
Työt sataman päässä puuston poistolla sekä kaivuutöillä, joista ei juuri aiheudu haittaa liikenteelle.
Elokuun lopulla työalue laajenee tunnelin suulta kohti satamaa:
- Vuosaaren satamatieltä suljetaan toinen ajokaista Seilorinkadun kiertoliittymästä tunnelin suuntaan. Liikenne sataman suunnasta tunneliin pääsee kulkemaan yhtä kaistaa pitkin.
- Satamakaaren ramppi suljetaan kokonaan, ja tunnelin läpi Kehä III:lle pääsee Vuosaaren suunnasta reittiä Rahtarinkatu–Seilorinkatu–Vuosaaren satamatie. Satamasta Vuosaaren suuntaan pääsee samaa reittiä toisinpäin. (Vuosaaren satamatie–Seilorinkatu–Rahtarinkatu–Satamakaari).
Liikennejärjestelyt ovat voimassa tunnelin saneerauksen alkamiseen saakka. Töillä ei ole vaikutusta Kehä III:lta satamaan suuntautuvaan liikenteeseen. Myös tunneli on syksyn ajan käytössä normaalisti.
Tunneli suljetaan liikenteeltä tammikuussa 2026
Korjaustyöt Vuosaaren tunnelissa alkavat 6. tammikuuta 2026, jolloin tunneli suljetaan liikenteeltä. Arvioitu tunnelin sulkuaika on noin vuosi. Tänä aikana liikenne ohjataan kiertotielle, joka kulkee Kehä III:lta Itäväylän, Kallvikintien ja Niinisaarentien kautta Vuosaaren satamaan. Reitille on tehty nyt useita parannuksia, jotta liikenne sujuisi mahdollisimman hyvin tunnelin ollessa suljettuna. Tulevan syksyn aikana selvitetään vielä mahdollisia lisäparannustarpeita reitillä.
Taustatietoa hankkeesta
Vuosaaren tunnelin korjaushankkeessa Helsingin Vuosaaren satamaan johtavan tietunnelin elinkaarensa päähän tulleet tekniset järjestelmät uusitaan. Lisäksi korjataan tunnelin rakenteita sekä uusitaan tunnelin alla kulkevat kuivatus- ja sammutusvesijärjestelmät.
Vuosaaren tietunnelin korjaushankkeesta ja rakennustöiden toteuttamisesta varareitillä vastaa Fintraffic. Varareitin parannusten suunnittelusta vastasivat Helsingin kaupunki ja Uudenmaan ELY-keskus.
