Studerande får bekanta sig med högskolevärlden redan under gymnasietiden

Gymnasierna samarbetar alltmer intensivt med högskolorna. Erfarenheterna under gymnasietiden kan hjälpa dig att hitta fortsatta studier som du gillar.
Kaisa Tikka, rektor för det finskspråkiga naturvetenskapliga gymnasiet Helsingin luonnontiedelukio säger att samarbetet med Helsingfors universitet antagligen fördjupas när gymnasiet flyttar till universitetets campus i Gumtäkt. Bild: Jussi Helttunen
Kaisa Tikka, rektor för det finskspråkiga naturvetenskapliga gymnasiet Helsingin luonnontiedelukio säger att samarbetet med Helsingfors universitet antagligen fördjupas när gymnasiet flyttar till universitetets campus i Gumtäkt. Bild: Jussi Helttunen

I det naturvetenskapliga gymnasiet Helsingin luonnontiedelukio är högskolesamarbetet väletablerat. I ämnen som matematik, fysik och kemi har gymnasiet redan en längre tid samarbetat med Helsingfors universitet.

En del av universitetets studiematerial utnyttjas redan i gymnasiet. Studerande vid gymnasierna kan även avlägga vissa universitetskurser redan under gymnasietiden.

Samarbetet utvecklas ändå kontinuerligt. Rektor Kaisa Tikka berättar att gymnasiet just nu håller på att inleda ett samarbete med den medicinska fakulteten i Mejlans, via Think Company som fungerar i Gumtäkt.

Kaisa Tikka säger att högskolesamarbetet i praktiken genomförs så att gymnasielärarna kontaktar universitetet och kommer överens om olika möjligheter med vissa studerandegrupper. Därmed befinner sig lärarna i nyckelposition när det gäller att göra samarbetet mer intensivt.

– Just nu har vi flera projekt som våra lärare planerar tillsammans med universitetslärarna, berättar Tikka.

Nästa höst kommer den naturvetenskapliga gymnasiet att flytta från Kottby till universitetets campus i Gumtäkt.

Efter flytten finns det även planer på att samarbeta med Meteorologiska institutet och företag. På campuset finns nämligen uppstartsföretag som de studerande skulle kunna vara intresserade av, berättar Kaisa Tikka.

De studerande har även fått bektanta sig med alternativen för fortsatta studier vid yrkeshögskolor. Tikka anser att detta är viktigt för även om en stor del av de studerande vid det naturvetenskapliga gymnasiet fortsätter till universitetet blir många intresserade av yrkeshögskolestudier.

Gymnasiet Lärkans rektor Magnus Westerlund säger att gymnasiet bland annat samarbetat med Aalto-universitetet. Bild: Jussi Helttunen
Gymnasiet Lärkans rektor Magnus Westerlund säger att gymnasiet bland annat samarbetat med Aalto-universitetet. Bild: Jussi Helttunen

Samarbetet viktigt men får inte bli för betungande


Inom gymnasiets läroplan betonas högskolesamarbete. Helsingfors stad har utvecklat samarbetet till exempel inom ett projekt i vilket 15 av stadens gymnasier har deltagit.

Under projektet bekantade sig gymnasiestuderandena med till exempel Helsingfors universitets forskning kring klimatförändringen.

Gymnasiet Lärkans rektor Magnus Westerlund berättar att gymnasiet även har samarbetet med bland annat Aalto-universitetet. Man har haft ett flertal mindre projekt även med andra högskolor. 

Till exempel besöker personal från högskolorna gymnasiet för att berätta om möjligheterna att avlägga kurser vid det öppna universitetet. Några studerande har sökt till universitetet redan under gymnasietiden och avlagt två examina samtidigt.

– På våren kommer en lärare från yrkeshögskolan Arcada till oss för att hålla en kurs i specialprogrammering. Vi har samarbetat med Arcada i ett par, tre år, och vi har bekantat oss med deras lokaler tillsammans med studerandena.

Westerlund påpekar att fastän högskolesamarbetet är fint är det viktigt att gymnasiestuderande får koncentrera sig på gymnasiets vardag. Samarbetet får inte bli för betungande eftersom gymnasiestudierna i sig är tidskrävande.

Samarbetet ska inte heller få studerande att känna att de måste ha hela sin framtid utstakad redan i gymnasiet.

Enligt Westerlund är det viktigt att man i gymnasiet noga lyssnar på vad studerandena vill: hurdana möjligheter de vill få information om eller hurdant de tycker att samarbetet med högskolorna borde vara.

Lärkan strävar efter att genomföra dessa i mån av möjlighet.

– Efter gymnasiet har de unga en alldeles annan värld framför sig. Detta måste lyftas fram men så att gymnasiestuderandenas ryggsäck inte blir alltför tung.

Text: Kirsi Riipinen