Du behöver tillstånd för detaljförsäljning av tobaksprodukter, nikotinvätskor, rökfria nikotinprodukter (bl.a. nikotinpåsar) och nikotinpreparat. Nikotinpreparat är produkter som innehåller nikotin, som beviljats försäljningstillstånd som läkemedel. Detaljhandelstillståndet är specifikt för en försäljningsplats. Stadsmiljösektorns miljötjänster beviljar tillstånd för försäljningsplatser i Helsingfors.
För partiförsäljning av tobaksprodukter, nikotinvätskor och rökfria nikotinprodukter krävs en anmälan.
Ansök om försäljningstillstånd enligt tobakslagen eller gör en anmälan om partiförsäljning
Lämna in ansökan om försäljningstillstånd för tobaksprodukter, nikotinvätskor och rökfria tobaksprodukter samt anmälan om partiförsäljning elektroniskt i e-tjänsten för det tobaksregister som upprätthålls av Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården Valvira.
Om du inte kan lämna in ansökan om försäljningstillstånd i Valviras e-tjänst, fyll i pdf-blanketten och skicka den till miljötjänsterna på kymp.tupakkalupa@hel.fi eller Helsingfors stad/Miljötjänster, PB 58235, 00099 Helsingfors stad.
Handläggningstid
Handläggningstiden är 14 dagar.
Handläggningsavgiften är 210 euro för en ansökan och 105 euro för en anmälan.
Uträtta ärenden på webben
Ansök om försäljningstillstånd eller gör en anmälan om partiförsäljning
Fyll i blankett
Ansök om försäljningstillstånd eller gör en anmälan om partiförsäljning
Gör en ändringsanmälan för att ta in rökfria nikotinprodukter till försäljning
Rökfria nikotinprodukter (inklusive nikotinpåsar) har inkluderats i tobakslagen från och med den 1 augusti 2025. Om du redan har ett detaljhandelstillstånd enligt tobakslagen och du även vill sälja rökfria nikotinprodukter, gör en ändringsanmälan för att utöka ditt produktsortiment.
Ändringsanmälan ska göras senast den 31 oktober 2025. Från och med den 1 november 2025 får man inte sälja rökfria nikotinprodukter om man inte lämnat in en ändringsanmälan eller ansökt om detaljhandelstillstånd.
Gör ändringsanmälan via tobaksregistrets e-tjänst eller genom att skicka anmälningsblanketten per e-post. Vi rekommenderar att du använder de elektroniska tjänsterna.
Handläggningstid
Vi skickar en bekräftelse på att tillståndsuppgifterna har registrerats i våra system och en ny försäljningstillståndshandling att visa upp senast den 1 augusti 2026.
Vi debiterar en avgift på 105 euro för behandlingen av en ändringsanmälan.
Ytterligare upplysningar
För ändringsanmälan behöver du försäljningsplatsens försäljningskod (tidigare tillståndsnummer), som finns i beslutet om detaljhandelstillstånd eller i försäljningstillståndshandlingen. Om ditt tillstånd har beviljats före den 15 augusti 2016 behövs för anmälan också en aktuell egenkontrollplan och en redogörelse över försäljningsställenas antal och placering.
Om rökfria nikotinprodukter tas in för försäljning kan den årliga tillsynsavgiften höjas.
Uträtta ärenden på webben
Gör en ändringsanmälan för att ta in rökfria nikotinprodukter till försäljning
Ansök om detaljhandelstillstånd för nikotinpreparat enligt läkemedelslagen
Du behöver ett tillstånd för detaljförsäljning av nikotinpreparat enligt läkemedelslagen. Vi kan endast bevilja tillstånd till sådana detaljhandelsaffärer, kiosker, servicestationer och restauranger i Helsingfors som har detaljhandelstillstånd för försäljning av tobaksprodukter.
Skicka ansökan till helsinki.kirjaamo@hel.fi eller Helsingfors stad, Registratorskontoret/Miljötjänsterna, PB 10, 00099 HELSINGFORS STAD.
Handläggningstid
Handläggningstiden är 14 dagar. Vi behandlar din ansökan om försäljningstillstånd innan din verksamhet inleds, med hänsyn till hur brådskande den är.
Vi debiterar en avgift på 210 euro för behandlingen av din ansökan, och därtill betalar du en årlig tillsynsavgift.
Fyll i blankett
Ansök om detaljhandelstillstånd för nikotinpreparat
Anmäl en utvidgning av försäljningen till nikotinvätskor eller rökfria nikotinprodukter
Om du redan har ett detaljhandelstillstånd enligt tobakslagen och också vill sälja nikotinvätskor och/eller rökfria nikotinprodukter (bl.a. nikotinpåsar), ska du göra en ändringsanmälan för att utvidga försäljningen till en ny produktgrupp.
Gör ändringsanmälan via tobaksregistrets e-tjänst eller genom att skicka anmälningsblanketten per e-post till kymp.tupakkalupa@hel.fi. Vi rekommenderar att du använder de elektroniska tjänsterna.
För ändringsanmälan behöver du försäljningsplatsens försäljningskod (tidigare tillståndsnummer), som finns i beslutet om detaljhandelstillstånd eller i försäljningstillståndshandlingen. Om ditt tillstånd har beviljats före den 15 augusti 2016 behövs för anmälan också en aktuell egenkontrollplan och en redogörelse över försäljningsställenas antal och placering.
Hur behandlingen av ärendet fortskrider
Vi skickar en bekräftelse på att tillståndsuppgifterna har registrerats i våra system och en ny försäljningstillståndshandling att visa upp.
Vi debiterar en avgift på 105 euro för behandlingen av en ändringsanmälan.
Ytterligare upplysningar
Om du tar in nikotinvätskor och rökfria nikotinprodukter till försäljning kan den årliga tillsynsavgiften höjas.
Uträtta ärenden på webben
Gör en ändringsanmälan för att utöka försäljningen till en ny produktgrupp
Meddela om förändringar i försäljningstillstånd enligt tobaks- och läkemedelslagstiftningen eller att försäljningen avslutas
Du ska meddela i förväg om tillståndsuppgifterna för tillstånd enligt tobaks- och läkemedelslagstiftningen förändras eller om verksamheten avslutas. Om ditt FO-nummer eller adressen till din försäljningsplats ändras måste du ansöka om ett nytt tillstånd.
Du kan meddela om förändringar i tillståndsuppgifterna eller att verksamheten upphör via tobaksregistrets e-tjänst eller per e-post. En anmälan som skickas per e-post ska innehålla följande uppgifter: innehavaren av försäljningstillståndet, försäljningsplats, tillståndsnummer samt datumet då förändringen eller avslutandet av försäljningen träder i kraft.
Ändringar i antalet försäljningsställen eller produktgrupper som säljs påverkar den årliga tillsynsavgiften för försäljningstillståndet enligt tobakslagen. Tillsynsavgiften fastställs enligt läget den 1 januari, och du faktureras då för alla gällande tillstånd. Avgifterna returneras inte och ställs inte i relation till verksamhetens varaktighet.
Uträtta ärenden på webben
Meddela om förändringar eller att försäljningen upphör
Skicka e-post
Meddela om förändringar eller att försäljningen upphör
Checklista för ansökan om försäljningstillstånd
-
Läs anvisningarna och fyll i ansökningsblanketten
Du hittar anvisningar om ansökan om detaljhandelstillstånd för tobaksprodukter(Länk leder till extern tjänst) och anvisningar om anmälan om partihandel(Länk leder till extern tjänst) samt ansöknings- och anmälningsblanketter på webbplatsen för Tillsynsmyndigheten för välfärd och hälsa (Valvira).
-
Lämna en ansökan till Valvira
Du kan lämna ansökningar och anmälningar för ställen med detaljförsäljning av tobaksprodukter i Helsingfors via Valviras elektroniska system(Länk leder till extern tjänst) .
-
Ansök om de identifieringskoder som krävs för spårbarhetssystemet som gäller försäljningsställen för tobaksprodukter
Mer information finns på Valviras webbplats.(Länk leder till extern tjänst)
-
Vänta på att din ansökan handläggs
Stadsmiljösektorns miljötjänster handlägger din ansökan med beaktande av hur brådskande den är innan din verksamhet inleds. Försäljning av tobaksprodukter får inte inledas innan kommunen har beviljat försäljningstillstånd.
-
Betala handläggningsavgiften
Vi uppbär en avgift för handläggningen av din ansökan, vars belopp du kan kontrollera i tabellen över avgifter (pdf). Dessutom betalar du en årlig tillsynsavgift.
-
Kom ihåg att anmäla ändringar
Om dina tillståndsuppgifter, till exempel antalet försäljningsställen eller namnet på försäljningsstället, ändras eller du upphör med försäljningen av tobaksprodukter, ska du anmäla det till kymp.tupakkalupa@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post) eller per post till adressen:
Helsingfors stad
Miljötjänster
PB 58235
00099 HELSINGFORS STAD
Årliga tillsynsavgifter för detaljförsäljning
Den årliga tillsynsavgiften för detaljförsäljning av tobaksprodukter, nikotinvätskor och rökfria nikotinprodukter i Helsingfors är i nuläget
- 500 euro per försäljningsställe då antingen tobaksprodukter, nikotinvätskor eller rökfria nikotinprodukter saluförs
- 1 000 euro per försäljningsställe då tobaksprodukter, nikotinvätskor och rökfria nikotinprodukter saluförs
- 1 000 euro per försäljningsställe då både tobaksprodukter och nikotinvätskor saluförs
- 1 000 euro per försäljningsställe då både tobaksprodukter och rökfria nikotinprodukter saluförs.
Till exempel för en affär med fem kassor som säljer tobaksprodukter uppgår tillsynsavgiften till 2 500 euro. För en affär med fem kassor där tobaksprodukter och rökfria nikotinprodukter säljs i alla kassor, är den årliga tillsynsavgiften 5 000 euro.
Tillsynsavgiften fastställs enligt läget den 1 januari, och du faktureras då för alla gällande tillstånd. Under det första året är avgiftens fastställandedatum det datum då försäljningstillståndet beviljas. Avgifter återbetalas inte.
Den årliga tillsynsavgiften för nikotinpreparat är 130 euro per försäljningsställe. Du faktureras för alla tillstånd som är i kraft den dag tillsynsavgiften fastställs, den 1 januari. Under det första året är avgiftens fastställandedatum det datum då försäljningstillståndet beviljas. Avgifter återbetalas inte.