Kluuvin ja Kaartinkaupungin liikenne- ja kaupunkitilasuunnitelma

Kluuvissa ja Kaartinkaupungissa suunnitellaan parannuksia liikenteen sujuvuuteen sekä viihtyisyyden ja katuvihreän lisäämistä.
Ihmisiä kävelee ja pyöräilee katupuiden ympäröimänä.
Kuva: Teina Ryynänen

Hankkeesta lyhyesti 

Valmistelemme Kluuvin ja Kaartinkaupungin liikenne- ja kaupunkitilasuunnitelmaa. Suunnitelmassa määritellään esimerkiksi: 

  • miten olemassa olevia kävelyalueita voitaisiin parantaa
  • mitkä ovat uusia kohteita, joissa parannetaan kaupunkitilan viihtyisyyttä
  • miten liikkumisen sujuvuutta voitaisiin parantaa eri kulkumuodoille
  • miten huoltoliikenne järjestetään alueella
  • miten pysäköintiä kehitetään sekä
  • minne olisi mahdollista lisätä katuvihreää. 

Suunnitelman päätavoitteena on houkutella Helsingin ydinkeskustaan enemmän ihmisiä ja saada heidät viipymään siellä pidempään. Samalla huolehdimme siitä, että keskusta on saavutettavissa kaiken ikäisille ja kykyisille ihmisille ja että keskusta on houkutteleva kohde työpaikka-alueena, jossa käydään myös lähitöissä. 

Alueen asuinkatuja pyrimme kehittämään siten, että liikenne on rauhallista, jolloin melutaso on matala ja kaduilla on turvallista liikkua niin lasten kuin vanhustenkin. Rauhallisella asuinkadulla on miellyttävää kävellä ja jalankulkija voi ylittää kadun mistä kohtaa tahansa, ei ainoastaan suojatieltä. Asuinkaduilla olisi ainoastaan saapuvaa ja lähtevää autoliikennettä, ja läpiajo ohjattaisiin Esplanadien kaltaisille pääverkon kaduille. Asuinkaduilla olisi myös asukaspysäköintiä. 

Nyt tehtävä suunnittelu keskittyy Kluuvin ja Kaartinkaupungin alueelle. Suunnittelu on aloitettu keväällä 2025, jolloin teetimme helsinkiläisille ja alueen yrityksille otannalla suoritetun verkkokyselyn. Tämän lisäksi alueen asukkaille, yrityksille ja muille toimijoille järjestettiin keskustelutilaisuuksia huhti-toukokuussa 2025. Suunnitelman on määrä valmistua keväällä 2026. Kampin alueen vastaava suunnitelma käynnistyy näillä näkymin vuoden 2026 aikana. 

Suunnittelualue kattaa Kluuvin ja Kaartinkaupungin kaupunginosat.
Suunnittelualueen rajaus kartalla.

Hankkeen eteneminen

  • Talvi 2025

    Suunnittelun käynnistyminen 

  • Kevät 2025

    • Verkkokysely otannalla helsinkiläisille sekä alueen yrityksille huhtikuussa
    • Vuorovaikutustilaisuudet alueen asukkaille, yrityksille ja muille toimijoille toukokuussa 
  • Syksy 2025

    • Suunnitelmaluonnokset valmistuvat
    • Suunnittelupäivystys suunnitelmaluonnoksista Rikhardinkadun kirjastossa 27.–28.10. ja Helsingin yliopiston Urbariumissa 6.11.
    • Vaikutustenarviointi alkaa 
  • Talvi-kevät 2026

    • Suunnitelma valmistuu
    • Kaupunkiympäristölautakunnan käsittely keväällä 

Suunnitelman lähtökohtia

Taustalla ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelma ja maankäytön kehityskuva 

Kluuvin ja Kaartinkaupungin liikenne- ja kaupunkitilasuunnitelma on yleissuunnitelma, joka perustuu Helsingin kaupunginhallituksen hyväksymiin strategisen tason maankäytön ja liikenteen suunnitelmiin.

Tutustu aiempiin suunnitelmiin:

Ydinkeskustan maankäytön kehityskuva 2032 (kaupunginhallituksen päätös 22.5.2023)(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelma (kaupunginhallituksen päätös 16.12.2024)(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Helsingin kaupungin kaupunkistrategiassa vuosille 2025–2029 on kirjattu, että tällä strategiakaudella toteutetaan ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelma.  Ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelmassa keskusta-alue jaettiin pienempiin alueellisiin kokonaisuuksiin, joihin tulee valmistella yleissuunnitelma. Yksi näistä kokonaisuuksista on Kluuvin ja Kaartinkaupungin alue. 

Kaivokatua kehitetään joukkoliikennekatuna ja keskustan poikittainen autoliikenne keskitetään Esplanadeille  

Ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelmassa päätettiin, että Kaivokatu, Asema-aukio ja Postikatu sekä Kampissa Simonkatu ja Kansakoulukatu osoitetaan paikalliskaduiksi, joilla ei ole autoliikenteen läpiajoa. Kaivokadun suunnittelu päätettiin perustaa joukkoliikennekatuvaihtoehtoon, jossa Kaivokadulla kulkevat ainoastaan raitiovaunut, kävelijät ja pyöräilijät välillä Keskuskatu–Asema-aukio. 

Kun Kaivokatu poistuu keskustan pääkatuverkosta, keskittyy poikittainen autoliikenne Esplanadeille. Jatkosuunnittelussa on huomioitava, että poikittainen autoliikenne Esplanadeilla on sujuvaa ja kapasiteetti on riittävää etenkin häiriöherkkyyden, pelastusliikenteen, toimintavarmuuden ja satamaliikenteen toimivuuden kannalta. Esplanadeilla on käynnissä asemakaavan muuttaminen, jonka lähtökohtana on Esplanadien kaistajärjestelyjen säilyttäminen nykytilanteen mukaisina (kaksi kaistaa suuntaansa).  

Päärautatieaseman ja Kaisaniemen ympäristön viihtyisyyden parantaminen keskiössä

Suunnitelman alkuvaiheessa keväällä 2025 teetimme helsinkiläisille otannalla
suoritetun verkkokyselyn. Kyselyyn vastanneet kokivat päärautatieaseman ja Kaisaniemen ympäristön katutilat, aukiot ja puistot kaikista epämiellyttävimmiksi kohteiksi keskustassa Kluuvin ja Kaartinkaupungin alueilla. Epämiellyttävyyttä lisäsivät melu, liikenteen aiheuttama turvattomuus ja runsas autoliikenteen määrä. Kyselyn tulokset vastaavat lukuisien aiempien kaupungin toteuttamien kyselyiden tuloksia. Myös alueen toimijat ja yritykset pitivät sekä heille suunnatun kyselyn että järjestetyn vuorovaikutustilaisuuden perusteella näitä samoja alueita epäviihtyisinä. 

Tavoitteena maanalaisten pysäköintilaitosten käytön lisääminen 

Ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelmassa päätettiin tavoitella maanalaisten pysäköintilaitosten käytön kasvua. Tällä hetkellä selvitämme uutta sisäänajoa keskustan huoltotunneliin Hakaniemestä sekä huoltotunnelin kautta kulkevan yhteyden avaamista siten, että itäisistä pysäköintilaitoksista pääsisi ajamaan maan alta läntisiin pysäköintilaitoksiin. Maanalaisten pysäköintilaitosten käytön vahvistaminen sai kannatusta sekä ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelman että nyt käynnissä olevan suunnitelman vuorovaikutustilaisuuksissa. 

Tämän sivun löydät myös osoitteella hel.fi/kluuvi-kaartinkaupunki-katutilat.