Helsingillä onnistunut matkailukesä:  ennätysmäärä tyytyväisiä matkailijoita

Helsinki on Suomen suosituin matkailukohde. Matkailu Helsinkiin kehittyi suotuisasti myös päättyneenä kesänä. Majoitusliikkeissä yöpyi kesän aikana ennätysmäärä matkailijoita.

Julkaistu , päivitetty
Ihmisiä torikojulla Kauppatorilla.
Kuva: Marjaana Malkamäki / Helsinki Partners

Matkailijoiden yöpymisten määrä Helsingissä kasvoi kesä-elokuussa 5,6 prosenttia kesään 2024 verrattuna. Elokuun tilastoissa näkyy lähes yhdeksän prosentin kasvu, ja kansainvälisissä yöpymisissä kasvua oli 17,6 prosenttia. Ulkomaalaisten vierailijoiden määrä lisääntyi kesä-elokuussa lähes 14 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

– Suomen pääkaupunki on maailmalta katsottuna eksoottinen kohde, jossa ei ole kesällä turhan kuuma ja jossa ei ole samanlaista massamatkailua kuin Etelä-Euroopassa. Kaupunki toimii, olemme maailman huippua kestävyydessä ja helsinkiläinen onnellisuus kiinnostaa, luonnehtii matkailupäällikkö Nina Vesterinen Helsingin kaupungilta.

Myös kotimaisten matkailijoiden määrät ovat pysyneet suurin piirtein samalla tasolla, mikä osoittaa, että myös suomalaiset haluavat edelleen matkustaa pääkaupunkiin ja löytää kaupungista uutta koettavaa.

 

Kuvaaja otsikolla rekisteröityneet yöpymiset Helsingissä
Rekisteröityneet yöpymiset Helsingissä kuukausittain tammi-elokuussa vuosina 2019, 2024 ja 2025. Kuva: Helsingin kaupunki

Hotellien käyttöasteet nousussa

Kesä-elokuussa helsinkiläisissä majoitusliikkeissä rekisteröitiin reilut 1,6 miljoonaa yöpymistä, joista 42 prosenttia oli kotimaisia ja 58 prosenttia ulkomaisia. Majoitusliikkeiden huonekäyttöaste oli noin 77 prosenttia, eli lähes viisi prosenttiyksikköä enemmän kuin viime kesänä.

Arviolta 44 prosenttia kaikista Helsingin yöpymisistä yövytään majoitusliikkeiden ulkopuolella esimerkiksi lyhytaikaisissa vuokra-asunnoissa tai ystävien tai sukulaisten luona.  Lisäksi Helsingissä vierailee paljon päivämatkailijoita, kuten kansainvälisiä risteilymatkailijoita.

Kesällä Helsingin matkailuneuvonnassa palveltiin noin 78 000 vierailijaa. Matkailuneuvonnan asiakkaista 96 prosenttia piti saamiaan neuvoja erityisen ja hyvin hyödyllisinä.

Kuvaaja otsikolla kumulatiiviset rekisteröityneet yöpymiset Helsingissä
Kumulatiiviset rekisteröityneet yöpymiset Helsingissä kuukausittain tammi-elokuussa vuosina 2019, 2024 ja 2025. Kuva: Helsingin kaupunki

Vierailijoita läheltä ja kaukaa  

Eniten ulkomaalaisia matkailijoita Helsinkiin saapui Saksasta, Yhdysvalloista, Britanniasta ja Ruotsista. Japani on kasvattanut merkitystään, ja oli viidenneksi suurin markkina kesä-elokuussa. Myös Italiasta, Australiasta ja Kanadasta saapuvien matkailijoiden määrä kasvoi selvästi viime vuodesta.

– Ulkomaisia matkailijoita ei alkukesän sadekaan tuntunut häiritsevän.  Muuttuvien sääolosuhteiden takia kiinnostus Pohjoismaita ja Suomea kohtaan kasvaa, ja tämä tulee näkymään myös kasvavina vierailijamäärinä, kertoo matkailupäällikkö Vesterinen.

– Sosiaalisen ja ympäristöllisen kestävyyden näkökulmasta matkailijamäärän kasvulla voi olla myös kääntöpuolensa. Haluammekin Helsingissä panostaa ennen kaikkea matkailun laatuun, kuten pidempään vierailuaikaan eikä niinkään pelkästään määrien kasvattamiseen kestävyyden kustannuksella, muistuttaa Vesterinen.

Kuvaaja otsikolla Top 10 kansainvälisten matkailijoiden yöpymiset  Helsingissä, tammi–elokuu 2024–2025
Kymmenen suurinta matkailijamaata Helsingissä tammi-elokuussa vuosina 2024 ja 2025. Kuva: Helsingin kaupunki

Helsinki on vastuullinen ja kestävä matkailukaupunki

Helsinki on kestävän matkailun edelläkävijä. Kaupunki sijoittui jo toista vuotta peräkkäin kärkisijalle kansainvälisessä matkailukohteiden kestävyyttä mittaavassa Global Destination Sustainability (GDS) -indeksissä.

GDS-indeksin ohella Helsinki on kuluvan vuoden aikana menestynyt myös muissa matkailukohteiden kestävyyttä mittaavissa kansainvälisissä arvioinneissa. Helsingille myönnettiin maaliskuussa maailman tiukinta kriteeristöä noudattava Green Destinations GSTC -sertifiointi ensimmäisenä yli puolen miljoonan asukkaan kaupunkina.

Osa matkailijoista jää Helsinkiin pidemmäksi aikaa, ja esimerkiksi Helsinki Helpeiltä – kaduilla matkailijoita palvelevilta oppailta – kysytään aiempaa useammin ohjelmaa moneksi päiväksi.

Pidempi vierailuaika myös kesäajan ulkopuolella on yksi Helsingin matkailutavoitteista. Se on myös osoitus siitä, että ihmiset haluavat panostaa kestävään matkailuun. Kaupunkipyrähdysten sijaan matkailijat keskittyvät enenevässä määrin laatuun ja viettävät aikaa kohteessa.

Matkailupäällikkö Nina Vesterinen
Ihmisiä istumassa Tuomiokirkon portailla, taustalla Senaatintoria.
Lähes 90 000 julkisen asiakasarvion perusteella helsinkiläiset palvelut saavat positiivista palautetta palvelun laadusta, ruuasta, juomasta sekä tiloista ja muista järjestelyistä. Kuva: Marjaana Malkamäki / Helsinki Partners

Tapahtumat ja kongressit houkuttelevat vierailijoita 

Helsinki panostaa matkailun kestävyyteen ja vastuullisuuteen monin eri tavoin. Tärkeimpinä tavoitteina ovat viipymän pidentämisen lisäksi yritystapahtumien ja kongressien houkuttelu ja niiden yhteyteen rakennetut palvelut.

– Olemme todella satsanneet Helsingin kestävän matkailun kehittämiseen, ja saamamme palaute osoittaa, että tämä on matkailijoiden parissa myös huomattu. Matkailuneuvonnassamme on esillä näkyvämmin yritykset, joilla on kestävästi tuotettuja tuotteita ja palveluja. Olemme myös tukeneet kaupunkina matkailuyrityksiämme kestävyyden kehittämisessä, Vesterinen toteaa.

Helsingin kesässä järjestettävät tapahtumat houkuttelevat vierailijoita. Helsingin tapahtumatoiminta on vireää ja tapahtumatarjonta uudistuu joka vuosi. Kesän aikana kongressit keräsivät kymmeniä tuhansia tyytyväisiä vierailijoita Helsinkiin.

Vierailijat viihtyvät Helsingissä 

Kesäkuukausien asiakasarviodatan perusteella helsinkiläiset palveluntarjoajat pystyvät vastaamaan asiakkaiden odotuksiin erittäin hyvin. Asiakkaiden vertaisarviokanaviin (kuten Googleen ja Tripadvisoriin) antamien arvioiden pohjalta koottu sentimenttiarvo on 0,2 prosenttia parempi kuin viime kesänä. Saman aikaisesti sentimentti on parempi kuin Helsingin pohjoismaisissa verrokkikaupungeissa Tukholmassa ja Kööpenhaminassa.

Lähes 90 000 julkisen asiakasarvion perusteella helsinkiläiset palvelut saavat positiivista palautetta palvelun laadusta, ruuasta, juomasta sekä tiloista ja muista järjestelyistä.

– Matkailijat arvostavat eniten sitä, että asiat hoituvat ja heitä kuunnellaan.  Suomalainen kohtelias ja hillitty palvelu miellyttävät monia enemmän kuin häiritsevä ja tunkeileva häärääminen ympärillä, kehuu matkailupäällikkö Vesterinen.

Millainen sitten olisi täydellinen matkailukesä ja vierailukokemus?

– Ei liian kuuma, muttei liian sateinenkaan. Toivoisin, että matkailijat löytäisivät Helsingin niin, että he viipyisivät luonamme pitkään ja kävisivät monessa eri kohteessa upeaan tarjontaamme tutustuen. Ja että he tulisivat uudelleenkin vierailulle, vastaa Vesterinen.

– Helsingissä on paljon nähtävää ja koettavaa, ja myös majoituskapasiteettimme on todella huippuluokkaa. Kestävyyden periaatteita noudattaen pyrimme kohti aina vain kiinnostavampaa ja omaleimaisempaa matkailukaupunkia. 

Kansainvälisiltä lentokentiltä Helsinki-Vantaalle  saapuneet matkustajat kuukausittain
Kansainvälisiltä lentokentiltä Helsinki-Vantaalle saapuneet matkustajat kuukausittain vuosina 2024 ja 2025. Kuva: Helsingin kaupunki