Tillväxt sker sällan av en slump – den drivs nästan alltid av en tydlig och medveten vision, det vill säga en vilja, och god planering. Strategisk planering är ett av de viktigaste verktygen för att utveckla ett företag och stödja dess tillväxt. En väl utformad strategi ger ditt företag en riktning: den hjälper dig att förstå vart du är på väg, varför och hur du ska ta dig dit.
Utan en tydlig strategi kan tillväxten bli fragmenterad eller långsam. Strategin fungerar som en karta som hjälper dig att fatta beslut på ett fokuserat och välgrundat sätt. Den underlättar också fördelningen av resurser och hjälper dig att förbereda dig för förändringar i miljön och verksamheten.
Med strategins hjälp kan företaget klargöra exempelvis följande frågor:
- Vad är vår konkurrensfördel?
Hur skiljer vi oss från konkurrenterna? Vad värdesätter våra kunder mest hos oss? - Hur vill vi växa?
Växer vi organiskt – genom att utveckla vår befintliga verksamhet – eller söker vi tillväxt genom partnerskap eller förvärv? - Vilka är de kritiska framgångsfaktorerna för att uppnå det uppsatta målet?
- Vilka är de olika aktörernas roller och vilken är ansvarsfördelningen och tidtabellen för att möjliggöra tillväxt?
- Har vi möjlighet att ta oss in på nya marknadsområden eller utvecklar vi nya produkter och tjänster för nya kundgrupper?
Kan vi expandera till nya kundsegment eller regioner eller utveckla nya produkter eller tjänster för att komplettera vårt nuvarande utbud?
Strategin är inte ett statiskt dokument, utan ett levande verktyg som uppdateras enligt situationen. Den ger säkerhet i beslutsfattandet och fungerar som en kompass, som hjälper till att hålla rätt kurs även när vardagen är hektisk.