Detaljplanen för Hamntunneln är klar – reviderat planförslag till beslutsfattande

Detaljplanläggningen av Hamntunneln från Västra hamnen till Västerleden är nu inne på slutrakan. Tunneln förbättrar trafikflödet på Busholmen och i södra Helsingfors samt frigör områden i Södra hamnen för stadsbornas användning. Stadsmiljönämnden behandlar det reviderade planförslaget den 21 oktober.
Digitaalisesti tehty havainnekuva, jossa tunneli on sijoitettu rakennuksen ja puiston väliin.
Längden på betongtunneldelen har minskats i den fortsatta planeringen. Bild: PES-Arkkitehdit Oy

Omfattande utredning om effekterna av byggandet

Utarbetandet av detaljplanen, som inleddes 2022, är nu inne i slutfasen. Helsingfors stad och Helsingfors Hamn har som mål att så mycket som möjligt minimera tunnelns miljöpåverkan. I planeringsarbetet har man redan tidigare lyckats minska tunnelns miljöpåverkan, och nu har man i den fortsatta planeringen bland annat förkortat betongtunneldelen.  Det område som ska grävas ut mellan Ilmarinens byggnad och Lappvikens park kommer därför att vara mindre än tidigare. Tunneln anpassas till omgivningen efter byggandet.

Planeringen har skett i nära samarbete med myndigheterna. De synpunkter som framförts har beaktats genom en omfattande konsekvensbedömning, och mindre ändringar har nu även gjorts i markeringarna och bestämmelserna i den uppdaterade planen. Dessa säkerställer för sin del att miljöpåverkan minimeras på ett område som är betydelsefullt med tanke på kultur- och naturvärden. Efter att detaljplanen varit framlagd har man till exempel ännu preciserat linjedragningen av Västra banan så att den i så stor utsträckning som möjligt går över tunnelns däckskonstruktioner, varvid en större del av parken och den rotkörvelvegetation som växer där bevaras.

Södra hamnen för stadsbornas användning

Tunneln är en viktig del av den mer omfattande moderniseringen av hamnfunktionerna. Stadens och hamnens gemensamma mål är att stärka hamnens verksamhetsförutsättningar, som är viktiga för hela Finland, och att förbättra trafikflödet i södra Helsingfors.

Målet är att år 2030 ska alla färjor till Tallinn avgå från Västra hamnen och alla färjor till Stockholm från Skatudden. Moderniseringen kommer att öka trafikvolymerna i Västra hamnen med flera tiotals procent, men minskar samtidigt sjötrafiken i Helsingfors centrum med cirka 75 procent. Detta beror på att Tallinns färjor har betydligt mer bil- och godstrafik än Stockholmsfärjorna.

Moderniseringarna ger staden möjlighet att utveckla Södra hamnen för stadsbornas användning. Längs havsstranden planeras offentliga stadsrum samt kultur- och museibyggnader. Området på paradplatsen integreras bättre i stadskärnans urbana struktur och stärker dess livskraft. En strandpromenad från Salutorget till Brunnsparken öppnas för stadsbor och turister.

Det slutliga beslutet om detaljplanen för Hamntunneln fattas av stadsfullmäktige. Fullmäktige torde besluta om saken i början av 2026.  Enligt den preliminära tidtabellen skulle tunneln vara i drift år 2032.

Rekommenderat för dig

Rekommendationer genereras automatiskt baserat på innehåll.