
Projektet omfattade byggandet av en ny bro för fotgängare och cyklister längs vilken Östra banan går bredvid metrobanan över Skepparvikskroken. Nya parkeringsplatser anlades också öster om Skepparvikskroken och under den nya bron. Parkeringsplatserna betjänar besökare som kommer till Stenuddens och Gammelstadsfjärdens rekreationsområden. Byggandet inleddes 2024.
Ett konsträcke kantar bron
Bron har ett imponerande 200 meter långt konsträcke som är tryckt på paneler. Räcket med paneler längs bron och den höga rampen dämpar ljudet från metron i koloniträdgårdsområdet. Räcket pryds av grafik formgiven av Robert Lönnqvist.
Minskade utsläpp på byggarbetsplatsen med hjälp av en elektrisk grävmaskin
En elektrisk laddbar grävmaskin användes på byggarbetsplatsen som hade låga utsläpp.
Testanvändningen av elektriska maskiner på Helsingfors stads byggarbetsplatser är en del av det nationella Green Deal-åtagandet för utsläppsfria byggarbetsplatser som staden har förbundit sig till. Andelen elektriska maskiner och fordon förväntas öka under de kommande åren, och Helsingfors följer aktivt marknadsutvecklingen.
Östra banan byggs bit för bit
Östra banan som kopplar i hop östra delarna av Helsingfors med stadens centrum, kommer att byggas stegvis. År 2021 stod avsnittet vid Brändö parkväg klar. Där byggdes banan som en cykelgata. År 2023 färdigställdes avsnittet mellan Planerargatan och Gjutargatan.
Östra banan är ett av de viktigaste utvecklingsprojekten för cykling i Helsingfors, som avsevärt kommer att förbättra cykeltrafikens smidighet, säkerhet och attraktivitet mellan Östra Helsingfors och stadens centrum. Den betjänar ett brett spektrum av användargrupper och stöder de strategiska målen för både staden och regionen.
