Helsingin liikennemeluselvitys on valmistunut

Helsingissä viiden vuoden välein tehtävä liikennemeluselvitys on valmistunut. Selvitys kuvaa vuoden 2021 melutilannetta. Tarkastelu tehtiin erikseen tie-, rautatie-, metro- ja raitiotieliikenteelle.
Aamuliikennettä Helsingissä.
Kuva: Jussi Hellsten.

Selvitys laadittiin sekä Euroopan unionin ympäristömeludirektiivin että kansallisten säädösten mukaisesti. Näiden laskentatavat ja tulokset eroavat toisistaan. Ympäristömeludirektiivin tavoitteina on vähentää melulle altistumista ja saada vertailukelpoista tietoa EU:n jäsenmaiden melutilanteesta. Kansallisen meluselvityksen tuloksia käytetään esimerkiksi kaupungin meluntorjunnan ja maankäytön suunnittelun lähtötietoina.

Tie- ja katuliikenne on merkittävin melulähde Helsingissä

Ympäristömeludirektiivin mukaisesti laskettuna tieliikenteen yli 55 dB:n päivä–ilta-yömelutasolle (Lden) altistuvia kaupunkilaisia on Helsingissä noin 236 000 eli 36 prosenttia kaupungin asukkaista. Kaupunkilaisista noin kuusi prosenttia altistuu raitioteiden melulle. Rautatieliikenteen melulle altistuu noin 1,5 prosenttia ja metron melulle vajaa prosentti asukkaista. Laskentamalliin ja melulle altistuvien asukkaiden laskentatapaan tulleiden muutosten takia tuloksia ei voi vertailla edellisten EU-meluselvitysten tuloksiin.

Kansallisen laskennan tulokset ovat verrattavissa viiden vuoden takaisen vastaavan selvityksen tuloksiin. Sen mukaan tieliikenteen päiväaikaiselle melulle (LAeq,7–22) altistuvien määrä on noin 256 540, mikä tarkoittaa 39 prosenttia helsinkiläisistä. Kaupungin asukasmäärään suhteutettuna kasvua edelliseen meluselvityskierrokseen verrattuna on kaksi prosenttiyksikköä. Altistujamäärän nousua selittää asukasmäärän kasvu melualueilla liikenneväylien läheisyydessä ja uusien katujen mukaanotto selvitykseen.

Kansallisen laskentatavan mukaan raitiotieliikenteen yli 55 dB päiväaikaiselle melulle altistuu noin kuusi prosenttia, rautatieliikenteen melulle 1 prosentti ja metron melulle 1,4 prosenttia kaupunkilaisista.

Meluselvityksessä tarkastellaan ulkomelutasoja

Meluselvitys antaa kuvaa siitä, kuinka monen kaupunkilaisen asuinympäristöä melu kuormittaa. Altistujalaskennat eivät ota huomioon asuinrakennuksien meluntorjuntaa, eivätkä siten kuvaa liikennemelulle sisätiloissa altistuvien määrää. Uudessa asuinrakentamisessa edellytetään meluntorjunnan toteuttamista niin, että melutason ohjearvot alittuvat rakennusten sisällä sekä leikki- ja oleskelualueilla.

Meluselvityksen tulosten pohjalta aletaan lähiaikoina valmistella seuraavaa meluntorjunnan toimintasuunnitelmaa kaupungin ääniympäristön parantamiseksi. Suunnitelma valmistuu kesällä 2024.

Meluvyöhykekarttoihin pääsee tutustumaan Helsingin karttapalvelussa myöhemmin tällä viikolla osoitteessa  kartta.hel.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) > Ympäristö ja luonto > Meluselvitysmallit > Vuosi 2022.

Meluselvitys tehtiin yhteistyössä Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupunkien sekä Väyläviraston kanssa ja sen laati Promethor Oy.

Eu-meluselvitys 2022

Kansallinen meluselvitys 2022