I Helsingfors stadsstrategi 2021–2025 beskrivs att Helsingfors ska utvecklas till ett attraktivt och det mest hållbara och intelligenta turistmålet i världen. Med utgångspunkt i strategin utarbetades en handlingsplan för turism och evenemang i Helsingfors för 2022–2025.
Enligt rapporten som presenterades för näringslivssektionen och som sektionen antecknade för kännedom har handlingsplanen genomförts i stor utsträckning och har bidragit till målen i stadsstrategin om att göra staden till en attraktiv, hållbar och intelligent stad för turism och evenemang. Programmets prioriteringar har omsatts i ett stort antal åtgärder, av vilka många har gett betydande resultat.
Helsingfors är det mest hållbara turistmålet i världen
Helsingfors har klättrat upp och blivit världens mest hållbara turistmål och har placerat sig på första plats i Global Destination Sustainability (GDS)-indexet som mäter internationella turistmåls hållbarhet två år i rad, 2024 och 2025. Helsingfors blev dessutom den första större staden i världen som fick Green Destinations GSTC-certifikationen 2025.
Antalet övernattningar på inkvarteringsrörelser överträffade 2024 de rekord som sattes före coronapandemin och har fortsatt att stiga stadigt i år.
Evenemang som drivkraft för Helsingfors tillväxt
De stora evenemangen och kongresserna som inföll under perioden stärkte tillsammans med stadens evenemangspartnerskap Helsingfors vitalitet och internationella attraktionskraft. Dessutom har ansökningarna av större evenemang och kongresser främjats målmedvetet och resultatrikt för kommande år.
Exempel på perioden är det mångfacetterade matåret Smakernas Helsingfors och Michelin Nordic Star Revelation-partnerskapet 2024, Tall Ships Races Helsinki 2024, UEFA Super Cup 2022 och världsmästerskapen i synkroniserad konståkning 2025.
Nöjda kunder och evenemangsbesökare
Under handlingsprogramperioden förnyades tjänsten Myhelsinki.fi, kundnöjdheten med turistinformationen är av toppklass (4,8/5) och evenemangsbesökarna ser Helsingfors som en bra (4,6/5) och säker (98 %) stad för evenemang.
Företagens engagemang i programmets mål och det ömsesidiga samarbetet har stärkts, särskilt i nätverket Helsingin tekijät, som har mer än fördubblat sitt antal partner. Dessutom har samarbetet mellan stadens enhet för turism och destinationstjänster och enheten för varumärke och evenemang stärkts genom en gemensam handlingsplan.
Även om verksamhetsmiljön påverkades av coronapandemin, kriget i Ukraina, situationen i Mellanöstern och den ekonomiska osäkerheten, genomfördes programmets åtgärder i stor omfattning. Staden förbereder för närvarande ett nytt utvecklingsprogram för 2026–2029, som kommer att stödja de strategiska målen för tillväxt, kompetens och livskraft.