Korkeakoulujen maailma tulee tutuksi jo lukioaikana

Lukiot tekevät yhä tiiviimpää yhteistyötä korkeakoulujen kanssa. Lukioaikana saatavat kokemukset voivat auttaa löytämään mieluisen jatko-opintopolun.
Helsingin luonnontiedelukion rehtori Kaisa Tikka odottaa yhteistyön Helsingin yliopiston kanssa tiivistyvän entisestään, kun lukio muuttaa Käpylästä Kumpulan kampukselle. Kuva: Jussi Helttunen
Helsingin luonnontiedelukion rehtori Kaisa Tikka odottaa yhteistyön Helsingin yliopiston kanssa tiivistyvän entisestään, kun lukio muuttaa Käpylästä Kumpulan kampukselle. Kuva: Jussi Helttunen

Helsingin kaupungin lukioissa tehdään monipuolista yhteistyötä korkeakoulujen kanssa. Yhteistyö on tärkeää, sillä lukiolaiset saavat sen ansiosta tietoa ja kokemuksia jatko-opinnoista jo lukiossa. Yhteistyö voi myös auttaa löytämään mieluisen polun tulevaan.

Yhteistyö on levittäytynyt laajalle. Perinteiset yhteistyökumppanit ovat esimerkiksi Helsingin yliopisto ja Helsingin luonnontiedelukio. Lukion rehtori Kaisa Tikka odottaa yhteistyön tiivistyvän entisestään, kun lukio muuttaa Käpylästä Kumpulan kampukselle ensi syksynä.

Matematiikan, fysiikan ja kemian opinnoissa yhteistyö on vakiintunutta, ja uusimpia yhteistyökuvioita ovat opintokäynnit muun muassa yhteiskuntatieteiden teologian opintoihin. Lääketieteellisen tiedekunnan kanssa yhteistyö Meilahdessa on alkamassa Kumpulassa toimivan Think Companyn kautta.

Käytännössä yhteistyökuviot toteutuvat siten, että lukion opettajat ovat yhteydessä yliopistoon ja sopivat eri mahdollisuuksista joidenkin oppilasryhmien kanssa. 

– Meillä on parhaillaankin menossa useita hankkeita, joita meidän ja yliopiston opettajat suunnittelevat yhdessä, Tikka kertoo.

Lukion opiskelijat voivat esimerkiksi suorittaa joitakin yliopiston kursseja jo lukioaikanaan. Opettajien yhteistyön ansiosta esimerkiksi osaa yliopiston opiskelumateriaaleista voidaan hyödyntää lukiossa. Tikka korostaa, että yhteistyön tiivistämisessä opettajat ovat avainasemassa.

Jotkut yhteistyökuviot ovat kuitenkin vakiintuneet lukiossa kaikille yhteisiksi. Esimerkiksi kaikki luonnontiedeluokat käyvät Kumpulassa yliopistoon tutustumassa.

Kun lukio muuttaa yhteiselle kampukselle, se saa käyttöönsä yliopiston tiloja, joihin yhteisiä tutustumiskäyntejä on jo tehty. Jo nyt lukio käyttää yliopiston liikuntatiloja.

Uusia mahdollisuuksia yliopiston järjestämille kusseille suunnitellaan edelleen. Yhdessä on ideoitu myös mahdollisuuksia saada yliopiston opiskelijoita tuutoroimaan vaikkapa lukion matematiikan opiskelijoita.

Kumpulan kampukselle muuton jälkeen yhteistyökuvioita aiotaan laajentaa myös Ilmatieteen laitoksen sekä yritysten kanssa. Kampuksella on startupeja, joiden toiminnasta opiskelijatkin saattaisivat olla kiinnostuneita.

Jatko-opintojen vaihtoehdot myös ammattikorkeakouluissa ovat tulleet tutuiksi yhteistyökuvioiden ansiosta. Tikka pitää tätä tärkeänä, sillä vaikka iso osa luonnontiedelukion opiskelijoista jatkaa yliopistoon, monet innostuvat ammattikorkeakoulujen opinnoista.

Ruotsinkielisen Gymnasiet Lärkanin rehtori Magnus Westerlund kertoo lukion tehneen yhteistyötä muun muassa Aalto-yliopiston kanssa. Kuva: Jussi Helttunen
Ruotsinkielisen Gymnasiet Lärkanin rehtori Magnus Westerlund kertoo lukion tehneen yhteistyötä muun muassa Aalto-yliopiston kanssa. Kuva: Jussi Helttunen

Opiskelijoiden toiveet kuullaan

Lukion opetussuunnitelmassa korostetaan korkeakouluyhteistyötä. Helsingin kaupunki on kehittänyt yhteistyötä esimerkiksi hankkeessa, jossa on ollut mukana 15 kaupungin lukiota. Sen aikana lukiolaiset tutustuivat esimerkiksi yliopiston ilmastonmuutostutkimukseen.

Ruotsinkielisen Gymnasiet Lärkanin rehtori Magnus Westerlund kertoo lukion tehneen yhteistyötä muun muassa Aalto-yliopiston kanssa. Lukuisia pienehköjä projekteja on ollut muidenkin korkeakoulujen kanssa useita. 

Korkeakoulujen väki käy esittäytymässä lukiolaisille kertomassa mahdollisuuksista suorittaa kursseja avoimessa yliopistossa. Jokunen opiskelija on hakenut yliopistoon jo lukioaikana ja suorittanut kahta tutkintoa samaan aikaan.

– Keväällä Arcada-ammattikorkeakoulun opettaja tulee meille vetämään erikoisohjelmointikurssin. Meillä on ollut yhteistyötä Arcadan kanssa pari kolme viime vuotta, ja olemme opiskelijoiden kanssa käyneet tutustumassa heidän tiloihinsa.

Opinto-ohjaaja, opo, alkaa kertoa jatko-opintojen mahdollisuuksista lukion kakkosluokkalaisille, ja infoa korkeakouluista niiden vierailuineen tulee lisää kolmosille.

Westerlund huomauttaa, että vaikka yhteistyökuviot ovat hienot ja kannatettavat, lukiolaisen on tärkeää saada olla lukiolainen ja keskittyä lukion arkeen. On varottava kuormittamasta lukiolaisia liikaa, sillä lukio-opinnoissa on aivan tarpeeksi tekemistä.

Vaikka tulevia vaihtoehtoja pidetään esillä, on varottava kasaamasta paineita siitä, että jokaisella pitäisi olla tulevat suunnitelmat selvillä. Mahdollisuuksia pelkästään pääkaupunkiseudulla on valtavasti. 

Westerlundin mielestä on tärkeää, että lukiossa kuunnellaan tarkkaan, mitä opiskelijat haluavat: millaisista mahdollisuuksista he haluavat tietoa tai millaista yhteistyön korkeakoulujen kanssa tulisi heidän mielestään olla.

Lärkan pyrkii toteuttamaan niitä mahdollisuuksiensa mukaan.

– Lukion jälkeen nuorilla on edessään aivan toinen maailma. Sitä on tuotava esiin mutta siten, ettei lukiolaisen reppua täytetä liian painavaksi.

Teksti: Kirsi Riipinen