Helsingfors småbarnspedagogik ingriper i mobbning allt starkare

Stadens samtliga enheter arbetar för att förebygga och ingripa i mobbning enligt en gemensam verksamhetsmodell när småbarnspedagogikens och förskoleundervisningens verksamhetsperiod inleds augusti.
Lapsia ulkoilemassa.
Daghemmen ville ha ett eget program som bättre beaktar deras verksamhetsmiljö. Bild: Maija Astikainen

Antimobbningsprogrammet (AMP13) har redan i flera år använts i Helsingfors stads daghem, skolor och läroanstalter. Nu har dess innehåll redigerats för att bättre motsvara behoven inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen.

– En trygg gemenskap där man ser efter alla och alla får vara med i lekar är mycket viktig för barnets välfärd och lärande. Genom att satsa på dessa grundläggande känslo- och interaktionsfärdigheter bygger vi en grund som håller hela livet, säger Miia Kemppi, direktör för småbarnspedagogiken.

Antimobbningsprogrammet för småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen utarbetades tillsammans med barnen och personalen och testades i 19 enheter. AMP13 uppdaterades så att det bättre lämpar sig för småbarnspedagogiken, eftersom daghemmen ville ha ett eget program som bättre beaktar deras verksamhetsmiljö. Som bakgrundsmaterial användes Nationella centret för utbildningsutvärdering NCU:s utredning om ingripande i mobbning inom småbarnspedagogiken. 

Programmet finns tillgängligt på webben 

Helsingfors antimobbningsprogram för småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen finns på stadens webbplats på finska, svenska och engelska.

För kommuninvånarna:

Mobbningsförebyggande verksamhet inom småbarnspedagogiken | Helsingfors stad 
Mobbningsförebyggande verksamhet inom förskoleundervisning | Helsingfors stad

För yrkespersoner: 

Kiusaamisen vastainen ohjelma, varhaiskasvatus ja esiopetus  (PDF)
Antimobbningsprogram AMP13, småbarnspedagogik och förskoleundervisning (PDF)

Projektexperter och pedagogiska experter inom sektorn och elevvårdspersonal har deltagit i utarbetandet av programmet.

”Något som får någon annan att känna sig ledsen”

I huvudstadsregionens senaste gemensamma enkät om kundupplevelser inom småbarnspedagogiken frågade vårdnadshavarna sina barn vad de tycker är tråkigt på daghemmet. Av barnen svarade 14 procent mobbning. Bråk mellan barn lyftes också fram.

När barn i åldern 6–7 år på ett daghem i Helsingfors frågades vad mobbning är, svarade de följande: 
Mobbning är när man till exempel slår en vän. Och det känns inte bra, och då måste man genast berätta det för en vuxen.

Att säga något elakt eller göra något mot en vän. 
Att skada någon. 
Att inte ta någon med i lek. 
Något som får någon annan att känna sig ledsen.

– Barnen själva uttrycker det bäst: mobbning är att få någon annan att känna sig ledsen. Det är upp till oss vuxna att se till att inget barn behöver uppleva detta på vårt daghem. Därför inför vi nu antimobbningsprogrammet systematiskt. Det ger vår personal enhetliga sätt att stödja utvecklingen av kompiskunskaper och att omedelbart ingripa i mobbning, säger Kemppi.

Mobbning lyftes upp i Barnbarometern

I Barnombudsmannens färska Barnbarometer, där över 400 förskolebarn i hela landet intervjuades per telefon, var mobbning en vanlig erfarenhet: en procent av barnen uppgav att de alltid blir mobbade i förskolan och 56 procent uppgav att de mobbas ibland. Av barnen uppgav 17 procent också att de inte alltid har en kompis i förskolan.

I samband med uppdateringen av läroplanerna i våras frågade Helsingfors barn i 15 förskolegrupper om deras åsikter om lärande, lek, vuxnas roll, atmosfär, vänner, gemenskap och övergången till skolan. I samtalen med förskolebarnen framkom vänner som något positivt. Samtidigt nämnde barn i nästan alla grupper bråk och att bli utesluten från lekar som tråkiga saker.

Förskolebarnen beskrev en trevlig kompis så här: 

Någon som tar alla med i lekar. 
Du får en genom att träffas och säga ditt namn. 
Någon som leker trevliga lekar med andra.

Att ingripa i och förebygga mobbning är centrala förpliktande uppgifter inom småbarnspedagogiken. Enligt lagen om småbarnspedagogik ska barnen skyddas från våld, mobbning och andra former av trakasserier. 

Under hösten kommer personalen inom Helsingfors småbarnspedagogik att få en introduktion till det uppdaterade antimobbningsprogrammet samt stödmaterial om ämnet också för föräldramöten.