Vad är livsmedelsbedrägeri
Livsmedelsbedrägeri är aktivitet som bryter mot lagen och som en aktör drar ekonomisk nytta av. Handlingen är avsiktlig och konsumenten blir vilseledd eller lurad.
Bedräglig verksamhet kan omfatta till exempel att:
- lämna falska uppgifter om ursprungsland
- lämna felaktiga datumangivelser (bäst före-datum eller sista förbrukningsdag har ändrats på etiketter eller i dokument)
- redovisa felaktiga råvaror (användning av t.ex. andra typer av kött än vad som anges i märkningen, menyn eller på webbplatsen)
- dölja produktdefekter eller -fel
- ge falsk eller tvivelaktig information muntligen.
Livsmedelsbedrägeri innebär inte till exempel att restaurangpersonalen inte använder skyddshandskar eller att verksamheten är ohygienisk. Dessa frågor övervakas genom Oiva-inspektioner som en del av den regelbundna livsmedelstillsynen.
Anmäl misstänkt livsmedelsbedrägeri
Rapportera dina iakttagelser så noggrant som möjligt. Vad, var, när, vem? Varför misstänker du att verksamheten är bedräglig? Du behöver inte veta allt, utan det räcker med en enda observation. Du kan bifoga foton eller video till ditt meddelande.
Att rapportera misstänkt bedrägeri är konfidentiellt. Livsmedelslagen (81 §) ger anmälaren anonymitetsskydd om anmälan kan medföra skada för hen. Vi hoppas dock att du lämnar dina kontaktuppgifter till oss i samband med anmälan, så att vi kan be om mer information.
Rapportera misstänkt bedrägeri via e-post: kymp.elintarviketurvallisuus@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Du kan också anmäla en misstanke genom att skicka ett säkerhetsmejl. Gå till säkerhetsmejl(Länk leder till extern tjänst)
Kontaktuppgifter
Om du har några frågor om livsmedelsbedrägerier kan du kontakta livsmedelstillsynen via e-post på kymp.elintarviketurvallisuus@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post) .