetullut tutustumaan harrastukseen ilman ilmoittautumista, jos ryhmässä on tilaa. Mikäli joudut perumaan ilmoittautumisen, ole yhteydessä harrastuksen järjestäjään mahdollisimman nopeasti. Harrastuksen järjestäjä tiedottaa mahdollisista peruutuspaikoista ja lisäryhmistä.

Tiistai
Padel (3.-6.lk)

Aika: tiistaisin klo 15-16

Paikka: Padel Viikki (Jokisuuntie 2)

Padel on hauska ja kaikille sopiva sosiaalinen liikunnan muoto! Tervetuloa Padel Viikkiin syyslukukaudelle ohjattuun padeliin. Järjestämme ryhmät sekä tiistaisin, että keskiviikkoisin. Molempina päivinä pidämme klo 15-16 ohjatun tunnin alakouluikäisille ja klo 16-17 yläkouluikäisille. Tunnilla tutustutaan lajiin, sen tekniikkaan ja pelaillaan rennolla otteella valmentajamme Markon opastuksella.

Ilmoittaudu: ilmoittaudu padeliin tästä(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) (linkki vie ulkoiseen palveluun)

Lisätietoja: padelviikki@gmail.com(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Järjestäjä: Padel Viikki / Harrastamisen Suomen malli

Keskiviikko
Tempo-orkesteri (3.-6.lk)

Aika: keskiviikkoisin klo 14-14.45

Paikka: koulun aula

Koskelan ala-asteen koulun Tempo-orkesteri harjoittelee keskiviikkoisin klo 14. Orkesterissa voi soittaa viulua, alttoviulua, selloa tai kontrabassoa. Jokaiselle oppilaalle määritellään soitin ensimmäisellä harjoituskerralla. Soittimen saa lainaan lukuvuoden ajaksi. Oppilaalla on orkesteriharjoitusten lisäksi oman instrumentin viikoittainen yksilötunti. Orkesteria johtaa Käpylän musiikkiopiston opettajat. Orkesteri esiintyy 1-2 kertaa lukuvuodessa.

Ilmoittautuminen: Koulu ohjeistaa oppilaitaan orkesteriin ilmoittautumisesta.

Lisätietoa: sirpa.lahti@kmo.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Järjestäjä: Käpylän musiikkiopisto / Harrastamisen Suomen malli  

Parkour (3.-6.lk)

Aika: keskiviikkoisin klo 14.30-15.30 
Paikka: Teollisuuskatu 16 (Vallila)

Parkourtunnilla mm. tasapainoillaan, ylitetään esteitä, sujahdellaan ahtaista väleistä, kiivetään seinille ja hypitään erilaisille pinnoille ja ennen kaikkea – pidetään hauskaa. Parkourin pariin ovat tervetulleita kaiken tasoiset liikkujat.  

Ilmoittautuminen: ilmoittaudu parkouriin tästä linkistä(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) (linkki vie ulkoiseen palveluun)

Lisätietoja: suvi.ekroos@parkourakatemia.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)  
Järjestäjä: Parkour Akatemia / Harrastamisen Suomen malli

Parkour (3.-6.lk)

Aika: keskiviikkoisin klo 15.30-16.30 
Paikka: Teollisuuskatu 16 (Vallila)

Parkourtunnilla mm. tasapainoillaan, ylitetään esteitä, sujahdellaan ahtaista väleistä, kiivetään seinille ja hypitään erilaisille pinnoille ja ennen kaikkea – pidetään hauskaa. Parkourin pariin ovat tervetulleita kaiken tasoiset liikkujat.  

Ilmoittautuminen: ilmoittaudu parkouriin tästä linkistä(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) (linkki vie ulkoiseen palveluun)

Lisätietoja: suvi.ekroos@parkourakatemia.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)  
Järjestäjä: Parkour Akatemia / Harrastamisen Suomen malli

Padel (3.-6.lk)

Aika: keskiviikkoisin klo 15-16

Paikka: Padel Viikki (Jokisuuntie 2)

Padel on hauska ja kaikille sopiva sosiaalinen liikunnan muoto! Tervetuloa Padel Viikkiin syyslukukaudelle ohjattuun padeliin. Järjestämme ryhmät sekä tiistaisin, että keskiviikkoisin. Molempina päivinä pidämme klo 15-16 ohjatun tunnin alakouluikäisille ja klo 16-17 yläkouluikäisille. Tunnilla tutustutaan lajiin, sen tekniikkaan ja pelaillaan rennolla otteella valmentajamme Markon opastuksella.

Ilmoittaudu: ilmoittaudu padeliin tästä(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) (linkki vie ulkoiseen palveluun)

Lisätietoja: padelviikki@gmail.com(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Järjestäjä: Padel Viikki / Harrastamisen Suomen malli 

Helsingin kaupungin tarjoamia maksuttomia harrastuksia löydät myös seuraavilta verkkosivuilta:

Koulumme johtokunta

Jokaisessa koulussa toimii johtokunta, joka ohjaa ja kehittää koulun toimintaa. Koulun johtokunta koostuu huoltajien, oppilaiden ja henkilöstön edustajista. Kasvatus- ja koulutuslautakunta valitsee jäsenet neljäksi vuodeksi. Nykyisten johtokuntien toimikausi on 2021-2025. Johtokunta muun muassa hyväksyy vuosittain koulun toimintasuunnitelman.  Alla on uusimmat pöytäkirjat.  Kaikki aikaisemmat ja allekirjoitetut pöytäkirjat ovat nähtävillä koulun kansliassa.

Huoltajajäsenet 
 

Jonna Hurskainen, puheenjohtaja, jonna.hurskainen@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)  
varajäsen huoltajajäsen 

Kati Biström, varapuheenjohtaja 
varajäsen Anna Sahari 

Kaisa Kivelä 
varajäsen Eero Lounatvuori 

Reetta Sollasvaara 
varajäsen Elina Autio 

Huoltajajäsen 
varajäsen Tanja Leikas-Bottà 

Opettajajäsenet 

Juha Tähkänen 
varajäsen Tuulia Pisto 

Muu henkilökunta 
Jari Sillanpää 
varajäsen Sahra Ahmed 

Oppilasjäsenet 
 

oppilasjäsen 
 
oppilasjäsen 

Kokousaika                    Maanantai 15.9.2025  klo 17.45-18.35

 

Kokouspaikka                Juhana Herttuantie 13

Läsnä

Jäsenet

 Hurskainen, Jonna         puheenjohtaja

 Kivelä, Kaisa

x

Sillanpää, Jari                muuta henkilökuntaa edustava jäsen

Tähkänen, Juha             opettajia edustava jäsen

Muut 

x                                    oppilaiden edustaja

x                                    oppilaiden edustaja

Puheenjohtaja                                                        

Hurskainen, Jonna                            1-4 §

Esittelijä

Mäntynen, Milja                                rehtori, 1-4 §

                                   

Pöytäkirjanpitäjä

Mäntynen, Milja                                rehtori, 1-4 §

§

1

Asia

Asia/1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
2 Asia/2 Läsnäolo- ja puheoikeuden antaminen alaikäisille oppilasjäsenille

 
3 Asia/3 Koskelan ala-asteen koulun lukuvuosisuunnitelman hyväksyminen lukuvuodelle 2025-2026
     
     
4 Asia/4 Koskelan ala-asteen koulun johtokunnan lausunto Helsingin kaupungin suomenkielisten peruskoulujen työ- ja loma-ajoista lukuvuonna 2026–2027 ja lukuvuonna 2027-2028
     
     
     
     

 

§ 1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan

tarkastajien valinta

Päätös                          

Kokous todettiin lailliseksi ja päätösvaltaiseksi.

Koskelan ala-asteen koulun johtokunta valitsi pöytäkirjantarkastajiksi Kaisa Kivelän ja Juha Tähkäsen. 

Esittelijän perustelut

Helsingin kaupungin hallintosäännön 29 luvun 2 §:n 2 momentin mukaan toimielin kokoontuu päättäminään aikoina sekä lisäksi puheenjohtajan kutsusta.

Toimielimen puheenjohtaja voi asioiden vähäisen määrän tai muun erityisen syyn vuoksi peruuttaa kokouksen tai muuttaa kokouksen alkamisaikaa päätettynä kokouspäivänä (2 §:n 3 mom.). Jos puheenjohtaja muuttaa kokousaikaa edellä tarkoitetulla tavalla, muutoksista on ilmoitettava vähintään viikkoa ennen kokousta (3 §:n 3 mom.).

Kokouskutsu on lähettävä vähintään neljä päivää ennen kokousta, jollei toimielin toisin päätä (3 §:n 2 mom.). Kuntalain 140 §:n mukaan valtuuston, kunnanhallituksen ja lautakunnan sekä kuntayhtymän 58 §:n 1 momentissa tarkoitetun toimielimen pöytäkirja siihen liitettyine oikaisuvaatimusohjeineen tai valitusosoituksineen pidetään nähtävänä yleisessä tietoverkossa, jollei salassapitoa koskevista säännöksistä muuta johdu.

Muutoksenhaku           

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

§ 2

Läsnäolo- ja puheoikeuden antaminen alaikäisille oppilaiden edustajille

 

Päätös

Johtokunta päätti, että oppilaskunnan nimeämillä oppilaiden edustajilla x  ja  x  on läsnäolo- ja puheoikeus johtokunnan kokouksissa.

Oppilailla ei ole oikeutta ottaa osaa päätöksentekoon eikä läsnäolo-oikeutta silloin, kun käsitellään henkilökuntaa tai oppilaiden kurinpitoa koskevia asioita.

Esittelijän perustelut

Hallintosäännön 29 luvun 7 §:n mukaan muiden toimielinten kokouksissa on läsnäolo- ja puheoikeus esittelijöillä ja sen lisäksi pormestarilla, kaupunginhallituksen määräämällä edustajalla, kansliapäälliköllä sekä asianomaisen toimialan apulaispormestarilla ja toimialajohtajalla. Muiden henkilöiden läsnäolo- ja puheoikeudesta päättää muiden toimielinten osalta toimielin tai toimielimen asettava viranomainen.

Oppilaskunnan hallitus nimeää keskuudestaan oppilaiden edustajat johtokuntaan. Johtokunta antaa heille läsnäolo- ja puheoikeuden ensimmäisen kokouksessaan.

Toimielimen kokouksissa päätöksentekoon osallistuvat vain toimielimen jäsenet ja tarvittaessa esteellisten tai estyneiden jäsenten varajäsenet. Muilla kuin toimielimen jäsenillä on oikeus ottaa osaa vain keskusteluun.

Oppilaiden edustajilla ei ole läsnäolo- ja puheoikeutta johtokunnan kokouksissa silloin, kun käsitellään henkilökuntaa tai oppilaan kurinpitoa koskevaa asiaa.

Muutoksenhaku           

Oikaisuvaatimusohje, kasvatus- ja koulutuslautakunta

§ 3

Koskelan ala-asteen koulun lukuvuosisuunnitelman hyväksyminen lukuvuodelle 2025-2026

Päätös:

Johtokunta hyväksyi koulun lukuvuosisuunnitelman lukuvuodelle 2025–2026.

Käsittely:                     

Rehtori esitteli lukuvuosisuunnitelman yleiset linjaukset. Kuultiin oppilasedustajan kuulumiset oppilaskunnan hallituksesta. Keskusteltiin joistakin suunnitelman kohdista tarkemmin.

Liitteet:                        

L1.Lukuvuosisuunnitelma

Muutoksenhaku          

Oikaisuvaatimusohje, kasvatus- ja koulutuslautakunta

Esittelijän perustelut

Lukuvuosisuunnitelma on laadittu Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan perusopetuslinjan ohjeistuksen mukaisesti toimialan  lukuvuosisuunnitelmapohjaan. 
Suunnitelman sisältö on kaupungin arvopohjan ja strategisten linjausten mukaista. Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan sitovat tavoitteet ja strategiakärjet on otettu huomioon. Suunnitelma pitää sisällään mm. seuraavat Koskelan koulun omat erityishankkeet: tiiviin yhteistyön Käpylän musiikkiopiston kanssa Tempo-orkesteritoiminnassa ja Koskelan ”Osalliseksi omaan elämään”-nelivuotisen hyvinvointi-suunnitelman toteuttamisen lukuvuoden 25 -26 ’ ruoka ja ravinto hyvinvoinnin osa-alueena’ -teeman puitteissa.

Lukuvuosisuunnitelma on valmisteltu yhteistyössä opettajien kanssa ja sitä on käsitelty opettajien kokouksissa elo-syyskuussa ja soveltuvin osin oppilaiden kanssa oppitunneilla ja oppilaskunnan hallituksen kokouksessa 3.9.2025.

§ 4

Koskelan ala-asteen koulun johtokunnan lausunto Helsingin kaupungin suomenkielisten peruskoulujen työ- ja loma-ajoista lukuvuosina 2026-2027 ja 2027-2028

Lausunto

Koskelan ala-asteen koulun johtokunta kannattaa lukuvuoden 2026-2027 osalta vaihtoehtoa  2  ja lukuvuoden 2027-2028 osalta vaihtoehtoa 1 kuultuaan opettajakunnan ja oppilaskunnan näkemykset asiasta.  
Opettajakunta ja muu henkilökunta on käsitellyt lukuvuosien  2026-27 ja 2027-28  työ- ja loma-aikoja kokouksessaan 10.9.2025  ja on lukuvuoden 2026-2027 osalta vaihtoehdon  2  ja lukuvuoden 2027-2028 osalta vaihtoehdon  1 kannalla.  Oppilaskunnan enemmistö on ilmaissut kannattavansa lukuvuoden 2026-2027 osalta vaihtoehtoa 2  ja lukuvuoden 2027-2028 osalta vaihtoehtoa 1. Oppilaskunnan hallitus on antanut näitä vaihtoehtoja puoltavan lausunnon (liitteenä) johtokunnalle.

Liitteet

L2. Oppilaskunnan lausunto Helsingin kaupungin suomenkielisten peruskoulujen työ- ja loma-ajoista lukuvuosina 2026-2027 ja 2027-2028

Esittelijän perustelut

Perusopetuksessa lukuvuosi alkaa 1. päivänä elokuuta ja päättyy 31. päivänä heinäkuuta. Lukuvuodessa on 190 työpäivää. Lukuvuoden työpäivistä vähennetään muuksi arkipäiväksi kuin lauantaiksi sattuva itsenäisyyspäivä, loppiainen ja vapunpäivä (perusopetuslain 23 §).

Lukuvuonna 2026–2027 loppiainen osuu muuksi arkipäiväksi kuin lauantaiksi, joten se vähentää yhden työpäivän. Koulutyötä tulee siis tehdä 189 työpäivää.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala pyytää johtokunnan lausuntoa alla olevista vaihtoehdoistaliittyen suomenkielisten peruskoulujen työ- ja loma-aikoihin lukuvuonna 2026–2027:

1. vaihtoehto

Työaika alkaa syksyllä 13.8.2026 (to) ja päättyy 22.12.2026 (ti), 89 työpäivää.

Syysloma on viikolla 42 eli 12.10.2026 (ma) - 18.10.2026 (pe).

Joululoma on 23.12.2026 (ke) - 6.1.2027 (ke).

Työaika alkaa keväällä 7.1.2027 (to) ja päättyy 5.6.2027 (la), 100 työpäivää.

Talviloma on viikolla 8 eli 22.2.2027 (ma) - 26.2.2027 (pe).

Tässä vaihtoehdossa lukuvuosi alkaisi 13.8. Joululoma olisi kaksi viikkoa niin, että opiskelu alkaisi loppiaisen jälkeen. Lokakuussa olisi viikon syysloma ja helmikuussa viikon talviloma.

2. vaihtoehto

Työaika alkaa syksyllä 12.8.2026 (ke) ja päättyy 19.12.2026 (la), 89 työpäivää.

Syysloma on viikolla 42 eli 12.10.2026 (ma) - 18.10.2026 (pe).

Joululoma on 21.12.2026 (ma) - 6.1.2027 (ke).

Työaika alkaa keväällä 7.1.2027 (to) ja päättyy 5.6.2027 (la), 100 työpäivää.

Talviloma on viikolla 8 eli 22.2.2027 (ma) - 26.2.2027 (pe).

Tässä vaihtoehdossa lukuvuosi alkaisi päivää aikaisemmin elokuussa. Syyslukukausi päättyisi kuitenkin kaksi työpäivää aikaisemmin, koska viimeinen työpäivä olisi lauantai. Näin ollen joululoma olisi hieman pidempi. Muuten sama kuin vaihtoehto 1.

Työ- ja loma-ajat lukuvuodelle 2027–2028

Perusopetuksessa lukuvuosi alkaa 1. päivänä elokuuta ja päättyy 31. päivänä heinäkuuta. Lukuvuodessa on 190 työpäivää. Lukuvuoden työpäivistä vähennetään muuksi arkipäiväksi kuin lauantaiksi sattuva itsenäisyyspäivä, loppiainen ja vapunpäivä (perusopetuslain 23 §).

Lukuvuonna 2027–2028 itsenäisyyspäivä, loppiainen ja vapunpäivä sattuvat muuksi arkipäiväksi kuin lauantaiksi, joten ne vähentävät kolme työpäivää. Koulutyötä tulee siis tehdä 187 työpäivää.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala pyytää johtokunnan lausuntoa alla olevista vaihtoehdoista liittyen suomenkielisten peruskoulujen työ- ja loma-aikoihin lukuvuonna 2027–2028:

1. vaihtoehto

Työaika alkaa syksyllä 11.8.2027 (ke) ja päättyy 22.12.2027 (ke), 90 työpäivää.

Syysloma on viikolla 42 eli 18.10.2027 (ma) - 24.10.2027 (pe).

Joululoma on 23.12.2027 (to) - 7.1.2028 (pe).

Työaika alkaa keväällä 10.1.2028 (ma) ja päättyy 3.6.2028 (la), 97    työpäivää.

Talviloma on viikolla 8 eli 21.2.2028 (ma) - 25.2.2028 (pe).

Tässä vaihtoehdossa lukuvuosi alkaisi 11.8. Joululoma olisi kaksi viikkoa niin, että opiskelu alkaisi loppiaisen jälkeen. Lokakuussa olisi viikon syysloma ja helmikuussa viikon talviloma.

2. vaihtoehto

Työaika alkaa syksyllä 12.8.2027 (to) ja päättyy 17.12.2027 (pe), 86 työpäivää.

Syysloma on viikolla 42 eli 18.10.2027 (ma) - 24.10.2027 (pe).

Joululoma on 20.12.2027 (ma) - 31.12.2027 (pe).

Työaika alkaa keväällä 3.1.2028 (ma) ja päättyy 3.6.2028 (la), 101 työpäivää.

Talviloma on viikolla 8 eli 21.2.2028 (ma) - 25.2.2028 (pe).

Tässä vaihtoehdossa lukuvuosi alkaisi päivää myöhemmin ja syyslukukausi päättyisi perjantaina 17.12. Näin joululoma alkaisi hieman aiemmin ja kevään aloitus olisi heti uudenvuoden jälkeen. Muuten sama kuin vaihtoehto 1.

Ennen johtokunnan kokousta asia tulee käsitellä opettajien ja muun henkilökunnan keskuudessa näiden mielipiteen selvittämiseksi. Oppilaskunnalta pyydetään oma lausunto, joka liitetään johtokunnan lausuntoon.

Lisäksi perusopetuslain 47 a §:n mukaan opetuksen järjestäjän tulee huolehtia siitä, että kaikilla koulun oppilailla tulee olla mahdollisuus ilmaista mielipiteensä heidän asemaansa liittyvistä asioista. Tämä tarkoittaa, että kaikilla koulun oppilailla tulee olla mahdollisuus ilmaista mielipiteensä edellä olevista vaihtoehdoista esim. äänestämällä. Yhteenveto oppilaiden mielipiteistä tulee toimittaa edellä tarkoitettujen lausuntojen mukana.

Sekä suomenkielisille että ruotsinkielisille kouluille on lähetetty lausunnoille samat vaihtoehdot työ- ja loma-ajoiksi.

Asiakirjat toimitetaan kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle Henrik Hirviniemelle sähköisesti osoitteeseen  henrik.hirviniemi@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman) 6.10.2025 (ma) mennessä.

MUUTOKSENHAKUOHJEET

1

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 1, 4 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

2

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 2 ja 3 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite: helsinki.kirjaamo@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Postiosoite: PL 10

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero: (09) 655 783

Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero: (09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Koskelan ala-asteen koulun johtokunta

 

______________________                                 ________________________

Jonna Hurskainen                                               Milja Mäntynen

puheenjohtaja                                                     pöytäkirjanpitäjä

 

Pöytäkirja tarkastettu

_____________________                                   _________________

Kaisa Kivelä                                                        Juha Tähkänen
 

Pöytäkirja on tarkastettu 15.9.2025 ja laitettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon osoitteessa Koskelan ala-asteen koulu | Helsingin kaupunki .

Allekirjoitettu pöytäkirja on koulun kansliassa.

Kokousaika                  perjantai 30.5.2025 klo 16.30-17.50

 

Kokouspaikka              Juhana Herttuantie 13

Läsnä

Jäsenet

Hurskainen, Jonna         puheenjohtaja

                                                     

   x

   Sollasvaara, Reetta                          

                                    

   Tähkänen Juha              opettajia edustava jäsen

  Sillanpää, Jari                muuta henkilökuntaa edustava jäsen

Muut 

x                                           oppilaiden edustaja

                                    

Puheenjohtaja                                                      

Hurskainen, Jonna         1-3 §

Esittelijä

Mäntynen, Milja             rehtori, 1-3 §

                                   

Pöytäkirjanpitäjä

Mäntynen, Milja             rehtori, 1-3 §

§

1

Asia

Asia/1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

2

3

Asia/2

Asia/3

Koskelan ala-asteen koulun lukuvuoden 2024-25 toimintakertomuksen hyväksyminen

Koskelan ala-asteen koulun järjestyssääntöjen hyväksyminen

 

                  

§ 1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

Päätös                          

Kokous todettiin lailliseksi ja päätösvaltaiseksi ja Koskelan ala-asteen koulun johtokunta valitsi pöytäkirjantarkastajat

Käsittely                       

Koskelan ala-asteen koulun johtokunta  valitsi yksimielisesti

pöytäkirjan tarkastajiksi Jari Sillanpään ja Juha Tähkäsen

 

Päätösehdotus             

Kokous todetaan lailliseksi ja päätösvaltaiseksi.

Koskelan ala-asteen koulun johtokunta valitsee pöytäkirjantarkastajat

 

Esittelijän perustelut

Helsingin kaupungin hallintosäännön 29 luvun 2 §:n 2 momentin mukaan toimielin kokoontuu päättäminään aikoina sekä lisäksi puheenjohtajan kutsusta.

Toimielimen puheenjohtaja voi asioiden vähäisen määrän tai muun erityisen syyn vuoksi peruuttaa kokouksen tai muuttaa kokouksen alkamisaikaa päätettynä kokouspäivänä (2 §:n 3 mom.). Jos puheenjohtaja muuttaa kokousaikaa edellä tarkoitetulla tavalla, muutoksista on ilmoitettava vähintään viikkoa ennen kokousta (3 §:n 3 mom.).

Kokouskutsu on lähettävä vähintään neljä päivää ennen kokousta, jollei toimielin toisin päätä (3 §:n 2 mom.). Kuntalain 140 §:n mukaan valtuuston, kunnanhallituksen ja lautakunnan sekä kuntayhtymän 58 §:n 1 momentissa tarkoitetun toimielimen pöytäkirja siihen liitettyine oikaisuvaatimusohjeineen tai valitusosoituksineen pidetään nähtävänä yleisessä tietoverkossa, jollei salassapitoa koskevista säännöksistä muuta johdu.
 

§ 2

Koskelan ala-asteen koulun lukuvuoden 2024-25 toimintakertomuksen hyväksyminen

 

Päätös:

Johtokunta hyväksyi liitteenä olevan koulun lukuvuoden 2024-25 toimintakertomuksen

 

Käsittely                       

Johtokunta esitti yksimielisesti koulun lukuvuoden 2024-25 toimintakertomuksen hyväksymistä.

 

Päätösehdotus:

Johtokunta hyväksyy liitteenä olevan koulun lukuvuoden 2024-25 toimintakertomuksen

 

Esittelijän perustelut

Toimintakertomus on kirjattu kasvatuksen ja koulutuksen toimialan perusopetuslinjan ohjeistuksen mukaisesti Wilmassa olevaan toimintasuunnitelmapohjaan. 
Toimintasuunnitelman sisältö oli kaupungin arvopohjan ja strategisten linjausten mukaista pitäen sisällään mm. seuraavat Koskelan koulun omat erityishankkeet: yhteistyön Käpylän musiikkiopiston kanssa Tempo-orkesteri toiminnan muodossa ja Koskelan ”Osalliseksi omaan elämään”-nelivuotisen hyvinvointi-suunnitelman toteuttamisen lukuvuoden 24-25 liikunnan teemavuoden puitteissa. Koulun toiminta on ollut suunnitelman mukaista.

Toimintakertomusta on käsitelty yhteistyössä opettajien kanssa ja opettajien kokouksissa toukokuussa ja suunnitellun toiminnan toteutumisesta on soveltuvin osin keskusteltu oppilaiden kanssa oppitunneilla ja oppilaskunnan hallituksen kokouksessa.

 

§ 3

Koskelan ala-asteen koulun järjestyssääntöjen hyväksyminen

 

Päätös:

Johtokunta hyväksyi liitteenä olevat Koskelan ala-asteen koulun järjestyssäännöt

 

Käsittely:                     

 Johtokunta keskusteli järjestyssääntöehdotuksesta ja hyväksyi sen.

Päätösehdotus:

Johtokunta hyväksyy liitteenä olevat Koskelan ala-asteen koulun järjestyssäännöt

Esittelijän perustelut

Eduskunta hyväksyi 29.4.2025 lakimuutoksen, jolla rajoitetaan mobiililaitteiden käyttöä koulupäivän aikana. Muutos astuu voimaan 1.8.2025. Lakimuutos edellyttää kouluja ohjeistamaan järjestyssäännöissään mobiililaitteiden käytöstä ja säilytyksestä oppituntien lisäksi myös välituntien, siirtymien ja ruokailuiden yhteydessä. Koulun johtokunnan tulee hyväksyä koulun päivitetyt järjestyssäännöt touko-kesäkuussa 2025.

Koulun aiemmat järjestyssäännöt oppilaiden ja huoltajien ja johtokunnan hyväksyminä eivät olleet riittävän kattavia. Uudet järjestyssäännöt on laadittu opetushallituksen ohjeistuksen mukaan lakimuutoksen edellyttämällä tavalla. Huoltajia, henkilöstöä ja oppilaita on kuultu mobiililaitteiden käytön ja säilytyksen osalta. Suurin osa huoltajista ja kaikki opettajat ja ohjaajat ja oppilaat kannattavat laitteiden säilyttämistä äänettömällä repussa tai koululaukussa koulupäivän aikana. Enemmistö aikuisista esitti, ettei mobiililaitteita käytetä lainkaan koulupäivän aikana, 1-3 -luokkalaisista vajaa puolet halusi mobiililaitteet käyttöön kerran päivässä, 4. -luokkalaiset puolella välitunneista. Koulun nykyinen linja mobiililaitteiden käytöstä vain tarvittaessa koulun aikuisen luvalla on ollut toimiva, joten käytäntöä jatketaan.
Uusien järjestyssääntöjen mukaan mobiililaitteet säilytetään repuissa häiriöttömässä tilassa koulupäivän ajan ja oppilas ei saa käyttää puhelinta tai muuta mobiililaitetta koulupäivän aikana lukuun ottamatta niiden käyttöä opettajan luvalla oppimistarkoitukseen tai rehtorin tai opettajan luvalla henkilökohtaiseen terveydenhoitoon tai perusopetuslain 31 §:ssä tarkoitettuna apuvälineenä. Erityistapauksissa koulupäivän aikainen yhteydenpito mobiililaitteella huoltajan ja oppilaan välillä tapahtuu vain koulun aikuisen luvalla.

 

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Liitteet:

Lukuvuoden 2024-2025 toimintakertomus

Koskelan ala-asteen koulun järjestyssäännöt

MUUTOKSENHAKUOHJEET

1

 

MUUTOKSENHAKUKIELTO

 

Pöytäkirjan 1,2 ja 3 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

2

 

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

 

Pöytäkirjassa ei päätöstä

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

 

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.

 

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite: helsinki.kirjaamo@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Postiosoite: PL 10

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero: (09) 655 783

Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero: (09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

 

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot

 

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

3

VALITUSOSOITUS

Pöytäkirjassa ei päätöstä.

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

 

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

 

Valitusaika

Valitus päätöksestä, joka koskee oppilaalle annettavaa kirjallista varoitusta tai oppilaan määräaikaista erottamista, tulee tehdä 14 päivän kuluessa siitä, kun päätös on annettu oppilaan huoltajalle tai muulle lailliselle edustajalle tiedoksi. Muissa tapauksissa valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalle. Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen

katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan

asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana. Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite: helsinki.hao@oikeus.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Postiosoite: Radanrakentajantie 5

00520 HELSINKI

Faksinumero: 029 56 42079

Käyntiosoite: Radanrakentajantie 5

Puhelinnumero: 029 56 42000

 

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai

eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun.

 

Koskelan ala-asteen johtokunta

_____________________________          _____________________________

Jonna Hurskainen                                                Milja Mäntynen

puheenjohtaja                                                      pöytäkirjanpitäjä

_____________________________   ________________________________

Juha Tähkänen                                                   Jari Sillanpää

 

Pöytäkirja on tarkastettu 30.5. 2025 ja laitettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon osoitteessa

hel.fi/peruskoulut/fi/koulut/koskelan-ala-aste.

Allekirjoitettu pöytäkirja on koulun kansliassa.

Kokousaika Keskiviikko 19.3.2025 klo 17.45-19.00

Kokouspaikka Juhana Herttuantie 13 (Juhana)

Läsnä

Jäsenet

Biström, Kati varapuheenjohtaja

Kivelä, Kaisa

Leikas-Botta, Tanja varajäsen

Sollasvaara, Reetta

Sillanpää, Jari muuta henkilökuntaa edustava jäsen

Tähkänen, Juha opettajia edustava jäsen

Muut x oppilaiden edustaja

x oppilaiden edustaja

Puheenjohtaja

Biström, Kati 1-3 §

Esittelijä

Mäntynen, Milja rehtori, 1-3 §

Pöytäkirjanpitäjä

Mäntynen, Milja rehtori, 1-3 §

§ 1 Asia Asia/1 Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

2 Asia/2 Koskelan ala-asteen koulun vuoden 2025 talousarvion käyttösuunnitelman vahvistaminen.

3 Asia/3 Toimintasuunnitelmamuutos,

§ 1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

Päätös

Varapuheenjohtaja Kati Biström toimi kokouksen puheenjohtajana.

Koskelan ala-asteen koulun johtokunta totesi kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi ja valitsi pöytäkirjantarkastajiksi Jari Sillanpään ja Kaisa Kivelän.

Käsittely

Koskelan koulun johtokunta valitsi pöytäkirjan tarkastajat yksimielisesti.

Päätösehdotus

Koskelan ala-asteen koulun johtokunta valitsee pöytäkirjantarkastajat

Esittelijän perustelut

Helsingin kaupungin hallintosäännön 29 luvun 2 §:n 2 momentin mukaan toimielin kokoontuu päättäminään aikoina sekä lisäksi puheenjohtajan kutsusta.

Toimielimen puheenjohtaja voi asioiden vähäisen määrän tai muun erityisen syyn vuoksi peruuttaa kokouksen tai muuttaa kokouksen alkamisaikaa päätettynä kokouspäivänä (2 §:n 3 mom.). Jos puheenjohtaja muuttaa kokousaikaa edellä tarkoitetulla tavalla, muutoksista on ilmoitettava vähintään viikkoa ennen kokousta (3 §:n 3 mom.).

Kokouskutsu on lähettävä vähintään neljä päivää ennen kokousta, jollei toimielin toisin päätä (3 §:n 2 mom.). Kuntalain 140 §:n mukaan valtuuston, kunnanhallituksen ja lautakunnan sekä kuntayhtymän 58 §:n 1 momentissa tarkoitetun toimielimen pöytäkirja siihen liitettyine oikaisuvaatimusohjeineen tai valitusosoituksineen pidetään nähtävänä yleisessä tietoverkossa, jollei salassapitoa koskevista säännöksistä muuta johdu.

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

§ 2

Koskelan ala-asteen koulun vuoden 2025 talousarvion käyttösuunnitelman vahvistaminen

Päätös

Koskelan ala-asteen koulun johtokunta päätti hyväksyä talousarvion käyttösuunnitelman esittelijän ehdotuksen mukaisesti.

Lisäksi johtokunta päätti, että rehtorilla on oikeus kohdentaa johtokunnan tässä kokouksessa päättämän käyttösuunnitelman määrärahoja tiliryhmien ja toimintoalueiden välillä, jos koulun toiminta sitä vaatii. Rehtori tuo seuraavaan johtokunnan kokoukseen tiedoksi tehdyt muutokset.

Käsittely

Koskelan ala-asteen koulun johtokunta esitti yksimielisesti talousarvion käyttösuunnitelman hyväksymistä.

Päätösehdotus

Koskelan ala-asteenkoulun johtokunta päättää hyväksyä talousarvion käyttösuunnitelman esittelijän ehdotuksen mukaisesti.

Lisäksi johtokunta päättää, että rehtorilla on oikeus kohdentaa johtokunnan tässä kokouksessa päättämän käyttösuunnitelman määrärahoja tiliryhmien ja toimintoalueiden välillä, jos koulun toiminta sitä vaatii. Rehtori tuo seuraavaan johtokunnan kokoukseen tiedoksi tehdyt muutokset.

Esittelijän perustelut

Kasvatus- ja koulutuslautakunta hyväksyi 17.12.2024 §348 kasvatuksen ja koulutuksen toimialan vuoden 2025 tulosbudjetin ja oikeutti toimialajohtajan päättämään käyttötalouden ja investointien kokonaismäärärahojen puitteissa määrärahojen vastuuhenkilöt ja heidän määrärahansa ja tarkistamaan niitä tarvittaessa. Toimialajohtaja päätti 27.1.2025 § 8 toimialan palvelukokonaisuuksien käyttömenojen määrärahat sekä niiden vastuuhenkilöt ajalle 1.1.2025 - 31.12.2025.

Kaupunginhallitus on antanut päätöksellään 2.12.2024 talousarvion noudattamisohjeet (Intra). Määrärahojen vastuuhenkilöt ovat vastuussa talousarvion tavoitteiden saavuttamisesta, euromäärien noudattamisesta sekä tuloarvion ja tulojen perinnän toteutumisesta sekä muista tulosbudjetin toteuttamisen edellyttämistä toimenpiteistä ohjeiden mukaisesti. Perusopetusjohtaja on suomenkielisen perusopetuksen määrärahojen vastuuhenkilö. Rehtori on koulun määrärahojen vastuuhenkilö.

Toimialajohtaja päätti 27.1.2025 palvelukokonaisuuksien ja hallinnon käyttömenojen sekä investointien määrärahat, joiden pohjalta

perusopetusjohtaja päätti 24.2.2025 kehyksen talousarviovuodeksi 2025 tulosbudjetin tavoitteiden ja periaatteiden mukaisesti. Tämän perusteella aluepäälliköt ovat päättäneet yksittäisten koulujen kehyksistä.

Esittelijä toteaa, että koulun talousarvion käyttösuunnitelma on valmisteltu myönnetyn kehyksen puitteissa johtokunnan hyväksyttäväksi.

Koskelan ala-asteen koulun osalta budjettikehys on yhteensä 1 349 156 euroa. Käyttösuunnitelma perustuu oppilasmäärän keskiarvoon, kevään 2025 osalta oppilasmäärä on 87 oppilasta ja syksyn ennusteen 2025 osalta 83 oppilasta.

Käyttösuunnitelmassa on varattuna määräraha kertaluonteiseen palkitsemiseen, joka on suuruudeltaan 0,955 % henkilöstön säännöllisen työajan palkkasummasta.

Liitteet:

Koulun käyttösuunnitelma Tulo- ja menoerittely menolajiryhmittäin ja toiminnoittain

§ 3

Muutos Koskelan ala-asteen koulun toimintasuunnitelmaan

Päätös: 

Koskelan ala-asteen koulun johtokunta päätti hyväksyä toimintasuunnitelmamuutoksen.

Käsittely:

Toimintasuunnitelmamuutos hyväksyttiin yksimielisesti.

Päätösehdotus:

Koskelan ala-asteen koulun johtokunta päättää hyväksyä muutoksen toimintasuunnitelmaan koskien 16.5. 2025 Koskelan Tempo-orkesterin osallistumista valtakunnalliseen Tempo-tempaus-päivään ja konsertteihin Vantaalla.

Esittelijän perustelut:

Koskelan koululla on toiminut Helsingin ainoa Tempo-orkesteri yhteistoiminnassa Käpylän musiikkiopiston, Harrastamisen Suomen mallin, koulun tarveperustaisen rahoituksen ja koulun kerhorahoituksen turvin.

Käpylän musiikkiopiston ja Vantaan kaupungin tarjoaman lisärahoituksen ansiosta 16.5. 2025 myös Koskelan tempolaiset voivat osallistua valtakunnalliseen koko päivän kestävään Tempo-tempaukseen, jossa Suomen Tempo-orkesterit esittäytyvät ja esiintyvät ja myös opetus- ja kulttuuriministeri on paikalla. Juhlapäivä konserttisali Martinuksessa palvelee moninaisia opetussuunnitelman tavoitteita ja retki toimii myös palkintona orkesterilaisille pitkäkestoisesta ja tavoitteellisesta harrastustoiminnasta.

_____________________________ ________________________________

Kati Biström Milja Mäntynen

puheenjohtaja pöytäkirjanpitäjä

_____________________________ ________________________________

Jari Sillanpää Kaisa Kivelä

Pöytäkirja on tarkastettu 19.3.2025 ja laitettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon osoitteessa

hel.fi/peruskoulut/fi/koulut/koskelan-ala-aste.

Allekirjoitettu pöytäkirja on koulun kansliassa.

MUUTOKSENHAKUOHJEET

1

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 1 ja 2 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

2

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjassa ei päätöstä

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

· se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)

· kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite: helsinki.kirjaamo@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Postiosoite: PL 10

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero: (09) 655 783

Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero: (09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

· päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu

· miten päätöstä halutaan oikaistavaksi

· millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi

· oikaisuvaatimuksen tekijä

· millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen

· oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

3

VALITUSOSOITUS

Pöytäkirjassa ei päätöstä.

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus päätöksestä, joka koskee oppilaalle annettavaa kirjallista varoitusta tai oppilaan määräaikaista erottamista, tulee tehdä 14 päivän kuluessa siitä, kun päätös on annettu oppilaan huoltajalle tai muulle lailliselle edustajalle tiedoksi. Muissa tapauksissa valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalle. Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua

kirjeen lähettämisestä. Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen

katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan

asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana. Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite: helsinki.hao@oikeus.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Postiosoite: Radanrakentajantie 5

00520 HELSINKI

Faksinumero: 029 56 42079

Käyntiosoite: Radanrakentajantie 5

Puhelinnumero: 029 56 42000

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

· päätös, johon haetaan muutosta

· miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi

· perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai

eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

· päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä

· todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta

· asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun.

Sijainti

Juhana-herttuan tie 13, 00600 Helsinki
Sijainti kartalla - Avaa kartta suurempana(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Reitti pääsisäänkäynnille

  • Saattoliikenteen pysähtymispaikka sijaitsee sisäänkäynnin läheisyydessä (etäisyys enintään 5 metriä), josta sisäänkäynnille pääsee siirtymään sujuvasti.
  • Kulkureitti sisäänkäynnille on epätasainen sekä valaistu.

Pääsisäänkäynti

  • Sisäänkäynti erottuu selkeästi ja on valaistu. Sisäänkäynnin yläpuolella on katos.
  • Sisäänkäynnin ovet erottuvat selkeästi. Oven ulkopuolella on riittävästi vapaata tilaa liikkumiselle esim. pyörätuolin kanssa. Ovi avautuu käsin helposti.
  • Sisäänkäynnin yhteydessä on yli 2 cm korkeita kynnyksiä.
  • Tuulikaappi on ahdas.

Sisätilat

  • Toimipisteessä on 2 kerrosta.
  • Tilan keskeisillä kulkureiteillä on vähintään 4 kääntyvää porrasaskelmaa, jossa on käsijohteet molemmilla puolilla.
  • Sisätilojen ovet erottuvat selkeästi.