
Reitti kulkee Itäväylältä Kallvikintien ja Niinisaarentien kautta Vuosaaren satamaan.
Testauksen aikana seurataan muun muassa liittymisen sujuvuutta Kehä III:lta Itäväylälle, uusien kaistojen toimivuutta Itäväylän ja Kallvikintien liittymässä sekä liikenteen sujuvuutta Niinisaarentien kiertoliittymässä, Satamakaaren liittymässä, Rahtarinkadulla ja Kallvikintiellä.
Varareitin toimivuutta arvioidaan maastossa eri mittauspisteillä sekä ajamalla reittiä säännöllisesti läpi muun liikenteen seassa. Lisäksi hyödynnetään drone-kuvauksia, Fintrafficin liikenteenmittauspisteitä ja -kameroita sekä reittidataa. Tarkastelussa ovat erityisesti ruuhkahuippujen liikennevirrat, suojatiet ja liittymien toimivuus.
Testauksella varmistetaan kiertotien toimivuus
Varareitin uusilla parannuksilla parannetaan liikenteen sujuvuutta tunnelin rakennustöiden aikana:
- Itäväylällä ajo idän suuntaan muutetaan niin, että suoraan ajo on mahdollista vain vasemmanpuoleiselta kaistalta ja oikeanpuoleinen kaista on jatkossa vain Kallvikintielle kääntyville. Muutos mahdollistaa vapaan kääntymisen Kallvikintieltä oikealle idän suuntaan.
- Itäväylän ja Kallvikintien liittymän liikennevaloja säädetään, jotta liikenne virtaa liittymässä entistä paremmin etenkin ruuhka-aikoina.
- Kallvikintien ja Niinisaarentien kiertoliittymän eteläpuolella oleva bussipysäkki poistetaan käytöstä. Näin bussien pysähtymisestä aiheutuvat hidasteet poistuvat ja liikenne sujuu tasaisemmin. Samalla kiertoliittymän ohittava kaista otetaan kaikkien käyttöön.
- Katujakson Kallvikintien kiertoliittymä–Satamakaaren liittymä nopeusrajoituksia lasketaan neljäänkymmeneen kilometriin tunnissa, jotta liikenteessä ennakointi sekä liittymät ja kaistanvaihdot sujuvat entistä paremmin.
Vuosaaren tunnelin varareitille on tehty jo aiemmin tänä vuonna useita uudistuksia, jotta liikenne sujuisi mahdollisimman hyvin tunnelin ollessa ensi vuonna remontissa.
Turvallisuusmääräykset edellyttävät tunnelin täyssulkua
6. tammikuuta 2026 alkavien rakennustöiden ajaksi Vuosaaren tietunneli suljetaan vuodeksi liikenteeltä, sillä tunneleiden tiukat turvallisuusmääräykset eivät salli liikennettä tunnelissa, jonka turvallisuusjärjestelmät eivät ole käytössä. Nämä järjestelmät ovat välttämättömiä, jotta häiriötilanteissa tunnelista voidaan pelastautua turvallisesti.
Tunnelihanke on ollut monen toimijan yhteinen ponnistus. Fintraffic on tehnyt tiivistä yhteistyötä Helsingin kaupungin ja Uudenmaan ELY-keskuksen kanssa, jotka ovat vastanneet kiertotien suunnittelusta. Suunnitteluvaiheessa on tehty paljon yhteistyötä myös sataman kanssa, sillä yli puolet tunnelin liikenteestä liittyy satamatoimintoihin.
