Så här ansöker du om Hekas hyresbostad
-
Kontrollera inkomst- och förmögenhetsgränser
Du kan få en bostad av Heka om din förmögenhet och dina inkomster inte överskrider maximigränserna.
Bekanta dig med inkomst- och förmögenhetsgränser samt med andra urvalskriterier
-
Bekanta dig med bostäder och bostadsområden
-
Bekanta dig med ansökningsanvisningarna och gör en bostadsansökan
När du fyller i ansökan enligt anvisningarna förbättrar du dina möjligheter att få en bostad.
-
Bekräfta din ansökan
Ansökan börjar gälla först när du har bekräftat den genom att identifiera dig med nätbankskoder, mobilcertifikat eller genom att besöka rådgivningen om ansökan om hyresbostad.
-
Lämna in bilagor om du får ett bostadserbjudande
Om vi erbjuder dig en bostad, får du ett meddelande om ett preliminärt bostadserbjudande per e-post och textmeddelande. Lämna in bilagor enligt anvisningarna i bostadserbjudandet.
-
Kontakta Heka
När vi har kontrollerat bilagorna du lämnat in får du ett bekräftat bostadserbjudande. Därefter kan du kontakta Heka och komma överens om en visning av bostaden och om att underteckna hyresavtalet. Hekas kontaktuppgifter hittar du i det bostadserbjudande du fått.
Ansökningsanvisningar
Du och din eventuella medsökande kan endast ha en aktiv ansökan om Hekas hyresbostäder åt gången. Barn som lagts till i en ansökan kan förekomma i flera bostadsansökningar.
Om du redigerar din ansökan eller gör en ny ansökan så ersätter den nya eller den redigerade ansökan den gamla.
Tips till en bra bostadsansökan
- Se till att din ansökan är uppdaterad och ge en rättvisande bild av ditt bostadsbehov. Kom ihåg att uppdatera din ansökan om någon av de uppgifter du angett ändras.
- Du kan få en bostad endast i de områden som du angett i din ansökan. Ju fler områden du väljer i din ansökan, desto större möjlighet har du att få en bostad. Välj dock inte sådana områden som du inte är beredd att flytta till.
- Vi erbjuder dig inte sådana bostäder vars hyra överstiger den maximala hyran som du angett i din ansökan. Ju högre maximal hyra du anger, desto fler bostäder kan vi erbjuda dig. Du kan uppskatta det eventuella bostadsbidraget med hjälp av FPA:s räknare(Länk leder till extern tjänst) .
- Ju mindre önskemål om utrustning du anger i din ansökan, desto fler bostäder kan vi erbjuda dig. Om du till exempel väljer balkong eller hiss som önskemål kommer vi inte att erbjuda dig bostäder som saknar dessa.
Förnya din ansökan
Bostadsansökan är giltig i tre månader (90 dagar) från att du lämnade in den eller att du redigerat den. Du får en påminnelse om att förnya din ansökan via textmeddelande innan ansökan går ut.
Om ansökan går ut och du fortfarande behöver en bostad måste du lämna in en ny ansökan. Det är därför enklare att förnya din ansökan innan den går ut.
Så här förnyar du din ansökan
- Logga in i tjänsten för ansökan om hyresbostad(Länk leder till extern tjänst)
- Välj den bostadsansökan du vill förnya
- Välj att redigera ansökan (Siirry muokkaamaan hakemusta) i slutet av ansökans sammanställning
- Gå igenom uppgifterna i din ansökan och gör de nödvändiga ändringarna
- Kontrollera på sammanfattningssidan att dina uppgifter är rätt och skicka in din ansökan
- Bekräfta din ansökan efter att du har redigerat den genom att identifiera dig elektroniskt eller genom att logga in i tjänsten på nytt. För att din ansökan ska vara med i valet av hyresgäster måste även din medsökande bekräfta ansökan.
Om uppgifterna i ansökan inte behöver ändras kan du förnya ansökan utan att redigera den. Även den förnyade ansökan måste bekräftas för att den ska träda i kraft.
Det finns enstaka bostäder, specialbostäder (t.ex. konstnärsbostäder) samt nästan alla nybyggnads- och ombyggnadsobjekt att söka.
Om du vill ansöka om bostäder som söks separat ska du ange önskemål som sökvillkor på sidan Detaljer om lägenheten som ska sökas:
- Område
- Stadsdel
- Hustyp
- Lägenhetstyp
- Maximihyra
Tryck ”Sök lediga lägenheter”. Ansökan visar de bostäder som motsvarar de sökvillkor du angett. Välj de bostäder du vill ha med i ansökan.
Du kan även erbjudas andra bostäder som motsvarar dina sökvillkor, även om du endast ansöker om bostäder som söks separat.
Bekanta dig med objekten i webbtjänsten Oikotie (på finska)(Länk leder till extern tjänst)
Din bostadsansökan börjar gälla först när du bekräftat den. Du kan bekräfta ansökan genom att identifiera dig med nätbankskoder eller mobilcertifikat. Du måste godkänna kakorna på bekräftelsesidan för att kunna bekräfta ansökan.
Om du har en medsökande måste även hen bekräfta ansökan genom att identifiera sig. Den medsökanden får en länk till sin e-post, genom vilken hen kan kontrollera sina uppgifter i ansökan och bekräfta ansökan.
Om du eller din eventuella medsökande inte kan identifiera er elektroniskt, kan identifieringen göras vid rådgivningen om ansökan om hyresbostad på Verkstadsgatan 8. Där kan du bevisa din identitet med ett officiellt identitetsbevis, dvs. pass eller identitetskort. Du behöver dessutom en personlig e-postadress för registreringen. Om du inte kan besöka kundtjänsten, kontakta rådgivningen per telefon eller e-post.
Kontaktuppgifter till rådgivningen om ansökan om hyresbostad
Du kan i tjänsten för ansökan om hyresbostad kontrollera om alla dina medsökande som är över 18 år har identifierat sig och bekräftat er ansökan.
Tjänsten för ansökan om hyresbostad(Länk leder till extern tjänst)
Om vi erbjuder dig en bostad, får du ett meddelande om ett preliminärt bostadserbjudande per e-post och textmeddelande. Bostadserbjudandet innehåller anvisningar om att lämna in bilagor.
Bilagor som begärs av alla sökande
- Förhandsifylld skattedeklaration från den senast verkställda beskattningen (vi behöver alltså inte beskattningsbeslutet, beskattningsintyget eller skattekortet)
- Löneintyg eller ett annat intyg över månadsinkomster för skattepliktiga inkomster
- Redogörelse för egendomens värde (t.ex. ägarbostad, stuga, skogsegendom)
- Utredning om sökandes skulder
Vi kan dessutom be dig lämna in uppgifter om de omständigheter med vilka du motiverar bostadsbehovet, exempelvis ett nytt jobb, graviditet eller skilsmässa.
Observera att vi begär de nödvändiga bilagorna i samband med erbjudandet, så du behöver inte lämna in den i förväg.
Se till att din ansökan är uppdaterad och ge en rättvisande bild av ditt bostadsbehov. Kom ihåg att uppdatera din ansökan om dina önskemål om bostad ändras eller någon av de uppgifter du angett ändras.
Observera att våra bostadsrådgivare inte kan redigera din ansökan. Endast du eller din eventuella medsökande kan redigera ansökan.
Så här redigerar du din ansökan:
- Logga in i tjänsten för ansökan om hyresbostad(Länk leder till extern tjänst)
- Välj den bostadsansökan du vill förnya
- Välj att redigera ansökan (Siirry muokkaamaan hakemusta) i slutet av ansökans sammanställning
- Gå igenom uppgifterna i din ansökan och gör de nödvändiga ändringarna
- Kontrollera på sammanfattningssidan dina uppgifter och skicka in ansökan
- Bekräfta din ansökan efter att du har redigerat den genom att identifiera dig elektroniskt eller genom att logga in i tjänsten på nytt. För att din ansökan ska vara med i valet av hyresgäster måste även din medsökande bekräfta ansökan.
Varje gång du redigerar din ansökan, förlängs dess giltighetstid med tre månader. Om din bostadsansökan går ut måste du göra en ny ansökan.
Din ansökan upphör automatiskt att gälla efter tre månader. Om du inte längre behöver en bostad kan du återkalla din ansökan tidigare. Ansökans giltighetstid upphör omedelbart efter återkallandet.
Så här återkallar du din ansökan:
- Logga in i tjänsten för ansökan om hyresbostad(Länk leder till extern tjänst)
- Välj ansökan (Hakemukset) och tryck på ansökan du vill ta bort.
- Välj under ansökans uppgifter att redigera ansökan (Siirry muokkaamaan hakemusta)
- Välj ”Radera” och ”Bekräfta”
Du kan ansöka om byte från en Hekas hyresbostad till en annan om
- du har bott minst ett år i en bostad som ägs av Heka med ett hyresavtal som gäller tills vidare
- du har betalat hyrorna och andra avgifter med anknytning till boendet
- du har inte fått några anmärkningar om störningar under det senaste året
- dina inkomster inte överskrider den maximala inkomstgränsen.
Vanliga frågor
Bostäder
Vi förmedlar årligen cirka 3 000–3 500 bostäder och har ständigt cirka 15 000 aktiva ansökningar i vårt system. På grund av den höga efterfrågan tyvärr har vi inte tillräckligt med bostäder för alla sökande. Vi strävar efter att erbjuda bostäder till sådana sökande vars behov av bostad är allra störst.
Det kan ta ett tag att få en bostad, så vi hoppas på att du har tålamod. Återkommande kontakt med vår kundtjänst påskyndar inte processen. Det är omöjligt att uppskatta kötiden, eftersom den beror på antalet bostäder som blir lediga, typen av lägenhet, läget och den sökandes önskemål.
Ta en titt på förmedlingsstatistiken för 2020 (pdf) och månadsstatistiken över val av boende (pdf på finska).
Områden där flest bostäder har blivit lediga 2019–2021:
-
Busholmen: 720 st. (1 182 bostäder i området)
-
Västra Hertonäs: 503 st. (2 007 bostäder i området
-
Månsas: 463 st. (2 293 bostäder i området) )
-
Gårdsbacka: 382 st. (1 991 bostäder i området)
-
Jakobacka: 359 st. (1 880 bostäder i området)
-
Degerö 354 st. (1 284 bostäder i området)
Områden där färst bostäder har blivit lediga 2018–2020:
-
Talistranden: 0 st. (182 bostäder i området)
-
Drumsö: 5 st. (43 bostäder i området)
-
Bortre Tölö: 6 st. (42 bostäder i området)
-
Henriksdal: 7 st. (46 bostäder i området)
-
Håkansåker: 7 st. (77 bostäder i området)
-
Östra Baggböle: 8 st. (51 bostäder i området)
Se hur många bostäder som blivit lediga i varje område 2019–2021 (pdf på finska).
Vi kan erbjuda en 1–2rumslägenhet för hushåll med en person, en 2–3rumslägenhet för hushåll med två personer, en 2–4rumslägenhet för hushåll med tre personer, en 3–5rumslägenhet för hushåll med fyra personer, och en 4–6rumslägenhet för hushåll med fem personer. Ett ofött barn räknas in i hushållets storlek.
Hyrorna för Hekas hyresbostäder varierar beroende på bostadens läge och storlek. Bostädernas genomsnittliga hyror är:
- enrumslägenheter i genomsnitt 480 euro, högst 974 euro
- tvårumslägenheter i genomsnitt 700 euro, högst 1 205 euro
- trerumslägenheter i genomsnitt 950 euro, högst 1 530 euro
- fyrarumslägenheter i genomsnitt 1 200 euro, högst 2 002 euro
- femrumslägenheter i genomsnitt 1 350 euro, högst 1 830 euro
Till exempel kan en enrumslägenhet i Malmgården kosta 510 euro, en tvårumslägenhet i Östra Böle 795 euro, en trerumslägenhet i Solvik 1 100 euro, en fyrarumslägenhet i Lassas 1 300 euro och en femrumslägenhet i Norra Böle 1 500 euro.
Val av boende
De boende väljs på grundval av behovet av bostad och de sökkriterier som angetts i ansökan, inte på grundval av köande. Principerna för valet av boende grundar sig på lagen. Urvalskriterierna är behov av bostad, förmögenhet och inkomster. Vi prioriterar bostadslösa och andra sökande med det mest brådskande behovet av bostad och som är medellösa eller har de lägsta inkomsterna. I valet av boende beaktas även bevarandet av en mångsidig boendestruktur i hyreshuset och bostadsområdets sociala balans.
Det är omöjligt att uppskatta väntetiden, eftersom den beror på antalet bostäder som blir lediga, typen av lägenhet, läget och den sökandes önskemål. Bostäderna förmedlas inte på grundval av köande, utan på grundval av behovet av bostad och de sökkriterier som angetts i ansökan.
Observera att vi inte kan beakta sökandenas eventuella tidigare hyresavtal eller utfästelser i valet av boende. Därför kan det hända att hyresbetalningarna blir överlappande.
Med tanke på möjligheterna att få ett bostadserbjudande spelar det ingen roll hur länge din ansökan har varit i vårt system. På grund av det stora antalet sökande kan vi inte lova att alla får en bostad.
Nej, det gör de inte. På grund av det stora antalet sökande kan vi tyvärr inte erbjuda alla sökande en bostad. Vi förmedlar årligen cirka 3 000–4 000 ARA-hyresbostäder och har ständigt cirka 15 000 aktiva ansökningar i vårt system. Du kan följa antalet sökande och antalet bostäder som förmedlas i månadsstatistiken (pdf på finska).
Ja, det gör de. När en bostad blir ledig, plockar vårt system upp de ansökningar vars sökkriterier motsvarar bostadens läge, storlek, hyra och egenskaper. Din ansökan beaktas vid behandling av bostäder som motsvarar dina sökkriterier (t.ex. område, balkong eller hiss). Om du väljer ”alla områden” i din ansökan, kan du erbjudas en bostad i vilket område som helst. Lägg inte till områden dit du inte vill flytta i din ansökan. Maximihyran som angetts i ansökan samt önskemål om hiss och balkong begränsar antalet bostäder som erbjuds, eftersom inte alla bostäder har balkong eller hiss.
Att göra en ansökan
När du har skickat in din ansökan, måste du bekräfta den genom att identifiera dig, det vill säga genom att bevisa din identitet. Din ansökan iakttas i valet av boende först efter identifieringen. Genom att bekräfta ansökan genom identifiering säkerställer du att precis du har gjort ansökan.
Om du har en medsökande, ska även hen bekräfta ansökan genom att identifiera sig. Den medsökande får en länk till sin e-post, genom vilken hen kan kontrollera uppgifterna i ansökan för sin del och bekräfta ansökan. Du kan kontrollera huruvida alla dina medsökande över 18 år har identifierat sig och bekräftat ansökan i tjänsten ansökning om hyresbostad(Länk leder till extern tjänst) .
Identifieringen innebär att du bevisar din identitet. Om du inte har nätbankskoder eller ett mobilcertifikat, kan du besöka kundtjänsten för ansökning om hyresbostad på Verkstadsgatan 8 efter att du har skickat in din ansökan för att bevisa din identitet med ett officiellt identitetsbevis (körkort, pass eller identitetskort).
Observera att även en medsökande som är över 18 år gammal måste identifiera sig för att er ansökan ska iakttas i valet av boende.
Nej. Din ansökan iakttas i valet av boende först efter att du har bekräftat den genom att elektroniskt identifiera dig med nätbankskoder eller ett mobilcertifikat, eller genom att bevisa din identitet i kundtjänsten för ansökning om hyresbostad med ett officiellt identitetsbevis (körkort, pass eller identitetskort).
Vi rekommenderar att du anger din personliga e-postadress i din bostadsansökan, eftersom det underlättar din ansökningsprocess. Du och din eventuella medsökande får bland annat en sammanfattning av ansökningen/ansökningarna och en länk för att bekräfta den/dem via e-post. E-postadressen ska vara personlig eftersom det endast kan finnas en e-postadress per person i ansökningssystemet.
En personlig e-postadress är mycket viktig om du eller din eventuella medsökande har identifierat er personligen vid kundtjänsten för ansökning om hyresbostad. I fortsättningen använder ni e-postadressen också för att logga in på tjänsten ansökning om hyresbostad(Länk leder till extern tjänst) .
Om du inte har en egen e-postadress och inte kan använda stark autentisering med nätbankskoder eller ett mobilcertifikat, vänligen kontakta kundtjänsten för ansökning om hyresbostad.
Handläggning av ansökan
Vi har inga uppgifter att ge om handläggningen av ansökningarna. Våra bostadsrådgivare behandlar inte ansökningarna eller gör valen av boende. När en bostad blir ledig, beaktas de giltiga ansökningar som motsvarar bostaden i valet av boende. De sökande kontaktas enbart om de får ett bostadserbjudande.
Nej, det kan du inte. Kundtjänsten kan inte påskynda ansökningsprocessen. Kundtjänsten ger dig råd om hur du fyller i och redigerar din ansökan.
Avslag på ansökan, kreditupplysning och hyresskulder
Du får ingen karens eller någon annan sanktion om du tackar nej till ett bostadserbjudande. Det kan emellertid hända att du inte får något nytt bostadserbjudande och om du tackar nej till ett bostadserbjudande, blir det inte lättare att få ett nytt bostadserbjudande. Därför är det viktigt att välja sådana områden till vilka du verkligen vill flytta och sådana kriterier som verkligen är viktiga.
Om du tackar nej till erbjudandet kommer även din ansökan att återkallas. Om du vill fortsätta din bostadsansökan måste du skicka in en ny ansökan.
Vi kontrollerar alla myndiga sökandes kreditupplysningar i Suomen Asiakastieto Oy: s kreditupplysningsregister innan vi gör ett bostadserbjudande. Du kan kontrollera din kreditupplysning avgiftsfritt en gång per år antingen genom Suomen Asiakastieto Oy(Länk leder till extern tjänst) eller Bisnode(Länk leder till extern tjänst) .
Hyresskulder och skulder som du har åsamkat hyresvärden i samband med ditt boende kan utgöra ett hinder för att få ett bostadserbjudande. Övriga betalningsanmärkningar utgör däremot inget hinder för att få en bostad.
Efter att du har skickat in din ansökan, måste du även skicka in ett disponentintyg eller en betalningsplan som upprättats med en pålitlig aktör (exempelvis ekonomi- och skuldrådgivningen eller Utsökningsverket) samt kvitton på redan betalade amorteringar av hyresskulder och övriga boenderelaterade skulder. Inlämning av en betalningsplan eller avbetalning av hyresskulder garanterar inte att du får en bostad.
Om den sökande har boenderelaterade skulder, sluts ett tidsbestämt hyresavtal. Därefter bedömer hyresvärden (Asuntohankinta eller Heka) situationen på nytt.
Läs mer om ämnet
Rådgivning om ansökan om hyresbostad
Kundtjänst Verkstadsgatan 8:
må 12.00 - 15.00
ti - on 8.30 - 12.00
to - fr 12.00 - 15.00
Telefon service, tfn 09 310 13030:
må och to 9.00 - 12.00
ti och on 13.00 - 15.30
Observera att du tidigast kan få ett nummer i kön klockan 11.00 måndag, torsdag och fredag.
Vägledning om hur man fyller i bostadsansökningar endast efter tidsbokning. Du kan boka tid genom att kontakta rådgivningstjänsten.