Aitoja kohtaamisia videon välityksellä
Sosiaaliohjaaja Sara Mahlamäki aloitti etätyöskentelyn kaksi vuotta sitten. Alkuun kuului paljon uuden opettelua, mutta nyt työotteeseen on jo tullut rutiini.
− En enää itse useinkaan jaottele asioita etänä ja livenä tehtäviin töihin. Aluksi olin asiassa epävarmempi, nyt kaikki sujuu jo luontevasti. Kokemukseni mukaan vuorovaikutus ja aito kohtaaminen voivat onnistua yhtä hyvin videon välityksellä kuin kasvokkain. On tietysti hyvä muistaa, etteivät etätapaamiset sovi kaikille asiakkaille eivätkä kaikki niistä pidä, mutta useimmilla kokemus on ollut positiivinen, Sara sanoo.
Etätyöskentelyyn liittyy kuitenkin edelleen paljon ennakkoluuloja, jonka myös Sara on huomannut:
− Asiakkaan läheisillä tai verkostoilla on toisinaan käsitys, ettei etätyöskentely ole tehokasta ja he toivovat enemmän perinteisiä kotikäyntejä. Asiakkaat voivat kuitenkin saada etäyhteyksilläkin hienosti ryhtiä esimerkiksi kodinhoitoon liittyviin asioihin. Etäpalvelu onkin mahtava lisä, vaikka kotikäynneillekin on yhä paikkansa ja tarvitsijansa.
Sara muistuttaa, että etäpalvelu aloitetaan vain, jos asiakas sitä haluaa ja ammattihenkilö arvioi sen sopivan asiakkaan tarpeisiin. Ensimmäinen tapaaminen toteutetaan aina asiakkaan kotona, jotta työntekijä ja asiakas tapaavat kasvotusten ja työntekijä näkee asiakkaan asuinympäristön. Asiakas opetetaan etäpalvelun käyttämiseen, tietoturvaan liittyviin asioihin ja tarvittaessa hän saa tietokoneen käyttöönsä.
Hyvät kokemukset kannustavat eteenpäin
Etäpalvelun on havaittu olevan hyödyllinen erityisesti asiakkaille, joiden psyykkinen sairaus on hoitotasapainossa ja jotka kykenevät hoitamaan arkisia asioitaan. Tarpeet ja kyvyt ovat kuitenkin niin yksilöllisiä, ettei palvelun sopivuutta tiedä kuin kokeilemalla. Tärkein onnistumisen edellytys on asiakkaan ja työntekijän rohkea ja positiivinen asenne etätapaamisia kohtaan.
Myös muiden kuin Nooran asiakkaana ja Saran sosiaaliohjaajana antamat palautteet ovat olleet rohkaisevia – alun varauksellisuus ja epäily etätapaamisia ja niistä saatavaa hyötyä kohtaan on usein ajan myötä hävinnyt. Monet asiakkaat ovat kertoneet, että etätapaamiset ovat tuntuneet helpommilta ja vähemmän stressaavilta kuin kasvokkaiset tapaamiset. Asiakkaan ja asiantuntijan välille on voitu luoda jopa syvempi yhteys kuin perinteisillä kotikäynneillä.
Asiakkaat ovat kokeneet saavansa etätapaamisten myötä enemmän palvelua kasvokkaistapaamiseen verrattuna, ja aikataulujen sopiminen on helppoa. Asiakkaat ovat huomanneet oman toimijuutensa vahvistuvan, kun he tekevät asioita itsenäisesti.
− Aluksi pelkäsin, etten saa itse asioitani tehtyä. Etätapaamiset kuitenkin pakottivat minut tekemään itse ja huomaamaan, että pystyn siihen, yksi asiakkaista iloitsee.
− Olen saanut keskusteluapua, syyn nousta sängystä ja lähteä liikkeelle. Näitä etätapaamisia on mahdollista järjestää useammin kuin lähitapaamisia, millä voi olla eristäytyneesti elävälle suuri merkitys, toinen asiakas kertoo.
Nooran nimi on muutettu yksityisyyden suojaamiseksi.
Teksti: Jaana Suokas ja Sari Sillman
Mielenterveyskuntoutujien etäpalvelut on suunniteltu ja otettu käyttöön Helsingissä Kestävän kasvun hankkeessa, jonka tavoitteena on hyvinvoinnin vahvistaminen ja ongelmien ennaltaehkäiseminen. Hanke on osa Suomen kestävän kasvun ohjelmaa, johon rahoitus saadaan Euroopan unionin kertaluonteisesta elpymisvälineestä (Next Generation EU). Ohjelmaa koordinoi sosiaali- ja terveysministeriö ja sitä toteutetaan kaikilla Suomen hyvinvointialueilla ja Helsingissä.