En lyckad turistsommar för Helsingfors: rekordstort antal nöjda turister

Helsingfors är det populäraste turistmålet i Finland. Turismen till Helsingfors utvecklades positivt även under den gångna sommaren. Ett rekordstort antal turister övernattade i inkvarteringsrörelser under sommaren.

Publicerad , uppdaterad
Ihmisiä torikojulla Kauppatorilla.
Bild: Marjaana Malkamäki / Helsinki Partners

Antalet övernattningar av turister i Helsingfors i juni–augusti ökade med 5,6 procent jämfört med sommaren 2024. Statistiken för augusti visar en ökning med nästan nio procent, och de internationella övernattningarna ökade med 17,6 procent. Antalet utländska besökare ökade med nästan 14 procent i juni–augusti jämfört med föregående år.

– För resten av världen är Finlands huvudstad ett exotiskt resmål, där det inte är för varmt på sommaren och där det inte finns massturism på samma sätt som i Sydeuropa. Staden fungerar, vi är världsledande inom hållbarhet och det finns ett intresse för helsingforsarnas lycka, säger Nina Vesterinen, turismchef vid Helsingfors stad.

Även antalet inhemska turister har varit mer eller mindre oförändrat, vilket visar att även finländarna fortfarande vill resa till huvudstaden och hitta nya saker att uppleva i staden.

Graf
Registrerade övernattningar i Helsingfors Bild: Helsingfors stad

Beläggningsgraden för hotellen ökar

I juni–augusti registrerades drygt 1,6 miljoner övernattningar i inkvarteringsrörelser i Helsingfors, varav 42 procent var inhemska och 58 procent utländska. Beläggningsgraden för inkvarteringsrörelserna var omkring 77 procent, en ökning med nästan fem procentenheter från förra sommaren.

Uppskattningsvis 44 procent av alla övernattningar i Helsingfors sker utanför inkvarteringsrörelserna, till exempel i kortvariga hyresbostäder eller hos vänner eller släktingar. Dessutom besöks Helsingfors av många dagsturister, såsom internationella kryssningsturister.

Under sommaren betjänade Helsingfors turistinformation omkring 78 000 besökare. Av turistinformationens kunder tyckte 96 procent att råden de fick var särskilt eller mycket användbara.

Graf
Kumulativa registrerade övernattningar i Helsingfors Bild: Helsingfors stad

Besökare från när och fjärran  

Det kom flest utländska besökare till Helsingfors från Tyskland, USA, Storbritannien och Sverige. Japan har ökat i betydelse och var den femte största marknaden under juni–augusti. Även antalet turister från Italien, Australien och Kanada ökade markant jämfört med förra året.

– Inte ens den regniga försommaren verkade störa de utländska turisterna.  På grund av de förändrade väderförhållandena ökar intresset för Norden och Finland, och detta kommer också att återspeglas i ett ökat antal besökare, säger turismchef Vesterinen.

– Ur ett socialt och miljömässigt hållbarhetsperspektiv kan ökningen av antalet turister också ha en baksida. Därför vill vi i Helsingfors framför allt satsa på turismens kvalitet, till exempel längre vistelsetider, i stället för att bara öka volymerna på bekostnad av hållbarheten, påpekar Vesterinen.

Graf
Topp 10 i kategorin övernattningar för internationella turister Bild: Helsingfors stad

Helsingfors är en ansvarsfull och hållbar turiststad

Helsingfors är en föregångare inom hållbar turism. Redan för andra året i rad tog staden topplaceringen i det internationella indexet Global Destination Sustainability (GDS), som mäter hur hållbara olika resmål är.

Vid sidan av GDS-indexet har Helsingfors under det gångna året även klarat sig bra i andra internationella bedömningar av resmåls hållbarhet. I mars blev Helsingfors den första staden med mer än en halv miljon invånare som beviljas certifieringen Green Destinations GSTC, som har de striktaste kriterierna i världen.

En del resenärer stannar i Helsingfors en längre tid, och exempelvis Helsinki Help-rådgivarna, som betjänar turister på gatan, får oftare än tidigare frågor om program för många dagar.

Längre vistelsetider för besökarna även utanför sommarsäsongen är ett av målen för turismen i Helsingfors. Det är även ett tecken på att folk vill satsa på hållbar turism. I stället för att göra små avstickare till olika städer fokuserar turisterna allt mer på kvalitet och tillbringar tid på sina resmål.

Turismchef Nina Vesterinen
Ihmisiä istumassa Tuomiokirkon portailla, taustalla Senaatintoria.
Baserat på nästan 90 000 offentliga kundrecensioner får servicen i Helsingfors positiv respons på servicens kvalitet, maten, dryckerna samt lokalerna och andra arrangemang. Bild: Marjaana Malkamäki / Helsinki Partners

Evenemang och kongresser lockar besökare 

Helsingfors satsar på hållbar och ansvarsfull turism på många olika sätt. Förutom att förlänga vistelsetiden är ett av de viktigaste målen även att locka företagsevenemang och kongresser samt de tjänster som byggs upp i samband med dem.

– Vi har verkligen satsat på att utveckla en hållbar turism i Helsingfors, och responsen vi fått visar att turisterna också har lagt märke till detta. Vår turistinformation ger mer synlighet åt företag med hållbart producerade produkter och tjänster. Vi har som stad även stöttat våra turistföretag i att utveckla hållbarheten, säger Vesterinen.

Evenemangen som ordnas i Helsingfors under sommaren lockar besökare. Helsingfors har en livlig evenemangsverksamhet, och utbudet av evenemang förnyas varje år. Under sommaren lockade kongresserna tiotusentals nöjda besökare till Helsingfors.

Besökarna trivs i Helsingfors 

Baserat på kundrecensionsdata för sommarmånaderna är tjänsteleverantörerna i Helsingfors mycket bra på att uppfylla kundernas förväntningar. Känslovärdet, som baseras på kundrecensioner i kanaler för jämförande bedömning (såsom Google och Tripadvisor), är 0,2 procent bättre än förra sommaren. Samtidigt är den allmänna känslan bättre än i Helsingfors nordiska jämförelsestäder Stockholm och Köpenhamn.

Baserat på nästan 90 000 offentliga kundrecensioner får servicen i Helsingfors positiv respons på servicens kvalitet, maten, dryckerna samt lokalerna och andra arrangemang.

– Det som turisterna värdesätter mest är att saker och ting ordnar sig och att man lyssnar på dem. Många föredrar den artiga och återhållsamma servicen i Finland framför att någon flänger runt dem på ett störande och påträngande sätt, säger turismchef Vesterinen.

Hur ser då den perfekta turistsommaren och besökarupplevelsen ut?

– Inte för varmt, men inte heller för regnigt. Jag skulle önska att turisterna upptäckte Helsingfors så att de stannar länge hos oss och besöker många olika platser för att ta del av vårt fantastiska utbud. Och att de skulle komma tillbaka för ett nytt besök, svarar Vesterinen.

– Det finns mycket att se och uppleva i Helsingfors, och vår inkvarteringskapacitet är verkligen förstklassig. I linje med hållbarhetsprinciperna arbetar vi för en allt mer intressant och särpräglad turiststad. 

Graf
Antalet turister som anlänt till Helsingfors-Vanda flygplats från internationella flygplatser per månad Bild: Helsingfors stad