Nya spårövergångar gör spårvagnstrafiken smidigare i stadskärnan – fotgängare väjer för spårvagnarna

Spårövergångar, som är bekanta från de nya snabbspårvägarna, finns nu även bland annat på Busholmen, i Gräsviken och i Böle. Övergångsställena har ändrats till spårövergångar för att spårvagnarna ska kunna hålla sig bättre till tidtabellen. Vid spårövergångarna ska fotgängarna väja för spårvagnar, men vid körbanan finns fortfarande ett övergångsställe. Efter de aktuella ändringarna har innerstadens spårvägsnät nu sammanlagt cirka 40 spårövergångar.
Henkilö ylittämässä katua.
Spårövergång på Trekanten. Bild: Alexandra Arppe

Spårövergångarna förbättrar spårtrafikens punktlighet 

När ett övergångsställe ändras till en spårövergång innebär det i praktiken att det inte finns något övergångsställe över spårvägen. Fotgängare känner igen spårövergången genom att övergången inte har målade ränder på asfalt som på övergångsställena. Då måste fotgängarna väja för spårvagnarna.  Vid körbanorna bevaras övergångsställena med sina vägmarkeringar.

– Ur fotgängarnas synvinkel är spårövergången fri största delen av tiden, och fördröjningen av att släppa förbi spårvagnarna är liten. Spårvagnsförarna följer oberoende av väjningsplikten rätt hastighet för situationen och försiktighet jämtemot fotgängare. Vi har positiva erfarenheter av spårövergångarna längs snabbspårväglinje 15, där stadsborna snabbt har vant sig vid att använda dem på ett säkert sätt, berättar trafikingenjör Juho Björkman

Efter ändringarna har innerstadens spårvägsnät sammanlagt cirka 40 spårövergångar. I innerstaden finns det till totalt cirka 40 övergångsställen över spårvägen som kan ändras till spårövergångar. Spårövergångarna genomförs som separata trafikarrangemang och i samband med större projekt, såsom reparationer av gatan.

Spårövergångarna markeras tydligt 

 

Raitiovaunusta varoittava liikennemerkki
Trafikmärket syns också när det finns snö på marken.

Vid spårövergångarna på Busholmen, i Gräsviken och i Böle använder man ett nytt kompletterande sätt att markera spårövergången. Förutom de vägmarkeringar som är bekanta från snabbspårväglinje 15:s rutt har spårövergångarna försetts med trafikmärken som varnar för spårvagnar.  Varningsmärket säkerställer att arrangemanget är tydligt även till exempel när vägmarkeringen är under snö. 

Övergångsändringarna baserar sig på Stadsmiljönämndens principbeslut den 25 maj 2021 om spårväghållplatser och övergångar för fotgängare. 

Kartta, johon merkitty toteutettavat ylityspaikat.
Crusellbrons och Medelhavsgatans spårövergångar ska preliminärt byggas under 2026.
Kartta, johon merkitty ylityspaikat.
6-9 kommer att byggas senare i sommar.

Du kanske är intresserad av