
"You made my day!" fick socialarbetare Essi Kasari höra förra veckan när hon hjälpte en ungdom som hade kommit till Navigatorn med sina bekymmer. Efter det var Kasari på gott humör. Både Kasari och Krista Ihalainen, expert på sysselsättningsåtgärder, betonar att det bästa i deras jobb är att de unga som söker hjälp hos Navigatorn går därifrån vid gott mod efter att de tack vare experternas hjälp har kunnat lösa eller åtminstone göra framsteg i de frågor som oroar dem.
- Vi vill skapa framtidstro för våra kunder. Vi hugger tag i de saker våra kunder har problem med så att de börjar ordna sig, berättar Kasari.
Navigatorn är en rådgivningstjänst för ungdomar i 15–29 års ålder. Kunderna kan komma dit utan att boka tid för att få hjälp och råd med teman och saker som bekymrar dem. I rådgivningstjänsten finns alltid flera experter inom olika områden. De unga kan även ringa eller skicka e-post till Navigatorn eller diskutera med experterna via plattformen Discord. Tjänsten är avgiftsfri.
Utöver Navigatorns ordinarie anställda besöker bland annat en expert från FPA, en ekonomi- och skuldrådgivare samt en expert på invandringsärenden från Suomen pakolaisapus Kurvi-verksamhet Navigatorn varje vecka.
Ett multiprofessionellt team hjälper de unga
Som expert på sysselsättningsåtgärder hjälper Ihalainen de unga som kommer till Navigatorn till exempel med att söka jobb och allt som har att göra med det. Socialarbetare Essi ger de unga stöd i frågor som oroar dem, vare sig det handlar om ekonomi eller det egna välbefinnandet och hur man orkar i vardagen. Varje arbetsdag är olik den andra.
- Vi har ett multiprofessionellt team och det är viktigt. Ofta har de unga många saker som de funderar på när de kommer till Navigatorn. Den som har kaptenturen diskuterar först med ungdomen och styr hen till de rätta experterna, berättar Ihalainen.
Experterna hjälper även varandra. Arbetsdagen börjar med en gemensam stund och slutar med en gemensam genomgång av dagen. Ingen anställd behöver vara ensam med sina teman. Tjänsten har fått rikligt med positiv respons såväl från kunderna som från samarbetspartner, vilket Ihalainen och Kasari är mycket nöjda med.
- Jag tycker att man känner att det råder en god atmosfär och gemenskap här. Vi bemöter var och en vänligt här, beskriver Kasari.
Navigatorn fyller 10 år
Navigatorn grundades en gång eftersom staden ville erbjuda de unga en lättillgänglig tjänst dit de kan komma utan att boka tid. Nu fyller Navigatorn redan 10 år. Under festspelen den 20–25 oktober ordnas många olika sorters program i Navigatorns lokaler. Vid ett rekryteringsevenemang får de unga öva på jobbintervju och på plats kan man ta ett gratis foto till sitt CV. I diskussionspaneler ger experter råd till exempel om studiestöd eller hur man ansöker om en hyresbostad. Under en temadag om välbefinnande presenteras olika hobbymöjligheter i Helsingfors.
- Festspelen är en vecka med låg tröskel, vilket betyder att de unga helt enkelt kan komma hit om de är intresserade av något av de teman som behandlas. Det är inte nödvändigt att delta i paneler och evenemang, utan man kan också stå vid sidan om och se på, betonar Ihalainen och Kasari.
De unga kan komma hit ensamma eller med kompisar. Även familjen kan kontakta Navigatorn. För att sammanfatta verksamheten kallar Kasari och Ihalainen Navigatorn en plats dit unga kan komma om de inte vet var de ska börja. Du behöver inte veta något alls på förhand.