Vårdpersonalens yrkesskicklighet, sakkunskap och vänlighet får beröm av kunderna

Rekommendationsindex för social- och hälsovårdstjänsterna fortsättningsvis högt I synnerhet inom jourhjälpen, funktionshinderservicen och rådgivningsbyråernas centraliserade tidsbokning och telefonrådgivning har rekommendationerna ökat.  Hälsovårds- och beroendetjänsterna fick mest feedback, där personalens verksamhet och tillgången på service berömdes.
Hoitohenkilökunnan ammattitaito, asiantuntemus ja ystävällisyys kerää kiitosta asiakkailta
Kundnöjdheten påverkas mest av vårdpersonalens yrkesskicklighet, expertis och vänlighet. Bild: Kaisa Sunimento

Feedbacken på våra telefontjänster har svängt mot det bättre. Under det senaste året har kunderna varit mer nöjda med telefontjänsterna, såväl inom jourhjälpen, funktionshinderservicen som rådgivningsbyråernas centraliserade tidsbokning och telefonrådgivning.  

Kunderna inom tandvården är däremot särskilt nöjda med servicen vid munhygienisternas mottagning. Kundnöjdheten påverkas mest av vårdpersonalens yrkesskicklighet, expertis och vänlighet samt servicens upplevda nytta och säkerhet. 

Rekommendationsindex för Helsingfors social- och hälsovårdstjänster 1.1.–30.6.2025. Bild: Kundupplevelseöversikt 2/2025

– Kundens och patientens erfarenhet är av betydelse vid utvärderingen av vår service. Värdet 69 i det allmänna rekommendationsindexet NPS är ett mycket bra resultat för offentliga social- och hälsovårdstjänster. Tjänsterna fungerar mycket bättre än vad som sägs i den offentliga debatten; användarna uppskattar våra tjänster och våra proffs arbetar med stort hjärta, konstaterar sektorchef Juha Jolkkonen

Läs mer om kundupplevelsen och ta del av andra aktuella teman som:  

Utforska rapporten

Kundupplevelseöversikt 2/2025(Länk leder till extern tjänst)

Upplysningar: sotepe.asiakaskokemus@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)