Helsingfors kartlägger fördelarna med artificiell intelligens i olika arbetsuppgifter

En utvald grupp av anställda inom Helsingfors stad kommer i år att testa att använda Microsofts nya AI-verktyg Copilot. Copilot, som är ett integrerat verktyg för appar inom arbetsmiljön M365, utnyttjar generativ artificiell intelligens och maskininlärning. Med hjälp av Copilot kan man till exempel hantera filer, skapa presentationer och minska överbelastningen av e-post.
Målet med testet med Copilot är att generellt utveckla kompetensen inom och förståelsen av artificiell intelligens för stadens anställda, och göra det lättare att utnyttja artificiell intelligens.   Bild: Juho Kuva
Målet med testet med Copilot är att generellt utveckla kompetensen inom och förståelsen av artificiell intelligens för stadens anställda, och göra det lättare att utnyttja artificiell intelligens. Bild: Juho Kuva

Helsingfors vill testa ny teknik och visa vägen genom att förbättra produktiviteten inom sin egen verksamhet. Målet med testet är också att generellt utveckla kompetensen inom och förståelsen av artificiell intelligens för stadens anställda, och göra det lättare att utnyttja artificiell intelligens.  

Testet med Copilot sträcker sig från januari till oktober, och i det deltar sammanlagt 1 000 anställda inom olika delar av stadens organisationer. I testet deltar sådana team som ofta använder M365-verktyg i sitt arbete, som till exempel Teams eller Word. Den här nya tekniken omfattas fortfarande av frågor som behöver lösas vad gäller lagstiftning och dataskydd, och i testet deltar därför inte sådana team som behandlar personuppgifter eller som har direkt kontakt med invånarna. Artificiell intelligens utnyttjas inte heller vid rekrytering. 

— Vårt mål är att få kunskap om vilka slags fördelar Copilot har när det gäller att effektivisera kunskapsarbete, och i vilka slags arbetsuppgifter som verktyget funkar bäst. Testet med Copilot gör oss till föregångare i Finland, eftersom vi är bland de första att testa det, säger Tomas Lehtinen, chef för kunskapsbaserat ledarskap vid Helsingfors stad. 

I användningen av data och artificiell intelligens följer Helsingfors stad de etiska principer som staden fastställt.  Det finns åtta etiska principer. Principerna är människoorientering, transparens, förklarbarhet, rättvisa och jämlikhet, ansvar och förtroende, integritet, säkerhet och människans kontroll över artificiell intelligens.