Prissättningsmodellen för parkering ändras – efterfrågan och utbud på parkering förs närmare varandra

I Helsingfors övergår man från början av december 2024 till en ny prissättningsmodell för parkering där priset fastställs utifrån efterfrågan och utbud. Målet med förnyelsen är att det ska bli lättare än för närvarande att hitta en parkeringsplats. Prissättningsmodellen gäller alla parkeringstyper, och priserna fastställs vid de årliga beräkningarna av parkeringsplatsernas nyttjandegrad. År 2024 steg priserna i D området på Skatudden och DC området på Sveaborg. År 2025 kommer priserna att stiga i området B på Rödbergen och Eira och C området i Ulrikasborg.
Pysäköityjä autoja kadun varrella, taustalla kerrostaloja.
Parkerade bilar i Maskinverkstadens område. Bild: Beatrice Bucht

Det nya priset grundar sig på beräkningar

Parkeringsplatsernas nyttjandegrad utreds genom att beräkna förhållandet mellan lediga och upptagna platser.  Beräkningarna av företags- och zonparkeringar görs dagtid och av boendeparkeringar nattetid.  I beräkningarna som gjordes i maj i år konstaterades situationen vara god överlag. Det finns behov av prishöjningar endast i området B på Rödbergen och Eira och C området i Ulrikasborg.

Vid fastställande av priserna för boendeparkering jämförs beräkningsresultaten med tillståndstätheten. Med termen avses antalet inlösta boendeparkeringstillstånd för ett visst område i förhållande till det totala antalet parkeringsplatser för boendeparkeringstillstånd i området.

Laskentakaavio asukaspysäköintitunnuksen hinnanmuodostuksesta.
Den nya prissättningsmodellen för boendeparkering.

Exempelvis för D-området på Skatudden var antalet inlösta boendeparkeringstillstånd 771 per den 14 maj 2024 och i området finns det 796 parkeringsplatser tillgängliga. Tillståndstätheten är då 0,97. Enligt beräkningar gjorda natten mellan den 13 och 14 maj var 726 platser upptagna, 37 platser lediga och 33 platser inte i bruk, vilket innebär att nyttjandegraden var 95,15 procent. I D-området på Skatudden och DC-området på Sveaborg höjde därigenom priset på boendeparkering med 7,5 procent under 2024. 

I beräkningarna från maj 2025 var utnyttjandegraden för område B 92,61 procent och för område C 93,05 procent. Priset för boendeparkering kommer därigenom höjas med 7,5 procent. Den nya månadsavgiften är 64,50 euro (bilar med låga utsläpp 48,40 euro, priserna inkluderar moms). De nya priserna börjar gälla den 1 december, och de har uppdaterats i webbutiken.

Prissättningsmodellen är en av åtgärderna i den nya parkeringspolicyn

 

Den nya prissättningsmodellen grundar sig på parkeringspolicyn som godkänts av Helsingfors stadsstyrelse. Målet med reformen är att användningen av platserna ska bli mer effektiv på lång sikt och att det ska gå snabbare att hitta en parkeringsplats. Genom parkeringsprissättningen kan man också påverka användningen av stadsrummet samt effektiviteten i och kvaliteten på underhållet. 

Uppdaterad 28.8.2025: Beräkningar för 2025.

Rekommenderat för dig

Rekommendationer genereras automatiskt baserat på innehåll.