Genuina möten via video
När distansarbetet inleddes för två år sedan innebar det att socialhandledaren Sara Mahlamäki fick lära sig mycket nytt, men nu har arbetsmetoden blivit rutin.
− Numera brukar jag inte så ofta dela in saker i distans- och live-arbete. I början var jag lite mer osäker, men nu känns det naturligt. Enligt min erfarenhet kan interaktion och genuina möten fungera lika bra via video som ansikte mot ansikte. Det är förstås bra att komma ihåg att distansmöten inte passar alla klienter och att alla inte tycker om dem, men för de flesta har upplevelsen varit positiv, säger Sara.
Distansarbetet är ändå fortfarande förknippat med många fördomar, vilket även Sara har märkt:
– Klienternas närstående eller nätverk tror ibland att distansarbete inte är effektivt och vill ha fler traditionella hembesök. Klienterna kan ändå få ett bra stöd till exempel för hushållssysslor även på distans. Distanstjänsten är också ett bra tillägg, även om hembesök också fortfarande har en plats och det finns behov av dem.
Sara påminner om att distanstjänster inleds endast om klienten vill det och yrkespersonen bedömer att detpassar för klientens behov. Det första mötet sker alltid hemma hos klienten, så att den anställda och klienten träffas ansikte mot ansikte och den anställda får se hur klienten bor. Klienten får lära sig att använda distanstjänsten, får information om informationssäkerhet och får vid behov en dator att använda.
De goda erfarenheterna uppmuntrar
Distanstjänsten har visat sig vara till nytta särskilt för klienter vars psykiska sjukdom är under kontroll och som kan sköta vardagliga sysslor. Behoven och förmågorna är ändå så individuella att man inte vet om tjänsten passar innan man har provat. Den viktigaste förutsättningen för att det ska lyckas är att klienten och den anställda vågar prova och är positivt inställda till distansmötena.
Även andra än Noora som klient och Sara som socialhandledare har gett uppmuntrande respons – försiktigheten i början och tvivlen kring distansmötena och nyttan med dem har ofta försvunnit med tiden. Många klienter har upplevt att distansmötena har känts lättare och mindre stressande än möten ansikte mot ansikte, och att det till och med har kunnat uppstå en djupare kontakt mellan klienten och experten än vid traditionella hembesök.
I och med distansmötena har klienterna också upplevt att de fått mer service än vid möten ansikte mot ansikte, och det är enkelt att komma överens om tidtabellerna. Klienterna har märkt att deras aktörskap har stärkts när de gör saker på egen hand.
−I början var jag rädd att jag inte skulle få saker gjorda på egen hand. Distansmötena tvingade mig ändå att göra saker själv, och jag märkte att jag klarar det, berättar en klient glatt.
−Jag har fått samtalshjälp och en orsak att stiga upp ur sängen och komma iväg. Distansmötena kan ordnas oftare än möten på plats, vilket kan ha stor betydelse för den som lever isolerat, berättar en annan klient.
Noora heter egentligen något annat. Namnet har ändrats för att skydda hennes integritet.
Text: Jaana Suokas och Sari Sillman
Distanstjänsterna för rehabiliteringsklienter med psykisk ohälsa planerades och introducerades i Helsingfors genom ett projekt för hållbar tillväxt, vars mål är att stärka välbefinnandet och förebygga problem. Projektet ingår i Finlands program för hållbar tillväxt, som finansieras av Europeiska unionens återhämtningsinstrument (Next Generation EU). Programmet samordnas av social- och hälsovårdsministeriet och genomförs i alla Finlands välfärdsområden och i Helsingfors.