Det nya priset grundar sig på beräkningar
Parkeringsplatsernas nyttjandegrad utreds genom att beräkna förhållandet mellan lediga och upptagna platser. Beräkningarna av företags- och zonparkeringar görs dagtid och av boendeparkeringar nattetid. I beräkningarna som gjordes i maj i år konstaterades situationen vara god överlag, och det finns inget behov av prishöjningar, med undantag av boendeparkeringen i D-området på Skatudden och DC-området på Sveaborg. Beräkningarna genomförs även framöver normalt på våren före sommarsemesterperioden.
Vid fastställande av priserna för boendeparkering jämförs beräkningsresultaten med tillståndstätheten. Med termen avses antalet inlösta boendeparkeringstillstånd för ett visst område i förhållande till det totala antalet parkeringsplatser för boendeparkeringstillstånd i området.
Exempelvis för D-området på Skatudden var antalet inlösta boendeparkeringstillstånd 771 per den 14 maj 2024 och i området finns det 796 parkeringsplatser tillgängliga. Tillståndstätheten är då 0,97. Enligt beräkningar gjorda natten mellan den 13 och 14 maj var 726 platser upptagna, 37 platser lediga och 33 platser inte i bruk, vilket innebär att nyttjandegraden var 95,15 procent.
I D-området på Skatudden och DC-området på Sveaborg höjs priset på boendeparkering därigenom med 7,5 procent, och månadsavgiften är 64,50 euro (bilar med låga utsläpp 48,40 euro, priserna inkluderar moms). De nya priserna börjar gälla den 1 december, och de har uppdaterats i webbutiken.
Prissättningsmodellen är en av åtgärderna i den nya parkeringspolicyn
Den nya prissättningsmodellen grundar sig på parkeringspolicyn som godkänts av Helsingfors stadsstyrelse. Målet med reformen är att användningen av platserna ska bli mer effektiv på lång sikt och att det ska gå snabbare att hitta en parkeringsplats. Genom parkeringsprissättningen kan man också påverka användningen av stadsrummet samt effektiviteten i och kvaliteten på underhållet.