Munkkiniemenbaana

Helsingin kaupunki laatii suunnitelmaa pyöräliikenteen pääyhteydelle Etu-Töölön ja Munkkiniemen välille.
Havainnekuva Munkkiniemenbaanasta Humallahden kohdalla.

Munkkiniemenbaanan rakentamisen yleisenä tavoitteena on lisätä pyöräliikenteen määrää Helsingin keskustan ja Munkkiniemen sekä Leppävaaran välisillä matkoilla. Nykyisellään pyöräliikenteen liikennejärjestelyt ovat paikoin katkonaiset ja alimitoitetut nykyisille liikennemäärille.

Munkkiniemenbaanan yleissuunnitelmaa välille Mechelininkatu – Tarvo käsitellään kaupunkiympäristölautakunnassa elokuussa 2024. Suunnitelmassa määritetään baanan linjaus, alustavat suunnitteluratkaisut sekä arvioidaan toteutuskustannukset ja suunnitelman vaikutukset.

Munkkiniemenbaanan kokonaispituus on noin 6,5 km, joista jo toteutettuja osuuksia on noin 1,3 km ja suunniteltuja osuuksia noin 0,7 km. Vuonna 2017 valmistui noin 900 metrin pituinen osuus Munkinpuistoon ja vuonna 2018 noin 400 metrin osuus Paciuksenkadulle.

Helsingin suunnitelmissa on rakentaa koko kaupungin kattava baanaverkko, jonka osa Munkkiniemenbaana on. Baanat ovat laadukkaita pyöräliikenteen pääreittejä, jotka mahdollistavat suoran ja sujuvan pyöräliikenteen. Baanat yhdistävät suurimmat asuinalueet keskustaan ja muihin työpaikkakeskittymiin.

Yleissuunnitelman valmistui alkukesällä 2024. Suunnitelmat etenevät päätöksenteon jälkeen tarkempaan katu- ja puistosuunnitteluun.

Yleissuunnitelmaan valitut suunnitelmaratkaisut

Suunnitelmista on kerätty palautetta useaan otteeseen. Palautteen perusteella suunnitelmia on muutettu muun muassa Munkkiniemessä, jossa Munkkiniemen puistotien ylittävän moottoriajoneuvoliikenteen rajoittamisesta ei päätetä vielä ainakaan tässä suunnitteluvaiheessa.

Myös Humallahden kohta Taka-Töölön ja Meilahden rajamailla sai paljon palautetta. Suunniteltu siltaratkaisu keräsi toisaalta vastustusta mm. luontoarvojen takia. Toisaalta ratkaisun mahdollistamaa esteetöntä ja sujuvaa pyöräilyn ja jalankulun yhteyttä myös kiitettiin.

Päätöksentekoon vietävässä suunnitelmassa baanayhteys ylittää Humallahden rantakallioiden edustalle rakennettavaa siltaa pitkin. Aiemmin kaavoitettuun verrattuna silta on sirompi, eikä kallioon kajota. Reittiä on täsmennetty myös Seurasaarentien ympäristössä, eikä baana kulje arvokkaan lehtoalueen läpi.

Asukkailta tulleiden palautteiden, sidosryhmäkeskustelujen ja tarkentuneiden suunnitelmaratkaisujen myötä suunnitteluorganisaatio päätti edistää Munkkiniemenbaanan suunnitelmaa seuraavasti:

Osa 1: Hietaniemenkatu-Merikannontie

Hietaniemenkadulle, Hietakannaksentielle ja Merikannontielle suunnitellaan pyöräkatuja, joissa pyöräliikenne on ajoradalla autoliikenteen kanssa. Rajasaarentien ja Paciuksenkadun väliselle osuudelle on suunniteltu kaksisuuntainen pyörätie rannan puolelle.

Kaupungin liikennetutkimuksen perusteella katuja pitkin kulkee merkittävä määrä paikalliskaduille kuulumatonta läpiajavaa autoliikennettä. Katujen liikennettä rauhoitetaan yksisuuntaistamalla katuosuuksia, mikä mahdollistaa myös pyöräkatujen rakentamisen. Pyöräkaturatkaisuilla jalankulun olosuhteita ja liikenneturvallisuutta parannetaan.  Merikannontien ajettavuus paranee, sillä nykyisin autoliikenteen kohtaaminen on kadun mitoituksen ja pysäköityjen autojen vuoksi hyvin ahdas.

Osa 2: Humallahti–Oksakoskenpolku ja Mississipinraitti

Humallahden kohdalle on suunniteltu rannan kautta kulkeva pyörätie.  Suunnittelussa on huomioitu aiemmassa vuorovaikutuksessa saatu palaute, jossa rantareitti nähtiin miellyttävänä ja helppokulkuisena.   Enemmistö vastaajista toivoi kuitenkin luontoon kohdistuvien vaikutusten minimointia. Tämän vuoksi Humallahden kohdalle esitetään siltaa, joka on selkeämmin irti rantakalliosta kuin aikaisemmin laaditun suunnitelman reitti. Näin kallioalue jää suurelta osin luonnontilaiseksi.

Seurasaarentien alikulusta on suunnittelussa luovuttu ja Seurasaarentie ylitetään Oksakoskenpolun kohdalla. Oksakoskenpolulle suunnitellaan nykyisen ajoyhteyden kohdalle pyöräkatu ja jalkakäytävä. Lännempänä lähellä Mississipinraittia pyöräkatu muuttuu kaksisuuntaiseksi pyörätieksi ja nykyistä kaksisuuntaista pyörätietä parannetaan erottelemalla kulkumuodot.

Osa 3: Paciuksenkatu–Munkinpuisto

Osuudelle suunnitellaan kaksisuuntainen pyörätie ja jalankulku erotellaan jalkakäytävälle. Pikku-Huopalahti ylitetään uudella erillisellä jalankulun ja pyöräliikenteen sillalla. Munkkiniemen puistotiellä parannetaan nykyistä kaksisuuntaista pyörätietä sekä selkeytetään Laajalahdenaukion ja Munkinpuiston välisiä liikennejärjestelyjä erottelemalla jalankulku ja pyöräliikenne toisistaan paremmin. Ratkaisulla suurin osa kadunvarren pysäköintipaikoista voidaan säilyttää.

Osa 4: Ritokalliontie

Ritokalliontielle suunnitellaan pyöräkatu ja risteyksien turvallisuutta parannetaan. Ritokallionpolulla sallitaan jatkossa vain pyöräliikenne ja jalankulku. Käynti pysäköintialueelle on Ritokalliontien puolelta.  Baanareitin jatkoa Läntiselle Tarvonsillalle suunnitellaan myöhemmin yhdessä Espoon kaupungin kanssa.

Yleissuunnitelman asemapiirustukset ja pituusleikkaukset (pdf, avautuu ulkoiseen palveluun)(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Lisätietoja

Teppo Pasanen

liikenneinsinööri

kaupunkiympäristön toimiala

liikenne- ja katusuunnittelu

09 310 37123

teppo.pasanen@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

 

Kartta Munkkiniemenbaanan suunnittelualueesta. Kuva: Ramboll
Kartta Munkkiniemenbaanan suunnittelualueesta. Kuva: Ramboll