Västra Helsingfors utvecklas – Västra Helsingfors spårväg inleder en omfattande stadsutvecklingshelhet

I projektet, som går under namnet Västra Helsingfors spårväg, byggs en ny cirka tio kilometer lång snabbspårväg från Gamlas till centrum. Detta är en viktig öppning för stadsutvecklingen i hela västra Helsingfors. Det planeras nya bostäder för 14 000 helsingforsare längs spårvägslinjen samt byggande av affärslokaler. Utöver snabbspårvägsnätet förnyas kommunaltekniken i stor utsträckning och en ny stadsmiljö byggs.

Planering som stöder sig på spårtrafiken skapar en promenadvänlig och levande stad

 

–Västra Helsingfors spårväg är ett strategiskt mycket viktigt projekt för Helsingfors. Den möjliggör komprimering av stadsstrukturen som stöder sig på utmärkt spårtrafik. Det här är också en utvecklingsriktning i linje med Helsingfors klimatmål, säger markanvändningschef Rikhard Manninen på Helsingfors stadsmiljösektor.

Helsingfors stads mål är att styra nybyggnation till områden längs goda kollektivtrafikförbindelser. Den stadsutveckling som snabbspårvägen möjliggör avviker från de traditionella områdesbyggnadsobjekten på så sätt att den inte skapar nya stadsdelar utan förenar de redan befintliga stadsdelarna bättre med varandra. Ett bra exempel är snabbspårlinje 15 som blev klar för två år sedan och förtätar markanvändningen mellan Kägeludden i Esbo och Östra centrum.

Ilmakuva, johon on sovitettu raitiolinjan reitti.
Snabbspårvägen och andra gator som ska utvecklas går genom västra Helsingfors. Bild: Infraohjelma Helsinki

Målet är att göra det möjligt för de kommersiella och offentliga tjänsterna i Munksnäs, Haga och Sockenbacka att utvidgas och bli mångsidigare. De växande stadsdelarna behöver också till exempel nya skolor, idrottsanläggningar och parker. Även bostadsbeståndet i områdena blir mångsidigare. Vid planläggningen av området har dessutom särskild uppmärksamhet ägnats åt att grön- och rekreationsområdena är tillräckliga. Även gång- och cykeltrafikförhållandena förbättras avsevärt i och med nya rutter och cykelbanor.

Digitaalisesti tehty kuva puistosta.
Stentorp kommer att få en ny park med mångsidiga aktiviteter från motion till lärande. De nya kvarteren planeras mot Hoplaxvägen. Bild: WSP

Planering som bygger på spårtrafik skapar en stad där boende, arbetsplatser och tjänster ligger nära varandra i en mänsklig skala. Omgivningen kring Hoplaxvägen och Vichtisvägen görs till en kvartersstad, och Gjuteriets stationsområde och Valios område planeras som områdets nya centrum. Största delen av de nya kvarteren byggs upp i områden som för närvarande används för trafik eller industri.

Digitaalisesti tehty havainnakuva kaupunkikortteleista, joiden kivijalassa on liiketiloja.
I stället för Sockenbacka elstation byggs en tät kvartersstad.

Arbetet sträcker sig också till Tölö och centrum

Cirka fem kilometer av sträckan ingår i det befintliga spårvägsnätet. På Topeliusgatan byggs en ny spårväg som börjar vid korsningen mellan Mannerheimvägen och Topeliusgatan och fortsätter till korsningen med Runebergsgatan. På Runebergsgatan breddas spårvägsfilen mellan Tölö torg och Arkadiagatan, och på Fredriksgatan byggs en ny spårväg mellan Bulevarden och Urho Kekkonens gata.

Alliansen ansvarar för planeringen och byggandet

Alliansen för Helsingfors infrastrukturprogram ansvarar för byggandet av Västra Helsingfors spårväg, som beställts av Helsingfors stad, Stadstrafik Ab och Helsingforsregionens miljötjänster HRM. Alliansen ansvarar också för planeringen. Liknande allianser har tidigare använts för att bland annat bygga Spår-Jokern, spårvägen från Fiskehamnen till Böle och Kronbroarna.

–Fördelarna med en gemensam allians är att planera flera arbeten och olika byggande samtidigt. Byggandet av spårvägen erbjuder ett sällsynt tillfälle att samtidigt förnya den kritiska infrastrukturen under jord i hela stadsdelen. Avsikten är att den vattenförsörjning som nu byggs ska fungera under minst de närmaste hundra åren, säger Juha Paahtio, projektchef för Västra Helsingfors spårväg inom Stadstrafik Ab.

Arbetena börjar i april nästa år – invånarmöten i november

Enligt nuvarande information börjar byggarbetena i april nästa år. Förändringarna innebär att snabbspårvagnslinje 14 börjar trafikera Mannerheimvägen i början av 2030-talet och fortsätter via Mejlans, Munksnäs, Haga och Lassas till Gamlas.

Helsingfors infrastrukturprogram publicerar senare ett mer detaljerat arbetsprogram med uppgifter om när och var byggarbetena utförs. De första objekten torde vara till exempel rondellen i Haga och Vichtisvägen.

Mer detaljerade gatuplaner planeras tillsammans med invånarna. Följande invånarmöte i form av workshoppar ordnas den 3 november i Tölö, den 6 november i Haga och den 10 november i Munksnäs.

Följ kommunikationskanalerna för Västra Helsingfors spårväg

Projektet Västra Helsingfors spårväg kommer att berätta om kommande planer, invånarmöten och arrangemang under arbetet i sina egna kommunikationskanaler. Det lönar sig för invånarna och de som är intresserade av saken att följa kanalerna för projektet Västra Helsingfors spårväg.

Webbplats(Länk leder till extern tjänst)
Facebook(Länk leder till extern tjänst)
Instagram(Länk leder till extern tjänst)