Helsingfors stads trafikbullerutredning har färdigställts

Trafikbullerutredningen som genomförs vart femte år i Helsingfors har färdigställts. Utredningen beskriver bullersituationen 2021. Granskningar genomfördes separat för väg-, järnvägs-, metro- och spårtrafiken.
Morgontrafik i Helsingfors.
Bild: Jussi Hellsten.

Utredningen utarbetades i enlighet med både Europeiska unionens direktiv om omgivningsbuller och nationella föreskrifter. Beräkningsmetoderna i dessa och resultaten från dem skiljer sig från varandra. Ett mål i direktivet om omgivningsbuller är att få jämförbar information om bullersituationen i EU:s medlemsländer. Resultaten av den nationella bullerutredningen används till exempel som utgångspunkt för stadens planering av bullerbekämpning och markanvändning.

Väg- och gatutrafiken är den största källan till buller i Helsingfors.

Enligt beräkningarna i enlighet med direktivet om omgivningsbuller utsätts ungefär 236 000 invånare i Helsingfors, det vill säga 36 procent av stadens befolkning, för dag-kväll-natt-ljudnivå på över 55 dB( Lden) från vägtrafiken. Ungefär sex procent av stadsborna utsätts för buller från spårtrafiken. Ungefär 1,5 procent av befolkningen utsätts för buller från järnvägstrafiken och knappt en procent för buller från metrotrafiken. På grund av förändringar i beräkningsmodellen och metoden för beräkning av invånare som utsätts för buller kan resultaten inte jämföras med resultaten från de tidigare EU-bullerutredningarna.

Resultaten från den nationella beräkningen kan jämföras med resultaten från en motsvarande utredning som gjordes för fem år sedan. Enligt denna utredning utsätts ungefär 256 000 invånare för buller från vägtrafiken på dagtid (LAeq, 7–22) det vill säga 39 procent av Helsingforsborna. I förhållande till stadens befolkning har antalet ökat med två procentenheter jämfört med den föregående bullerutredningen. Ökningen av antalet utsatta stadsbor kan förklaras med att antalet invånare i bullerområden längs trafikleder har ökat och att nya gator har inkluderats i utredningen.

Enligt den nationella beräkningsmetoden utsätts ungefär sex procent av stadsborna för buller från spårtrafiken på över 55 dB på dagtid, medan en procent utsätts för buller från järnvägstrafiken och 1,4 procent för buller från metrotrafiken.

I bullerutredningen betraktas bullernivåer utomhus

Bullerutredningen ger en uppfattning om hur många stadsbor som bor i bostadsområden som belastas av buller. Beräkningarna av utsatta stadsbor beaktar inte bullerbekämpningen i bostadsbyggnader och återspeglar därmed inte antalet stadsbor som utsätts för trafikbuller inomhus. I nytt bostadsbyggande är kravet att bullerbekämpning genomförs på ett sådant sätt att riktvärdena för bullernivån underskrids inne i byggnaderna samt på lek- och vistelseplatser.

Resultaten från bullerutredningen kommer att användas som underlag för nästa handlingsplan för bullerbekämpning som utarbetas inom kort för att förbättra stadens ljudmiljö. Planen kommer att färdigställas sommaren 2024.

Bullerutredningen genomfördes i samarbete med städerna Esbo, Vanda och Grankulla samt Trafikledsverket och den utarbetades av Promethor Oy.

Länk till EU-rapporten (pdf, sammanfattning på svenska)

Länk till den nationella rapporten (pdf, på finska)