Verkostot ja työelämätaidot -opintojaksot

Verkostot ja työelämätaidot

Verkostot ja työelämätaidot -oppiaine antaa opiskelijoille käytännön valmiuksia verkostoitumiseen sekä työelämätaitojen kehittämiseen. 

Opiskelija pääsee rakentamaan omia verkostojaan esimerkiksi työelämään tutustumisen, yritysvierailujen ja työelämäkumppaneiden kanssa yhteistyössä toteutettavien projektien kautta.

Oppiaine kehittää tärkeitä työelämätaitoja, kuten vuorovaikutus-, ongelmanratkaisu-, digi- sekä elinikäisen oppimisen taitoja. Opiskelija saa valmiuksia esimerkiksi verkostoitumiseen, viestintään, johtamiseen sekä projektityöskentelyyn.

Opiskelija löytää omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan eri osa-alueilla. Oppiaine tukee opiskelijan urasuunnitelman pohdintaa ja valmistaa häntä työelämän haasteisiin sekä tulevaisuuden työmarkkinoille. 

Tavoitteet: 

  • Opiskelija saa kokemuksia työelämästä.
  • Opiskelija tutustuu itselleen mielekkäisiin aloihin ja ammatteihin.
  • Opiskelijan työelämätaidot vahvistuvat.
  • Opiskelija pohtii omia jatkokoulutus- ja urasuunnitelmiaan kokemustensa perusteella.
  • Opiskelija tutustuu erityisesti työyhteisöön ja hyvinvoinnin teemoihin.

Sisältö: 

  • Työpaikan haku
  • Työtehtäviin tutustuminen ja toteuttaminen
  • Työpaikan sääntöjen ymmärtäminen ja noudattaminen
  • Omien työelämätaitojen reflektointi

Tavoitteet: 

  • Opiskelija saa kokemuksia työelämästä.
  • Opiskelija tutustuu itselleen mielekkäisiin aloihin ja ammatteihin.
  • Opiskelijan työelämätaidot vahvistuvat.
  • Opiskelija pohtii omia jatkokoulutus- ja urasuunnitelmiaan kokemustensa perusteella.
  • Opiskelija tutustuu erityisesti työympäristöön.

Sisältö: 

  • Työpaikan haku
  • Työtehtäviin tutustuminen ja toteuttaminen
  • Työpaikan sääntöjen ymmärtäminen ja noudattaminen
  • Omien työelämätaitojen reflektointi

Tavoitteet: 

  • Opiskelija saa kokemuksia työelämästä.
  • Opiskelija tutustuu itselleen mielekkäisiin aloihin ja ammatteihin.
  • Opiskelijan työelämätaidot vahvistuvat.
  • Opiskelija pohtii omia jatkokoulutus- ja urasuunnitelmiaan kokemustensa perusteella.
  • Opiskelija tutustuu erityisesti työturvallisuuteen.

Sisältö: 

  • Työpaikan haku
  • Työtehtäviin tutustuminen ja toteuttaminen
  • Työpaikan sääntöjen ymmärtäminen ja noudattaminen
  • Omien työelämätaitojen reflektointi

Tavoitteet: 

  • Opiskelija saa kokemuksia työelämästä.
  • Opiskelija tutustuu itselleen mielekkäisiin aloihin ja ammatteihin.
  • Opiskelijan työelämätaidot vahvistuvat.
  • Opiskelija pohtii omia jatkokoulutus- ja urasuunnitelmiaan kokemustensa perusteella.
  • Opiskelija tutustuu erityisesti yhteiskunnan ja elinikäisen oppimisen näkökulmaan.

Sisältö: 

  • Työpaikan haku
  • Työtehtäviin tutustuminen ja toteuttaminen
  • Työpaikan sääntöjen ymmärtäminen ja noudattaminen
  • Omien työelämätaitojen reflektointi

Tavoitteet: 

  • Opiskelija tutustuu tapahtumien suunnitteluun ja toteutukseen
  • Opiskelija saa tietoa siitä, mitä tapahtuman suunnittelussa on syytä ottaa huomioon
  • Opintojaksolla osallistutaan mahdollisuuksien mukaan toteutuvan hankkeen valmisteluun

Sisältö: 

  • Tapahtuman ideointi ja aikataulutus
  • Tapahtuman tiedotus ja markkinointi
  • Tapahtuman valmistelu ja käytännön toteutus

Tavoitteet: 

  • Opiskelija syventää osaamistaan tapahtumien suunnittelussa ja toteutuksessa
  • Opintojaksolla osallistutaan mahdollisuuksien mukaan toteutuvan hankkeen valmisteluun

Sisältö: 

  • Tapahtuman ideointi ja aikataulutus
  • Tapahtuman tiedotus ja markkinointi
  • Tapahtuman valmistelu ja käytännön toteutus

Tavoitteet

  • Opiskelija ymmärtää, mitä projektityöskentely tarkoittaa ja mihin sitä tarvitaan.
  • Opiskelija oppii suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisen projektin.
  • Opiskelija harjoittelee vastuunottoa, yhteistyötaitoja ja projektityön aikatauluttamista
  • Opiskelija oppii arvioimaan projektin etenemistä ja lopputulosta.

Keskeiset sisällöt

  • Projektityöskentelyn vaiheet
  • Pienimuotoisen projektin suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi

Tavoitteet

  • Opiskelija ymmärtää, mitä työhyvinvointi tarkoittaa yksilön ja työyhteisön näkökulmasta.
  • Opiskelija tunnistaa tekijöitä, jotka vaikuttavat fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin työssä.
  • Opiskelija osaa pohtia omia voimavarojaan ja toimintatapojaan osana työyhteisöä.
  • Opiskelija tutustuu keinoihin ylläpitää ja edistää työhyvinvointia sekä ennaltaehkäistä kuormitusta.

Keskeiset sisällöt

  • Työhyvinvoinnin edistäminen
  • Kuormituksen ennaltaehkäisy

Tavoitteet

  • Opiskelija ymmärtää verkostojen merkityksen työelämässä.
  • Opiskelija tutustuu erilaisiin tapoihin rakentaa ja ylläpitää ammatillisia verkostoja.
  • Opiskelija oppii tunnistamaan omat vahvuutensa verkostoitumisessa.
  • Opiskelija pohtii omaa rooliaan erilaisissa yhteisöissä ja vuorovaikutustilanteissa.

Keskeiset sisällöt

  • Verkostoitumisen merkitys
  • Verkostoitumisen keinot
  • Verkostoitumistaidot

Tavoitteet

  • Opiskelija tunnistaa hyvän johtamisen piirteitä.
  • Opiskelija tutustuu johtajalta vaadittavaan osaamiseen.
  • Opiskelija pohtii omaa rooliaan mahdollisena johtajana nyt ja tulevaisuudessa.

Keskeiset sisällöt

  • Hyvän johtamiset piirteet
  • Johtajalta vaadittava osaaminen (esim. vuorovaikutus- ja ihmissuhdetaidot, päätöksenteko- ja ongelmanratkaisukyky, organisointitaidot, strateginen ja visionäärinen ajattelu, itsetuntemus ja itsensä johtaminen)
  • Oman johtajan roolin arviointi ja kehitystarpeiden tunnistaminen

Tavoitteet

  • Opiskelija harjoittelee toimimaan erilaisissa työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa

Keskeiset sisällöt

  • Opintojaksolla harjoiteltavat työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteet voivat olla esimerkiksi kokoukset ja palaverit, kirjallinen viestintä, visuaalinen viestintä ja markkinointi, työelämäprojektien dokumentointi, asiakaspalvelutilanteet, esitykset ja raportointi, neuvottelut ja palautteen antaminen ja saaminen. Sisällöistä sovitaan opintojakson alussa

Tavoitteet

  • Opiskelija ymmärtää kansainvälisten verkostojen merkityksen nykypäivän maailmassa ja työelämässä.
  • Opiskelija tutustuu kansainväliseen yhteistyöhön.
  • Opiskelija kehittää taitojaan toimia monikulttuurisissa ja vieraskielisissä ympäristöissä.

Keskeiset sisällöt

  • Kansainvälisen verkostoitumisen merkitys ja mahdollisuudet
  • Yhteistyö kansainvälisen kumppanin kanssa
  • Oman kv-yhteistyössä tarvittavan osaamisen tunnistaminen ja kehittäminen

Tavoitteet

  • Opiskelija kehittää omia työnhakutaitojaan ja harjoittelee työnhakua.

Keskeiset sisällöt

  • Työpaikan etsiminen ja hakeminen
  • Työhakemus ja CV
  • Työhaastattelu

Tavoitteet

  • Opiskelija oppii laatimaan selkeän ja kiinnostavan esityksen sekä harjoittelee esiintymistaitoja.
  • Opiskelija kehittää kykyään antaa ja vastaanottaa rakentavaa vertaispalautetta esiintymistilanteissa.

Keskeiset sisällöt

  • Esiintymistaidot ja niiden kehittäminen

Tavoitteet

  • Opiskelija ymmärtää, miten brändi rakentuu ja millainen rooli markkinoinnilla on myönteisen ja todenmukaisen mielikuvan luomisessa
  • Opiskelija harjoittelee soveltamaan brändinrakennuksen periaatteita omassa projektissaan

Keskeiset sisällöt

  • Brändin kehittämisen perusteet
  • Markkinoinnin harjoittelu
  • Oman projektin suunnittelu ja toteuttaminen

Tavoitteet

  • Opiskelija tutustuu sosiaalisen median roolin markkinoinnissa.
  • Opiskelija oppii hyödyntämään eri some­alustoja viestinnässä.
  • Opiskelija harjoittelee luomaan houkuttelevaa ja vaikuttavaa sisältöä sosiaaliseen mediaan.

Keskeiset sisällöt

  • Some-sisältöjen suunnittelu ja tekeminen

Tavoitteet

  • Opiskelija harjoittelee luomaan houkuttelevaa ja vaikuttavaa sisältöä sosiaaliseen mediaan.
  • Opiskelija arvioi sosiaalisen median vaikuttavuutta ja reflektoi omien projektiensa vahvuuksia ja kehittämiskohteita.

Keskeiset sisällöt

  • Some-sisältöjen suunnittelu ja tekeminen

Tavoitteet

  • Opiskelija kehittää itsevarmuuttaan ja vuorovaikutustaitojaan
  • Opiskelija oppii valmennustaitoja, jotka tukevat asiakaslähtöistä ongelmanratkaisua
  • Opiskelija ymmärtää liiketoiminta-ajattelun merkityksen ja saa käytännön työkaluja toimia bisnesvalmentajana

Keskeiset sisällöt

  • Vakuuttava esiintyminen (esim. hissipuheharjoitukset)
  • Valmennustekniikat ja -taidot (esim. GROW-malli)
  • Bisnesvalmentaja ja liiketoiminta-ajattelu

Tavoitteet

  • Opiskelija ymmärtää tekoälyn roolia työelämässä ja sen vaikutuksia eri aloilla.
  • Opiskelija harjoittelee tekoälyn hyödyntämistä käytännön tilanteissa työelämään ja opiskeluun liittyen.

Keskeiset sisällöt

  • Tekoälyn rooli eri ammateissa, opiskelussa ja työnhaussa
  • Tekoälyn hyödyntäminen

Tavoitteet

  • Opiskelija tutustuu yleisimpiin työelämässä käytettäviin digitaalisiin työvälineisiin
  • Opiskelija harjoittelee työelämässä tarvittavia digitaitoja

Keskeiset sisällöt

  • Opintojaksolla opiskeltavia sisältöjä voivat olla esimerkiksi tietoturvaosaaminen, perustaidot ohjelmistoissa ja laitteissa, verkkoviestintätaidot, sisällöntuotantotaidot ja digitaalinen yhteistyö. Sisällöistä sovitaan opintojakson alussa.