Tervetuloa koko kaupungin vanhempainiltaan torstaina 27.11.2025 klo 17.00–18.15. Etätilaisuuden aiheena on turvallisuus koulussa.

Pohjoismainen yhtenäiskoulu

Käpylässä sijaitseva koulumme on yhtenäinen peruskoulu, jossa on vuosiluokat 1-9. Koulussamme on 7. luokalta alkaen kotitalous- ja liikuntapainotus.
Yhtenäiskoulu
Kuva: Karo Pirkkalainen

Yhteystiedot

Mäkelänkatu 84, 00610 Helsinki Näytä esteettömyystiedot Näytä sijainti palvelukartalla
Suomi, Ruotsi
PL 61302, 00099 Helsingin kaupunki

Apulaisrehtori
Janiina Hertto
janiina.hertto@edu.hel.fi

Apulaisrehtori
Maria Kuosmanen
maria.kuosmanen@edu.hel.fi

Hallintoassistentti
Pia Nyberg
+358 9 310 82302
toimistopalvelut.pohjoismainen.yhtenaiskoulu@hel.fi

Rehtori
Sari Sola
+358 9 310 82301
sari.sola@hel.fi

Lukuvuosi 2025-2026

Kielten opetus

englanti, ranska, ruotsi
englanti, ranska
ruotsi
espanja, ranska, saksa

Painotettu opetus

kotitalous ja liikunta

Tarjolla auditorio ja sali

Yhtenäiskoulussa oppimista ohjaavat ajattelu, arvostus ja vuorovaikutus. Näistä syntyy kouluyhteisömme fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen hyvinvointi.

Sari Sola, yhtenäiskoulun rehtori

Pohjoismainen yhtenäiskoulu sijaitsee viehättävässä ja vehreässä Puu-Käpylässä, jossa vahva yhteisöllisyys ja yhdessä toimiminen luovat turvalliset puitteet oppilaiden oppimiselle. 

Koulumme opettajat ja oppilaat arvostavat oppimisen iloa, yhdessä toimimista, kokeilevaa otetta opetuksen kehittämisessä sekä oppilaiden ja huoltajien aitoa osallisuutta. Opiskelijoiden, kotien ja koulun henkilökunnan yhteistyöllä luomme opiskeluun kannustavan ja turvallisen ilmapiirin. Koulussamme jokainen voi olla oma itsensä ja kehittää itseään parhaalla mahdollisella tavalla. 

Pohjoismainen yhtenäiskoulu on saanut uuden kiinnostavan tehtävän lähteä kehittämään pohjoismaista koulua eli Nordiska skolania. Opetuksessa painotetaan pohjoismaista yhteistyötä, yhdessä oppimista ja kestävää kehitystä. Ensimmäinen kaksikielinen suomi-ruotsi -opetusryhmä aloittaa elokuussa 2024.

Meidän koulu

Lukuvuoden 2025–2026 työajat Pohjoismaisessa yhtenäiskoulussa

10.10.2025

Syyslukukausi 7.8.2025 (to) - 20.12.2025 (la)

Syysloma 13.10.2025 (ma) - 17.10.2025 (pe)
Joululoma 22.12.2025 (ma) - 6.1.2026 (ti)
Kevätlukukausi 7.1.2026 (ke) - 30.5.2026 (la)

Talviloma 16.2.2026 (ma) - 20.2.2026 (pe)

Pohjoismaisessa yhtenäiskoulussa on lukuvuonna 2025-2026 yksi lauantaityöpäivä ja se on yhdessä vanhempainyhdistyksen kanssa järjestettävä syysmarkkinapäivä 15.11.2025. 

Korvaava vapaapäivä on perjantai 15.5.2026.

Infotilaisuus koulutulokkaiden huoltajille 26.11. kello 17

Tervetuloa tulevien ekaluokkalaisten huoltajille järjestettävään infotilaisuuteen keskiviikkona 26.11.2026 kello 17. Tilaisuus on yhteinen Käpylän peruskoulun, Koskelan ala-asteen koulun ja Pohjoismaisen yhtenäiskoulun kanssa.

Infossa kerromme koulun aloitukseen ja oppimiseen liittyviä asioita sekä vastaamme kysymyksiin. Teemoja ovat mm. vieraiden kielten opiskelu, oppimisen tuki sekä aamu- ja iltapäivähoitoon hakeminen.

Tilaisuus toteutetaan etäyhteydellä.

Teams(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Pohjoismaisen yhtenäiskoulun kaksikielisessä suomi-ruotsi -opetuksessa opiskelemisesta sekä luokalle ilmoittautumisesta kerrotaan samana keskiviikkona 26.11. kello 18.30 alkavassa tilaisuudessa. Tilaisuus toteutetaan etäyhteydellä.

Kaksikielinen suomi-ruotsi -opetus(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Jos et päässyt kuuntelemaan kaksikielisen suomi-ruotsi -opetuksen esittelyä, voit tiedustella esittelydioja rehtori Sari Solalta, sari.sola(at)hel.fi

Infotilaisuudet kutosille ja huoltajille 20.11.2025 kello 18

Hyvät 6. luokan oppilaat ja huoltajat,

Tervetuloa tulevien 7. luokkalaisten infoon torstaina 20.11.2025 kello 18.

Tilaisuus toteutetaan etäyhteydellä.

Teams(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Kerromme hakeutumisesta 7. luokalle koulumme painotettuun opetuksen sekä valintakokeista. Koulussamme voi opiskella Kotitalous ja liikunta -painotuksessa 7.luokalta alkaen. Painotettuun opetukseen pitää hakea erikseen hakuaikana. Vain painotettuun hakeneet voivat osallistua valintakokeeseen.

Katso ohjeet painotettuun opetukseen hakemiseen

Hakuaika 7. luokalle: 2.1.-16.1.2026.

Koeaikataulut

Valintakoe: klo 13.00 torstaina 5.2.2026. Valintakoe on ohi viimeistään kello 16 mennessä.

Osoite: Koe pidetään osoitteessa Mäkelänkatu 84, sisäänkäynti Kimmon puiston puolelta

Valintakokeeseen ei tule erillistä kutsua. Huoltaja huolehtii, että oppilas on paikalla 15 minuuttia ennen valintakokeen alkamista. Myöhästyneitä hakijoita ei voida ottaa valintakokeeseen.

Jokaisen painotettuun opetukseen hakeneen oppilaan on osallistuttava valintakokeeseen koepäivänä ja suoritettava valintakoe hyväksytysti.  

Kokeeseen ei tarvita omia välineitä. Voit ottaa kokeeseen juomapullon ja pienen evään. Valintakokeeseen ei tarvitse harjoitella etukäteen. Valintakoe on suomenkielinen.

Jos oppilaalla on koulussa koetilanteissa käytössä erityisjärjestelyjä, keskustele erityisjärjestelyiden tarpeesta valintakokeessa oppilaan opettaja kanssa. Opettaja ilmoittaa erityisjärjestelyistä valintakoetta järjestävälle koululle viikkoa ennen valintakoetta.

Uusintakoe: Jos oppilas on sairaana valintakoepäivänä, hän voi osallistua uusintakokeeseen. Huoltajan tulee ilmoittaa rehtorille (puhelin 09 310 82301) sairaudesta ennen valintakokeen alkua ja toimittaa koululle lääkärintodistus.

Uusintakoe on 26.2.2026 klo 13.00. 
 

Koulumme sosiaalisessa mediassa

Kerromme Pohjoismaisen yhtenäiskoulun arjesta myös Viikkotiedote-blogissa.

Ynkin viikkotiedote(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Valtakunnallisten opetussuunnitelman perusteiden pohjalta on laadittu  Helsingin oma kuntakohtainen opetussuunnitelma (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)  sekä koulukohtaiset opetussuunnitelmat. Opetusta meidän koulussa ohjaa  koulun opetussuunnitelma (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) . Koulun opetussuunnitelmaan on kirjattu koulutyön tavoitteet, mitä aineita koulussa opiskellaan, miten koulussa työskennellään ja miten oppilaita voidaan tukea.

Kaikilla vuosiluokilla opiskellaan laaja-alaisten taitotavoitteiden mukaisesti. Koulussamme osa valinnaisaineista on toteutettu ilmiöpohjaisina oppimiskokonaisuuksina, joita toteuttamassa voi olla useampi opettaja. Opetusryhmissä voi tällöin olla oppilaita eri luokkatasoilta. Yhtenäiskoulussa opetus tuodaan mahdollisimman lähelle koululaisten arkea: Käpylä tarjoaa erinomaiset mahdollisuudet lähteä ulos luokasta oppimaan monenlaisiin oppimisympäristöihin.

Luokilla 1.–6. on oma opettaja, joka opettaa pääosan tunneista. Aineenopettajat opettavat luokkia 7-9, ja he vastaavat osin myös opetuksesta luokilla 1-6. Oman opettajan kanssa voi työskennellä erityisopettaja, suomi toisena kielenä -opettaja, resurssiopettaja tai koulunkäynninohjaaja. Yhtenäiskoulussa toimivat myös alueellinen pienryhmä sekä tuettu pienryhmä. Kaikilla luokka-asteilla opiskellaan lukuvuoden aikana neljässä jaksossa.

Oppilaat saavat koulusta maksutta oppikirjat ja muun oppimateriaalin, jonka koulu itse valitsee. Sähköisiä oppimateriaaleja käytetään osana oppimista. Yläkoululaiset saavat koululta käyttöönsä kannettavat tietokoneet.

Nordiska skolanin myötä kielten opiskelulla ja kielitietoisella opetuksella on jatkossa entsitä keskeisempi asema koko koulussamme. Nordiska skolanissa opetus on kaksikielistä. Oppimisessa ja opetuksessa käytetään suomea ja ruotsia sekä tutustutaan muihin pohjoismaisiin kieliin. Opetusta suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä suomenkielisten luokkien kanssa.

Nordiska skolan yhdistää eri pohjoismaisia toimijoita ja hyödyntää näitä verkostoja oppimisen tukena. Koulun toiminnassa painotetaan erityisesti pohjoismaista yhteistyötä, kestävää kehitystä ja monialaisia oppimiskokonaisuuksia. 

Kieliohjelma

Kieliohjelma suomenkielisillä luokilla
  • 1. luokalta alkava vieras kieli (A1): englanti, ranska
  • 3. luokalta alkava vapaaehtoinen vieras kieli (A2): englanti, ranska
  • 6. luokalta alkava toinen kotimainen kieli (B1): ruotsi
  • 8. luokalta alkava vapaaehtoinen vieras kieli (B2): espanja, ranska, saksa
Kieliohjelma kaksikielisillä suomi- ruotsi luokilla (Nordiska skolan)
  • A1-kieli: ruotsi tai äidinkielenomainen ruotsi
  • A2-kieli: ranska
  • B1: englanti
  • B2: ranska, saksa tai espanja

Painotettu opetus

Painotettu opetus on toiminnallista ja vuorovaikutteista. Opinnot ovat kolmivuotinen kokonaisuus, jossa oppilas tavoittelee tietoja ja taitoja oman sekä muiden ihmisten hyvinvoinnin edistämiseksi.

Opetus sisältää seuraavia teemoja:

  • nuoren liikkujan ruokavalio ja ravitsemus
  • terveyttä edistävä ruoanvalmistus
  • ekologiset valinnat keittiössä
  • oman liikkumisen kehittäminen
  • retkeilytaidot
  • ryhmänohjaus
  • liikuntatapahtumien suunnittelu ja järjestäminen 

Oppilaat otetaan painotettuun opetukseen valintakokeella. Koe on kolmiosainen. Pohjoismaisessa yhtenäiskoulussa on oma liikunnan koe, koska opetuksessa painopiste liikunnan osalta on arki-, terveys- ja elämysliikunnassa. Liikunnan kokeessa arvioidaan kokelaiden ryhmän ohjaamisen taitoja ja ohjeen soveltamisen kykyä. Kotitalouden valintakokeessa arvioidaan loogista päättelykykyä sekä kiinnostuneisuutta ruokaan ja ruoan valmistukseen liittyen. Kirjallisessa osuudessa kokelaat osoittavat, miten hyvin he tuntevat terveyteen vaikuttavia tekijöitä.

Oppilaat otetaan painotettuun opetukseen valintakokeella. Valintakokeeseen ei tarvitse / ei voi valmistautua etukäteen. Kaikki kokeessa tarvittavat materiaalit oppilaat saavat koululta.

Pohjoismainen yhtenäiskoulu (Nordiska skolan) aloittaa toimintansa Yhtenäiskouluissa lukuvuonna 2024–2025. Oppilaat opiskelevat koulussa sekä suomen että ruotsin kielellä. Syksyn 2024 ekaluokkalaiset ovat ensimmäiset, jotka voivat ilmoittautua opetukseen. Kaikki helsinkiläislapset ovat tervetulleita hakemaan paikkaa äidinkielestä tai kotiosoitteesta riippumatta.

Ilmoittautuminen Pohjoismaiseen kouluun tapahtuu tammikuussa kouluun ilmoittautumisen yhteydessä Asti-asiointipalvelussa. Voit ilmoittaa lapsesi Pohjoismaiseen kouluun eli laajamittaiseen suomi-ruotsi-opetukseen valitsemalla Astissa ensin ”suomenkielinen perusopetus”. Tämän jälkeen valitse ”laajamittainen kaksikielinen suomi-ruotsi" -opetus. Luokalle ei ole valintakoetta, eikä lapsen tarvitse osata sekä suomen että ruotsin kieltä.  Jos ilmoittautuneita on enemmän kuin opetusryhmässä on oppilaspaikkoja, oppilaat valitaan arpomalla.

Pohjoismainen koulu yhdistää eri pohjoismaisia toimijoita ja hyödyntää näitä verkostoja oppimisen tukena. Uusi tehtävä tarjoaa Yhtenäiskoululle oivan mahdollisuuden kehittää toimintakulttuuria, joka perustuu osallisuuteen, kestävään kehitykseen ja pohjoismaiseen yhteistyöhön. Yhtenäiskoulu on jo aloittanut yhteistyön Tanskan Lejressä sijaitsevan koulun kanssa ja suunnittelee vaihto-ohjelmia niin opettajille kuin oppilaillekin. Opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa tehdään yhteistyötä myös mm. Kottby grundskolanin, Hanasaaren kulttuurikeskuksen, Svenska nu:n sekä Pohjola-Nordenin kanssa.

Kodin ja koulun yhteistyön periaatteet ja toimintatavat on kuvattu jokaisen koulun opetussuunnitelmassa. Siihen kuuluvat mm. vanhempainillat, vanhempainvartit sekä yhteydenpito sähköisen  Wilma-järjestelmän(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)  kautta. 

Käytännön yhteistyöstä ja toiminnasta sovitaan yhdessä koulun ja huoltajien kanssa. Kodin ja koulun yhteistyö on vastavuoroista. Kouluissa toimii johtokunta ja myös vanhempainyhdistys. Vanhemmilla on mahdollisuus tutustua toisiinsa koulun järjestämissä tilaisuuksissa ja vanhempainyhdistyksen tapahtumissa. Vanhempainyhdistys tukee koko koulun toimintaa. Yhdistyksen löydät facebookista. 

Wilma

Wilma-järjestelmän(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) kautta huoltajat voivat saada tietoa lastensa opetuksesta, opetusjärjestelyistä ja arvioinnista sekä selvittää poissaoloja. Wilmassa huoltajat saavat koulun lähettämiä tiedotteita ja voivat olla yhteydessä opettajiin ja rehtoriin. Wilmaa käyttävät myös oppilaat ja opiskelijat omien opintojensa seurantaan. Huoltajakohtaiset wilma-tunnukset annetaan syyslukukauden alkaessa siitä koulusta, jossa lapsi on aloittanut.

Opi käyttämään Wilmaa YouTube-videoidemme avulla.(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Koulussamme on käytössä kuuden viikon jaksolla kiertävät perus- ja kasvisruokalistat. Päivittäin on valittavana kaksi pääruokavaihtoehtoa. Ateriaan kuuluu lämmin ruoka, salaatti, raaste tai tuorepala, ruokajuoma, leipä ja levite.

Katso Yhtenäiskoulun lounaslista(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Pohjoismaisen yhtenäiskoulun järjestyssääntöjen tarkoitus on edistää kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyvyyttä yhtenäisessä peruskoulussa.

  1. Kouluyhteisön jäsen käyttäytyy kunnioittavasti ja ystävällisesti.
  2. Jokainen yhteisön jäsen kantaa vastuuta koulun siisteydestä ja viihtyisästä työympäristöstä. 
  3. Jokainen koulun jäsen huolehtii työrauhasta. 
  4. Oppilaat ja opettajat noudattavat yhdessä sovittuja mobiililaitteiden käyttöön liittyviä periaatteita.
    Puhelimet ja muut mobiililaitteet pidetään opetuksen aikana poissa näkyvistä (äänet/värinä pois päältä) esimerkiksi repussa tai muussa niille osoitetussa tilassa. Tämä koskee myös retkiä ja opintokäyntejä. 
    Mobiililaitteiden käyttö opetustilanteissa on sallittua ainoastaan opettajan luvalla ja opettajan ohjeistuksen mukaisesti. Mobiililaitteiden käyttöön puututaan välitunneilla, jos laitetta käytetään kiusaamis- ja häiritsemistarkoituksessa.
    Rehtorilla tai opettajalla on oikeus ottaa haltuunsa oppilaalta puhelin, tietokone tai muu mobiililaite, mikäli laitteen käyttö häiritsee opetusta ja/tai muiden ja oppilaan omaa oppimista.
  5. Toisen henkilön kuvaaminen on sallittua vain tämän suostumuksella. Toisen ihmisen kuvia, videoita tai hänen laatimiaan viestejä (tekstiviestit, sähköpostiviestit, Wilma-viestit tai  muut   yksityiset viestit) ei saa jakaa eikä julkaista ilman lupaa minkään kanavan kautta.
  6. Ristiriitatilanteita sovitellaan ensisijaisesti kasvatuskeskusteluissa.
  7. Välitunnit vietetään koulun välituntialueella. Välitunneilla vältetään vahinkoa tai vaaraa aiheuttavaa toimintaa.
  8. Tupakointi ja päihteet ovat kiellettyjä koulussa ja sen välittömässä läheisyydessä.
  9. Opettaja pitää kirjaa oppilaiden poissaoloista. Oppilas antaa selvityksen poissaoloistaan mahdollisimman pian. Lupa poissaoloon erityisestä syystä tulee pyytää etukäteen. Opettaja myöntää vapautusta koulunkäynnistä viideksi päiväksi, rehtori myöntää pidemmät lomat

Henkilökuntamme yhteystiedot

Hallintoassistentti

Pia Nyberg
puh. 09 310 82302, 040 334 8384(Linkki aloittaa puhelun)
toimistopalvelut.pohjoismainen.yhtenaiskoulu@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Kanslia on avoinna maanantaisin ja keskiviikkoisin klo 9-14.30. Koulusihteerille ilmoitetaan nimen, osoitteen, puhelinnumeron ja henkikirjoitustietojen muutoksista. Kanslia käsittelee matkalippuhakemukset.

Rehtori

Sari Sola  
puh. 09 310 82301, 050 326 4343(Linkki aloittaa puhelun)
sari.sola@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)  

Apulaisrehtorit

Janiina Hertto
tel:+35850 554 9452(Linkki aloittaa puhelun)
janiina.hertto@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Maria Kuosmanen
maria.kuosmanen@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Johtokunnan puheenjohtaja

Sanna Valtonen
yhteystiedot rehtorilta

Iltapäivätoiminta

Paila Oy
puh. 040 660 4340

Kohdevastaava

RTK
puh. 044 467 2546
yhtenaiskoulu@rtkpalvelu.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)  

Koulukeittiö

Päivi Kuosmanen
puh. 0931053799 / 0503371634

Luokanopettajat

1A ja 1B Inka Perokorpi ja Tiia Niskanen 
2A ja 2B Ia Qvist ja Hilma Ukkola
3A ja 3B Satu Sankari ja Pauliina Anttila
3A ja 3B Irina Ylikoski ja Marianne Huhtala
5A ja 5B Maria Kuosmanen ja Juho Lehto
6A ja 6B Marina Yannopoulos ja Tuukka Långsjö

Erityisopetus

Yleisopetuksen luokkien erityisopetus

Maria Hanttu puh. 040 6674041
Jonna Vatja puh. 040 3348386

Erityisluokat

1-6D Eetu Tomperi, Veera Saksa puh. 050 403 2550
1-5F Miili Mero puh. 050 3483 596
5-9G Katja Salo puh. 09 31086488

Yläkoulun luokanohjaajat

7A Marja Annala-Ntiniozou
7B Ville Turunen
7C Sami Sirviö
8A Usko Szeto
8B Tuovi Kangas
9A Minna Kunttu
9B Petra Ainali
9C Päivi Nwakile 

Aineenopettajat luokilla 7 - 9

Aavatuuli Tuukka, käsityö
Ainali Petra, musiikki
Annala-Ntiniozou Marja, fysiikka, kemia, matematiikka
Erola Milla, kotitalous
Fuertes Rober, espanja
Harju Timo, historia, ev.lut uskonto, ort. uskonto
Havu Henna, englanti
Hertto Janiina, liikunta
Hirvonen Timo, käsityö
Kangas Tuovi, suomenkieli ja kirjallisuus
Kunttu Minna, ruotsi
Långsjö Tuukka, elämänkatsomustieto
Niskanen Tiia, ev. lut uskonto
Nwakile Päivi, kemia, matematiikka
Pacquentin Jenna, ranska, englanti
Saarelainen Esa, yhteiskuntaoppi
Sirviö Sami, liikunta, terveystieto
Szeto Usko, biologia, maantieto
Turunen Ville, englanti, ranska
Vesistö Mette, suomenkieli ja kirjallisuus
Yannopoulos Marina, kuvataide
Ylikoski Irina, käsityö, matematiikka

Koulunkäynninohjaajat

Eräluoto Minna
Korte Anne
Könönen Anni
Paavoseppä Ida

Opinto-ohjaajat

Opinto-ohjaaja Anne-Mari Kortelainen
puh. 040 673 0364
anne-mari.kortelainen@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Terveydenhoitaja 

Hinni Ala-harja (ma - to)
puh. 040 560 7190
Yhteydenotot mahdollisia myös Maisa-viestillä.

Psykologi 

Anna Vuorjoki (ma, ke ja to-aamu)
puh. 050 401 33 69

Kouluvalmentaja

Jasmin Laurén
puh. 09 310 41634 tai 040 653 8672
jasmin.lauren@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Kuraattori

Miia Mehto (ma, ti ja to)
puh. 040 835 1130 tai 09 310 21230
miia.mehto@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Aamu- ja iltapäivätoiminta, kerhot ja harrastukset

Oppilaille on tarjolla monenlaista vapaaehtoista ohjattua toimintaa ennen ja jälkeen koulupäivän – mielekästä tekemistä ja kivaa yhdessäoloa turvallisessa ympäristössä.

Yhtenäiskoulussa järjestetään aamutoimintaa koulupäivinä klo 8.15 - 9.00 välisenä aikana. Toimintaan voivat ilmoittautua mukaan 1. ja 2. luokkien oppilaat sekä 3. ja 4. luokkien oppilaat, joilla on oppimisen tukea koskeva hallintopäätös. Aamutoiminta on maksutonta ja siitä vastaavat koulun omat koulunkäynninohjaajat.

Voit kysyä lisätietoa koulun aamupäivätoiminnasta rehtorilta puhelimitse numerosta  09 310 82301.

Lisätietoja koulujen aamupäivätoiminnasta löydät perusopetuksen sivuiltamme.

Perusopetuksen iltapäivätoiminta on maksullista, ohjattua vapaa-ajan toimintaa 1.–2.-luokkalaisille sekä niille oppilaille, joilla on oppimisen tukea koskeva hallintopäätös.

Lue lisää iltapäivätoiminnasta ja sen maksuista perusopetuksen yhteisiltä sivuiltamme.

Katso kouluamme lähimpänä olevat iltapäivätoimintapaikat. 

Voit etsiä alueemme iltapäivätoimintapaikat myös  palvelukartalta(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) . Kirjoita palvelukartalla osoite sille varattuun kenttään.  

Koulussamme järjestetään oppilaille maksuttomia harrastuksia ja kerhoja sekä Harrastamisen Suomen mallin kautta että koulun kerhotoimintana. Perusopetuksen yhteisiltä sivuiltamme löydät lisätietoa kerho- ja harrastustoiminnasta.

Alla on tietoa meidän koulumme kerhoista ja harrastuksista.

Koulun kerhotoiminta

Helsinkiläisille peruskoululaisille järjestetään koulupäivän yhteydessä kerhotoimintaa. Oppilaat voivat osallistua kerhotoiminnan suunnitteluun ja kehittämiseen muun muassa koulujen oppilaskuntien kautta. Koulun kerhotoimintaa voidaan järjestää joko omalla henkilökunnalla tai ostettuna ulkopuoliselta toimijalta (osallistujille maksullista). Tämän lisäksi koululla voi olla muutakin kaupungin ulkopuolisen toimijan järjestämää kerhotoimintaa (kohtuulliset osallistumiskustannukset).

Harrastamisen Suomen mallin harrastukset 2025-2026

Harrastamisen Suomen mallin maksuttomia harrastuksia on tarjolla 3.–9.luokkien oppilaille kaikissa Helsingin peruskouluissa.

Uusi harrastuskausi alkaa 1.9.2025.

Lukuvuoden 2025–2026 harrastukset julkaistaan Harrastukset-sivustolla 22.8.2025 mennessä. Ilmoittautuminen alkaa 25.8.2025 klo 12.00. Siirry Harrastukset-sivustolle(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Harrastukset on tarkoitettu ensisijaisesti oman koulun oppilaille. Voit valita myös jollakin toisella koululla järjestettävän harrastuksen. Osallistujat ovat vakuutettuja harrastuksen aikana.

Harrastamisen Suomen mallin ryhmiin ilmoittaudutaan suoraan harrastuksen järjestäjälle. Harrastusryhmät täyttyvät ilmoittautumisjärjestyksessä. Olet tervetullut tutustumaan harrastukseen ilman ilmoittautumista, jos ryhmässä on tilaa. Mikäli joudut perumaan ilmoittautumisen, ole yhteydessä harrastuksen järjestäjään mahdollisimman nopeasti. Harrastuksen järjestäjä tiedottaa mahdollisista peruutuspaikoista ja lisäryhmistä.

Tiistai
Padel (3.-6.lk)

Aika: tiistaisin klo 15-16

Paikka: Padel Viikki (Jokisuuntie 2)

Padel on hauska ja kaikille sopiva sosiaalinen liikunnan muoto! Tervetuloa Padel Viikkiin syyslukukaudelle ohjattuun padeliin. Järjestämme ryhmät sekä tiistaisin, että keskiviikkoisin. Molempina päivinä pidämme klo 15-16 ohjatun tunnin alakouluikäisille ja klo 16-17 yläkouluikäisille. Tunnilla tutustutaan lajiin, sen tekniikkaan ja pelaillaan rennolla otteella valmentajamme Markon opastuksella.

Ilmoittaudu: ilmoittaudu padeliin tästä(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) (linkki vie ulkoiseen palveluun)

Lisätietoja: padelviikki@gmail.com(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Järjestäjä: Padel Viikki / Harrastamisen Suomen malli

Padel (7.-9.lk)

Aika: tiistaisin klo 16-17

Paikka: Padel Viikki (Jokisuuntie 2)

Padel on hauska ja kaikille sopiva sosiaalinen liikunnan muoto! Tervetuloa Padel Viikkiin syyslukukaudelle ohjattuun padeliin. Järjestämme ryhmät sekä tiistaisin, että keskiviikkoisin. Molempina päivinä pidämme klo 15-16 ohjatun tunnin alakouluikäisille ja klo 16-17 yläkouluikäisille. Tunnilla tutustutaan lajiin, sen tekniikkaan ja pelaillaan rennolla otteella valmentajamme Markon opastuksella.

Ilmoittaudu: ilmoittaudu padeliin tästä(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) (linkki vie ulkoiseen palveluun)

Lisätietoja: padelviikki@gmail.com(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Järjestäjä: Padel Viikki / Harrastamisen Suomen malli

Keskiviikko
Kuvataide (3.-6.lk)

Aika: keskiviikkoisin klo 14-15.30

Paikka: kuvataideluokka

Tervetuloa harrastamaan Oksa kuvataiteen parissa! Tunneilla käytetään erilaisia työvälineitä mm tusseja, puuvärejä ja silk clay muovailumassaa. Oksa harrastuksen parissa pääset suunnittelemaan oman kaupungin pohjapiirroksen, piirtämään kaupunkiin asukkaita, harjoittelemaan ihmishahmon muodostamista ympyröiden avulla ja paljon muuta. Harrastustuntimme koostuvat ohjatuista tehtävistä joissa opit uusia tekniikoita ja kehität kuvallista itseilmaisua. Leikkimieliset kuvakilpailut, joissa harjoitellaan kokonaiskuvan hahmotusta ja yksityiskohtien muistamista harjoittavat keskittymiskykyä ja muistia ja flow-harjoituksen avulla löydät omat luovat supervoimat rauhoittumisen kautta. Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Ilmoittautuminen: Ilmoittaudu kuvataideharrastukseen täällä(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) (linkki vie ulkoiseen palveluun)

Lisätietoja: milla.manualproductions@gmail.com(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)  

Mukaan voi ilmoittautua vain verkkosivujemme kautta (ei sähköpostitse).

Järjestäjä: Manual Productions / Harrastamisen Suomen malli

Ruokaharrastus (3.–6.lk)

Aika: keskiviikkoisin klo 14–15.30

Paikka: kotitalousluokka

Helsingin NNKY:n ruokaryhmä on iltapäiväkerho, jossa kokkailun ilo, uuden oppiminen ja yhdessä tekeminen yhdistyvät. Ryhmässä harjoitellaan ruoanlaiton ja leivonnan perustaitoja mukavassa ilmapiirissä, ja tehdään herkkuja niin kotimaisesta kuin kansainvälisestäkin keittiöstä – makeaa ja suolaista, kasvisruokia ja lasten suosikkeja.

Ryhmässä opetellaan käytännön taitoja kuten pilkkomista, paistamista ja hygieniasääntöjä – turvallisesti ja ohjatusti. Samalla vahvistetaan ryhmätaitoja, luovuutta ja omaa rohkeutta kokeilla uutta.

Ilmoittautuminen: ilmoittaudu ruokaharrastukseen tästä(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) (linkki vie ulkoiseen palveluun)

Lisätietoja: Laura Ollila, laura.ollila@hnnky.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Järjestäjä: HNNKY / Harrastamisen Suomen malli Helsingissä

Parkour (3.-6.lk)

Aika: keskiviikkoisin klo 15.30-16.30 
Paikka: Teollisuuskatu 16 (Vallila)

Parkourtunnilla mm. tasapainoillaan, ylitetään esteitä, sujahdellaan ahtaista väleistä, kiivetään seinille ja hypitään erilaisille pinnoille ja ennen kaikkea – pidetään hauskaa. Parkourin pariin ovat tervetulleita kaiken tasoiset liikkujat.  

Ilmoittautuminen: ilmoittaudu parkouriin tästä linkistä(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) (linkki vie ulkoiseen palveluun)

Lisätietoja: suvi.ekroos@parkourakatemia.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)  
Järjestäjä: Parkour Akatemia / Harrastamisen Suomen malli 

Helsingin kaupungin tarjoamia maksuttomia harrastuksia löydät myös seuraavilta verkkosivuilta:

Koulumme johtokunta

Jokaisessa koulussa toimii johtokunta, joka ohjaa ja kehittää koulun toimintaa. Koulun johtokunta koostuu huoltajien, oppilaiden ja henkilöstön edustajista. Kasvatus- ja koulutuslautakunta valitsee jäsenet neljäksi vuodeksi. Nykyisten johtokuntien toimikausi on 2021-2025. Johtokunta muun muassa hyväksyy vuosittain koulun toimintasuunnitelman. 

Huoltajat

Katju Aro (nainen)
Jenni Arnkil (nainen)
Tommi Jäkkö (mies)
Simo Karvinen (mies)
Sanna Valtonen (nainen)
 

Varajäsenet
Tarik Hossain (mies)
Varpu Kiviranta (nainen)
Natalia Korhonen (nainen)
Heli Nikula (nainen)
Ville Sairanen (mies)

Opettajat
Satu Sankari (nainen)
Timo Harju (mies)

Varajäsenet
Petra Ainali (nainen)
Eetu Tomperi (mies)

Muu henkilökunta
Jasmin Laurén (nainen)

Varajäsen
Minna Eräluoto (nainen)

Puheenjohtaja: Sanna Valtonen (nainen)
Varapuheenjohtaja: Jenni Arnkil (nainen)

Pöytäkirja
Yhtenäiskoulu
Louhentie 3
26.4.2023
_______________________________________________________________________
Johtokunnan kokouksen pöytäkirja
Aika: tiistai 25.4.2023 klo 16:30

Paikka: Yhtenäiskoulun opettajainhuone
Läsnä: Sanna Valtonen, Jenni Arnkil, Jyri Komulainen, Heikki Valkama, Julia Virkkunen, Eetu Tomperi, Satu Sankari, Pia Nyberg, oppilasjäsen Elsa Valkama
Esittelijä ja sihteeri: Sari Sola 

1§ Kokouksen avaus
Puheenjohtaja avasi kokouksen klo 16.34.

2§ Kokouksen sihteerin ja pöytäkirjan tarkastajien valinta
Sihteeriksi valittiin Sari Sola ja pöytäkirjantarkastajiksi Pia Nyberg ja Satu Sankari.

3§ Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
Todettiin kokous laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.

4§ Kokouksen työjärjestyksen hyväksyminen
Hyväksyttiin kokouksen työjärjestys

5§ Yhtenäiskoulun johtokunnan lausunto kaksikielisen suomi-ruotsi-opetuksen (Nordiska skola) aloittamisesta 1.8.2024 alkaen Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan kasvatuksen ja koulutuksen toimialalautakunnan
jaostojen tehtävänä on päättää perusopetuslain mukaisen opetuksen koulukohtaisesta järjestämisestä ja mitoituksesta. Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan perusopetusjohtaja pyytää Yhtenäiskoulun johtokunnalta lausuntoa koskien laajamittaisen kaksikielisen suomi-ruotsi-opetuksen aloittamista
Yhtenäiskoulussa 1.8.2024 alkaen. Molempia opetuskieliä (suomi ja ruotsi) käytetään opetuksessa äidinkieli ja kirjallisuuden oppimäärää lukuunottamatta yhtä paljon. Lausuntopyynnön liitteenä löytyvät Nordiska skolanin taustatiedot, oppilaaksiottokäytänteiden kuvaus ja pedagogiset periaatteet sekä laajamittaisen kaksikielisen opetuksen valtakunnallisen opetussuunnitelman
opetussuunnitelmakirjaukset.

Lausunto osoitetaan kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkieliselle jaostolle ja pyydetään toimittamaan 1.5.2023 mennessä sähköpostin liitteenä pedagoginen asiantuntija Satu Koistiselle.

Päätös
Yhtenäiskoulun johtokunta päätti lausunnon antamisesta esitykseen suomi-ruotsi-opetuksen (Nordiska skola) aloittamisesta Yhtenäiskoulussa 1.8.2024 alkaen. Lausuntoa varten johtokunta on kuullut oppilaita, koulun henkilöstöä ja oppilaiden huoltajia.

Liitteet: Lausuntopyyntö, Nordiska skolanin taustat, Kaksikielinen opetus

6§ Kokouksen päättäminen
Puheenjohtaja päätti kokouksen kello 18.
Sanna Valtonen Sari Sola
puheenjohtaja sihteeri
Pöytäkirjan tarkastajat:
Pia Nyberg Satu Sankari

Kokousaika maanantai 6.10. kello 17.00

Kokouspaikka Pohjoismainen yhtenäiskoulu, opettajainhuone

Läsnä
Jäsenet Sanna Valtonen, puheenjohtaja
Jenni Arnkil, varapuheenjohtaja 
Simo Karvinen, huoltajia edustava jäsen
Tommi Jäkkö, huoltajia edustava jäsen
Satu Sankari, opettajia edustava jäsen
Timo Harju, opettajia edustava jäsen
Jasmin Laurén, muuta henkilökuntaa edustava jäsen

Muut        
oppilaiden edustaja
oppilaiden edustaja
               
Esittelijä, Sari Sola, rehtori
Pöytäkirjanpitäjä, Sari Sola, rehtori

1§    Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen ja pöytäkirjan tarkastajien valinta
2§    Läsnäolo ja puheoikeuden antaminen alaikäisille oppilasjäsenille
3§    Pohjoismaisen yhtenäiskoulun lukuvuosisuunnitelma lukuvuodelle 2025–2026
4§    Pohjoismaisen yhtenäiskoulun johtokunnan lausunto Helsingin kaupungin suomenkielisten peruskoulujen työ- ja loma-ajoista lukuvuonna 2026–2027 ja 2027–2028
5§     Ilmoitusasiat
6§     Kokouksen päättäminen

 

§ 1 Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

Päätös
Pohjoismaisen yhtenäiskoulun johtokunta totesi kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.

Pohjoismaisen yhtenäiskoulun johtokunta valitsi pöytäkirjantarkastajiksi Timo Harjun ja Satu Sankarin.

Käsittely     
Pohjoismaisen yhtenäiskoulun johtokunta valitsi yksimielisesti puheenjohtajan ehdotuksesta pöytäkirjantarkastajat.

Päätösehdotus

Pohjoismaisen yhtenäiskoulun johtokunta valitsee pöytäkirjantarkastajiksi Timo Harjun ja Satu Sankarin.

Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

§ 2
Läsnäolo- ja puheoikeuden antaminen alaikäisille oppilaiden edustajille

Päätös
Pohjoismaisen yhtenäiskoulun johtokunta päätti, että oppilaskunnan nimeämillä oppilaiden edustajilla ja tarvittaessa heidän varajäsenillään on läsnäolo- ja puheoikeus johtokunnan kokouksissa. Pohjoismaisen yhtenäiskoulun johtokunta antoi oppilaskunnan nimeämille oppilaiden edustajilla XX ja XX sekä tarvittaessa heidän varajäsenillään XX ja XX  läsnäolo- ja puheoikeuden johtokunnan kokouksissa.

Oppilailla ei ole oikeutta ottaa osaa päätöksentekoon eikä läsnäolo-oikeutta silloin, kun käsitellään henkilökuntaa tai oppilaiden kurinpitoa koskevia asioita.

Käsittely     
Pohjoismaisen yhtenäiskoulun johtokunta päätti yksimielisesti myöntää oppilasedustajille läsnäolo- ja puheoikeuden.

Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kasvatus- ja koulutuslautakunta

Päätösehdotus
Pohjoismaisen yhtenäiskoulun johtokunta antaa oppilaskunnan nimeämille oppilaiden edustajilla Sylvia Valkama ja Hertta Hietalahti sekä tarvittaessa heidän varajäsenillään Isla Niemi ja Iines Lovio läsnäolo- ja puheoikeuden johtokunnan kokouksissa.

Esittelijän perustelut

Hallintosäännön 29 luvun 7 §:n mukaan muiden toimielinten kokouksissa on läsnäolo- ja puheoikeus esittelijöillä ja sen lisäksi pormestarilla, kaupunginhallituksen määräämällä edustajalla, kansliapäälliköllä sekä asianomaisen toimialan apulaispormestarilla ja toimialajohtajalla. Muiden henkilöiden läsnäolo- ja puheoikeudesta päättää muiden toimielinten osalta toimielin tai toimielimen asettava viranomainen.
Oppilaskunnan hallitus nimeää keskuudestaan oppilaiden edustajat johtokuntaan. Johtokunta antaa heille läsnäolo- ja puheoikeuden ensimmäisen kokouksessaan. 
Toimielimen kokouksissa päätöksentekoon osallistuvat vain toimielimen jäsenet ja tarvittaessa esteellisten tai estyneiden jäsenten varajäsenet. Muilla kuin toimielimen jäsenillä on oikeus ottaa osaa vain keskusteluun.

Oppilaiden edustajilla ei ole läsnäolo- ja puheoikeutta johtokunnan kokouksissa silloin, kun käsitellään henkilökuntaa tai oppilaan kurinpitoa koskevaa asiaa.

§ 3
Pohjoismaisen yhtenäiskoulun lukuvuosisuunnitelma lukuvuodelle 2025–2026

Päätös
Pohjoismaisen yhtenäiskoulun johtokunta hyväksyi liitteenä olevan koulun lukuvuosisuunnitelman lukuvuodelle 2025–2026.

Käsittely
Rehtori esitteli johtokunnalle lukuvuosisuunnitelmaa.

Liitteet
Lukuvuosisuunnitelma

Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kasvatus- ja koulutuslautakunta

Päätösehdotus
Pohjoismaisen yhtenäiskoulun johtokunta hyväksyy liitteenä olevan koulun lukuvuosisuunnitelman lukuvuodelle 2025–2026.
Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Lukuvuosisuunnitelma on laadittu henkilöstön yhteistyönä. Oppilaat ovat olleet laatimassa oppilaskunnan ja koulun muiden osallisuusryhmien suunnitelmia.

Lukuvuosisuunnitelma pitää sisällään muun muassa kuvauksen johtamisen rakenteista, perusopetuksen sitovan tavoitteen sekä muut toimialamme suunnitelmat ja ohjeet.

 

§ 4
Pohjoismaisen yhtenäiskoulun johtokunnan lausunto Helsingin kaupungin suomenkielisten peruskoulujen työ- ja loma-ajoista lukuvuosina 2026–2027 ja 2027–2028

Lausunto
Pohjoismaisen yhtenäiskoulun johtokunta kannattaa vaihtoehtoa kaksi lukuvuoden 2026–2027 työ- ja loma-ajaksi ja vaihtoehtoa yksi lukuvuoden 2027–2028 työ- ja loma-ajaksi.
Opettajakunta ja muu henkilökunta on käsitellyt lukuvuosien 2026–2027 ja 2027–2028 työ- ja loma-aikoja ja kannattaa vaihtoehtoa 2 lukuvuoden 2026–2027 työ- ja loma-ajaksi ja vaihtoehtoa 1 lukuvuoden 2027–2028 työ- ja loma-ajaksi.
Oppilaskunta on käsitellyt lukuvuosien 2026–2027 ja 2027–2028 työ- ja loma-aikoja luokissa ja esityksistä on äänestetty. Oppilaskunnan lausunnosta käy ilmi, että oppilaskunta kannattaa lukuvuoden 2026–2027 työajaksi vaihtoehtoa 2 ja lukuvuoden 2027–2028 työ- ja loma-ajaksi vaihtoehtoa 1.
Huoltajille tehdyn kyselyn perusteella huoltajat kannattavat vaihtoehtoa 2 lukuvuoden 2026–2027 työ- ja loma-ajoiksi ja vaihtoehtoa 1 lukuvuoden 2027–2028 työ- ja loma-ajoiksi.

Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Tiedoksi
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

Lausuntoehdotus
Lausunto on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Työ- ja loma-ajat lukuvuodelle 2026–2027
Perusopetuksessa lukuvuosi alkaa 1. päivänä elokuuta ja päättyy 31. päivänä heinäkuuta. Lukuvuodessa on 190 työpäivää. Lukuvuoden 
työpäivistä vähennetään muuksi arkipäiväksi kuin lauantaiksi sattuva itsenäisyyspäivä, loppiainen ja vapunpäivä (perusopetuslain 23 §).
Lukuvuonna 2026–2027 loppiainen osuu muuksi arkipäiväksi kuin lauantaiksi, joten se vähentää yhden työpäivän. Koulutyötä tulee siis tehdä 189 työpäivää.
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala pyytää johtokunnan lausuntoa alla olevista vaihtoehdoista liittyen suomenkielisten peruskoulujen työ- ja loma-aikoihin lukuvuonna 2026–2027:
1. vaihtoehto
Työaika alkaa syksyllä 13.8.2026 (to) ja päättyy 22.12.2026 (ti), 89 työpäivää.
Syysloma on viikolla 42 eli 12.10.2026 (ma) - 18.10.2026 (pe).
Joululoma on 23.12.2026 (ke) - 6.1.2027 (ke).
Työaika alkaa keväällä 7.1.2027 (to) ja päättyy 5.6.2027 (la), 100 työpäivää.
Talviloma on viikolla 8 eli 22.2.2027 (ma) - 26.2.2027 (pe).
Tässä vaihtoehdossa lukuvuosi alkaisi 13.8. Joululoma olisi kaksi viikkoa niin, että opiskelu alkaisi loppiaisen jälkeen. Lokakuussa olisi viikon syysloma ja helmikuussa viikon talviloma
2. vaihtoehto
Työaika alkaa syksyllä 12.8.2026 (ke) ja päättyy 19.12.2026 (la), 89 työpäivää.
Syysloma on viikolla 42 eli 12.10.2026 (ma) - 18.10.2026 (pe).

Joululoma on 21.12.2026 (ma) - 6.1.2027 (ke).
Työaika alkaa keväällä 7.1.2027 (to) ja päättyy 5.6.2027 (la), 100 työpäivää.
Talviloma on viikolla 8 eli 22.2.2027 (ma) - 26.2.2027 (pe).
Tässä vaihtoehdossa lukuvuosi alkaisi päivää aikaisemmin elokuussa. Syyslukukausi päättyisi kuitenkin kaksi työpäivää aikaisemmin, koska viimeinen työpäivä olisi lauantai. Näin ollen joululoma olisi hieman pidempi. Muuten sama kuin vaihtoehto 1.
Työ- ja loma-ajat lukuvuodelle 2027–2028
Perusopetuksessa lukuvuosi alkaa 1. päivänä elokuuta ja päättyy 31. päivänä heinäkuuta. Lukuvuodessa on 190 työpäivää. Lukuvuoden työpäivistä vähennetään muuksi arkipäiväksi kuin lauantaiksi sattuva itsenäisyyspäivä, loppiainen ja vapunpäivä (perusopetuslain 23 §).
Lukuvuonna 2027–2028 itsenäisyyspäivä, loppiainen ja vapunpäivä sattuvat muuksi arkipäiväksi kuin lauantaiksi, joten ne vähentävät kolme työpäivää. Koulutyötä tulee siis tehdä 187 työpäivää.
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala pyytää johtokunnan lausuntoa alla olevista vaihtoehdoista liittyen suomenkielisten peruskoulujen työ- ja loma-aikoihin lukuvuonna 2027–2028:
1. vaihtoehto
Työaika alkaa syksyllä 11.8.2027 (ke) ja päättyy 22.12.2027 (ke), 90 työpäivää.
Syysloma on viikolla 42 eli 18.10.2027 (ma) - 24.10.2027 (pe).
Joululoma on 23.12.2027 (to) - 7.1.2028 (pe).
Työaika alkaa keväällä 10.1.2028 (ma) ja päättyy 3.6.2028 (la), 97 työpäivää.
Talviloma on viikolla 8 eli 21.2.2028 (ma) - 25.2.2028 (pe).
Tässä vaihtoehdossa lukuvuosi alkaisi 11.8. Joululoma olisi kaksi viikkoa niin, että opiskelu alkaisi loppiaisen jälkeen. Lokakuussa olisi viikon syysloma ja helmikuussa viikon talviloma.
2. vaihtoehto
Työaika alkaa syksyllä 12.8.2027 (to) ja päättyy 17.12.2027 (pe), 86 työpäivää.

Syysloma on viikolla 42 eli 18.10.2027 (ma) - 24.10.2027 (pe).
Joululoma on 20.12.2027 (ma) - 31.12.2027 (pe).
Työaika alkaa keväällä 3.1.2028 (ma) ja päättyy 3.6.2028 (la), 101 työpäivää.
Talviloma on viikolla 8 eli 21.2.2028 (ma) - 25.2.2028 (pe).
Tässä vaihtoehdossa lukuvuosi alkaisi päivää myöhemmin ja syyslukukausi päättyisi perjantaina 17.12. Näin joululoma alkaisi hieman aiemmin ja kevään aloitus olisi heti uudenvuoden jälkeen. Muuten sama kuin vaihtoehto 1.
Ennen johtokunnan kokousta asia tulee käsitellä opettajien ja muun henkilökunnan keskuudessa näiden mielipiteen selvittämiseksi. Oppilaskunnalta pyydetään oma lausunto, joka liitetään johtokunnan lausuntoon.
Lisäksi perusopetuslain 47 a §:n mukaan opetuksen järjestäjän tulee huolehtia siitä, että kaikilla koulun oppilailla tulee olla mahdollisuus ilmaista mielipiteensä heidän asemaansa liittyvistä asioista. Tämä tarkoittaa, että kaikilla koulun oppilailla tulee olla mahdollisuus ilmaista mielipiteensä edellä olevista vaihtoehdoista esim. äänestämällä. Yhteenveto oppilaiden mielipiteistä tulee toimittaa edellä tarkoitettujen lausuntojen mukana.
Sekä suomenkielisille että ruotsinkielisille kouluille on lähetetty lausunnoille samat vaihtoehdot työ- ja loma-ajoiksi

 

5§ Ilmoitusasiat

Päätös
Pohjoismaisen yhtenäiskoulun johtokunta merkitsee tiedoksi seuraavat ilmoitusasiat:
tietoa Louhentien koulurakennuksen perusparannuksen aloitusajankohdasta ei ole saatu
Pohjoismainen yhtenäiskoulu tekee keväällä 2026 yhteistyötä vanhempainliiton kanssa kansainvälisen tapahtuman järjestelyissä mm. kouluvierailujen osalta
Kimmon leikkipuistoon suunniteltujen ja vielä puuttuvien muutostöiden aikataulu kiinnostaa johtokuntaa

Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

6§ Kokouksen päättäminen

Puheenjohtaja päätti kokouksen kello 18.06.

Sanna Valtonen        Sari Sola 
puheenjohtaja        pöytäkirjanpitäjä

Pöytäkirja tarkastettu

Satu Sankari    Timo Harju

            

Esityslista
Yhtenäiskoulu
Louhentie 3

_______________________________________________________________________
Johtokunnan kokouksen pöytäkirja
Aika: tiistai 3.10.2023 klo 16:30
Paikka: Yhtenäiskoulun opettajainhuone

Paikalla:
Sanna Valtonen, Jenni Arnkil, Miikka Vuorikoski, Julia Virkkunen, Eetu Tomperi, Satu Sankari,
Pia Nyberg, 
oppilasjäsenet: Raniyah Mohamed ja Chiara Alessio
Sihteeri: Sari Sola

1§ Kokouksen avaus
Puheenjohtaja avasi kokouksen klo 16.35.

2§ Kokouksen sihteerin ja pöytäkirjan tarkastajien valinta
Sihteeriksi valittiin Sari Sola ja pöytäkirjan tarkastajiksi Eetu Tomperi ja Satu Sankari.

3§ Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
Todettiin kokous laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.

4§ Kokouksen työjärjestyksen hyväksyminen
Hyväksyttiin kokouksen työjärjestys.

5§ Läsnäolo- ja puheoikeuden myöntäminen johtokunnan oppilasedustajille
Kaikilla perusopetuksen kouluilla on johtokunnassa kaksi oppilasedustajaa. Oppilaat nimeävät keskuudestaan edustajat ennen syksyn ensimmäistä johtokunnan kokousta. Edustajat toimivat yhden lukuvuoden johtokunnassa. Johtokunta antaa heille läsnäolo- ja puheoikeuden ensimmäisessä kokouksessa. Oppilasedustajat eivät osallistu oppilaiden kurinpitoa koskevien
asioiden käsittelyyn. Johtokunnan asioiden käsittelyssä huomioidaan oppilasjäsenien läsnäolo ja heidän käyttämänsä puheenvuorot.

Johtokunta antoi Raniyah Mohamedille ja Chiara Alessiolle sekä heidän varajäsenilleen Alvar Virkkuselle ja Anna Sarelaiselle läsnäolo- ja puheoikeuden Yhtenäiskoulun johtokunnan kokouksissa lukuvuonna 2023–2024.

6§ Vuoden 2023–2024 peruskoulun toimintasuunnitelman hyväksyminen

Yhtenäiskoulun lukuvuoden 2023–2024 toimintasuunnitelma laaditaan Wilma -internet-liittymän vuosisuunnittelutoiminnon avulla. Toimintasuunnitelma laaditaan Yhtenäiskoulussa opetushenkilöstön yhteistyönä. Oppilaat ovat olleet laatimassa oppilaskunnan ja koulun muiden osallisuusryhmien toimintasuunnitelmia.
Johtokunta hyväksyi lukuvuodelle 2023–2024 laaditun toimintasuunnitelman.

7§ Lausuntopyyntö Helsingin kaupungin peruskoulujen työ- ja loma-ajoista lukuvuonna 2023–2024

Perusopetuksessa lukuvuosi alkaa 1. päivänä elokuuta ja päättyy 31. päivänä heinäkuuta. Lukuvuodessa on 190 työpäivää. Lukuvuoden työpäivistä vähennetään muuksi arkipäiväksi kuin lauantaiksi sattuva itsenäisyyspäivä, loppiainen ja vapunpäivä (perusopetuslain 23 §).

Lukuvuonna 2024–2025 itsenäisyyspäivä, loppiainen ja vapunpäivä sattuvat muuksi arkipäiväksi kuin lauantaiksi, joten ne vähentävät kolme työpäivää. Koulutyötä tulee siis tehdä 187 työpäivää.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala pyytää johtokunnan lausuntoa alla olevista vaihtoehdoista liittyen suomenkielisten peruskoulujen työ- ja loma-aikoihin lukuvuonna 2024–2025:

1. vaihtoehto
Työaika alkaa syksyllä 8.8.2024 (to) ja päättyy 20.12.2024 (pe).
Syysloma on viikolla 42 eli 14.10.2024 (ma) - 18.10.2024 (pe).
Joululoma on 21.12.2024 (la) - 6.1.2025 (ma).
Työaika alkaa keväällä 7.1.2025 (ti) ja päättyy 31.5.2025 (la).
Talviloma on viikolla 8 eli 17.2.2025 (ma) - 21.2.2025 (pe).

Tässä vaihtoehdossa lukuvuosi alkaisi aikaisemmin elokuussa. Joululoma olisi hieman yli kaksi viikkoa niin, että opiskelu alkaisi loppiaisen jälkeen. Lokakuussa olisi viikon syysloma ja helmikuussa viikon talviloma.

2. vaihtoehto
Työaika alkaa syksyllä 12.8.2024 (ma) ja päättyy 20.12.2024 (pe).
Syysloma on viikolla 42 eli 14.10.2024 (ma) - 18.10.2024 (pe).
Joululoma on 21.12.2024 (la) - 1.1.2025 (ke).
Työaika alkaa keväällä 2.1.2025 (to) ja päättyy 31.5.2025 (la).
Talviloma on viikolla 8 eli 17.2.2025 (ma) - 21.2.2025 (pe).

Tässä vaihtoehdossa lukuvuosi alkaisi hieman myöhemmin elokuussa. Joululoma olisi vastaavasti lyhempi niin, että opiskelu alkaisi tammikuun toisena päivänä. Lokakuussa olisi viikon syysloma ja helmikuussa viikon talviloma.

Ennen johtokunnan kokousta asia tulee käsitellä opettajien ja muun henkilökunnan keskuudessa näiden mielipiteen selvittämiseksi. Oppilaskunnalta pyydetään oma lausunto, joka liitetään johtokunnan lausuntoon.

Lisäksi perusopetuslain 47 a §:n mukaan opetuksen järjestäjän tulee huolehtia siitä, että kaikilla koulun oppilailla tulee olla mahdollisuus ilmaista mielipiteensä heidän asemaansa liittyvistä asioista. Tämä tarkoittaa, että kaikilla koulun oppilailla tulee olla mahdollisuus ilmaista mielipiteensä edellä olevista vaihtoehdoista esim. äänestämällä. Yhteenveto oppilaiden
mielipiteistä tulee toimittaa edellä tarkoitettujen lausuntojen mukana.

Johtokunta päätti lausunnossaan esittää hyväksyttäväksi vaihtoehtoa yksi.

8§ Johtokunnan esitys kaksikielisen suomi-ruotsi-opetuksen oppilaiden kieliohjelmasta

Vuosiluokilla 1–9 perusopetuksen valtakunnallisen opetussuunnitelman mukaisesti koulun kieliohjelmaan kuuluu A1-, A2-, B1- ja B2-kielen oppimäärät. Kaikille yhteisiä kieliä perusopetuksessa ovat A1- ja B1-kielten oppimäärät. A2- ja B2-kielen opiskelu on oppilaalle valinnaista. Koulujen on mahdollista muuttaa kielivalikoimaansa esittämällä muutosta kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkieliselle jaostolle.

Yhtenäiskoulussa alkaa elokuussa 2024 uusi laajamittainen kaksikielinen suomi-ruotsi-opetus, jonne hakeutuminen on avoinna kaikille siitä kiinnostuneille äidinkielestä riippumatta. Opetukseen ei ole valintakoetta. Jos opetukseen haluavia on enemmän kuin ryhmässä on tilaa, valitaan oppilaat opetukseen arvonnalla. Laajamittaisen kaksikielisen opetuksen tavoitteena on tarjota oppilaalle mahdollisuus saavuttaa hyvä kielitaito molemmissa opetuskielissä (suomi ja ruotsi).

Opetukseen osallistuvat oppilaat opiskelevat A1-oppimäärän kielenä ruotsia tai äidinkielenomainen ruotsia. Näiden oppimäärien tavoitteet ja sisällöt ovat yhtenevät, ja niitä on mahdollista opettaa samassa ryhmässä. Kahden eri oppimäärän opiskelu mahdollistaa opetuksen eriyttämisen oppilaan kielitaidon perusteella. Kaksikielisessä ryhmässä tulee oletettavasti opiskelemaan
oppilaita, jotka jo osaavat ruotsia ja oppilaita, jotka eivät vielä osaa ruotsia.

Laajamittaisessa kaksikielisessä suomi-ruotsi-opetuksessa opiskelevien oppilaiden kielivalikoima poikkeaa yleisopetuksessa opiskelevien oppilaiden valikoimasta, koska opetuksen keskeisenä tavoitteena on kotimaisten kielten kielitaidon vahvistaminen. Oppilailla on mahdollisuus opiskella A2-kielenä koulun yleisopetuksen oppilaiden kanssa ranskaa niin halutessaan. Kaikille yhteinen B1-kieli alkaa kuudennelta ja se on kaksikielisessä opetuksessa opiskeleville englanti.

Opetukseen ilmoittautuessa huolehditaan siitä, että huoltajat ymmärtävät kaksikielisen opetusryhmän kielenopiskelumahdollisuudet. Kieliohjelma on rakennettu siten, että kaksikielisessä opetuksessa opiskelevat oppilaat voivat halutessaan opiskella kaikkia neljää eri oppimäärän kieltä tai keskittyä vain kahteen kaikille yhteiseen A1- ja B1-kieleen. Lisäksi kieliohjelmassa on huomioitu koulun nykyisen kielivalikoiman säilyttäminen ja ryhmien toteutumisen edellytykset.

Yhtenäiskoulussa annetaan opetusta vuosiluokille 1–9 ja näin oppilaan valitseman kielen opetukselle on taattu jatkumo yhdeksännen luokan loppuun asti.

Kaksikielisen suomi-ruotsi-opetuksen vakiintuessa osaksi Yhtenäiskoulun toimintaa ja koulun oppilasmäärän kasvettua arvioidaan kieliohjelman toimivuus ja esitetään siihen tarvittaessa muutoksia.

Esitys: Yhtenäiskoulun johtokunta esittää kaksikielisillä suomi-ruotsi-luokilla opiskeleville oppilaille kieliohjelmaksi 1.8.2024 alkaen seuraavaa:

- A1-kieli: ruotsi, äidinkielenomainen ruotsi
- A2-kieli: ranska
- B1-kieli: englanti
- B2-kieli: ranska, espanja

Johtokunta ei esitä muutoksia yleisopetuksessa opiskelevien oppilaiden kielivalikoimaan.

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan hyväksyessä johtokunnan esityksen on Yhtenäiskoulun kielivalikoima1.8.2024 alkaen seuraava:

Yleisopetuksen oppilaat:
A1-kieli: englanti tai ranska
A2-kieli: englanti tai ranska
B1: ruotsi
B2: ranska tai espanja

 Kaksikielisen suomi-ruotsi-opetukseen valitut oppilaat:
A1-kieli: ruotsi tai äidinkielenomainen ruotsi
A2-kieli: ranska
B1: englanti
B2: ranska tai espanja

9§ Johtokunnan esitys Yhtenäiskoulun nimen muuttamisesta

Yhtenäiskoulussa alkaa elokuussa 2024 laaja kaksikielinen suomi-ruotsi-opetus. Kaksikielisen opetusryhmän lisäksi kaikki muut Yhtenäiskoulun opetusryhmät opiskelevat Nordiska skolanin opetussuunnitelman sisältöjen mukaisesti eli koulun toiminnassa painotetaan pohjoismaalaisuutta. Nordiska skolan tarjoaa mahdollisuuden kehittää uudenlaista, kansainvälisyyteen, vahvaan yhteisöllisyyteen ja vastuullisuuteen pohjaavaa koulukulttuuria.
Yhtenäiskoulu on edelleen osa Helsingin kaupungin suomenkielistä kouluverkkoa ja tarvitsee näin ollen uuden suomenkielisen nimen. Myös valmistelussa esillä ollutta ruotsinkielistä nimeä Nordiska skolan on mahdollista tarkentaa. Koulun johtokunta voi esittää koululle uutta nimeä. Asiasta päättää kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto kuultuaan ensin Helsingin nimistötoimikuntaa. Koulun oppilailla, henkilöstöllä ja huoltajilla on ollut mahdollisuus osallistua uuden nimen luomiseen tekemällä ehdotuksia suomenkielisestä ja ruotsinkielisestä koulun nimestä. Tiistaina 26.9. kokoontui henkilöstöstä, oppilaista ja huoltajista koolle kutsuttu toimikunta, joka tarkasteli tehtyjä esityksiä ja valmisteli asiaa johtokunnalle.

Yhtenäiskoulun johtokunta esittää, että Yhtenäiskoulun suomenkielinen nimi on 1.8.2024 alkaen Pohjoismainen yhtenäiskoulu ja ruotsinkielinen nimi Nordiska skolan. Nämä kaksi nimeä esiintyivät useissa ehdotuksissa ja olivat asiaa valmistelleen toimikunnan mielestä sopivimmat uuden tehtävän saaneelle Yhtenäiskoululle.

10§ Muut esille nousevat asiat

Johtokunta seuraa koulun perusparannuksen suunnittelua ja väistötiloihin siirtymistä suunnitellusti kesällä 2025.

11§ Kokouksen päättäminen

Puheenjohtaja päätti kokouksen kello 18.37.
___________________ _______________________
Sanna Valtonen Sari Sola
puheenjohtaja sihteeri
Pöytäkirjan tarkastajat:
Eetu Tomperi Satu Sankari

Kokousaika

Kokouspaikka

Läsnä

1. Kokouksen avaus

2. Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus

3. Kokouksen työjärjestyksen hyväksyminen

4. Pöytäkirjan tarkastajien valitseminen

5. Käsiteltävät asiat

6. Mahdolliset muut asiat
 
7. Kokouksen päättäminen

Koulumme sosiaalisessa mediassa

Kerromme Yhtenäiskoulun arjesta myös Facebookissa sekä Viikkotiedote-blogissamme. Otathan meidät seurantaan.

  Viikkotiedote-blogi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

 

Sijainti

Mäkelänkatu 84, 00610 Helsinki
Sijainti kartalla - Avaa kartta suurempana(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Reitti pääsisäänkäynnille

  • Saattoliikenteen pysähtymispaikka sijaitsee sisäänkäynnin läheisyydessä (etäisyys enintään 5 metriä), josta sisäänkäynnille pääsee siirtymään sujuvasti.
  • Kulkureitti sisäänkäynnille on tasainen ja riittävän leveä sekä valaistu.
  • Kulkureitillä on 1 porrasaskelma.

Pääsisäänkäynti

  • Sisäänkäynti erottuu selkeästi ja on valaistu. Sisäänkäynnin yläpuolella on katos.
  • Sisäänkäynnin yhteydessä on 1 porrasaskelma.
  • Sisäänkäynnin ovet erottuvat selkeästi. Oven ulkopuolella on riittävästi vapaata tilaa liikkumiselle esim. pyörätuolin kanssa. Ovi on raskas tai muuten vaikeasti avattavissa.

Sisätilat

  • Toimipisteessä on 3 kerrosta.
  • Tilassa on pyörätuolinostin.
  • Sisätilojen ovet erottuvat selkeästi.
  • Toimipisteessä on esteetön wc samassa kerroksessa kuin sisäänkäynti.
Kaikki toimipisteen esteettömyystiedot(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)