
Yhteystiedot
Apulaisrehtori
Jarno Nykänen
+358 9 310 80644
jarno.nykanen@edu.hel.fi
Apulaisrehtori
Saara Räsänen
+358 9 310 21745
saara.rasanen@edu.hel.fi
Hallintoassistentti
Marika Castrén
+358 9 310 60450
toimistopalvelut.kontulan.ala-aste@hel.fi
Rehtori
Marko Perkiö
+358 9 310 82234
marko.perkio@hel.fi
Lukuvuosi 2025-2026
Kielten opetus
Tarjolla sali
Koulumme on alakoulu, jonka noin 480 oppilaasta suurin osa tulee koulumme lähialueelta Kontulasta. Koulussamme on luokat 1-6, alueellista erityisopetusta, valmistavaa opetusta ja esiopetusta.
Oppilaat puhuvat äidinkielenään yli 10 eri kieltä ja kielten monimuotoisuus otetaan huomioon koulussamme vahvasti. Oppilailla on mahdollisuus osallistua oman äidinkielen opetukseen kaksi tuntia viikossa.
Haluamme kasvattaa oppilaista yhteisöllisesti toimivia, vastuuntuntoisia ja osallistuvia ihmisiä. Tarjoamme oppilaillemme turvallisen, oppimista edistävän, yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa korostavan oppimisympäristön. Opetus ja kasvatus tukevat oppilaiden minäkuvan ja terveen itsetunnon kehittymistä ja oppilaiden kasvua tasapainoisiksi ihmisiksi, jotka kunnioittavat elämää ja ihmisoikeuksia.
Koulumme toiminnan, oppimisen ja vuorovaikutuksen perustana ovat yhdessä tekeminen, osallisuus, vastuullisuus, toiminnallisuus ja uteliaisuuden herättäminen. Oppilaat saavat hyvät valmiudet kielellisiin, sosiaalisiin ja motorisiin taitoihin sekä kädentaitoihin.
Koulurakennus otettiin käyttöön 1.4.1970. Koulutalon ovat suunnitelleet arkkitehdit Timo ja Tuomo Suomalainen.
Meidän koulu
Valtakunnallisten opetussuunnitelman perusteiden pohjalta on laadittu Helsingin oma kuntakohtainen opetussuunnitelma (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) sekä koulukohtaiset opetussuunnitelmat. Opetusta meidän koulussa ohjaa koulun opetussuunnitelma (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) . Koulun opetussuunnitelmaan on kirjattu koulutyön tavoitteet, mitä aineita koulussa opiskellaan, miten koulussa työskennellään ja miten oppilaita voidaan tukea.
Kaikilla vuosiluokilla opetetaan laaja-alaisten taitotavoitteiden mukaisesti sekä opiskellaan ainakin kaksi ilmiökokonaisuutta vuosittain. Opetus halutaan tuoda mahdollisimman lähelle koululaisten arkea.
Luokilla 1.–6. on oma tai omat luokanopettajansa, jotka opettavat pääosan tunneista. Yhdessä oman opettajan kanssa voi työskennellä laaja-alainen erityisopettaja, suomen kielen opettaja, resurssiopettaja tai koulunkäyntiavustaja.
Oppilaat saavat koulusta maksutta oppikirjat ja muun oppimateriaalin, jonka koulu itse valitsee.
Perusopetuksen oppijan digipolusta(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) näet, mitä digitaalisia taitoja koulussa opiskellaan.

Kieliohjelma
- 1. luokalta alkava vieras kieli (A1): englanti, saksa, espanja
- 3. luokalta alkava vapaaehtoinen vieras kieli (A2): englanti, saksa
- 6. luokalta alkava toinen kotimainen kieli (B1): ruotsi
Vanhempainillan 21.8.2024 diaesitys
Järjestimme koulussamme vanhempainillan 21.8.2024. Pääset katsomaan vanhempainillan diaesityksen seuraavasta linkistä:
Kontulan ala-asteen koulun vanhempainillan 21.8.2024 diaesitys(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
(Julkaistu: 12.9.2024)
Koulu tutuksi: Tietoa helsinkiläisestä peruskoulusta Suomeen muuttaneille perheille
Helsingin kaupunki on julkaissut esitteen Suomeen muuttaneille perheille. Se sisältää tietoa siitä, minkälainen peruskoulu on Helsingissä. Suosittelemme lukemaan esitteen seuraavan linkin takaa:
(Julkaistu: 3.10.2022)
Koulumme sosiaalisessa mediassa
Kerromme Kontulan ala-asteen koulun arjesta myös Instagramissa ja Facebookissa. Otathan meidät seurantaan.
Kontulan ala-asteen koulu Instagramissa(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Kontulan ala-asteen koulu Facebookissa(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Kodin ja koulun yhteistyön periaatteet ja toimintatavat on kuvattu jokaisen koulun opetussuunnitelmassa. Siihen kuuluvat mm. vanhempainillat, vanhempainvartit sekä yhteydenpito sähköisen Wilma-järjestelmän(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) kautta.
Käytännön yhteistyöstä ja toiminnasta sovitaan yhdessä koulun ja huoltajien kanssa. Kodin ja koulun yhteistyö on vastavuoroista. Kouluissa toimii johtokunta ja myös vanhempainyhdistys.
Wilma
Wilma-järjestelmän(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) kautta huoltajat voivat saada tietoa lastensa opetuksesta, opetusjärjestelyistä ja arvioinnista sekä selvittää poissaoloja. Wilmassa huoltajat saavat koulun lähettämiä tiedotteita ja voivat olla yhteydessä opettajiin ja rehtoriin. Wilmaa käyttävät myös oppilaat ja opiskelijat omien opintojensa seurantaan. Huoltajakohtaiset wilma-tunnukset annetaan syyslukukauden alkaessa siitä koulusta, jossa lapsi on aloittanut.
Opi käyttämään Wilmaa YouTube-videoidemme avulla.(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Koulussamme on käytössä kuuden viikon jaksolla kiertävät perus- ja kasvisruokalistat. Päivittäin on valittavana kaksi pääruokavaihtoehtoa. Ateriaan kuuluu lämmin ruoka, salaatti, raaste tai tuorepala, ruokajuoma, leipä ja levite.
Katso Kontulan ala-asteen koulun lounaslista(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Kontulan ala-asteen koulun järjestyssäännöt (1.8.2025)
Koulussa noudatetaan koulun järjestyssääntöjä ja voimassa olevaa Suomen lainsäädäntöä.
Järjestyssääntöjen tarkoitus
Säännöt ovat päivittäisen koulutyön perusta, ja ne ovat voimassa kouluaikana oppitunneilla, välitunneilla ja ruokalassa, koulun järjestämissä tilaisuuksissa, opintoretkillä ja leirikoulussa. Oppilaita ohjataan toimimaan sääntöjen mukaan myös koulumatkoilla.
Yhteiset järjestyssäännöt ohjaavat vastuun kantamiseen, toisten kunnioittamiseen, syrjimättömyyteen ja oikeudenmukaisuuteen. Järjestyssääntöjen tarkoitus on edistää koulun sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluympäristön turvallisuutta ja viihtyisyyttä kaikille koulun oppilaille ja henkilökunnan jäsenille.
Oppilaan oikeudet
Oppilaalla on oikeus saada opetusta kaikkina koulupäivinä, ja tarvittaessa oikeus tehostettuun tai erityiseen tukeen sekä oppilashuollon palveluihin. Oppilaalla on oikeus yhdenvertaiseen ja tasa-arvoiseen kohteluun, yksityisyyden suojaan sekä turvalliseen oppimisympäristöön, jossa väkivaltaa, kiusaamista ja häirintää ei hyväksytä.
Oppilaan velvollisuudet
Oppilaalla on velvollisuus noudattaa koulun järjestyssääntöjä ja luokan omia sääntöjä. Oppilaan tulee ymmärtää miten omat valinnat vaikuttavat käyttäytymiseen ja opinnoissa edistymiseen.
Oppilaalla on velvollisuus osallistua opetukseen, suorittaa tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäytyä asiallisesti sekä antaa kaikille oppilaille ja henkilökunnan jäsenille työrauha.
Oppilaalla on velvollisuus käyttäytyä muita kiusaamatta ja syrjimättä sekä toimittava siten, ettei hän vaaranna muiden oppilaiden, kouluyhteisön tai opiskeluympäristön turvallisuutta tai terveyttä.
1. Huolehdi turvallisuudesta
- Vaarallisia esineitä, kuten teräaseita, tulentekovälineitä, tai muita vaaraa aiheuttavia esineitä ei saa tuoda kouluun.
- Pysy koulualueella ja vietä välituntisi välituntialueella.
- Noudata kaikissa tilanteissa saamiasi ohjeita.
2. Kunnioita ja arvosta toisia
- Arvosta toisten mielipiteitä ja osaamista.
- Älä koske muiden tavaroihin ilman tavaran omistajan lupaa.
- Kuvaaminen ja äänittäminen salaa ja tällaisen materiaalin julkaiseminen on kiellettyä.
- Osallistu yhteisten asioiden hoitamiseen ja tee yhteistyötä kaikkien kanssa.
3. Suorita tehtäväsi tunnollisesti
- Osoita vastuullisuutta ja huolellisuutta kaikessa koulutyössä.
- Anna kaikille työrauha.
- Arvosta omaasi ja toisten työtä.
- Pidä kiinni kaikista sovituista ajoista ja saavu oppitunneille täsmällisesti, kotitehtävät tehtynä ja tarvittavat opiskeluvälineet mukana.
4. Noudata hyviä käytöstapoja
- Käyttäydy kohteliaasti ja asiallisesti kaikissa tilanteissa.
- Ruokaile hyvien ruokailutapojen mukaisesti.
- Pukeudu asiallisesti ja tilanteeseen sopivalla tavalla.
- Puhelimia ja muita mobiililaitteita käytetään vain opettajan tai rehtorin luvalla.
Oppilas ei saa käyttää puhelinta tai muuta mobiililaitetta oppitunnin aikana lukuun ottamatta niiden käyttöä opettajan luvalla oppimistarkoitukseen taikka rehtorin tai opettajan luvalla henkilökohtaiseen terveydenhoitoon taikka perusopetuslain 31 §:ssä tarkoitettuna apuvälineenä.
Puhelimet ja muut mobiililaitteet säilytetään koko koulupäivän ajan häiriöttömässä tilassa ja näkymättömissä oppilaan laukussa, myös välituntien, siirtymien ja ruokailun aikana.
Puhelinta ja muuta mobiililaitetta saa opettajan luvalla käyttää koulupäivän aikana silloin, kun oppilaalla on siihen kiireellinen ja perusteltu tarve.
5. Huolehdi siisteydestä ja ympäristöstä
- Huolehdi koulun omaisuudesta ja oppimateriaaleista.
- Huolehdi roskat roskikseen ja siivoa jälkesi.
- Liiku sisätiloissa rauhallisesti ja häiritsemättä muita.
Seuraamukset
Kontulan ala-asteen koulussa toimitaan Helsingin kaupungin Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan antaman menettelytapaohjeen mukaisesti, koskien oppilaiden ja opiskelijoiden kurinpitotoimia, ojentamiskeinoja ja turvaamistoimenpiteitä.
Voimassaoloaika alk. 1.8.2025
Kumoaa Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan 7.10.2019 voimaan tullee menettelytapaohjeen
Toimivalta Hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 1 momentin 2 kohta
Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma 2021 - 2024
1. Tasa‐arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyvä lainsäädäntö
1.1 Laki naisten ja miesten välisestä tasa‐arvosta
Tasa‐arvon toteuttaminen koulutuksessa ja opetuksessa Viranomaisten ja koulutuksen järjestäjien sekä muiden koulutusta tai opetusta järjestävien yhteisöjen on huolehdittava siitä, että tytöillä ja pojilla sekä naisilla ja miehillä on samat mahdollisuudet koulutukseen ja ammatilliseen kehitykseen sekä että opetus, tutkimus ja oppiaineisto tukevat tämän lain tarkoituksen toteutumista. Tasa‐arvoa edistetään koulutuksessa ja opetuksessa lasten ikä ja kehitys huomioon ottaen.
1.1.1 Toimenpiteet tasa‐arvon edistämiseksi oppilaitoksissa
Koulutuksen järjestäjä vastaa siitä, että vuosittain laaditaan oppilaitoskohtaisesti tasa‐arvosuunnitelma yhteistyössä henkilöstön ja oppilaiden tai opiskelijoiden kanssa. Suunnitelma voidaan sisällyttää osaksi opetussuunnitelmaa tai muuta oppilaitoksen suunnitelmaa.
1.2 Yhdenvertaisuuslaki
Koulutuksen järjestäjän velvollisuus on edistää yhdenvertaisuutta. Koulutuksen järjestäjän ja tämän ylläpitämän oppilaitoksen on arvioitava yhdenvertaisuuden toteutumista toiminnassaan ja ryhdyttävä tarvittaviin toimenpiteisiin yhdenvertaisuuden toteutumisen edistämiseksi. Edistämistoimenpiteiden on oltava oppilaitoksen toimintaympäristö, voimavarat ja muut olosuhteet huomioon ottaen tehokkaita, tarkoituksenmukaisia ja oikeasuhtaisia. Koulutuksen järjestäjän on huolehdittava siitä, että oppilaitoksella on suunnitelma tarvittavista toimenpiteistä yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Koulutuksen järjestäjän ja tämän ylläpitämän oppilaitoksen on varattava oppilaille ja heidän huoltajilleen sekä opiskelijoille tai heidän edustajilleen mahdollisuus tulla kuulluiksi edistämistoimenpiteistä.
1.2.1 Yhdenvertaisuuteen ja syrjintään liittyvä käsitteistö
Syrjinnällä tarkoitetaan yhdenvertaisuuslain 6 § mukaan:
1) sitä, että jotakuta kohdellaan epäsuotuisammin kuin jotakuta muuta kohdellaan, on kohdeltu tai kohdeltaisiin vertailukelpoisessa tilanteessa (välitön syrjintä);
2) sitä, että näennäisesti puolueeton säännös, peruste tai käytäntö saattaa jonkun erityisen epäedulliseen asemaan muihin vertailun kohteena oleviin nähden, paitsi jos säännöksellä, perusteella tai käytännöllä on hyväksyttävä tavoite ja tavoitteen saavuttamiseksi käytetyt keinot ovat asianmukaisia ja tarpeellisia (välillinen syrjintä)
3) henkilön tai ihmisryhmän arvon ja koskemattomuuden tarkoituksellista tai tosiasiallista loukkaamista siten, että luodaan uhkaava, vihamielinen, halventava, nöyryyttävä tai hyökkäävä ilmapiiri (häirintä);
4) ohjetta tai käskyä syrjiä.
Etninen syrjintä on ihmisten eriarvoista kohtelua sillä perusteella, että he kuuluvat tiettyyn etniseen tai kansalliseen ryhmään. Etnistä syrjintää voi olla myös erilaiseen asemaan asettaminen henkilön uskonnon tai kansalaisuuden perusteella.
Häirinnällä tarkoitetaan henkilön tai ihmisryhmän arvon ja koskemattomuuden tarkoituksellista tai tosiasiallista loukkaamista siten, että luodaan uhkaava, vihamielinen, halventava, nöyryyttävä tai hyökkäävä ilmapiiri.
Muodollisen yhdenvertaisuuden toteutuminen tarkoittaa sitä, että samanlaisessa tapauksessa ihmisiä tulee kohdella samalla tavoin. Tasapuolinen kohtelu on tärkeä hallinnon oikeusperiaate. Perustuslaki kieltää ihmisten asettamisen erilaiseen asemaan ilman hyväksyttävää perustetta. Hallintolain 6 § mukaan viranomaisen toimien on oltava puolueettomia ja oikeassa suhteessa tavoiteltuun päämäärään nähden.
Tosiasiallinen yhdenvertaisuuden toteuttaminen edellyttää yhteiskunnassa esiintyvän syrjintään perustuvan eriarvoisuuden aktiivista poistamista. Samanlainen kohtelu ei aina takaa yhdenvertaisuuden toteutumista, sillä ihmisten lähtökohdat ja mahdollisuudet ovat erilaiset. Yhdenvertaisuuden aktiivinen edistäminen voi merkitä poikkeamista samanlaisen kohtelun periaatteesta, jotta heikommassa asemassa olevien ryhmien tosiasiallinen yhdenvertaisuus toteutuisi. Tosiasiallisen yhdenvertaisuuden edistäminen edellyttää myös välilliseen syrjintään puuttumista. Välillinen syrjintä on usein tahatonta ja perustuu esimerkiksi siihen, ettei näennäisesti puolueettoman säännöksen tai käytännön vaikutuksia erilaisiin ihmisiin tunnisteta.
Positiivinen erityiskohtelu tarkoittaa tietyn syrjinnälle alttiin ryhmän (esim. vanhukset, lapset, etniset vähemmistöt) asemaa ja olosuhteita parantavia erityistoimenpiteitä, jotka tähtäävät tosiasiallisen yhdenvertaisuuden turvaamiseen eivätkä asteeltaan muodostu toisia syrjiviksi. Yhdenvertaisuuslain 7 § mukaan positiivisen erityiskohtelun on oltava pyrityn tavoitteen kannalta oikeasuhteista. Suppeassa oikeudellisessa tarkastelussa positiivisella erityiskohtelulla tarkoitetaan määräaikaiseksi suunniteltuja rekrytointiin, uralla etenemiseen ja oppilasvalintoihin liittyviä toimenpiteitä, joilla lisätään aliedustettujen ryhmien osuutta työpaikoilla, eri henkilöstöryhmissä ja oppilaitoksissa. Ennakkoon suunnitellut painotukset vaikuttavat tilanteissa, joissa kahta muodollisesti pätevää hakijaa verrataan keskenään aliedustettua ryhmää edustavan hakijan hyväksi.
Laajemmassa tarkastelussa positiivisella erityiskohtelulla tarkoitetaan toimenpiteitä, joilla tuetaan eri ryhmien tosiasiallista yhdenvertaisuutta ja osallistumismahdollisuuksia eri elämänalueilla. Esimerkiksi koulunkäyntiä tukevat erityisjärjestelyt sekä tulkkauksen ja erikielisten tiedotusmateriaalien käyttö huonosti suomea puhuvien henkilöiden kanssa asioidessa ovat tällaisia toimenpiteitä. Tässä tapauksessa voidaan puhua myös asiakaslähtöisestä palveluiden kehittämisestä. Yhdenvertaisuuslain 5 § mukaan työn teettäjän tai koulutuksen järjestäjän on tarvittaessa tehtävä kohtuullisia mukautuksia vammaisten henkilöiden työhön tai koulutukseen pääsyn, työssä selviämisen ja työuralla etenemisen turvaamiseksi.
Kohtuullinen mukauttaminen tarkoittaa yksittäistapauksessa toteutettavia tarpeellisia ja asianmukaisia muutoksia ja järjestelyjä, joilla ei aiheuteta suhteetonta rasitetta esimerkiksi työnantajalle tai koulutuksen järjestäjälle, ja joilla varmistetaan vammaisten henkilöiden mahdollisuus nauttia tai käyttää kaikkia ihmisoikeuksia ja perusvapauksia yhdenvertaisesti muiden kanssa. Kohtuullisilla mukautuksilla edistetään vammaisten henkilöiden työllistymistä, työssä selviytymistä ja työn säilyttämistä, koulutusta ja elinikäistä oppimista.
2. Tasa‐arvo ja yhdenvertaisuustyö
Kontulan ala-asteen koulun tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma perustuu tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuslakiin. Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumisesta on vastuussa jokainen yhteisön jäsen ja sen laadintaan osallistuu koko yhteisö. Tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta edistetään keskittymällä lukuvuosittain ennalta sovittuihin toimenpiteisiin. Toimenpiteitä ja niiden vaikutuksia arvioidaan vuosittain toimintakertomuksen yhteydessä ja toteutuneiden toimenpiteiden tilalle valmistellaan uusia toimenpiteitä. Koulun johtokunta hyväksyy tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman osana koulun vuosittaista toimintasuunnitelmaa. Varsinainen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman päivitys mukaan lukien oppilaiden koulukohtaiset kyselyt tehdään ainakin joka kolmas vuosi. Suunnitelmaan liittyvien, yhdessä sovittujen toimenpiteiden avulla henkilöstö ja oppilaat sitoutuvat kouluyhteisönsä kehittämiseen yhdenvertaisuus- ja tasa-arvotavoitteiden mukaisesti.
2.1 Opetuksen järjestäminen
Koulussa huolehditaan, että oppilaalla on oikeus saada opetussuunnitelman mukaista opetusta, oppilaanohjausta sekä oppimisen ja koulunkäynnin tukea heti tuen tarpeen ilmetessä. Opetuksessa käytettävät työvälineet, työaineet ja oppimateriaalit ovat kaikkien saatavilla. Oppilailla on oikeus maksuttomaan perusopetukseen. Opetukseen osallistuvalla on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön. Koululla on kiusaamisen ehkäisyn toimintamalli, joka tarjoaa koulun henkilökunnalle tietoa kiusaamiseen puuttumisesta sekä sitouttaa kaikki koulun aikuiset kiusaamisen vastaiseen työhön. Opiskeluolot järjestetään sellaisiksi, että ne sopivat kaikille. Koulussa on kehitetty ja kehitetään yhteisopettajuutta ja inklusiivisia opetusjärjestelyjä. Kaikkia tulee kannustaa löytämään omat henkilökohtaiset vahvuutensa. Avoin ja erilaisuutta arvostava ilmapiiri sallii moninaisuuden tulla esiin. Keskustelua yhdenvertaisuudesta ylläpidetään työyhteisössä läpi lukuvuoden.
2.2 Opintosuoritusten arviointi
Arviointi perustuu opetussuunnitelmassa esitettyjen tavoitteiden saavuttamiseen. Tavoitteet ja arviointiperusteet kerrotaan oppilaille. Oppilaan ikä huomioiden oppilasta ohjataan asettamaan itse tavoitteita omalle oppimiselleen. Oppilaiden erilaiset lähtökohdat ja tuen tarpeet otetaan huomioon niin, että oppilailla on yhdenvertaiset mahdollisuudet opiskella ja osoittaa osaamisensa. Käyttäytyminen arvioidaan erikseen, eikä se vaikuta eri oppiaineista saataviin arvosanoihin. Oppilaalla ja huoltajalla on oikeus saada tietoa siitä, miten arviointiperusteita on sovellettu oppilasta arvioitaessa. Opettajat ottavat huomioon oppilaan kielitaidon ja muut lähtökohdat suunnitellessaan opetusta ja arviointia, ja oppilaille tarjotaan myös vaihtoehtoisia tapoja osoittaa osaamisensa silloin, kun hänen kielitaitonsa tai muu osaamisensa ei riitä esimerkiksi normeerattujen tehtävien ja kokeiden tekemiseen. Koulun yhtenäistä arviointikulttuuria ylläpidetään ja kehitetään koulun arviointitiimin johdolla.
2.3 Elämänkatsomus vakaumus ja mielipide
Syrjintä vakaumuksen perusteella on laissa kielletty. Kiellettyä on myös oman syrjivän käytöksen perusteleminen vakaumuksella. Syrjintä vakaumuksen perusteella tarkoittaa ihmisen elämänkatsomuksellisten arvojen loukkaamista. Koulussa kunnioitetaan ihmisten erilaisia elämäntapoja ja – arvoja. Ilmapiiri on erilaisia vakaumuksia kohtaan avoin ja erilaisiin vakaumuksiin suhtaudutaan yhdenvertaisesti. Koska epäkunnioittava suhtautuminen toisen vakaumukseen saattaa johtua tietämättömyydestä ja ennakkoluuloista, pyritään järjestämään mahdollisuuksia tutustua erilaisiin arvomaailmoihin. Virallisessa tiedotuksessa ja henkilökunnan antamassa neuvonnassa kunnioitetaan erilaisia vakaumuksia ja erilaisia arvopohjia. Ruokailussa otetaan huomioon vakaumukset sekä erityisruokavaliot.
2.4 Etninen tausta, kansallisuus ja kieli
Etnisestä taustastaan, kansallisuudestaan tai kielestään riippumatta kaikki ovat samanarvoisia. Oppilaiden, henkilökunnan ja vierailijoiden oikeutta etniseen ja kulttuuriseen identiteettiin kunnioitetaan. Rasismia ja etnistä syrjintää ei sallita. Syrjintään puututaan aina, kun sitä esiintyy, ja sitä ennaltaehkäistään suunnitelmallisesti. Monimuotoisuutta arvostavaa ja keskustelevaa toimintakulttuuria kehitetään sekä tuetaan tasa‐arvoista kohtaamista ja vuorovaikutusta. Tulkkipalveluita hyödynnetään koulun ja kodin yhteistyön tukena. Erilaisia ajattelu‐ ja toimintatapoja tuodaan esiin. Oppilaiden omat kulttuurit, uskonnot sekä kielitaustat ja -taidot tuodaan luokassa näkyviin ja osaksi koko ryhmän toimintaa. Oppilaita tutustutetaan eri kulttuureihin ja uskontoihin, ja niitä kohdellaan kunnioittavasti ja arvostavasti.
2.5 Seksuaalinen suuntautuminen ja sukupuolen moninaisuus
Seksuaalisella suuntautumisella tarkoitetaan yksilön kokemaa seksuaalista vetoa tai sen puutetta tiettyyn tai tiettyihin sukupuoliin. Seksuaalivähemmistöillä tarkoitetaan seksuaalisia suuntautumisia, jotka eivät ole heteroseksuaalisia. Sukupuolen moninaisuudella tarkoitetaan sitä, että sukupuoli on moninainen ilmiö, eikä jaettavissa kahteen toisistaan erotettavaan sukupuoleen. Se sisältää sekä sukupuolivähemmistöt että -enemmistöt. Sukupuoli-identiteetillä tarkoitetaan yksilön omaa kokemusta omasta sukupuolestaan ja siitä, miten hyvin se sopii yhteen syntymässä määritetyn sukupuolen kanssa.
Oppilaan, henkilökuntaan kuuluvan ja vierailijan seksuaalista suuntautumista ja sukupuoli-identiteettiä kunnioitetaan. Seksuaaliseen suuntautumiseen tai sukupuoli-identiteettiin perustuvaa syrjintää ei sallita. Erilaisten ihmisten kohtaamisen ja arvostamisen kulttuuria tuetaan ja edistetään. Kunnioittavaa, avointa ja ymmärtävää ilmapiiriä rakennetaan tietoisesti ja suunnitelmallisesti. Henkilöstön tietoisuutta sukupuolen moninaisuudesta lisätään ja sukupuolittuneita ajattelutapoja ja kielenkäyttöä puretaan. Työyhteisössä ja opetuksessa kiinnitetään huomiota piilorakenteisiin, joiden mukaan kaikki yksilöt nähdään tyytyväisinä heille syntymässä määriteltyyn sukupuoleen. Näitä rakenteita purkamalla kouluyhteisöstä tehdään turvallinen sekä sukupuolivähemmistöille että -enemmistölle.Henkilökunta ottaa toiminnassaan ja tiedotuksessaan huomioon sukupuolen moninaisuuden. Henkilökuntaa ja oppilaita kutsutaan heidän itse valitsemillaan kutsumanimillä. Sukupuolen moninaisuudesta sekä seksuaalisista suuntautumisista kerrotaan ja keskustellaan oppitunneilla osana opetussuunnitelmia ja opetusta.
2.6 Vammaisuus ja terveydentila
Koulumme tavoitteena on toimia kaikille yhteisenä ja yhdenvertaisena kouluna, jossa jokaisella oppijalla on tasavertaiset mahdollisuudet yksilöllisillä oppimispoluillaan. Ketään ei syrjitä vamman tai terveydentilan perusteella. Koulussa opetetaan ja mallinnetaan erilaisuuden arvostamista ja kunnioittamista, sekä kohteliaisuutta ja syrjimättömyyttä. Oppilaalla ja henkilökuntaan kuuluvalla on oikeus päättää, mitä hän kertoo yhteisölle terveydentilastaan tai vammastaan. Kontulan koulu ei ole esteetön rakennus, mutta erityisjärjestelyjä tehdään mahdollisuuksien mukaan. Näistä sovitaan erikseen asianomaisen kanssa.
3. Toiminta syrjintä – ja häirintätapauksissa
Häirintää pyritään ennaltaehkäisemään koulun yhteisten toimintamallien ja rakenteiden avulla. Koulun henkilökunta antaa omalla esimerkillään mallin välittävästä vuorovaikutuksesta ja toisen arvostavasta kohtaamisesta. Koululla on kiusaamisen vastainen suunnitelma ja kiusaamistapausten käsittelyyn selkeät toimintaohjeet.
Häirintään puuttumisessa noudatetaan pisarapuuttumisen mallia. Aina kun huomataan pienikin “vallankäytön pisara” syrjimisen hyväksymistä kohtaan, asiaan puututaan. Puuttuminen pitää sisällään tilanteen selvittelyn ja tapahtumien kirjaamisen. Järjestetään osapuolien kuuleminen, sovitaan, että häirintä loppuu ja tehdään selväksi, mitä tapahtuu jatkossa, jos sopimus ei pidä. Sovitaan tilanteen seurannasta ja ilmoitetaan asiasta vakavuusasteen mukaan huoltajalle ja koulun oppilashuoltohenkilöstölle. Suoritetaan mahdolliset kurinpitotoimet. Oppilashuolto huolehtii, että sekä uhri että tekijä saavat tarvitsemansa tuen. Mikäli kyseessä on laajempi ilmiö, päätetään yhteisistä toimintatavoista. Jos tilanne toistuu, pyydetään tekijän huoltajat tulemaan koululle ja selvittämään tilannetta ja pohtimaan, mitä tehdään seuraavaksi. Vakavammissa tapauksissa arvioidaan myös lastensuojelun ja poliisin tarve.
4. Lukuvuositavoitteet
Lukuvuosittain asetetaan yhteinen tavoite/ yhteisiä tavoitetta, joilla tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta edistetään ja seurataan erityisesti. Tavoitteet vahvistetaan toimintasuunnitelmassa.
Henkilökuntamme yhteystiedot
Hallintoassistentti
Marika Castrén
puh.
09 310 60450(Linkki aloittaa puhelun)
toimistopalvelut.kontulan.ala-aste@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Kanslia on avoinna oppilaille joka koulupäivä klo 9.00-14.30.
Hallintoassistentille ilmoitetaan nimen, osoitteen, puhelinnumeron ja henkikirjoitustietojen muutoksista.
Rehtori
Marko Perkiö
puh.
09 310 82234(Linkki aloittaa puhelun)
marko.perkio@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Apulaisrehtorit
Saara Räsänen
puh.
040 565 8908(Linkki aloittaa puhelun)
saara.rasanen@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Jarno Nykänen
puh.
09 310 80644(Linkki aloittaa puhelun)
,
040 334 1145(Linkki aloittaa puhelun)
jarno.nykanen@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Kouluvalmentaja
Piia Halme
puh.
09 310 37395(Linkki aloittaa puhelun)
,
040 718 7117(Linkki aloittaa puhelun)
piia.halme2@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Johtokunnan puheenjohtaja
Hanna-Maria Hekkala
Kohdevastaava
Andrei Baranov
050 401 3871(Linkki aloittaa puhelun)
Aamupäivätoiminta (aamuhoito)
09 310 89403(Linkki aloittaa puhelun) , 040 334 5320(Linkki aloittaa puhelun)
Iltapäiväkerho
Helsingin NMKY
050 597 8384(Linkki aloittaa puhelun)
kontula@hnmky.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Iltapäivätoiminnan aluekoordinaattori
Elina Kauppinen
09 310 79638(Linkki aloittaa puhelun)
Kouluravintola
pääkoulu
09 310 80643(Linkki aloittaa puhelun)
kerhotalo
09 310 80653(Linkki aloittaa puhelun)
paviljonki
09 310 89400(Linkki aloittaa puhelun)
teknisen työn luokka
09 310 80652(Linkki aloittaa puhelun)
Koulussamme on 20 luokanopettajaa, kolme erityisluokanopettajaa, kolme S2-lehtoria, neljä laaja-alaista erityisopettajaa, kolme kieltenopettajaa, yksi käsityön opettaja, neljä valmistavan opetuksen opettajaa sekä yksi resurssiopettaja.
Löydät luettelon koulun opettajista Wilmasta.
Laaja-alaiset erityisopettajat
Vuosiluokat 1 ja 2
09 310 80651(Linkki aloittaa puhelun)
Vuosiluokat 3 ja 4
09 310 34144(Linkki aloittaa puhelun)
,
040 665 5447(Linkki aloittaa puhelun)
Vuosiluokka 6
09 310 80676(Linkki aloittaa puhelun)
,
040 334 1348(Linkki aloittaa puhelun)
Erityisluokanopettajat
Vuosiluokat 1 ja 2
09 310 39399(Linkki aloittaa puhelun)
,
040 706 6458(Linkki aloittaa puhelun)
Vuosiluokat 3 ja 4
09 310 89399(Linkki aloittaa puhelun)
,
040 334 6277(Linkki aloittaa puhelun)
Vuosiluokat 5 ja 6
09 310 89401(Linkki aloittaa puhelun)
,
040 334 6279(Linkki aloittaa puhelun)
Valmistava opetus
vuosiluokat 1 ja 2
09 310 72195(Linkki aloittaa puhelun)
,
050 341 1506(Linkki aloittaa puhelun)
vuosiluokat 3-6
09 310 82998(Linkki aloittaa puhelun)
,
040 334 1753(Linkki aloittaa puhelun)
Sähköpostiosoitteet ovat pääsääntöisesti muotoa etunimi.sukunimi@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman) .
Koulunkäynninohjaajat
Löydät luettelon koulunkäynninohjaajista Wilmasta
Sähköpostiosoitteet ovat pääsääntöisesti muotoa etunimi.sukunim@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman) .
Kuraattori
Hanna Yli-Ollila
09 310 71877(Linkki aloittaa puhelun)
,
050 401 3329(Linkki aloittaa puhelun)
hanna.yli-ollila@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Koululla maanantaisin, tiistaisin, torstaisin ja perjantaisin.
Terveydenhoitaja
Sara Kallio
09 310 48058(Linkki aloittaa puhelun)
sara.kallio@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Koululla maanantaisin, tiistaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin.
Psykologi
Anne Lehmonen
09 310 71857(Linkki aloittaa puhelun)
anne.lehmonen@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Koululla tiistaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin.
Tutustu, miten kouluissamme opitaan ja toimitaan
Aamu- ja iltapäivätoiminta, kerhot ja harrastukset
Oppilaille on tarjolla monenlaista vapaaehtoista ohjattua toimintaa ennen ja jälkeen koulupäivän – mielekästä tekemistä ja kivaa yhdessäoloa turvallisessa ympäristössä.
Ennen oppitunteja järjestettävä aamupäivätoiminta on maksutonta. Se on tarkoitettu 1.–2.-luokkalaisille sekä 3. ja 4. vuosiluokan erityisen tuen oppilaille.
Järjestämme aamupäivätoimintaa jokaisena koulupäivänä 8.15–9.50. Toimintaa järjestetään sään salliessa ulkona. Voit kysyä lisätietoa koulun aamupäivätoiminnasta rehtorilta.
Lisätietoja koulujen aamupäivätoiminnasta löydät perusopetuksen sivuiltamme .
Perusopetuksen iltapäivätoiminta on maksullista ja suunnattu 1.–2.-luokkalaisille sekä erityisen tuen oppilaille.
Lue lisää iltapäivätoiminnasta ja sen maksuista perusopetuksen yhteisiltä sivuiltamme.
Katso kouluamme lähimpänä olevat iltapäivätoimintapaikat.
Voit etsiä alueemme iltapäivätoimintapaikat palvelukartalta(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) . Voit palvelukartalla syöttää kotiosoitteesi sille varattuun kenttään.
Koulussamme järjestetään oppilaille maksuttomia harrastuksia ja kerhoja sekä Harrastamisen Suomen mallin kautta että koulun kerhotoimintana. Perusopetuksen yhteisiltä sivuiltamme löydät lisätietoa kerho- ja harrastustoiminnasta.
Alla on tietoa meidän koulumme kerhoista ja harrastuksista.
Koulun kerhotoiminta
Helsinkiläisille peruskoululaisille järjestetään koulupäivän yhteydessä kerhotoimintaa. Oppilaat voivat osallistua kerhotoiminnan suunnitteluun ja kehittämiseen muun muassa koulujen oppilaskuntien kautta. Koulun kerhotoimintaa voidaan järjestää joko omalla henkilökunnalla tai ostettuna ulkopuoliselta toimijalta (osallistujille maksullista). Tämän lisäksi koululla voi olla muutakin kaupungin ulkopuolisen toimijan järjestämää kerhotoimintaa (kohtuulliset osallistumiskustannukset).
Harrastamisen Suomen mallin harrastukset 2025-2026
Harrastamisen Suomen mallin maksuttomia harrastuksia on tarjolla 3.–9.luokkien oppilaille kaikissa Helsingin peruskouluissa.
Uusi harrastuskausi alkaa 1.9.2025.
Lukuvuoden 2025–2026 harrastukset julkaistaan Harrastukset-sivustolla 22.8.2025 mennessä. Ilmoittautuminen alkaa 25.8.2025 klo 12.00. Siirry Harrastukset-sivustolle(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Harrastukset on tarkoitettu ensisijaisesti oman koulun oppilaille. Voit valita myös jollakin toisella koululla järjestettävän harrastuksen. Osallistujat ovat vakuutettuja harrastuksen aikana.
Harrastamisen Suomen mallin ryhmiin ilmoittaudutaan suoraan harrastuksen järjestäjälle. Harrastusryhmät täyttyvät ilmoittautumisjärjestyksessä. Olet tervetullut tutustumaan harrastukseen ilman ilmoittautumista, jos ryhmässä on tilaa. Mikäli joudut perumaan ilmoittautumisen, ole yhteydessä harrastuksen järjestäjään mahdollisimman nopeasti. Harrastuksen järjestäjä tiedottaa mahdollisista peruutuspaikoista ja lisäryhmistä.
Maanantai
Futsal (3.-6.lk)
Aika: Maanantai klo 14.15-15.15 tai klo 15.15-16.15 (kaksi ryhmää)
Paikka: Liikuntasali
Futsalissa opettelemme lajitaitoja ja pelaamme osaavan valmentajan johdolla. Futsal on nopeatempoinen, sisäjalkapallon versio, joka korostaa nopeaa ajattelua, tarkkaa pallonhallintaa ja tiimityötä. Pienemmällä kentällä, jossa on vähemmän pelaajia, pelattava futsal on hauska ja energinen harrastus, joka auttaa parantamaan kuntoa, koordinaatiokykyä ja taktisia taitoja samalla tarjoten loistavan tavan pitää hauskaa kavereiden kanssa.
Ilmoittaudu: Ilmoittaudu futsaliin tästä linkistä(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) (linkki vie ulkoiseen palveluun)
Yhteystiedot: juandediosmagdaleno@gmail.com(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman) puh. 044 230 1753
Järjestäjä: Natural Voices / Harrastamisen Suomen malli
Kiipeily (3.-6.lk)
Aika: Maanantai klo 15.30-16.15
Paikka: Liikuntamylly
Kiipeily on monipuolinen ja hauska yksilölaji, joka kehittää voimaa, liikkuvuutta, kehonhallintaa ja ongelmanratkaisutaitoja. Mukaan voi tulla täysin ilman aiempaa kokemusta. Harjoituksissa tutustutaan kiipeilyn perusteisiin rennossa ja kannustavassa ilmapiirissä. Kokeneet ohjaajat opastavat turvallisesti alkuun ja auttavat jokaista kehittymään omaan tahtiin. Tervetuloa mukaan matalan kynnyksen kiipeilyryhmään!
Ilmoittautuminen: ilmoittaudu kiipeilyyn tästä (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) (linkki vie ulkoiseen palveluun)
Lisätiedot: Johanna Al Bewani, 040-4845985, johanna.albewani@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Järjestäjä: Liikuntapalvelut/ Harrastamisen Suomen malli
Kiipeily (3.-6.lk jatkoryhmä)
Aika: Maanantai 16.15-17.00
Paikka: Liikuntamylly
Kiipeily on monipuolinen yksilölaji, jossa kehitetään voimaa, tekniikkaa ja kehonhallintaa. Jatkoryhmässä syvennetään aiemmin opittuja taitoja ja hiotaan kiipeilytaitoja kannustavassa porukassa. Ohjauksesta vastaavat kokeneet kiipeilyohjaajat, jotka auttavat kehittymään omalla tasolla. Ryhmä sopii kiipeilijöille, joilla on jo perustaidot hallussa ja halu viedä harrastusta eteenpäin.
Tervetuloa mukaan harrastamaan!
Ilmoittautuminen: ilmoittaudu kiipeilyyn tästä (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) (linkki vie ulkoiseen palveluun)
Lisätiedot: Johanna Al Bewani, 040-4845985, johanna.albewani@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Järjestäjä: Liikuntapalvelut/ Harrastamisen Suomen malli
Tiistai
Tyttöjen palloiluryhmä (3.-6.lk)
Aika: Tiistai klo 15.15-16.00 (ryhmä 1) tai klo 16-17 (ryhmä 2)
Paikka: Liikuntasali (Aarrekuja 4, Helsinki)
Tervetuloa pelaamaan ja oppimaan palloilutaitoja osaavien ammattiohjaajien opastuksella.
Ilmoittautuminen: ilmoittaudu ryhmään 1 täällä(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) (linkki vie ulkoiseen palveluun) tai ilmottaudu ryhmään 2 täällä (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) (linkki vie ulkoiseen palveluun)
Lisätiedot: Johanna Al Bewani, 040-4845985, johanna.albewani@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Järjestäjä: Liikuntapalvelut / Harrastamisen Suomen malli
Uinti (3.-4.lk)
Aika: Tiistai 14.30–15.15
Paikka: Itäkeskuksen uimahalli, iso allas
Ryhmässä opetellaan uinnin tekniikkaa ja vesitaitoja sekä leikitään yhdessä. Aikaa jätetään aina myös vapaalle uiskentelulle.
Vaatimuksena uintiryhmään pääsyyn on 50 metrin uimataito isossa altaassa. Varusteina uintiryhmäläisillä oltava uimalasit ja uima-asu.
Ilmoittautuminen tapahtuu tämän tapahtuman kautta (vaatii rekisteröitymisen Myclubiin). Ilmoittautuneet otetaan mukaan ilmoittautumisjärjestyksessä. Kaikille ryhmäläisille tulee tarkemmat ohjeet sähköpostitse ennen ensimmäistä kertaa.
Ilmoittaudu: ilmoittaudu uintiin tästä linkistä(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) (linkki vie ulkoiseen palveluun)
Lisätiedot: hkiuintiryhmat@htu.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Järjestäjä: HTU Stadi / Harrastamisen Suomen malli
Koodaus ja pelisuunnittelu (3.-6.lk)
Aika: Tiistai klo 14.15-15.30
Paikka: Luokka
Koodarit alkeisryhmässä opetellaan ohjelmoinnin peruslogiikkaa koodiblokkeja hyödyntämällä. Taitojen kehittyessä ja ryhmän edetessä koodaamme omia pelejä ja yksinkertaisia ohjelmia.
Ilmoittautuminen: Ilmoittaudu koodaukseen ja pelisuunnitteluun tästä(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) (linkki vie ulkoiseen palveluun)
Lisätietoja: harrastuskoordinaattori@xroc.gg (Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Järjestäjä: xRoc / Harrastamisen Suomen malli Helsingissä
Minecraft (3.-6.lk)
Aika: Tiistai klo 15.30-16.45
Paikka: Luokka
Minecraft Peliharrastusryhmissä hyppäämme Minecraftin villiin ja arvaamattomaan erämaailmaan tukenamme vain ja ainoastaan toisemme sekä otamme vastaan kaikki pelin tuovat haasteet yhdessä! Jokainen osallistuja pääsee osallistumaan ryhmän sisällön tuottamiseen omilla ideoilla ja tavoitteena olisikin, että jokaisen toive päästäisiin toteuttamaan!
Ilmoittautuminen: Ilmoittaudu Minecraftiin tästä(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) (linkki vie ulkoiseen palveluun)
Lisätietoja: harrastuskoordinaattori@xroc.gg (Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Järjestäjä: xRoc / Harrastamisen Suomen malli Helsingissä
Uinti (5.-6.lk)
Aika: Tiistai 15.15–16.00
Paikka: Itäkeskuksen uimahalli iso allas
Ryhmässä opetellaan uinnin tekniikkaa ja vesitaitoja sekä leikitään yhdessä. Aikaa jätetään aina myös vapaalle uiskentelulle.
Vaatimuksena uintiryhmään pääsyyn on 50 metrin uimataito isossa altaassa. Varusteina uintiryhmäläisillä oltava uimalasit ja uima-asu.
Ilmoittautuminen tapahtuu tämän tapahtuman kautta (vaatii rekisteröitymisen Myclubiin). Ilmoittautuneet otetaan mukaan ilmoittautumisjärjestyksessä. Kaikille ryhmäläisille tulee tarkemmat ohjeet sähköpostitse ennen ensimmäistä kertaa.
Ilmoittaudu: ilmoittaudu uintiin tästä linkistä(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) (linkki vie ulkoiseen palveluun)
Lisätiedot: hkiuintiryhmat@htu.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Järjestäjä: HTU Stadi / Harrastamisen Suomen malli
Keskiviikko
Uinti (3.-4.lk)
Aika: Keskiviikko 15.00–15.55
Paikka: Itäkeskuksen uimahalli opetusallas
Ryhmässä opetellaan uinnin tekniikkaa ja vesitaitoja sekä leikitään yhdessä. Aikaa jätetään aina myös vapaalle uiskentelulle.
Lähtövaatimuksena on, että lapsi osaa sukeltaa ja uida alkeisuintityylillä muutamia metrejä ilman apuvälineitä. Varusteina uintiryhmäläisillä oltava uimalasit ja uima-asu.
Ilmoittautuminen tapahtuu tämän tapahtuman kautta (vaatii rekisteröitymisen Myclubiin). Ilmoittautuneet otetaan mukaan ilmoittautumisjärjestyksessä. Kaikille ryhmäläisille tulee tarkemmat ohjeet sähköpostitse ennen ensimmäistä kertaa.
Ilmoittaudu: ilmoittaudu uintiin tästä linkistä(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) (linkki vie ulkoiseen palveluun)
Lisätiedot: hkiuintiryhmat@htu.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Järjestäjä: HTU Stadi / Harrastamisen Suomen malli
Uinti (5.-6.lk)
Aika: Keskiviikko 16.00–16.55
Paikka: Itäkeskuksen uimahalli opetusallas
Ryhmässä opetellaan uinnin tekniikkaa ja vesitaitoja sekä leikitään yhdessä. Aikaa jätetään aina myös vapaalle uiskentelulle.
Lähtövaatimuksena on, että lapsi osaa sukeltaa ja uida alkeisuintityylillä muutamia metrejä ilman apuvälineitä. Varusteina uintiryhmäläisillä oltava uimalasit ja uima-asu.
Ilmoittautuminen tapahtuu tämän tapahtuman kautta (vaatii rekisteröitymisen Myclubiin). Ilmoittautuneet otetaan mukaan ilmoittautumisjärjestyksessä. Kaikille ryhmäläisille tulee tarkemmat ohjeet sähköpostitse ennen ensimmäistä kertaa.
Ilmoittaudu: ilmoittaudu uintiin tästä linkistä(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) (linkki vie ulkoiseen palveluun)
Lisätiedot: hkiuintiryhmat@htu.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Järjestäjä: HTU Stadi / Harrastamisen Suomen malli
Torstai
Kuvataide (3.-6.lk)
Aika: Torstai klo 14.30-16
Paikka: Luokkatila
Tervetuloa harrastamaan Oksa kuvataiteen parissa! Tunneilla käytetään erilaisia työvälineitä mm tusseja, puuvärejä ja silk clay muovailumassaa. Oksa harrastuksen parissa pääset suunnittelemaan oman kaupungin pohjapiirroksen, piirtämään kaupunkiin asukkaita, harjoittelemaan ihmishahmon muodostamista ympyröiden avulla ja paljon muuta. Harrastustuntimme koostuvat ohjatuista tehtävistä, joissa opit uusia tekniikoita ja kehität kuvallista itseilmaisua.
Ilmoittautuminen: Ilmoittaudu kuvataideharrastukseen täällä (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) (linkki vie ulkoiseen palveluun)
Lisätietoja: milla.manualproductions@gmail.com (Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Mukaan voi ilmoittautua vain verkkosivujemme kautta (ei sähköpostitse).
Järjestäjä: Manual Productions / Harrastamisen Suomen malli
Chess in English (grades 3-6)
Time: Thursdays at 15-16
Place: Itäkeskus library
Welcome to the Chess-lab! A friendly place for all interested in learning and playing chess.
Throughout the different sessions we will learn step by step how to play the beautiful game of chess. We will walk you through the different modes of playing, the basic rules and more importantly, how to develop your strategy during the 3 distinct phases of the game: the opening, middle game and end-game. Each phase has its own characteristics, strategic goals, and typical tactical patterns.
Come play and learn with us, no previous experience is needed and all levels are welcome, let's have fun with the "king of games" and the "game of kings"!
Signup: Sign up for Chess in english via this link(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) (The link leads to an external site)
Further information: juandediosmagdaleno@gmail.com(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman) , 0442301753
Organised by: Natural Voices / Harrastamisen Suomen malli
Helsingin kaupungin tarjoamia maksuttomia harrastuksia löydät myös seuraavilta verkkosivuilta:
- Maksutonta harrasteliikuntaa 12-16-vuotiaille: Vimma-liikunta(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
- Maksutonta vapaa-ajan toimintaa 12-18-vuotiaille: OperaatioPulssi! länsi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) , OperaatioPulssi! itä(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) ja OperaatioPulssi! pohjoinen(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
- Nuorten Helsinki(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
- Harrastukset(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Sinua saattaisi kiinnostaa
Koulumme johtokunta
Jokaisessa koulussa toimii johtokunta, joka ohjaa ja kehittää koulun toimintaa. Koulun johtokunta koostuu huoltajien, oppilaiden ja henkilöstön edustajista. Kasvatus- ja koulutuslautakunta valitsee jäsenet neljäksi vuodeksi. Nykyisten johtokuntien toimikausi on 2021-2025. Johtokunta muun muassa hyväksyy vuosittain koulun toimintasuunnitelman.
Hanna-Maria Hekkala huoltaja, puheenjohtaja
Kati Parviainen huoltaja
Sari Sieranta-Kiljunen huoltaja
Johanna Nousiainen huoltaja
Terhi Leväniemi opettaja
Ville Tuovinen opettaja
Marika Castrèn henkilökunta
oppilasedustaja
oppilasedustaja
Marko Perkiö, sihteeri
Johtokunnan kokouksen pöytäkirja
Paikka Kontulan ala-asteen koulun henkilöstöhuone
Väistötila, Aarrekuja 4, 3.krs
Aika Keskiviikkona 4.6.2025 klo 12.00
Paikalla Hanna-Maria Hekkala huoltaja, pj
Kati Parviainen huoltaja
Sari Sieranta-Kiljunen huoltaja
Johanna Nousiainen huoltaja
Terhi Leväniemi opettaja
Ville Tuovinen opettaja
Marika Castrèn henkilökunta
Marko Perkiö sihteeri
1. Kokouksen avaus
Puheenjohtaja avasi kokouksen klo 12.09
2. Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä
pöytäkirjan tarkastajien valinta
Kokous todettiin lailliseksi ja päätösvaltaiseksi.
Pöytäkirjan tarkastajiksi valittiin Marika Castrén ja Ville Tuovinen
3. Kokouksen työjärjestyksen hyväksyminen
Kokouksen työjärjestys hyväksyttiin sellaisenaan.
4. Koulun toimintakertomuksen esittely
Rehtori esittelee lukuvuoden 2024-2025 toimintakertomuksen.
i. Esitys: Toimintakertomus hyväksytään.
ii. Päätös: Toimintakertomus hyväksyttiin esityksen mukaisesti
5. Esitys järjestyssääntötäydennyksistä
Perusopetuslain muutoksesta johtuva koulun järjestyssääntötäydennys koskien oppilaiden mobiililaitteiden käyttöä koulupäivän aikana.
OPPITUNNIT
Kaikki koulut lisäävät tämän perusopetuslain 29 §:n (Oikeus turvalliseen opiskelu-ympäristöön) tehdyn lisäyksen järjestyssääntöihinsä:
Oppilas ei saa käyttää puhelinta tai muuta mobiililaitetta oppitunnin aikana lukuun otta-matta niiden käyttöä opettajan luvalla oppimistarkoitukseen taikka rehtorin tai opettajan luvalla henkilökohtaiseen terveydenhoitoon taikka perusopetuslain 31 §:ssä tarkoitettuna apuvälineenä.
VÄLITUNNIT, SIIRTYMÄT JA RUOKAILUT
Mobiililaitteita ei käytetä ruokailussa. Koulut ohjeistavat vähintään osan välitunneista mobiili-laitevapaiksi ajoiksi. Suositellaan, että mobiililaitteita ei käytetä lainkaan ruokailujen, välitun-tien ja siirtymien aikana.
MOBIILILAITTEIDEN SÄILYTYS KOULUPÄIVÄN AIKANA
Koulut ohjeistavat, missä oppilaat säilyttävät mobiililaitteita koulupäivän aikana (sisältäen oppitunnit, välitunnit, siirtymät ja ruokailut), esimerkiksi puhelinparkissa. Mobiililaitteiden on kuitenkin oltava poissa näkyvistä ja häiriöttömässä tilassa.
Huomioitavaa:
• Perusopetuslainmuutos mahdollistaa puhelinparkkien käytön kouluissa.
• Kännykkäparkkisäilytyksessä olevat mobiililaitteet ovat koulun vastuulla.
LAPSEN JA HUOLTAJAN VÄLINEN VIESTIMINEN KOULUPÄIVÄN AIKANA
Koulu tarkentaa miten oppilaille mahdollistetaan terveyden kannalta tärkeiden toimintojen käyttäminen tai erittäin tärkeiden viestien lähettäminen huoltajille.
Pohjaesitys:
Lisätään kohtaan 4. Noudata hyviä käytöstapoja seuraava teksti:
· Puhelimia ja muita mobiililaitteita käytetään vain opettajan tai rehtorin luvalla. Oppilas ei saa käyttää puhelinta tai muuta mobiililaitetta oppitunnin aikana lukuun ottamatta niiden käyttöä opettajan luvalla oppimistarkoitukseen taikka rehtorin tai opettajan luvalla henkilökohtaiseen terveydenhoitoon taikka perusopetuslain 31 §:ssä tarkoitettuna apuvälineenä.
Puhelimet ja muut mobiililaitteet säilytetään koko koulupäivän ajan häiriöttömässä tilassa ja näkymättömissä oppilaan laukussa, myös välituntien, siirtymien ja ruokailun aikana.
Puhelinta ja muuta mobiililaitetta saa opettajan luvalla käyttää koulupäivän aikana silloin, kun oppilaalla on siihen kiireellinen ja perusteltu tarve.
Esitys järjestyssääntötäydennyksistä hyväksytään henkilöstökokouksen pohja-esityksen mukaisesti ja järjestyssääntöjen kohtaan 4. Noudata hyviä käytösta-poja lisätään teksti ehdotuksen mukaisesti.
6. Kokouksen päättäminen
i. Kokous päättyi klo 13.17
___________________________ _____________________________
Hanna-Maria Hekkala, puheenjohtaja Marko Perkiö, sihteeri
____________________________ _____________________________
Marika Castrén, pöytäkirjan tarkastaja Ville Tuovinen, pöytäkirjan tarkastaja
Johtokunnan kokouksen pöytäkirja
Paikka Kontulan ala-asteen koulun henkilöstöhuone
Väistötila, Aarrekuja 4, 3.krs
Aika Maanantaina 24.3.2025 klo 17.15
Paikalla Hanna-Maria Hekkala huoltaja, pj
Sari Sieranta-Kiljunen huoltaja
Johanna Nousiainen huoltaja
Terhi Leväniemi opettaja
Marika Castrèn henkilökunta
Miia Terasmees oppilasedustaja
Marko Perkiö sihteeri
TYÖJÄRJESTYS
1. Puheenjohtaja avasi kokouksen klo 17.23
2. Kokous todettiin lailliseksi ja päätösvaltaiseksi ja
pöytäkirjan tarkastajiksi valittiin Marika Castrén ja Terhi Leväniemi
3. Kokouksen työjärjestys hyväksyttiin
4. Koulun talousarvion käyttösuunnitelman esittely (LIITE 1)
Rehtori esittelee lukuvuoden 2025-2026 talousarvion käyttösuunnitelman.
i. Esitys: Talousarvion käyttösuunnitelma hyväksytään.
ii. Päätös: Talousarvion käyttösuunnitelma hyväksyttiin esityk-sen mukaisesti
5. Kokouksen päättäminen
i. Kokous päättyi klo 18.00
_____________________________ _____________________________
Hanna-Maria Hekkala, puheenjohtaja Marko Perkiö, sihteeri
_____________________________ _____________________________
Marika Castrén, pöytäkirjan tarkastaja Terhi Leväniemi, pöytäkirjan tarkastaja
Kontulan ala-asteen koulun johtokunnan kokouksen pöytäkirja
Paikka Kontulan ala-asteen koulun henkilöstötila
Aika Maanantaina 7.10.2024 klo 17.00
Paikalla Hanna-Maria Hekkala huoltaja, pj
Sami Parviainen huoltaja, vpj
Sari Sieranta-Kiljunen huoltaja
Johanna Nousiainen huoltaja
Terhi Leväniemi opettaja
Ville Tuovinen opettaja
Marika Castrèn henkilökunta
Marko Perkiö sihteeri
ESITYSLISTA
1. Kokouksen avaus
Puheenjohtaja avasi kokouksen klo 17.09
2. Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
Kokous todettiin lailliseksi ja päätösvaltaiseksi.
Pöytäkirjan tarkastajiksi valittiin Marika Castrén ja Ville Tuovinen
3. Kokouksen työjärjestyksen hyväksyminen
Kokouksen työjärjestys hyväksyttiin sellaisenaan
4. Koulun toimintasuunnitelman esittely
Rehtori esittelee lukuvuoden 2024-2025 toimintasuunnitelman.
i. Esitys: Toimintasuunnitelma hyväksytään.
ii. Päätös: Toimintasuunnitelma hyväksyttiin esityksen mukaisesti
5. Lausuntopyyntö koulujen johtokunnille Helsingin kaupungin suomenkielisten peruskoulujen työ- ja loma-ajoista lukuvuonna 2025-2026.
1. vaihtoehto
Työaika alkaa syksyllä 7.8.2025 (to) ja päättyy 20.12.2025 (la).
Syysloma on viikolla 42 eli 13.10.2025 (ma) - 17.10.2025 (pe).
Joululoma on 22.12.2025 (ma) - 6.1.2026 (ti).
Työaika alkaa keväällä 7.1.2026 (ke) ja päättyy 30.5.2026 (la).
Talviloma on viikolla 8 eli 16.2.2026 (ma) - 20.2.2026 (pe).
2. vaihtoehto
Työaika alkaa syksyllä 12.8.2025 (ti) ja päättyy 20.12.2025 (la).
Syysloma on viikolla 42 eli 16.10.2025 (to) - 17.10.2025 (pe).
Joululoma on 22.12.2025 (ma) - 6.1.2026 (ti).
Työaika alkaa keväällä 7.1.2026 (ke) ja päättyy 30.5.2026 (la).
Talviloma on viikolla 8 eli 16.2.2026 (ma) - 20.2.2026 (pe).
Vaihtoehdon 1 puolesta äänesti 12 luokkaa ja 29 henkilökunnan jäsentä ja vaih-toehdon 2 puolesta 1 luokka ja 2 henkilökunnan jäsentä.
Johtokunta päättää ehdotuksen mukaisesti, että Kontulan ala-asteen koulun valit-see vaihtoehdon 1.
6. Kokouksen päättäminen
i. Kokous päättyi klo 17.41
_____________________________ _____________________________
Hanna-Maria Hekkala, puheenjohtaja Marko Perkiö, sihteeri
_____________________________ _____________________________
Marika Castrén, pöytäkirjan tarkastaja Ville Tuovinen, pöytäkirjan tarkastaja
Kontulan ala-asteen koulun johtokunnan kokouksen pöytäkirja
Paikka Kontulan ala-asteen koulun henkilöstötila
Aika Tiistai 4.6.2024 klo 10.00
Paikalla Hanna-Maria Hekkala huoltaja, pj
Kati Parviainen huoltaja
Sari Sieranta-Kiljunen huoltaja
Johanna Nousiainen huoltaja
Terhi Leväniemi opettaja
Ville Tuovinen opettaja
Marika Castrèn henkilökunta
oppilasedustaja
oppilasedustaja
Marko Perkiö sihteeri
ESITYSLISTA
1. Kokouksen avaus
Puheenjohtaja avasi kokouksen klo 10.22
2. Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä
pöytäkirjan tarkastajien valinta
Kokous todettiin lailliseksi ja päätösvaltaiseksi.
Pöytäkirjan tarkastajiksi valittiin Marika Castrén ja Terhi Leväniemi
3. Kokouksen työjärjestyksen hyväksyminen
Kokouksen työjärjestys hyväksyttiin sellaisenaan
4. Koulun toimintakertomuksen esittely
Rehtori esittelee lukuvuoden 2023-2024 toimintakertomuksen.
i. Esitys: Toimintakertomus hyväksytään.
ii. Päätös: Toimintakertomus hyväksyttiin esityk-sen mukaisesti
5. Lausuntopyyntö koulujen johtokunnille opetussuunnitelman kohdasta 9.2
toisen kotimaisen ja vieraiden kielten opiskelun mahdollisuudet.
Johtokunta päättää ehdotuksen mukaisesti, että Kontulan ala-asteen koulun A1- ja A2-kieliryhmien aloituskooksi asetetaan vähintään 15 oppilasta.
6. Kokouksen päättäminen
i. Kokous päättyi klo 11.25
_____________________________ _____________________________
Hanna-Maria Hekkala, puheenjohtaja Marko Perkiö, sihteeri
_____________________________ _____________________________
Marika Castrén, pöytäkirjan tarkastaja Terhi Leväniemi, pöytäkirjan tarkastaja
Koulumme sosiaalisessa mediassa
Olemme sekä Facebookissa että Instagramissa. Kerromme niissä koulumme arjesta ja merkittävistä tapahtumista. Otathan meidät seurantaan!
Koulumme Facebookissa(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) Koulumme Instagramissa(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Sijainti
Reitti pääsisäänkäynnille
- Kulkureitti sisäänkäynnille on opastettu, tasainen ja riittävän leveä sekä valaistu.
Pääsisäänkäynti
- Sisäänkäynti sijaitsee syvennyksessä ja on valaistu.
- Sisäänkäynnin ovet erottuvat selkeästi. Oven ulkopuolella on riittävästi vapaata tilaa liikkumiselle esim. pyörätuolin kanssa. Ovi avautuu käsin helposti.
- Sisäänkäynnin yhteydessä on yli 2 cm korkeita kynnyksiä.
Sisätilat
- Toimipisteessä on 2 kerrosta.
- Tilassa on yli 2 cm korkeita kynnyksiä.
- Sisätilojen ovet erottuvat selkeästi.
- Toimipisteessä on esteettömäksi merkitty wc kerroksessa 1. Wc:ssä ei ole tarpeeksi tilaa pyörätuolille. Wc-istuimen toiselta tai molemmilta puolilta puuttuu käsituki.