Ytterligare förbättringar av Nordsjö tunnels reservrutt tas i bruk – rutten testas 6–9. oktober

Under testningen är tunneln helt stängd och trafiken dirigeras till den förbättrade reservrutten.
Ilmakuva Niinisaarentien ja Kallvikintien kiertoliittymästä.
I år har flera ändringar gjorts i reservrutten för Nordsjö tunnel.

Rutten går från Österleden via Kallviksvägen och Bastövägen till Nordsjö hamn.

Under testningen följer man bland annat upp smidigheten i anslutningen från Ring III till Österleden, de nya körfältens funktion i anslutningen mellan Österleden och Kallviksvägen samt smidigheten i trafiken i Bastövägens rondell, Hamnbågens anslutning samt på Fraktargatan och Kallviksvägen.

Reservruttens funktion bedöms vid olika mätpunkter i terrängen samt genom att regelbundet köra leden bland den övriga trafiken. Dessutom utnyttjar man drönarfotograferingar, Fintraffics trafikmätningspunkter och trafikmätningskameror samt ruttdata. Särskilt trafikflödet under rusningstopparna, övergångsställena och anslutningarnas funktion granskas.

Testningen säkerställer att omvägen fungerar som planerat

Söndagen 5. oktober tas nya tillfälliga trafikarrangemang i bruk längs Nordsjö tunnels reservrutt för att förbättra trafikens smidighet under byggarbetet:

  • På Österleden har körningen österut ändrats så att det är möjligt att köra rakt endast på den vänstra filen och den högra filen är endast för dem som svänger in på Kallviksvägen. Ändringen gör det möjligt att fritt svänga från Kallviksvägen österut till höger.
  • Trafikljusen i anslutningen mellan Österleden och Kallviksvägen har justerats så att trafiken i anslutningen löper bättre än tidigare, särskilt under rusningstider.
  • Busshållplatsen söder om Kallviksvägens och Bastövägens rondell har tagits ur bruk. På så sätt försvinner de fördröjningar som orsakas av att bussarna stannar och trafiken löper jämnare. Samtidigt har filen som passerar rondellen tagits i bruk för alla.
  • På avsnittet mellan Kallviksvägens rondell och Hamnbågens anslutning har hastighetsbegränsningen sänkts till fyrtio kilometer i timmen för att förbättra framförhållningen i trafiken och för att trafiken i anslutningarna och körfältsbyten ska löpa bättre än tidigare.

Tidigare i år har flera ändringar gjorts i reservrutten för Nordsjö tunnel för att trafiken ska löpa så bra som möjligt när tunneln nästa år renoveras.

Säkerhetsföreskrifterna förutsätter fullständig stängning av tunneln

Under byggarbetena som inleds 6. januari 2026 stängs Nordsjö vägtunnel för ett år helt för trafik, eftersom de stränga säkerhetsbestämmelserna för tunnlarna inte tillåter trafik i en tunnel vars säkerhetssystem inte används. Dessa system är nödvändiga för att man i störningssituationer tryggt ska kunna rädda sig från tunneln.

Tunnelprojektet har varit en gemensam ansträngning för många aktörer. Fintraffic har samarbetat intensivt med Helsingfors stad och NTM-centralen i Nyland, som har ansvarat för planeringen av omvägen. I planeringsskedet har man också samarbetat mycket med hamnen, eftersom över hälften av tunneltrafiken anknyter till hamnfunktionerna. 

Varareitti kartalla.
Under byggarbetena stängs Nordsjö vägtunnel för ett år helt för trafik.

Rekommenderat för dig

Rekommendationer genereras automatiskt baserat på innehåll.