Under Resemässan 2026 deltar Helsingfors stad med aktuella teman inom turism, intressanta samtal, experter inom branschen och mångsidiga stadsupplevelser.
Stadens eget vardagsrum, Helsinki Lounge, samlar yrkespersoner för att diskutera och nätverka samt mässbesökare för att ta del av de upplevelser, de evenemang och den stadskultur som Helsingfors har att bjuda på.
Helsingfors bjuder in mässbesökarna till upplevelser
Under mässans dag för branschfolk torsdagen den 15 januari behandlas aktuella teman kring turism, klimat och hållbar utveckling samt restaurang- och turismtjänster.
Under dagarna för allmänheten den 16–18 januari utlovas mångsidigt program och föredrag för alla som är intresserade av stadskultur, evenemang, mat och familjeaktiviteter i Helsingfors monter. Genom programmet får även Helsingforsbor lära sig mer om sin hemstad. På scenen får vi se helsingforsiska proffs, såsom en representant för årets turismföretag i Helsingfors, årets kock och årets servitör samt Ikilomalla-paret, som är kända från sociala medier.
På fredagen kan studerande inom branschen ta del av aktuella forskningsrön och information om karriärvägar, och på söndagen, som är familjedag, kommer Helsingfors måsmaskotar Tuula och Börje för att roa barnen. På programmet står också Helsingforsbingo, där man kan vinna priser med Helsingforstema.
Tillväxt inom turismen bygger på samarbete
Helsingfors är inne i en rekordperiod för turismen: förra året registrerades 4,55 miljoner övernattningar och det rekordet väntas slås i år. Helsingfors har under de senaste åren blivit en internationell pionjär inom hållbar turism. Staden har tagit topplaceringen i Global Destination Sustainability-indexet två år i rad och uppnått Green Destinations GSTC-certifiering som första stad i världen med över en halv miljon invånare.
Staden har som mål att skapa förutsättningar för turism, evenemang och upplevelser året runt. De berikar serviceutbudet för lokalinvånarna, skapar tusentals arbetsplatser och ger skatteintäkter samt upprätthåller omfattande förbindelser till utlandet.
– Utgångspunkten för all utveckling och allt beslutsfattande är att helsingforsarna ska må bra och trivas i sin hemstad, konstaterar Nina Vesterinen, turismchef i Helsingfors.
Det utvecklingsprogram för turism och evenemang som är under arbete fastslår gemensamma riktlinjer för åren 2026–2029 och är direkt kopplat till den stadsstrategi som blev klar i höstas.
– Tillväxt är ett resultat av samarbete mellan staden, företag, andra aktörer och invånare. Det är viktigt för Helsingfors stad att tillväxten i turismen sker på ett hållbart sätt även ur stadsbornas perspektiv, fortsätter turismchef Nina Vesterinen.
Norra Europas största evenemang inom turismbranschen ordnas på Mässcentrum i Helsingfors den 15–18 januari 2026. Mässans dörrar är öppna för allmänheten från fredagen den 16 januari till söndagen den 18 januari 2026.
Du kan träffa representanter för Helsingfors stad i monter 6a50.