
Arbetet inleds utanför tunneln i hamnens ända under veckan som börjar den 18 augusti med att trädbeståndet avlägsnas samt med grävarbeten som egentligen inte stör trafiken.
Under vecka 35 utvidgas arbetsområdet från tunnelns mynning mot hamnen:
- Det andra körfältet på Nordsjö hamnväg stängs från Sejlorgatans rondell i riktning mot tunneln. Trafiken från hamnen till tunneln löper längs en fil.
- Hamnbågens ramp stängs helt och hållet och genom tunneln kommer man från Nordsjö till Ring III längs rutten Fraktargatan–Sejlorgatan–Nordsjö hamnväg. Från hamnen i riktning mot Nordsjö kommer man samma väg i motsatt riktning (Nordsjö hamnväg, Sejlorgatan, Fraktargatan-Hamnbågen).
Trafikarrangemangen gäller tills saneringen av tunneln inleds. Arbetet påverkar inte trafiken från Ring III till hamnen. Även tunneln används normalt under hösten.
Tunneln stängs för trafik i januari 2026
Reparationsarbetet av Nordsjö tunnel inleds den 6 januari 2026, då tunneln stängs för trafik. Den uppskattade stängningstiden för tunneln är cirka ett år. Under denna tid dirigeras trafiken till en omväg som går från Ring III via Österleden, Kallviksvägen och Bastövägen till Nordsjö hamn. Flera förbättringar har nu gjorts på rutten för att trafiken ska löpa så bra som möjligt när tunneln är stängd. Under den kommande hösten utreds eventuella behov av ytterligare förbättringar på rutten.
Bakgrundsinformation om projektet
I reparationsprojektet av Nordsjö tunnel förnyas de tekniska system som kommit till slutet av sin livscykel i vägtunneln som leder till Nordsjö hamn i Helsingfors. Därtill repareras också tunnelns konstruktioner och de dränerings- och släckvattensystem som går under tunneln förnyas. Fintraffic ansvarar för reparationsprojektet i Nordsjö tunnel och genomförandet av byggarbetet på reservrutten. Helsingfors stad och NTM-centralen i Nyland ansvarade för planeringen av förbättringarna av reservrutten.
