Kaivokadun ympäristö

Kaivokatu on tarkoitus muuttaa joukkoliikennekaduksi. Suunnittelu käynnistyi Kaivokadun asemakaavamuutoksella.
Havainnekuva Kaivokadusta.
Kuva: MASU Planning

Asemakaavan muutos

Kaivokadun asemakaavan muutoksen tavoitteena on, että kulttuurihistoriallisesti ja kaupunkikuvallisesti arvokas katualue muutetaan toimivammaksi raitiotieliikenteelle. Alue muutetaan kävelypainotteisemmaksi ja sen viihtyisyyttä parannetaan. Samalla tutkitaan alueen maanalaisten tilojen ja maanpäällisten jalankulkuyhteyksien parantamista.

Kaavan tavoitteena on mahdollistaa ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelman mukainen liikenteen ratkaisu, jossa Kaivokatu rauhoitetaan autoliikenteeltä. Raitioliikenteen, kävelyn ja polkupyöräilyn edellytyksiä parannetaan ja autoliikenteen yhteys ohjataan muille väylille.

Hankkeen eteneminen

  • Kevät 2025

  • Syksy 2025

    • Kaavaehdotus nähtävillä 17.11.–16.12.2025 osoitteessa hel.fi/suunnitelmat
    • Kaivokadun asukastilaisuus kaupungintalon tapahtumatorilla 20.11.2025 klo 17–18.30
  • 2026

    • Katusuunnitelmaluonnos esillä
    • Tarkistettu kaavaehdotus kaupunkiympäristölautakunnassa talvella 2026
    • Kaupunginhallituksen käsittely
    • Kaupunginvaltuuston käsittely
    • Katusuunnitelmat valmistuvat
    • Katusuunnitelmat päätöksenteossa

Katusuunnittelu ja rakentaminen

Kaivokadun katusuunnitelman suunnittelualueeseen kuuluvat Kaivokatu, Asema-aukion katuosuus ja Postikatu, minkä lisäksi suunnitelmassa tarkastellaan Mikonkadun hulevesien hallinnan toimivuutta.

Katualueen maanpäälliset rakenteet tullaan uusimaan. Myös kadun alaisen kansirakenteen vesieristys uusitaan, minkä lisäksi suunnitellaan ilmanvaihtokanavat ja veden poisjohtaminen alueella. Lisäksi uusitaan kunnallistekniikka, joka sisältää myös tonteille vievät johdot ja putket. Raitiotiekiskojen sijaintiin tehdään pieniä muutoksia alueella. Uudet liikennejärjestelyt mahdollistavat muun muassa Länsisataman pikaraitiotien liikennöinnin Hakaniemestä Kaivokadun läpi Länsisatamaan asti.

Kaivokadun muutos joukkoliikennekaduksi toteutetaan kahdessa osassa, sillä alueen rakentaminen on kytköksissä Esplanadien katuympäristöä ja vesihuoltoa koskevaan perusparannukseen. Perusparannuksen aikana ajoneuvoliikenteen tulee päästä Kaivokadun läpi.

Kaivokadun rakentamisen ensimmäisessä vaiheessa vuosina 2028–2029 toteutetaan kiireellinen asematunnelin katon vedeneristyksen korjaus, katurakenteen perusparantaminen ja maanalaiset putkityöt. Osa kadun pintamateriaaleista ja kalusteista rakennetaan jo tässä vaiheessa lopputilanteen mukaisina. Ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan myös raitiotiekiskoja ja uusitaan raitiotiepysäkit. Muun muassa vesihuoltoverkoston uudistamisen osalta työt ulottuvat Asema-aukiolle ja Postikadulle. Uudistuksen tavoitteena on pienentää rankkasateiden aiheuttamaa tulvaa alueella. Esplanadien perusparannus alkaa Kaivokadun ensimmäisen vaiheen jälkeen, alustavan arvion mukaan vuonna 2030. Tällöin Kaivokadun läpi sallitaan autoliikenne, jonka käytössä on yksi kaista molempiin suuntiin.

Esplanadien perusparannuksen valmistuttua vuonna 2032 alkaa Kaivokadun rakentamisen toinen vaihe. Tässä vaiheessa Kaivokatu muutetaan joukkoliikennekaduksi ja autoliikenteen läpiajo poistuu. Rautatieaseman edustalle lisätään toinen raitiotiepysäkkilaituri ja toteutetaan loput pinta- ja vihertyöt.  Kaivokadun rakentamisen aikana työnaikaisiin liikennejärjestelyihin ja niistä viestimiseen panostetaan. Katualueen uudistus valmistuu tämänhetkisen arvion mukaan vuonna 2034.